Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:53

line18 schreef:
Door nergens heen te mogen of een staaf me neus in gehad te hebben.
Wand ja één van die 2 mot je hebben.
En dat vind ik te ver gaan zeg maar.
Wand ik wil ook wel is een daagje weg mee de kids


Wat is dan jouw oplossing?

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:54

Als we door middel van een vaccinatiepaspoort de samenleving weer open kunnen krijgen, graag

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:55

Maar hebben we dan geen recht om onze medische toestand voor onszelf te houden? Hoe zou je het vinden als de receptioniste van een bedrijf je zou vragen of je platvoeten hebt? Luizen misschien, of je de griep al gehad hebt, incontinent bent? Ingeënt bent tegen Polio? Dan zou je haar toch zeggen dat het haar geen donder aangaat?

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:56

het lijkt erop dat er een app komt en een papieren versie..

Ik vind het altijd zo lastig dat mensen een mening hebben over iets wat er nog niet is, of waar nog geen duidelijke vorm van is.... Pas als je weet hoe het gaat worden kan je er echt wat van vinden.

Ik ben zelf redelijk naief (en volgens mij ook al een aantal keren gehackt :') ) en ik vind het allemaal prima. Ik wil me laten vaccineren, en daarvoor wil ik gegevens in een app stoppen en en ik wil een boekje laten tekenen.. het maakt mij niet uit. Als ik straks weer een beetje kan leven, en ik voor mijn omgeving veiliger ben (en omgekeerd) is het mij goed.

Als daarnaast mensen die ziek zijn of symptomen van verkoudheid of iets hebben, wat meer zichzelf zouden gaan afzonderen en mensen die niet willen/kunnen vaccineren kunnen aantonen dat ze geen Covid hebben, dan wordt het wellicht allemaal wat rustiger tegen het einde van het jaar.

Ik zou het zelf echt irritant vinden als ik bij een spontaan idee eerst een test moest gaan regelen om te zien of ik ergens wel heen mag .. Ik ga ervan uit dat je met een prikbewijs (app) makkelijker door kan lopen enzo ?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:56

Ik ben op zich niet tegen. Maar wil wel meer duidelijkheid over hoe ze omgaan met mensen die net als ik 1 prik hebben genomen omdat ze al corona gehad hebben. Daar heeft niemand nog een antwoord op.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:57

Wijsje, platvoeten zijn niet besmettelijk. Luizen wel, maar ben je er dan ook op tegen dat op scholen op luizen gecontroleerd word?

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:01

Wijsje schreef:
Maar hebben we dan geen recht om onze medische toestand voor onszelf te houden? Hoe zou je het vinden als de receptioniste van een bedrijf je zou vragen of je platvoeten hebt? Luizen misschien, of je de griep al gehad hebt, incontinent bent? Ingeënt bent tegen Polio? Dan zou je haar toch zeggen dat het haar geen donder aangaat?

Als het haar geen donder aangaat, dan hoeft ze het ook niet te vragen?
Ik snap de vergelijking niet helemaal... ?

Tova

Berichten: 1031
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Drempt

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:03

Ik vraag me af hoe dat gaat als je maar 1 vaccinatie hebt gehad ipv 2 omdat je al corona hebt gehad. Hoe gaat dat in het buitenland? Wordt dat geaccepteerd?

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:04

Roodvos schreef:
mylittlejoy schreef:
Een dergelijke app zou ik helemaal voor zijn. Dit biedt ook de mensen die niet willen of kunnen vaccineren de mogelijkheid om weer dingen te ondernemen, zij het met iets meer moeite.

Is een vaccin nemen minder moeite dan testen? Veel mensen worden toch een dag (of meer) (behoorlijk) ziek of gammel van het vaccin. Als het nemen van een neus- en keelswab 5 minuten duurt, dan kan je je 288x laten testen in ruil voor 24 uur ziek zijn van een vaccinatie. Ik vind je laten vaccineren om iets te mogen ondernemen daarmee niet echt minder moeite dan je laten testen.


Ja ok, ik bedoel meer dat je voor een vaccinatie een, hooguit twee keer op pad moet en voor een test elke keer opnieuw.

(In ieder geval heb ik de moeilijkste route genomen en twee weken geleden positief getest. Kort heel erg ziek geweest, maar nu wel voorlopig beschermd. Als ik kijk dat ik het waarschijnlijk van licht contact in de supermarkt heb opgelopen (aangezien iedereen in mijn omgeving negatief is), zie ik ook juist het belang van een dergelijke app. Het is gewoon een raar virus dat echt moet worden ingedamd.)

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:04

Wijsje schreef:
Maar hebben we dan geen recht om onze medische toestand voor onszelf te houden? Hoe zou je het vinden als de receptioniste van een bedrijf je zou vragen of je platvoeten hebt? Luizen misschien, of je de griep al gehad hebt, incontinent bent? Ingeënt bent tegen Polio? Dan zou je haar toch zeggen dat het haar geen donder aangaat?


Of je wel of geen vaccinatie hebt gehad is toch geen medische toestand :?

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:05

Volgens mij gaat het er alleen om bij grote evenementen. Je hoeft volgens mij echt niet bij het restaurant te laten zien dat je bent ingeënt.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:06

Cer schreef:
Wijsje schreef:
Maar hebben we dan geen recht om onze medische toestand voor onszelf te houden? Hoe zou je het vinden als de receptioniste van een bedrijf je zou vragen of je platvoeten hebt? Luizen misschien, of je de griep al gehad hebt, incontinent bent? Ingeënt bent tegen Polio? Dan zou je haar toch zeggen dat het haar geen donder aangaat?

Als het haar geen donder aangaat, dan hoeft ze het ook niet te vragen?
Ik snap de vergelijking niet helemaal... ?

Met zo'n paspoort vertel je degene die erom vraagt dat je ingeënt bent ja, en dat is mijn keuze die niemand wat aangaat.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:06

Maar stel dat je vaccinatiegegevens gehackt worden... wat dan? Zo heel veel kunnen ze daar toch niet mee?

(uiteraard moet er wel goede security zijn en dat dit risico echt tot een minimum gaat, maar even voor de discussie)

Ik ben voor trouwens. Je bent volkomen vrij om je niet te vaccineren of te laten testen... maar daar hangen consequenties aan. Net als er consequenties aanzitten als je toch alcohol wil drinken (dan kan je niet autorijden) of je gordel niet dragen tijdens het rijden.

Waar en wanneer het verplicht wordt.. denk dat dat op zich een goede is om af te laten hangen van de besmettingen zoals Mizora al aangeeft. Misschien ook van de locatie.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:10

Wijsje schreef:
Met zo'n paspoort vertel je degene die erom vraagt dat je ingeënt bent ja, en dat is mijn keuze die niemand wat aangaat.

Nope.. deze zin snap ik ook niet..

Als ze erom vragen zal het wel nodig zijn.. dus als het niet nodig is, vrágen ze er niet om.. Jouw redenatie kan ik niet helemaal volgen..

Citaat:
Maar stel dat je vaccinatiegegevens gehackt worden... wat dan? Zo heel veel kunnen ze daar toch niet mee?
ja dat vraag ik me ook af, maar ik ben daar te blond voor denk (en ik ben ook al een paar keer gehackt.. :') ik ben gewoon laks.. )

Citaat:
Je hoeft volgens mij echt niet bij het restaurant te laten zien dat je bent ingeënt.
Ik vraag me dat af... ik zou zelf wel willen weten of ik veilig zit in een restaurant.. Dat ik minder ziek wordt door een vaccin wil niet zeggen dat ik het niet mee kan nemen ergens heen, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:16

Wijsje schreef:
Met zo'n paspoort vertel je degene die erom vraagt dat je ingeënt bent ja, en dat is mijn keuze die niemand wat aangaat.

Dat is moeilijk doen om het moeilijk doen.

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:17

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels van het tabblad CV geformuleerd
Laatst bijgewerkt door ynskek op 04-05-21 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tegen de CV regels geformuleerd

Cubone

Berichten: 6233
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:20

Cer schreef:
Wijsje schreef:
Met zo'n paspoort vertel je degene die erom vraagt dat je ingeënt bent ja, en dat is mijn keuze die niemand wat aangaat.

Nope.. deze zin snap ik ook niet..

Als ze erom vragen zal het wel nodig zijn.. dus als het niet nodig is, vrágen ze er niet om.. Jouw redenatie kan ik niet helemaal volgen..


Met deze redenatie zou je ook je pincode moeten afstaan als iemand er om vraagt :Y) Ze vragen er immers om, dus het zal wel nodig zijn. ( ;) )

Citaat:
Maar stel dat je vaccinatiegegevens gehackt worden... wat dan? Zo heel veel kunnen ze daar toch niet mee?
ja dat vraag ik me ook af, maar ik ben daar te blond voor denk (en ik ben ook al een paar keer gehackt.. :') ik ben gewoon laks.. )
[/quote]

Als ze het paspoort serieus willen nemen zal het gekoppeld moeten worden aan je ID/BSN. Met die gegevens kunnen hackers al snel identiteitsfraude plegen.

Ik ben zelf overigens tegen een vaccinatiepaspoort binnen het land. De vergelijking voor het buitenland moet je toch ook ingeënt zijn is ook echt appels met peren vergelijken. Een terrasje een straat naast je huis met gepaste afstand of een vliegtuig met slechte airco etc. is immers nogal een verschil. En als we de horeca dicht doen voor de ongevaccineerden, waar houd het dan op? De winkels dan ook maar dicht voor die mensen? En dan, ja toch nog besmettingen. Ook de supermarkten toe dan maar en ongevaccineerden mogen in een rijtje buiten staan met een lijstje hopende dat ze eten krijgen?

Klinkt allemaal misschien wel wat extreem, maar er word overal zo'n haat gezaaid sinds dat hele stomme Corona. Tijd om er gewoon mee te stoppen en alle mensen weer een beetje mens te laten zijn. Ongeacht vaccinatie of niet.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:22

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels van het tabblad CV geformuleerd

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:23

Ligt er aan in hoeverre het vaccinatiepaspoort wordt ingezet of ik voor of tegen ben.
Voor evenementen en naar het (verre) buitenland voor vakantie, kan ik me iets bij indenken.
Maar niet als het gaat om wel of niet jezelf in je eigen land vrij kunnen bewegen in openbare gebouwen als overheidsgebouw, OV, restaurants e.d.
Vaccinatie zou nooit verplicht worden, werd in het begin gezegd, dus voor zoiets kan dan nooit een vaccinatiepaspoort gaan gelden, want dan ben je bijna wel verplicht om je te laten inenten want er komt altijd een moment dat je een rijbewijs oid moet verlengen.

En komt bij dat men niet weet hoelang een vaccinatie werkt.
Mensen die in januari geprikt zijn, zijn mogelijk deze zomer al niet meer beschermd, maar hebben wel een vaccinatiepaspoort op zak, of moet je dat om de zoveel maanden verlengen?

Er is wat dat betreft nog veel onduidelijk.
Begreep zelfs dat ze van veel mensen in Nederland de gegevens nu al kwijt zijn en niet meer weten wie wel of niet is geënt met welk vaccin.
Dus eerst dat maar eens op orde maken voordat ze over gaan op een landelijk vaccinatiepaspoort.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:26

Cubone schreef:
Met deze redenatie zou je ook je pincode moeten afstaan als iemand er om vraagt :Y) Ze vragen er immers om, dus het zal wel nodig zijn. ( ;) )

:') zo had ik het nog niet bekenen.. maar als het zo werkt....dan weet ik nog wel wat.. :')
maar ik bedoel dus dat ik me niet kan voorstellen dat random mensen je om medische gegevens gaan vragen, maar dat dat alleen in bepaalde situaties zal zijn... :+

Citaat:
Als ze het paspoort serieus willen nemen zal het gekoppeld moeten worden aan je ID/BSN. Met die gegevens kunnen hackers al snel identiteitsfraude plegen.

Dat kunnen ze nu ook al als je bij 'allekabels.nl' besteld .. ofzo...

Citaat:
Klinkt allemaal misschien wel wat extreem, maar er word overal zo'n haat gezaaid sinds dat hele stomme Corona. Tijd om er gewoon mee te stoppen en alle mensen weer een beetje mens te laten zijn. Ongeacht vaccinatie of niet.

je zou bijna denken dat je Corona met een stoffer en blik over de drempel kunt jagen :')

Skessa_
Berichten: 10647
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:31

Mindim schreef:
Wijsje schreef:
Met zo'n paspoort vertel je degene die erom vraagt dat je ingeënt bent ja, en dat is mijn keuze die niemand wat aangaat.

Dat is moeilijk doen om het moeilijk doen.



Vind ik ook. En als je het niet aan iemand wil laten zien, dan moet je ook maar de consequenties dragen dat je bepaalde dingen wel of niet mag. En zo spannend is het toch niet of je wel of niet gevaccineerd bent :?
Snap niet waarom je daar geheimzinnig over zou moeten doen.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:32

Isapaardje schreef:
Ligt er aan in hoeverre het vaccinatiepaspoort wordt ingezet of ik voor of tegen ben.
Voor evenementen en naar het (verre) buitenland voor vakantie, kan ik me iets bij indenken.
Maar niet als het gaat om wel of niet jezelf in je eigen land vrij kunnen bewegen in openbare gebouwen als overheidsgebouw, OV, restaurants e.d.
Vaccinatie zou nooit verplicht worden, werd in het begin gezegd, dus voor zoiets kan dan nooit een vaccinatiepaspoort gaan gelden, want dan ben je bijna wel verplicht om je te laten inenten want er komt altijd een moment dat je een rijbewijs oid moet verlengen.

En komt bij dat men niet weet hoelang een vaccinatie werkt.
Mensen die in januari geprikt zijn, zijn mogelijk deze zomer al niet meer beschermd, maar hebben wel een vaccinatiepaspoort op zak, of moet je dat om de zoveel maanden verlengen?

Er is wat dat betreft nog veel onduidelijk.
Begreep zelfs dat ze van veel mensen in Nederland de gegevens nu al kwijt zijn en niet meer weten wie wel of niet is geënt met welk vaccin.
Dus eerst dat maar eens op orde maken voordat ze over gaan op een landelijk vaccinatiepaspoort.


Ik denk dat je het meer moet zien als een "niet-besmettelijkheidsbewijs" dan een vaccinatiebewijs: je hoeft niet per se gevaccineerd te zijn, een negatieve test of recent hersteld van corona is ook goed.

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:37

Het verbaast mij echt hoeveel mensen een vaccinatiepaspoort die je toegang geven tot de ‘normale’ samenleving prima vinden.

Er zijn genoeg redenen om je wel en niet te laten vaccineren. Iedereen moet dat voor zich weten. Ik vind het dan ook heel erg dat je op deze manier indirect verplicht kan worden. Zo creëer je een samenleving met 2 soorten groepen.

Ik ben er absoluut op tegen. Ik vind het echt een schending van je vrije keuze, vrijheid in het algemeen: je rechten.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:43

Alsof ik nu zo vrij ben? Er zijn nu eenmaal heel veel verplichtingen in het leven, dit is er slechts 1 van.

NienkeThella

Berichten: 96
Geregistreerd: 08-04-13
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:44

Vayo schreef:
Mee eens! Ik zou ook voor een dergelijk systeem zijn. En op het moment dat de besmettingen een tijdlang enorm laag zijn, kan een dergelijk systeem ook weer overboord gegooid worden natuurlijk.


NienkeThella, hoe doen ze dit bij jullie met kinderen? Want normaal heb je de keuze tussen vaccineren of testen, maar kinderen worden voorlopig nog niet gevaccineerd. Het lijkt mij niet dat zij daarom wel steeds een test moeten ondergaan? Want daar zou ik wel op tegen zijn.


Oei dan stel je me wel een lastige vraag ;) Ik heb het even opgezocht voor je :) Kinderen boven de 2 jaar mogen een PCR test laten afnemen. Hier wordt dat gedaan met alleen een swab in de keel. Sneltesten worden afgenomen in de neus en mogen niet bij zulke jonge kinderen afgenomen worden, dat kan pas bij kinderen vanaf 6 jaar. Kinderen onder de 15 jaar hoeven geen coronapaspoort te hebben om bijvoorbeeld naar een restaurant of bioscoop te kunnen. (Hier is het plan om kinderen vanaf 16 jaar te vaccineren (zodra ze aan de beurt zijn).)