Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:05

nynke55 schreef:
Cer schreef:
Was israel niet een lagere vaccinatiegraad?


Israel 60% tenminste 1 vaccinatie, 55% beide prikken.

En daar gaat het nu toch best wel oke, of niet?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:10


Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:13

mylittlejoy schreef:
Ik denk dat je het meer moet zien als een "niet-besmettelijkheidsbewijs" dan een vaccinatiebewijs: je hoeft niet per se gevaccineerd te zijn, een negatieve test of recent hersteld van corona is ook goed.

Dat vraag ik mij dus af. Mijn partner heeft een coronatest laten doen, negatief, maar blijft wel hoesten. Nu mag hij dus toch nergens heen, zelfs niet naar de huisarts voor onderzoek. Vragend of hij dan nog een test moet doen, wordt gezegd dat dat niet meer kan omdat testen enkel zin heeft als je het binnen 5 tot 10 dagen na mogelijke besmetting doet.
Met dit in mijn achterhoofd vraag ik mij dus af wat al die sneltesten dan voor zin hebben waar ze nu op aansturen als mogelijke 'vervanger' van het coronapaspoort.
Daarom zei ik dus, het moet wel duidelijk zijn wat wel of niet kan. Anders ben ik tegen, want dan werkt het alleen maar averechts.

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:16

Het gaat er op dit moment toch alleen om dat mensen die gevaccineerd zijn geen negatieve test meer nodig hebben? M.a.w. er is geen verschil, je kunt allemaal dezelfde dingen. De een heeft er een naald (x2) voor in zn arm laten steken, de ander drukt een staaf in zn neus. Resultaat is dat je beide dat kunt ondernemen wat je wilde. Ik heb er dus geen problemen mee, ik ben zelfs blij voor die mensen! En hopelijk volg ik zelf snel. Want inderdaad, zoals eerder genoemd werd, je vaccineert niet alleen voor jezelf, maar ook voor een ander.
Anders vind ik het als die mensen nu privileges krijgen waar mensen zonder vaccinatie nog geen gebruik van kunnen maken. Want er zijn genoeg mensen die willen, maar nog niet aan de beurt zijn.

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:20

Isapaardje schreef:
Dat vraag ik mij dus af. Mijn partner heeft een coronatest laten doen, negatief, maar blijft wel hoesten. Nu mag hij dus toch nergens heen, zelfs niet naar de huisarts voor onderzoek. Vragend of hij dan nog een test moet doen, wordt gezegd dat dat niet meer kan omdat testen enkel zin heeft als je het binnen 5 tot 10 dagen na mogelijke besmetting doet.
Met dit in mijn achterhoofd vraag ik mij dus af wat al die sneltesten dan voor zin hebben waar ze nu op aansturen als mogelijke 'vervanger' van het coronapaspoort.

Even zijspoortje: dat is wel raar. Ik was positief (getest bij GGD) met klachten en kreeg te horen dat testen na herstel geen zin heeft, omdat je tot een week of 8 na je besmetting nog positief test. Overigens was mijn sneltest negatief, dus die zijn ook lekker betrouwbaar. -O-

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:26

Ik vind dit een lastige en ethische kwestie.
Ik ben van mening dat het niet eerlijk is om een onderscheid te maken in vrijheden op basis van vaccinatie als nog niet iedereen de kans heeft gehad om een vaccinatie te krijgen.
Zodra dit wel zo is geweest en het virus raast nog steeds zo over de wereld dan ben ik voor een corona paspoort.
Echter vind ik wel dat de quarantaine maatregelen strenger nageleefd moeten worden. Maar dan streng ook op basis waar je vandaag komt. Een voorbeeld: mijn partner is op zakenreis geweest een eiland. Hier is de besmettingsgraad een stuk lager als in Nederland, een beetje onzinnig om bij terugkomst in quarantaine te gaan. De kans op besmetting is lager.
Maar als je terug komt uit een hoog risico gebied blijf je 5 dagen thuis en laat je je testen. En daar mag een hogere boete op als je je daar niet aan houdt (uiteraard met de optie om bij niet testen 5 extra dagen thuis te blijven).
MAAR: boodschappen is uit den boze, maar een rondje buiten lopen in rustige tijden zou moeten kunnen (met een verklaring, 1x per dag). De bedrijfsarts in mijn ziekenhuis geeft namelijk aan besmette medewerkers aan dat dit gewoon mag!

Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:30

nynke55 schreef:
Cer schreef:
Was israel niet een lagere vaccinatiegraad?


Israel 60% tenminste 1 vaccinatie, 55% beide prikken.


Israël slaagt er niet in om meer dan 60% van de bevolking te vaccineren. Dat er nog maar weinig besmettingen zijn op dit moment, vinden zelfs de wetenschappers een klein wonder.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:30

mylittlejoy schreef:
Even zijspoortje: dat is wel raar. Ik was positief (getest bij GGD) met klachten en kreeg te horen dat testen na herstel geen zin heeft, omdat je tot een week of 8 na je besmetting nog positief test. Overigens was mijn sneltest negatief, dus die zijn ook lekker betrouwbaar. -O-

Oh grappig. Huisarts had wel gezegd dat hij eventueel wel een zelftest kon proberen. Maar een nieuwe PCR test had geen zin. :+
Blijkt dus maar dat dit ook niet echt goede vervanging is van de vaccinatie.
Maar goed, die is ook niet 100% betrouwbaar, dus ik zie het er nog wel van komen dat het dan vaccinatiepaspoort EN test wordt.
Maar dit even off-topic ;)

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:33

Palmera schreef:
Tegen. Er is gezegt dat in laten enten vrijwillig is. Zodra ergens consequenties aanhangen d.m.v een paspoort en bijbehorede rechten vind ik het niet vrijwillig meer.

En zeker omdat niemand weet hoe vaak die prik herhaald moet worden, hoelang hij werkzaam is en wat de gevolgen op lange termijn zijn.
En dán consequenties durven te hangen aan diegenen die niet willen laten enten? Nee hoor, deze poppenkast gaat nu écht te ver.

Wie wil mag zich van mij enten laten, maar in godsnaam, jouw lijf, doe het voor jezelf en niet voor een ander.
En dat is precies waarom ik hem niet wil, voor mij is de enting niet relevant en dus geen troep in mijn lijf graag. Maar door dasr consequenties aan te hangen word er eigenlijk door derden besloten dat mijn lijf niet van mij is, en dat vind ik heel erg eng.


_/-\o_

Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:38


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:57

IMANDRA schreef:
Ja ik zie je punt wel. Zou het vaccinatiepaspoort mbt binnenlandse faciliteiten misschien wel af laten hangen van de mate van groepsimmuniteit/vaccinaties. Voor buitenland kan ik me voorstellen dat andere landen eisen dat het een vereiste is, net als andere reisvaccinaties.

Dus mits er voldoende bescherming is (door groepsimmuniteit dan wel gezette vaccinaties) dan is het paspoort voor binnenlandse evenementen en uitjes niet meer te verplichten. Maar zo lang corona nog doorgaat en die bescherming nog niet is behaald (aka, de komende maanden nog wel) mag het imo wel nog gevraagd worden.

@Sizzle: maar hoe zit dat dan? DigiD is ook een online ding dus kan theoretisch gezien ook gehacked of gelekt worden. Waar zit het verschil met een goed ontwikkelde app die voldoet aan de meest recente beveilingseisen? Bijv. hoe zit het met de berichtenbox of de digitale belastingaangifte?

Precies dit. Voor binnenlandse aangelegenheden het laten afhangen van de vaccinatiegraad. Is die veel te laag, dan een bewijs overleggen. Pas als de juiste vaccinatiegraad behaald is, dat stuk in het binnenland los laten.

En tot die tijd moeten de mensen die zich niet laten vaccineren maar een negatieve test overleggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34781
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:58

mylittlejoy schreef:
Isapaardje schreef:
Dat vraag ik mij dus af. Mijn partner heeft een coronatest laten doen, negatief, maar blijft wel hoesten. Nu mag hij dus toch nergens heen, zelfs niet naar de huisarts voor onderzoek. Vragend of hij dan nog een test moet doen, wordt gezegd dat dat niet meer kan omdat testen enkel zin heeft als je het binnen 5 tot 10 dagen na mogelijke besmetting doet.
Met dit in mijn achterhoofd vraag ik mij dus af wat al die sneltesten dan voor zin hebben waar ze nu op aansturen als mogelijke 'vervanger' van het coronapaspoort.

Even zijspoortje: dat is wel raar. Ik was positief (getest bij GGD) met klachten en kreeg te horen dat testen na herstel geen zin heeft, omdat je tot een week of 8 na je besmetting nog positief test. Overigens was mijn sneltest negatief, dus die zijn ook lekker betrouwbaar. -O-


Een sneltest test op een hele andere manier dan de PCR test. Kan goed dat je met een PCR test nu nog wel positief test. Terwijl je al lang niet meer besmettelijk bent. Daarom is testen voor toegang middels een PCR test ook omstreden imo. Je vangt ook een hoop mensen die positief testen, maar juist al corona hebben gehad. Maar goed, we gaan wel off topic zo.

Sizzle zo'n data lek ben ik ook huiverig voor. Overheid en ICT is niet iets wat hand in hand samen gaat imo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:05

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:
Voel jij je ook in je vrijheid beperkt of een recht ontnomen wanneer je Afrika niet in komt zonder hepatitis enting?

Maar hebben we het dan enkel over dat type beperkingen?
Of mag je bij wijze van spreken ook geen terrasje doen zonder paspoort?

Volgens mij gaat het toch enkel om een paspoort om te kunnen reizen?

Als het om dst laatste zou gaan, dan zou ik dat bezwaarlijk vinden.

Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:26

Zie mijn post met linkje hierboven.
Het zou dus niet enkel gaan om reizen, maar ook om cafébezoekjes e.d.

AaronYve

Berichten: 10505
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:29

MiniMouse schreef:
Palmera schreef:
Tegen. Er is gezegt dat in laten enten vrijwillig is. Zodra ergens consequenties aanhangen d.m.v een paspoort en bijbehorede rechten vind ik het niet vrijwillig meer.

En zeker omdat niemand weet hoe vaak die prik herhaald moet worden, hoelang hij werkzaam is en wat de gevolgen op lange termijn zijn.
En dán consequenties durven te hangen aan diegenen die niet willen laten enten? Nee hoor, deze poppenkast gaat nu écht te ver.

Wie wil mag zich van mij enten laten, maar in godsnaam, jouw lijf, doe het voor jezelf en niet voor een ander.
En dat is precies waarom ik hem niet wil, voor mij is de enting niet relevant en dus geen troep in mijn lijf graag. Maar door dasr consequenties aan te hangen word er eigenlijk door derden besloten dat mijn lijf niet van mij is, en dat vind ik heel erg eng.


_/-\o_


Mee eens

tengeltje11
Berichten: 7168
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 17:38

maar zelfs hoe het dan zou gaan. of vaccin, of anti-stoffen omdat je corona doormaakte. Maar wie maakt dan weer uit hoe lang zoiets geldig is?
ook het vaccin, niemand weet nog hoe lang het werkt.
hier op de gemeente was er een man die in het begin van corona positief getest was en er ook gewoon wat ziekjes door was, een goeie maand later stond toevallig zijn jaarlijkse bloedcontrole gepland, en liet uit nieuwsgierigheid testen op antistoffen, niets meer te vinden....

dus hoe kunnen ze dan altijd zo zeker zijn dat het antistoffen verhaal waterdicht is? en voor hoelang?

het is allemaal zooooo nieuw dat zelfs zo'n systeem gewoon zo lek als een zeef is.

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:46

Palmera schreef:
Tegen. Er is gezegt dat in laten enten vrijwillig is. Zodra ergens consequenties aanhangen d.m.v een paspoort en bijbehorede rechten vind ik het niet vrijwillig meer.

En zeker omdat niemand weet hoe vaak die prik herhaald moet worden, hoelang hij werkzaam is en wat de gevolgen op lange termijn zijn.
En dán consequenties durven te hangen aan diegenen die niet willen laten enten? Nee hoor, deze poppenkast gaat nu écht te ver.

Wie wil mag zich van mij enten laten, maar in godsnaam, jouw lijf, doe het voor jezelf en niet voor een ander.
En dat is precies waarom ik hem niet wil, voor mij is de enting niet relevant en dus geen troep in mijn lijf graag. Maar door dasr consequenties aan te hangen word er eigenlijk door derden besloten dat mijn lijf niet van mij is, en dat vind ik heel erg eng.


Dit.

En omdat er ook uitzonderingsgevallen zijn, zoals ik. Ten eerste heb ik een waslijst aan (heftige) allergieën. Het vaccin wordt afgeraden voor mensen met allergieën. Ten tweede heb ik een immuunafwijking, hierdoor ben ik al meerdere malen op de eerste hulp beland na een vaccinatie. 41+ graden koorts, wegvallen, niet meer aanspreekbaar.
Ik zou het enorm oneerlijk vinden als ik hierdoor minder zou mogen dan iemand die wél gevaccineerd is.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:48

Wie maakt uit hoe lang het geldig is? Nou, de experts die de regering adviseren. Als uit onderzoek blijkt dat een vaccin 5 jaar geldig is, dan zal een paspoort op basis van die vaccinatie ook vijf jaar geldig zijn. Hoe het met doormaken van het virus zit weet ik niet, maar ook dat zal op basis van onderzoek gebeuren en worden bijgeschaafd als er nieuwe inzichten komen. Meer kunnen we denk ik ook niet doen.

Zo lek is het dus niet, zeker wbt het vaccin nog niet.

@Pepperrr: maar jij zou net zo veel kunnen? Het enige verschil is dat jij je dan vaker moet laten testen, maar alternatieven voor het vaccin zijn er wel. Juist omdat je een immuunafwijking hebt zou zo'n druk op testen en vaccineren juist goed voor jou zijn toch, omdat je dan minder risico zou lopen?

Hiraeth

Berichten: 3231
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:51

Ik vind het eigenlijk wel dikke prima. Je kunt hier (in Denemarken) gratis getest worden en dat maakt het dus een stuk laagdrempeliger. Bij het laten zien van een negatieve test kun je dan vervolgens weer deels je gang gaan. Zo zijn we vandaag naar de kassen geweest, ga ik overmorgen naar de bios en heb ik binnenkort een (klein) concert. Ik vind het ook wel een lekker gevoel dat ik 'veilig' naar school of een restaurant kan gaan omdat de mensen om me heen ook getest of gevaccineerd zijn.

Dan heb ik deze situatie waar op dit moment alles onder 'controle' is een heel stuk liever dan de puinhoop in NL eigenlijk.

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:52

Ik ben niet per sè vatbaarder voor virussen/ziekten. Dus in die zin maakt het vaccineren me geen drol uit.

Testen is inderdaad een mogelijkheid. Alleen vind ik dit dus mega eng _O- Als er blaastesten zouden zijn zou ik het testen geen probleem vinden inderdaad :j

tengeltje11
Berichten: 7168
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 17:54

+ die testen zijn uiteindelijk gewoon duur.
als ze overal gratis testen moeten gaan aanbieden, dan is dat bv in belgie onhoudbaar uiteindelijk lijkt me.....(want na zo'n jaar is de staatskas er al niet direct beter op geworden)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:55

Maar het is toch niet perse een paspoort om mee te reizen? Dat heet ook wel paspoort maar ze bedoelen met het vaccinatie paspoort iets anders. En van wat ik vanmiddag las is het waarschijnlijk een app (of een boekje voor mensen die geen app willen)..

En pepperrr ik denk dat t voor jou juist handig is als andere mensen wel die “troep” in hun lichaam laten spuiten zodat t voor jou ook veiliger wordt ..
maar als jij iemand tegenkomt die Corona heeft en jou besmet, hoe verloopt dat ziektebeeld dan voor jou?

En Mylittlejoy, je zou dan bijna denken dat juist een sneltest wel handig is omdat je dan niet meer besmettelijk bent (als ik t verhaal van susanh goed begrijp)?

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:58

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een test heb hoeven doen, maar een normale test is toch gewoon gratis (basisverzekering)? Sneltest vond ik ook meevallen (2-3 euro p.s., 15 voor 5). Mis ik dan iets omdat veel mensen roepen dat het duur is?

@Pepperrr: volgens mij is er veel innovatie op testgebied dus laagdrempelige testen komen er vast nog bij :D

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:02

Imandra, de testen zijn gratis voor degene die besmet zouden kunnen zijn, niet voor mensen die een uitje plannen. Ik dacht dat de bedoeling was dat ze daar € 7,50 voor wilden vragen, ze kosten € 30,-. De thuistesten zijn inderdaad goedkoper, maar niet echt betrouwbaar, ik denk ook niet dat je daarmee een pretpark binnenkomt.

Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:05

Sizzle schreef:
Proffessionele hacking organisaties hebben nu al gewaarschuwd voor de dataleaks.
Een papiertje vind ik nog een soort van OK, een app :n

Ofwel, ik ben tegen het de huidige plannen.


As we speak, hoorde ik net dit op de radio :+

Citaat:
“Gigantische aanval” op Belgische overheidswebsites nog niet snel voorbij: tijdelijk geen vaccinatieboekingen, ook Tax-on-web en parlementaire commissies getroffen
Momenteel is er een aanval op het Belnet-netwerk, waardoor meerdere overheidswebsites niet meer goed functioneren. Dat meldt Belnet zelf. Onder meer Tax-on-web en MyMinfin liggen regelmatig uit. Ook thuiswerkende studenten en ambtenaren ondervinden problemen. “We zijn nog altijd een kat-en-muisspel met de daders van deze gigantische aanval aan het spelen”, zegt de directeur van Belnet tegen VRT NWS.