Ik heb inmiddels ervaring met twee soorten tonnen.
De mooiste zijn die van hout, echte wijnvaten oid, maar die hebben als nadeel dat ze bij droogte krimpen en hun waterdichtheid verliezen.

Plastic is minder mooi (al heb je heel mooie maar peperduur) maar die kunnen de droogte wel aan.
Ik heb ook alle soorten aan variatie gehad, met en zonder deksel die eraf kan. Met pomp, zinder pomp, kraantje geen kraantje.
Maar het fijnste en snelste vind ik een deksel aan de bovenkant die eraf kan waardoor je er gewoon uit kunt scheppen (en bij droogte een houten ton kunt vullen met water) en aan de onderkant een lage kraan voor het gemak.
Aansluiten is simpel, je hebt tussenstukjes die je op je regenpijp plaatst. Regenpijp zaag je open en er afhankelijk welk tussenstukje zaag je er een stukje af. Daar plaats je je regentontussenstukje tussen (lijmen zou ik niet doen ivm eventueel bladeren die je moet verwijderen) dan sluit je het horizontale stuk aan op je ton. Als het regent vult eerst je ton zich om daarna als de ton vol is het regenwater via je regenpijp gewoon wordt afgevoerd.
De simpelste regentonnen zijn eigenlijk tonnen die je ook voor voer kunt gebruiken waar je een regenton van maakt door aan de zijkant een gat te maken voor je tussenstukje.