Hoe om te gaan met iemand die iemand is verloren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Hoe om te gaan met iemand die iemand is verloren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 21:49

Beetje rare titel misschien....
Maar buren van ons zijn hun zoon verloren (woonde al op zichzelf met een gezinnetje)
Ik wilde een bos bloemen voor de deur zetten met een kaartje maar nu zei iemand dat ik dat niet moest doen maar over een weekje bijvoorbeeld langs moet gaan.

Nu wil ik dat ook zeker doen, ik denk dat ze NU niet op mij zitten te wachten. Wel hebben we altijd goed contact (niet dagelijks en ook niet bij elkaar veel over de vloer, maar als we elkaar zien een praatje en zo nu en dan bij elkaar)

Nu ik niks doe voelt het voor mij net alsof ik niet aan hun denk, terwijl ze toch alles geappt hebben(de situatie).

Conclusie wat kan ik in zo'n situatie het beste doen.

wendy1987

Re: Hoe om te gaan met iemand die iemand is verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:50

Ik zou gewoon een bos bloemen neerzetten denk ik. Zeker als je wel gewoon normaal contact hebt

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:50

Ik denk dat je prima dat bloemetje kunt doen <3 volg gewoon je eigen gevoel hierin. Dat komt het mooist/puurst over.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:51

Bloemen voor de deur zetten!
Waarom zou je daar mee moeten wachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:51

Doe gewoon wat jou goeddunkt en wat bij jou past. Er is geen wel of niet moeten in zo’n situatie; het is heel persoonlijk, zowel voor jou als voor hen, en hangt ook af van jullie verstandhouding. Een bloemetje met een kaartje kan imo echt prima.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:55

Wat voor jou goed voelt en wat voor jou past :(:)
Nu met corona is het allemaal ook een stuk lastiger, dus ik kan mij voorstellen dat men een bloemetje nog meer waardeert dan dat je in eerste instantie verwacht.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 21:55

Heel erg bedankt!
Contact is altijd heel goed.

Weinig situaties als deze meegemaakt dus ik vroeg iemand en die zei te vroeg.

Ik ga morgen gelijk halen!
Wilde eigenlijk vandaag doen

Sorry voor de korte uitleg maar mijn telefoon doet opeens gek
Laatst bijgewerkt door LadyDaily op 30-04-21 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:55

Gewoon bloemen brengen of neerzetten met een kaartje.

Wij vonden dat heel fijn. We vonden het erger dat mensen ons uit de weg gingen. Dat wanneer ze je zagen, een winkel in liepen bijvoorbeeld.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:56

Gewoon je hart volgen!!! <3

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:57

Als je niet weet wat je moet zeggen, zeg dat dan ;) inderdaad niet uit de weg gaan ;(:) bloemetje en een kaartje is altijd goed

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:57

Je kan het niet fout doen, doe wat past bij jou. Volg je gevoel

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:58

Een bos bloemen met/of een mooi kaartje past altijd.
Een blijk van meeleven is altijd welkom.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:07

Het eerste wat in jou opkomt, is hoe de mensen jou kennen zeg ik altijd. Dus als jij een bloemetje voor de deur wilt zetten, volg dan je gevoel, want blijkbaar ben jij zo!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:11

Een bloemetje lijkt me een heel aardig gebaar. Misschien een idee om een bloemetje incl vaas te geven of een soort bloemstukje zodat ze niet druk zijn met het op de vaas zetten en weer wegdoen later in deze voor hen drukke tijd.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 22:52

Dacht inderdaad om een vaas erbij te doen. Wat zouden jullie in zo'n situatie doen?

Pferdelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:56

Sowieso bloemetje voor de deur zetten! Het is zo fijn on te merken dat mensen aan je denken, verwacht alleen geen reactie of iets terug, daar is vaak de energie niet voor.

En stel eens voor om een keer voor hen te koken of een boodschapje te doen. Ik weet dat mijn moeder (nadat ze geleerd had hulp te accepteren) dat heel fijn vond, omdat ze gewoon zelf daar niet de energie/concentratie/zin voor had.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:59

Niet iedereen zit bij een overlijden op bloemen te wachten .... er zijn echt veel mensen die een huis vol bloemen juist niet fijn vinden in zo'n geval.

Ik denk dat je beter voor een lieve, persoonlijke handgeschreven kaart kunt gaan. Daar hebben mensen meer aan en kunnen ze ook later nog eens teruglezen.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:02

Volg je gevoel zou ik zeggen. Een bloemetje kan een heel fijn gebaar zijn.
Soms is praktische hulp ook heel welkom, even een boodschapje doen of een pakketje aannemen kan veel verschil maken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:11

Ik zou het zeker doen, zal onwijs gewaardeerd worden <3 . Waarom wil je het alleen voor de deur zetten en niet persoonlijk geven?
Vriendin van mij heeft haar moeder verloren een paar jaar geleden en die zei dat ze het heel erg vond als mensen haar ontliepen. Probeer dat te voorkomen en geef het persoonlijk. Je hoeft geen heel verhaal op te hangen, inderdaad “ik weet niet wat ik moet zeggen” is helemaal niet erg. En anders een praatje over niks doet het ook goed. Gewoon even dat ze hun gedachte kunnen verzetten.
Verder af en toe eten brengen zodat ze daar niet over hoeft na te denken wordt ook erg gewaardeerd :)
Ook jij sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:27

Wij vonden in die situatie alles een 'fijn' gebaar! Zeker doen!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:36

Begin van het jaar is het kindje van een vriendin stil geboren.
Wist ook niet wat ik wel/niet kon doen.
Heb toen ook diezelfde week bloemen met mooi kaartje gestuurd.
Paar weken later nog een mooie kaart met kort bericht. En daarna pas weer afgesproken, maar niet te lang gebleven.

En nu nog vraag ik regelmatig hoe het gaat. Heb wel eens gelezen dat veel mensen de eerste maand heel belangstellend zijn en daarna mensen verwachten dat ze ‘gewoon’ weer doorgaan met hun leven. Dus ik probeer dat niet te doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 00:01

Dispar_Vulgo schreef:
Begin van het jaar is het kindje van een vriendin stil geboren.
Wist ook niet wat ik wel/niet kon doen.
Heb toen ook diezelfde week bloemen met mooi kaartje gestuurd.
Paar weken later nog een mooie kaart met kort bericht. En daarna pas weer afgesproken, maar niet te lang gebleven.

En nu nog vraag ik regelmatig hoe het gaat. Heb wel eens gelezen dat veel mensen de eerste maand heel belangstellend zijn en daarna mensen verwachten dat ze ‘gewoon’ weer doorgaan met hun leven. Dus ik probeer dat niet te doen :)
Dit heb ik inderdaad ook heel bewust gedaan nadat de partner van een vriendin overleed en op zijn eerste sterfdag heb ik ook nog even een bosje bloemen laten bezorgen met een kaartje erbij, dat deed haar ook goed. Wat ik ook goed vond om in het achterhoofd te houden, is om ook niet die persoon "dood te zwijgen" (bij gebrek aan een betere term) en dus nooit meer over hem te praten. Je hoeft natuurlijk niet bij je buren op de bank neer te ploffen en te zeggen "nou, vertel eens over X," maar het noemen van de naam angstvallig vermijden is ook niet goed. Zelfs als het emoties losmaakt, kunnen mensen het wel fijn vinden om over de overledene te praten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 07:04

Dit hebben wij in de straat ook een paar keer meegemaakt.
Wij doen lappen onder elkaar en laten dat brengen naar het rouwcentrum en doen een kaartje bij die buur in de bus.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 07:15

Ik ben veel mensen verloren, vooral m'n zus die zelf eruit gestapt is heb ik nog steed erg veel moeite mee.
Ik zou het enorm waarderen als iemand een bloemetje voor m'n deur zou zetten.
Ik vond het ook prima als iemand er naar vroeg of langs kwam.
Vaak is het juist fijn om erover te praten.
De mensen die het doodzwijgen, dat doet juist erg pijn, alsof het niet gebeurd is of niet belangrijk genoeg is, ik weet dat dat niet zo is hoor maar voelt zo.
Dus breng gewoon dat bloemetje met een mooi kaartje erbij, het zal erg gewaardeerd worden, zijn allemaal steuntjes en weten dat mensen met gedachten bij je zijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 07:21

Mensen uit de weg gaan, ook al is het uit respect, wordt vaak niet als fijn ervaren. Ik zou er langs gaan. Je kunt ook zeggen dat je niet zo goed weet hoe om te gaan met de situatie, maar dat je aan ze denkt en ze daarom graag een bloemetje wilt geven. Gooi het open, dat is beter dan de confrontatie vermijden.