Vast contract opgeven voor onzekerheid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yaffie

Vast contract opgeven voor onzekerheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 18:24

Hoi allemaal,

Ik wist even niet hoe ik de titel anders moest omschrijven, maar ik hoop dat dit alles omvat.

Ik noem even geen hele specifieke namen/functies etc, omdat het voor mezelf niet handig zou zijn als dit openbaar wordt.

Ik werk sinds jaren op dezelfde werkplek binnen de zorg. Sinds vorig jaar had ik het niet meer naar mijn zin. Mentaliteit van collega's en verveling door het makkelijke werk. Ik zocht uitdaging en maakte deels de overstap naar een andere functie binnen de organisatie. Dit was echter wel een tijdelijke functie voor een jaar, afhankelijk van wat er zou gebeuren met de medewerker die gedetacheerd was.. Ik wou graag fulltime blijven werken, dus ik moest ook deels op mijn oude werkplek blijven.

Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder en heb ik het naar mijn zin op mijn nieuwe plek, maar mijn oude werkplek levert veel stress op, spanning op de werkvloer tegenover mij persoonlijk.

Ik wil dus heel graag stoppen met dit werk, maar ik kan helaas niet volledig over naar mijn nieuwe werkplek. Dus mijn idee was om extern een baan te vinden die te combineren is met de nieuwe werkplek. Ik heb al wat leuke vacatures gezien en gesolliciteerd.

Nu komt het dilemma.. Ik heb vanwege de tijdelijke functie van een jaar een terugkeergarantie gekregen voor mijn oude functie (fulltime). Als ik de uren op mijn oude plek opgeef, verander ik het contract en vervalt de terugkeergarantie. Ik zou dus per eind dit jaar ontslag kunnen krijgen en zonder baan kunnen komen te zitten (deels, want dan heb ik natuurlijk nog een andere baan ernaast).

Zouden jullie dit risico nemen? Er is verder nog niks bekend over hoe het komt.

Daarnaast willen we graag een huis kopen en ben ik bang dat zo'n beslissing heel veel gaat veranderen aan een hypotheek. Iemand hier ervaring mee?

Ik kijk er vooral heel erg tegenop om nog op mijn oude werkplek te blijven, tot het einde van het contract en misschien zelfs daarna daar terug te keren..

BigOne

Re: Vast contract opgeven voor onzekerheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 18:30

Maar in je oude baan fulltime terugkeren, daar een hypotheek op nemen gaat zich onnoemelijk wreken. Kijk of er een mogelijkheid is om toch wat vastigheid te krijgen. Wanneer ze op die plek waar je het nu naar je zin hebt je graag willen houden is dat in je voordeel want dan kun je het dilemma voorleggen en zeggen ze niets voor je te kunnen betekenen dan weet je meteen dat je beter helemaal ander werk kunt gaan zoeken.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 18:31

Als je nu een vast contract hebt zou ik eerst een huis kopen, als je dat mentaal nog trekt. Als je zeker zou weten dat je een deel van je uren in je nieuwe functie wel permanent zouden zijn is het weer een ander verhaal. Ik zou het dus proberen uit te zingen tot je meer weet over de functie die je wel leuk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 18:33

En optie drie; stoppen met beide banen en solliciteren op een volledige functie die past bij wat je leuk vind?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 18:38

Altijd voor je eigen werkplezier kiezen. Je werkt in de zorg zeg je, dan kom je nooit werkloos thuis te zitten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 18:42

Op wat voor termijn wil je een huis kopen? Hoe goed zijn je baankansen? Kun je elders direct een vast contract voor elkaar krijgen+(komt wel weinig voor). Als je echt binnenkort een huis wil kopen zou ik daar even op wachten en overstappen van baan zodra je een huis hebt. Kijk ook altijd of de hypotheek betaalbaar blijft als je minder zou verdienen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 18:46

In veel gevallen kun je wel een intentieverklaring krijgen als je geen vast contract hebt (een intentieverklaring is niet juridisch bindend voor de werkgever).

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:16

Zo’n keuze is heel persoonlijk. Maar als het eindigen van het contract geen heel grote gevolgen heeft (op straat komen staan oid), zou ik altijd gaan voor (werk) plezier. De arbeidsmarkt is gunstig en het leven te kort om ongelukkig te zijn op werk.

Als je in het slechtste scenario deels zonder baan komt te zitten heeft dat idd consequenties voor een hypotheek, maar dat risico zou ik persoonlijk wel nemen, tenzij dit echt op korte termijn gepland staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:32

Als ik het zo hoor, zou ik sowieso je oude functie opgeven als je wat anders kunt vinden, of dat nu is om deeltijd elders aan de slag te gaan of fulltime en je leuke functie ook te laten schieten. Niet alleen heb je met je oorspronkelijke functie garantie op een baan, je hebt ook garantie dat het zijn weerslag gaat hebben op jouw (mentale) gezondheid.

Hypotheek is een tweede zorg; je gezondheid staat op één, want stel dat jij overspannen o.i.d. uitvalt, ben je verder van huis. Juist nu je nog geen hypotheek hebt, is imo nu het moment om de sprong te wagen, want als je straks wel een hypotheek hebt, wordt dat veel lastiger. Je zit dan veel meer in een 'hit and miss' situatie; nu kun je eventueel nog wat dingen uitproberen om te kijken wat je past, als je straks vastzit aan die hypotheek, wordt dat veel lastiger.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:36

Oeh heel herkenbaar allemaal! Ik heb laatst ontslag genomen bij mijn vaste baan waar ik een vast contract had! En ik ben daar zelf zo blij mee. Ik had daar een aantal jaar fulltime gewerkt en het brak me gewoon helemaal. Ik ben blij dat ik nu voor mezelf heb gekozen.
Maar het blijft nog altijd jouw beslissing. Succes ermee! :)

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:08

Bij een eventuele nieuwe baan een vast contract bespreken?
Tegenwoordig gaat dat makkelijker met al die te korten.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:15

Ik heb bijna 4 jaar geleden mijn vaste baan na 13 jaar opgegeven voor iets waarvan ik niet zeker wist of ik dat wel kon en of ik daar plezier uit zou halen. Maar de drang om bij mijn vorige baan weg te gaan was zo enorm groot dat ik deze kans met beide handen heb aangepakt. En daar ben ik enorm blij mee geweest. Toen ik eenmaal begonnen was bij mij nieuwe baan wist ik dat ik de juiste keuze had gemaakt. Dit werk is echt op mijn lijf geschreven, voelt niet als werk,ik ga elke dag met plezier naar mijn werk en na bijna 4 jaar is dit nog steeds de beste keuze die ik toen heb kunnen maken.

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 13:12

Ik heb nu met de nieuwe baan een hogere functie dan dat ik daarvoor had (kom uit een andere sector, ben in de zorg wat lager ingestapt). Als ik in m'n nieuwe functie mag blijven, mag ik nog een opleiding volgen. Als ik deze baan zou opgeven en een compleet nieuwe baan zou kiezen, vraag ik me af of ik weer op dit niveau kom en of ik weer een vast contract zou krijgen.. Ik ben er vorig jaar al uitgeweest voor een aantal weken, omdat ik zo erg tegen het werk op keek, toen een halve andere baan gekregen wat energie gaf en nu weer op hetzelfde punt. Ik zit op een heel ander niveau en dat maakt me ongelukkig met collega's waarmee ik samenwerk en daardoor ontstaan spanningen op de werkvloer.

Ze willen mij op de nieuwe plek graag houden, maar vanwege corona zijn er mensen uitgeleend naar andere afdelingen/locaties. De vraag is of ze nog terugkomen, grote kans dat ze blijven zitten, maar je kunt er niet van op aan.

Dit jaar een huis kopen zou leuk zijn. Vriend heeft vanaf de zomer een vast contract, dus daar waren we op aan het wachten, maar de huizenmarkt is niet makkelijk. Dus we weten niet of het lukt (ik wil me niet in de gekte van het enorme overbieden laten meevoeren en daar later problemen mee krijgen).

We huren nu, kunnen voor datzelfde bedrag ongeveer een hypotheek krijgen zoals het nu staat. Dan heeft kopen de voorkeur, omdat huren zo duur is..

Ik ben niet heel bang om daarna zonder baan komen te zitten, omdat er denk ik altijd wel iets is wat ik kan doen, maar misschien niet meer in dezelfde soort functie, maar dat zou ook niet zo zijn als mijn contract eindigd aan het einde van het jaar, dan ga ik ook weer terug naar de oude functie. Als dat zo is, zou ik tegen die tijd sws kiezen voor een andere baan!

Weet iemand of je met die intentieverklaring op basis van je salaris van nu een hypotheek kan krijgen of dat er altijd haken en ogen aan zitten?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:22

Wanneer krijg je uiterlijk te horen of je de tijdelijke functie mag blijven bekleden? Je zou deze kans (met opleiding) ook af kunnen wachten. Mocht het uiteindelijk niet doorgaan dan kun je altijd nog ergens anders solliciteren.

Ik wil ook vaak vanalles tegelijk :') maar heb geleerd dat je soms beter éven kunt wachten op meer duidelijkheid voordat je overhaaste beslissingen neemt. Zorgt ook voor meer rust in je hoofd. Eérst dit, dan dat. Maar dat is ook afhankelijk van hoe ongelukkig je bent in je ‘oude’ functie. Kun je nog een bepaalde tijd je schouders eronder zetten en focussen op de eindstreep? Of trek je dat echt niet meer?

Intentieverklaring is vaak voldoende voor een bank.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:28

Ik ben waarschijnlijk niet een goede weerspiegeling van het gemiddelde maar een vast contract betekend niets voor mij. Mijn plezier op het werk is mijn prioriteit, of dat 200 losse contracten zijn of vaste vind ik niet zo spannend. Als je geen enorme gaten in je CV hebt, je geen juniorpositie hebt en een werkveld met een normaal vacature aanbod dan is dat ook niet perse een probleem bij de bank.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:30

Voor nu hoor ik heel veel: zou kunnen, misschien, mogelijk. En dat maakt je uiteraard angstig. Je gaat belangrijke beslissingen maken op basis van twijfels. Daar zou iedereen gek van worden.
Probeer dus iets meer zekerheid te krijgen of - wanneer dat nu echt niet kan- stel belangrijke beslissingen uit tot je wel die zekerheid hebt (bv. niet vrezen voor een ontslag totdat je effectief ontslagen bent).
Kan je niet met je werkgever praten daarover?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:40

Met een intentieverklaring kun je gewoon een hypotheek krijgen. Dus daar zou ik me niet zo druk over maken. Zeker als je partner straks een vast contract heeft.

Ik zou zelf in jouw situatie nu gaan solliciteren op zowel parttime banen als gewoon fulltime banen.
Je hebt nu een bepaalde werkervaring en dat is heel veel waard. Soms meer dan een bepaald papiertje hebben.
Als je iets parttime vindt, dan kun je dat combineren met je leuke functie nu. Bij fulltime ga je helemaal weg.
Ergens blijven voor een hypotheek terwijl je er zo ongelukkig van wordt, dat zou mij alleen maar heel schadelijk zijn ( en is het voor jou ook als ik het zo lees)

Markkie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:51

Een herkenbaar verhaal.

Werkplezier is heel belangrijk. Gemiddeld ben je de meeste tijd op een dag op je werk of met je werk bezig (uitgaand van 40 uur en 5 dagen). Het is daarom belangrijk dat het leuk is.

Zelf heb ik een paar weken geleden de knoop doorgehakt en mijn vaste contract opgegeven voor wat nieuws. Het is even spannend, maar een jaar vliegt als je dan weer plezier hebt in je werk snel om.
Wat betreft de hypotheek, met een intentieverklaring kom je een heel eind :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:55

Sizzle schreef:
Ik ben waarschijnlijk niet een goede weerspiegeling van het gemiddelde maar een vast contract betekend niets voor mij. Mijn plezier op het werk is mijn prioriteit, of dat 200 losse contracten zijn of vaste vind ik niet zo spannend. Als je geen enorme gaten in je CV hebt, je geen juniorpositie hebt en een werkveld met een normaal vacature aanbod dan is dat ook niet perse een probleem bij de bank.

Ik ben hetzelfde. :)) Ik heb alleen maar vaste contracten gehad, maar daarbij zou ik wel van de ene op de andere dag weggestuurd kunnen worden. Voor mij zou dat echt niet anders voelen dan een jaarcontract. :=

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:05

Jester_ schreef:
Altijd voor je eigen werkplezier kiezen. Je werkt in de zorg zeg je, dan kom je nooit werkloos thuis te zitten

dit he, eerst zorgen voor jezelf.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:23

Werkplezier is zooo belangrijk. En een vast contract zegt ook niet alles. Ik ben twee keer met een vast contract eruit gegooid. 1e x met een nieuwe leidingevende waardoor het hele team klapte en ik er de dupe van werd. Dit had ik aan kunnen vechten maar niet gedaan omdat je toch niet meer bij zo'n bedrijf wilt werken.
2e x nadat na het krijgen van kinderen de verwachtingen van bedrijf en mij niet meer bij elkaar aansloten. Hier was het een langer traject en kreeg ik wel o.a. een scholings budget ed.

Maar als je al zegt dat er op je oude plek spanningen zijn zou ik niet kiezen voor de zekerheid van het vast contract...

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:33

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:35

Inderdaad, ga ervoor! Ook al kom je eind van het jaar (deels) zonder werk te zitten, ook daar vind je wel weer een oplossing voor. Ik denk misschien heel simpel, ken je hele verhaal niet en weet niet of er in jouw vakgebied makkelijk banen te vinden zijn, maar ik ben er 10000% van overtuigd dat je voor jezelf moet kiezen als je niet op je plek zit. Voordat je langdurig uitvalt, dan ben je veel verder van huis dan wanneer je eind dit jaar deels zonder werk zit.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:46

Kies voor je werkplezier!

De enige zekerheid die je nu hebt is terugkeren in een baan die je niet leuk vind.

Enige wat nu even lastig is, is het huis. Met een intentieverklaring komt dat vast goed. Maar je moet voor jezelf bedenken, wat als het allemaal niks wordt en ik wen andere baan krijg, kan ik het dan ook betalen. (Dus wat zou ik dan minima betalen) zo ja? Lekker om je heen kijken. Je hoeft ook niet gelijk morgen ergens anders te gaan werken. Alleen overstappen voor iets waar je echt blij van wordt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:49

Uit ervaring; kies voor jezelf en wat jij leuk vind. Laat dat werk waar je ongelukkig van wordt alsjeblieft gaan. Het is zoveel verspilde en negatieve energie.
Een vast contract zegt tegenwoordig niets meer. Ik heb ook met mijn vaste contract ontslag gehad wegens economische redenen en daar stond ik dan met niets ( ja ok ik kreeg wat geld mee, maar dat gaat snel op zonder baan)

Dus wijze raad go for it!