Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 17:02

Mijn moeder, ofwel de oma van mijn dochters koopt ongevraagd kleren voor mijn kind. Vond ik nooit erg, is ook handig, maar mijn oudste dochter van nu 3 weet heel goed wat ze wel en niet aan wil en dat zijn niet de leuke snoezige jurkjes en maillots die oma inslaat :') .

Ze loopt eigenlijk altijd in broeken en T-shirts en heeft ook al haar favoriete kledingstukken :o . Jurken krijg ik haar niet meer aan, maar nu heb ik ruzie met oma gehad. Volgens haar voed ik mijn dochter te vrij op en heeft een 3-jarige geen mening over kleren, ook 'maak ik bewust een jongetje van haar'. Dat laatste is complete onzin, mijn dochter loopt graag in roze T-shirts met glittereenhoorns en al zou ze wel graag jongensachtige kleding dragen, dan zou dat ook prima zijn. Mijn moeder dreigt nu geen kleding meer te koop en ik heb gezegd dat dit het beste is. Nu vindt ze me een ondankbaar mens :') . Overigens mocht ik als kind ook niet zelf bepalen wat ik droeg, maar ik denk daar bij mijn eigen kinderen anders over.

Ik heb eigenlijk weinig zin om naar mijn moeder toe te gaan, ik wil dat ze haar kleinkinderen accepteert zoals ze zijn. Ben ik nu onredelijk -O- ?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:04

Nee. Dan is oma maar boos. Hallo zeg. Zij heeft haar tijd gehad qua opvoeding en keuzes.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:05

Nee hoor, ze moet zich er gewoon niet mee bemoeien, maar daar hebben oma's wel vaker moeite mee :+

Qimm

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:06

Jij hebt gelijk -punt-

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:07

Nee joh, jij bent de moeder.. jij bepaald.
Ik vind niet dat jij onredelijk bent.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:07

Oma haar opvoeding was kennelijk niet zo goed, anders had dochterlief het nu wel beter gedaan }:) :D

Tenzij je kinderen met de schaar de bank te lijf gaan of het laminaat of of of, is het toch niet zo lastig te accepteren hoe ze zijn? Of is oma van een bepaalde kerk waar de vrouwen nog in rokken moeten lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:08

Nee dat ben je niet. Ik was als klein meisje niet bepaald blij met mijn door mijn mama aangeboden jurken en rokken.
Je geeft zelf ook al aan dat jezelf ook niet blij was met mamas dr keuze. Blijkbaar heeft ze dat nog steeds niet door. Zou dr hier toch even aan herinneren.
Emotionele chantage wordt teruggekaatst met rente en het kan geen kwaad dat even onder haar aandacht te brengen.. :7

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:08

Het zijn jou kinderen, jij beslist. Dan koopt ze maar niets meer voor ze...ook goed toch? Komt ze vast wel overheen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:09

Rocamor schreef:
Oma haar opvoeding was kennelijk niet zo goed, anders had dochterlief het nu wel beter gedaan }:) :D

Tenzij je kinderen met de schaar de bank te lijf gaan of het laminaat of of of, is het toch niet zo lastig te accepteren hoe ze zijn? Of is oma van een bepaalde kerk waar de vrouwen nog in rokken moeten lopen?
Dat zie je verkeerd: nu is het broeken dragen, voor je het weet zit ze op haar tiende onder de tatoeages en aan de drugs. :+

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:12

Nou ja zeg! Je bent echt niet onredelijk hoor, doe eens even gauw normaal....

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:13

jij staat volledig in je recht.

en je een schuldgevoel aanpraten is al helemaal not done. ze beslist zelf of ze kleren voor de kleinkinderen koopt of niet. als je haar nu vraagt om broeken te kopen, dan is het wat anders. dan zou ik zeggen, oma mag zelf weten wat ze de kleinkinderen geeft. maar jij geeft netjes aan dat ze niet verplicht is iets te geven en oma denkt dat haar kleren niet wordt gedragen, dan kan ze daar beter mee stoppen. best logisch

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:14

Juist goed dat kinderen leren dat hun mening er toe doet en gerespecteerd wordt. (Tot op zekere hoogte :'))

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:16

Joiw kind, jouw beslissing toch?
Ik snap niet dat oma uberhaupt denkt dat ze daar iets over te zeggen heeft.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:16

Mkango schreef:
Rocamor schreef:

Dat zie je verkeerd: nu is het broeken dragen, voor je het weet zit ze op haar tiende onder de tatoeages en aan de drugs. :+

Dan pas? :+

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 17:20

Oma is een autoritair persoon en het is niet altijd makkelijk daar tegen in te gaan. Ik vind het ook moeilijk om haar teleur te stellen. Heb mijn dochter voorgesteld alleen een jurk aan te trekken als we naar oma gaan maar dan is het schreeuwen :') . Oma is overigens wel gelovig, maar is rooms-katholiek, daar mogen dames gewoon broeken dragen, dus daar ligt het niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:23

Mazida schreef:
Oma is een autoritair persoon en het is niet altijd makkelijk daar tegen in te gaan. Ik vind het ook moeilijk om haar teleur te stellen. Heb mijn dochter voorgesteld alleen een jurk aan te trekken als we naar oma gaan maar dan is het schreeuwen :') . Oma is overigens wel gelovig, maar is rooms-katholiek, daar mogen dames gewoon broeken dragen, dus daar ligt het niet aan.
:(:) Ik zou proberen het gesprek aan te gaan en uit te leggen dat tijden veranderd zijn, dat jij de moeder van je dochter bent en dat jij daar dus over gaat en niet zij. Nu ben ik zelf vrij makkelijk en zou ik ook zeggen: geen acceptatie = geen contact, maar ik snap dat niet iedereen dat zomaar doet. Doe gewoon waar jij (en je dochter) je goed bij voelt; de teleurstelling van je moeder is irrelevant, eventuele teleurstelling van je kind is veel erger. :=

Rocamor _O-

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:23

Hier een oma :')
Ik zal nooit iets kopen wat mijn kleinkinderen niet leuk vinden en al helemaal bepaal ik niet wat ze dragen :n
Blijf op je strepen staan TS, mijn moeder wilde ook altijd nogal aanwezig zijn maar was er zo klaar mee!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:25

Een kind tegen der zin in jurken aan laten trekken om oma tevreden te houden gaat mij toch ook iets te ver. Dan maar geen nieuwe kleren van oma, vind het trouwens wel kinderachtig hoe oma zich opstelt zo. Laat kinderen toch lekker in de kleren lopen waar ze zich fijn in voelen daar is niks mis mee en een tevreden kind is heel wat waard!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:26

Autoritair of niet: ze is de oma, niet de moeder.

Je zou evt de "broken record methode" kunnen toepassen: *naam dochter draagt liever broeken*. En met elke opmerking daarover die je niet aanstaat: *naam dochter draagt liever broeken. Geen discussie, gewoon melden, melden en nog eens melden. Ontneem oma de kans op een discussie. Houdt ze vast wel een keertje op.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:29

Ik zou het over de boeg gooien dat haar kleinkinderen het meest happy zijn in een broek en dat ze toch ook wil dat haar kleinkinderen gelukkig zijn?
Beetje op emotie werkt vaak wel goed.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 17:31

Die discussie ben ik al met haar aangegaan, maar dan is haar slotconclusie dat mijn 3-jarige al de baas is en dat ik haar bewust opvoed als jongen om mijn tegen oma in te gaan |o. En tegelijkertijd blijft het mijn moeder, zij past ook weleens op en dan wil ze het liefst met mijn dochters een soort van pronken in de mooie jurken in het dorp, ik heb al gezegd dat de kinderen geen poppen zijn.
Laatst bijgewerkt door Mazida op 29-04-21 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:31

Ik was ook zo'n kind die geen jurkjes aan wilde en staartjes in.
De enige compromis die ik met mijn moeder heb gemaakt is met mijn 1e communie. Toen hadden alle meisjes een jurk en ik dus ook.
Sindsdien heb ik er nooit meer 1 aangehad.

Dat was al wat jaartjes geleden, gelukkig geen problemen met moeder of oma gehad.
Mijn moeder vond het wel jammer met nog 2 zonen dat ze geen meisje meisje had die graag jurkjes en roze droeg.
Maar ze heeft zich er maar bij neergelegd.

Oma moet dat ook maar gaan doen, waar moeit ze zich mee.
het is verdorie 2021, nu moet dat helemaal geen ding meer zijn.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:32

Komop zeg, oma zoekt het maar uit. Jouw dochter lekker laten dragen wat ze wil. Dochter kleed zich toch netjes aan? Ze heeft een mening, dat mag, ook op die leeftijd. Laat maar schreeuwen hoor, het is jouw dochter.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:32

future_vet schreef:
Ik zou het over de boeg gooien dat haar kleinkinderen het meest happy zijn in een broek en dat ze toch ook wil dat haar kleinkinderen gelukkig zijn?
Beetje op emotie werkt vaak wel goed.

Mee eens ;)
Mijn dochter wist op driejarige leeftijd ook al heel goed wat ze wel en niet aan wilde trekken. Nooit moeilijk over gedaan.
Misschien gewoon tegen je moeder zeggen dat je er geen ruzie om gaat maken en dat het zo zonde is als je dochter het niet aan wil trekken en het in de kast blijft liggen.
Al naar gelang de situatie (kun jij het beste inschatten) zou je je moeder kunnen voorstellen dat ze een keertje samen met je dochter gaat winkelen en dat ze dan samen iets uitzoeken waar dochter blij van wordt?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 17:33

Mijn moeder en kleindochter laten winkelen, ik weet niet of dat een goed idee is :') :x