Enquete - betaalgedrag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selente

Enquete - betaalgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 12:47

Momenteel ben ik druk bezig met mijn afstudeeronderzoek. Ik zit momenteel in de onderzoeksfase waar het gaat over betaalgedrag.
Ik probeer meer inzicht te krijgen in de motieven van (paarden)mensen om niet tot betalen over te gaan. Hiervoor heb ik een zeer korte enquête opgezet.

https://forms.gle/cQDu9Jw6oepC7kh59

Natuurlijk is een enquête handig om inzichten te krijgen, maar uiteindelijk is het voor mij veel interessanter om een dieper gesprek aan te gaan. Dit kan natuurlijk ook heel goed binnen dit topic, zodat ik het als een soort focusgroep kan gebruiken.

Mocht je er dingen over willen zeggen, maar dit liever niet op bokt zetten, stuur me dan gerust een PB! Alle inzichten die ik verkrijg uit het onderzoek zullen anoniem en enkel voor internet doeleinden gebruikt gaan worden.

Autumnn

Re: Enquete - betaalgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:51

Ik heb het geprobeerd maar ik vond het te veel werk om overal een reden in te vullen, sorry :Y) misschien een idee om multiplechoice toe te voegen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:51

Ingevuld, maar ik snapte de vragen niet zo goed waar in stond waar je je verbonden mee voelt.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:56

Ingevuld, mooie korte enquete.

Dienst producten waarmee je je verbonden of niet verbonden mee voelt, het was mij niet duidelijk of dat paardgerelateerd moest zijn of niet. (aangezien in de enquete daar niets over terug komt)

Daarnaast waren alle vragen verplicht, ook als je op een vraag 'nee' antwoorde.

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:57

eens met Esther, met die twee vragen kan ik ook niet zoveel. verder ingevuld.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 13:04

Goed punt over het stukje verbondenheid! Zal het even in de omschrijving toevoegen. Het hoeft niet per se paardgerelateerd te zijn. Niets hoeft met paarden te maken te hebben zelfs. Dat de enquete ingevuld wordt door mensen die te maken hebben met paarden is voldoende.

Die verbondenheid kan dus totaal los staan van de paardensport! Het is voor mij een mooie vraag om te kijken welke aanbieders mij wat kunnen leren betreft verbondenheid. Waarom voelt met zich daar wel mee verbonden bijvoorbeeld.

Autumn, ik zie dat er iets fout is gegaan bij 1 vraag die ook multiple choice moest zijn... Verder probeer ik grotendeels multiple choice te maken waar mogelijk, maar de motivatie kan voor een ieder dusdanig verschillend zijn dat ik die bewust open laat (en om ervoor te zorgen dat ik dus geen bias creëer...).

Mjetterd, betreft dat antwoord van 'nee'. Daar heb ik in de beschrijving dus ook toegevoegd waarom dat is. Een persoon die dus in dit geval nooit een rekening open laat staan, kan daar ook een motivatie voor hebben, die minstens even belangrijk kan zijn als de motivatie om het niet open te laten staan. Mogelijk krijg ik daardoor wel ideeën om de mensen die niet tot betaling overgaan ook zover te krijgen om dat uiteindelijk wel te doen. Mensen die nu namelijk geen rekening open laten staan, hebben het misschien ooit wel gedaan.

Allemaal wel dankjewel voor het invullen ervan alvast. :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:05

Als je dan toch bezig bent, ik snapte de vraag 'waarmee betaal je het liefst' niet. Kun je daarbij voorbeelden geven?

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:17

Hoihoi,

ik weet nog steeds niet hoe de vragen als deze:
"Die verbondenheid kan dus totaal los staan van de paardensport! Het is voor mij een mooie vraag om te kijken welke aanbieders mij wat kunnen leren betreft verbondenheid. Waarom voelt met zich daar wel mee verbonden bijvoorbeeld."

dan geïnterpreteerd moeten worden. Heb je een voorbeeld van wat je daar als antwoord kunt geven? Misschien wordt het dan duidelijker. Want ik voel me echt niet verbonden met een manier van betalen of iets dergelijks.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 13:23

Ir111 schreef:
Als je dan toch bezig bent, ik snapte de vraag 'waarmee betaal je het liefst' niet. Kun je daarbij voorbeelden geven?

Die was inderdaad fout gegaan... Ik ga eens kijken of ik dat nog kan aanpassen of dat ik alle inzichten dan kwijt ben.

Als 't goed is is het nu aangepast

aaidaa, er is hier sowieso geen goed of fout. Sommige mensen hebben een connectie met Spotify en voelen zich daar dus geen nummertje omdat er elke week een nieuwe discover weekly wordt aangeboden die aansluit bij jouw behoefte. Netflix idem dito. Maar misschien betekent verbonden zijn met een dienst of product iets totaal anders. Wellicht is het de specifieke klantenservice van een product of dienst die je aanstaat, maar nogmaals verbondenheid heeft voor iedereen een andere betekenis.

Als ik er zelf naar zou kijken dan vind ik het belangrijk dat ik onderdeel ben van... dus dat ik niet als het zoveelste nummertje wordt gezien binnen het bedrijf. Dat men mijn vragen serieus neemt en dat er sprake is van interactie. Dat de dienst laat zien dat ze mij nodig hebben als klant en die waardering ook uitspreken. Dan voel ik verbondenheid met een dienst. Ik kan me voorstellen dat mensen dit ook met een product hebben, zoals autoliefhebbers of iemand die horloges van een specifiek merk sparen.

artosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:25

heb ingevuld

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:32

Selente schreef:
Als ik er zelf naar zou kijken dan vind ik het belangrijk dat ik onderdeel ben van... dus dat ik niet als het zoveelste nummertje wordt gezien binnen het bedrijf. Dat men mijn vragen serieus neemt en dat er sprake is van interactie. Dat de dienst laat zien dat ze mij nodig hebben als klant en die waardering ook uitspreken. Dan voel ik verbondenheid met een dienst. Ik kan me voorstellen dat mensen dit ook met een product hebben, zoals autoliefhebbers of iemand die horloges van een specifiek merk sparen.

Wat grappig, ik relateer dat juist meer aan het product. Zo voel ik me verbonden met bv het hooi voor de paarden. Dat is natuurproduct dat je kunt zien, ruiken en voelen. Tevens de voeding voor onze paarden dus super belangrijk. Daarnaast is het een product dat ik dagelijks in handen heb. Als we mooi hooi hebben liggen word ik daar dagelijks blij van en vertel ik er ook trots over. :D Ik heb dan weer niks met bv onze internetprovider. Daar hoef ik niks over te horen (sinds we overgestapt zijn weet ik niet eens welke we hebben... :Y) ).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:37

Grappig genoeg heb ik laatst een enquête ingevuld van de LIDL waarbij een flinke portie ging over gevoelens en verbondeheid met het merk.
Ik snap dat gewoon niet. Ik heb dan meteen moeite met invullen. Ik heb geen gevoelens naar producten of diensten en geef al helemaal niks om merken.
Ik geef geen emotionele waarde aan dingen of diensten die ik betaal (integenstelling tot dingen die ik krijg). Dat heb ik jouw enquête ook aangegeven.
Ik ben ook totaal niet gevoelig voor reclame of aanbevelingen.
Ik snauw mensen die me via de telefoon iets willen aansmeren dan ook af in de eerste secondes. Die willen zelf geld verdienen met wat ze doen voor hun baas en zijn helemaal niet bezig met jouw wensen. Ik merk aan de intro al dat ze me iets willen verkopen en dan zit je bij mij fout. Ik vind ook dat het bij de wet verboden moet zijn om willekeurige mensen professioneel telefonisch te benaderen om iets te verkopen/aan te bieden. Ik vind het schandadlig dat nummers beschikbaar zijn voor bedrijven die je wat aan willen smeren. Maar dat is weer een andere discussie.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 13:42

Super leuk om te horen! Dat maakt het voor mij dus moeilijk om voorbeelden te geven, want zo'n optie had ik er dus absoluut niet bij gezet maar kan wel voor interessante inzichten zorgen. :j

Begrijp overigens ook dat het weer vragen zijn die in eerste instantie niet te maken hebben met betaalgedrag. Maar de verbondenheid met een product of dienst zou mogelijk (onbewust) invloed kunnen hebben op de wil om over te gaan tot betalen. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat mensen 'graag' betalen voor de dienst/service die je aanbiedt. Uitzonderingen zoals vaste lasten in energierekeningen daargelaten. :')

Lusitana, ik snap je frustratie daarin. Zelf vind ik het ook vreselijk om telefonisch benaderd te worden en kap ik ze 9 van de 10x ook gewoon af. Eens in de zoveel tijd besluit ik om de tijd te nemen en eens naar de voorstellen te luisteren. Wie weet kan ik er daadwerkelijk nog een slaatje uit slaan. Dan laat ik ze een voorstel doen en besluit ik of ik ermee in zee ga of niet.
Vergeet niet dat jouw inzichten om je 'niet verbonden' te voelen met het merk ook inzichten zijn. Als uiteindelijk de meerderheid van de doelgroep die ze willen aanspreken geen verbondenheid voelt en dat ook niet gaat krijgen, zullen ze mogelijk het onderwerp vanuit een ander perspectief moeten gaan bekijken.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:49

Ingevuld. Interessant onderwerp, ik heb dit nog niet eerder gezien. Ik vond eigenlijk de vraag over verbondenheid juist interessant ondanks dat ik ook een beetje gepuzzeld was, want: ik heb hiervoor eigenlijk weinig stilgestaan bij of ik mij op een bepaalde manier verbonden voel aan aankopen etc. Na wat nadenken over deze vraag dacht ik, goh, verrekt. Ik voel mij zeker wel meer verbonden bij bepaalde aankopen/producten/diensten!

Ik heb al best wel uitgebreid geantwoord in de survey, maar ik bedacht mij bijvoorbeeld een mobiel spel wat ik nu al ruim een jaar speel. Nieuw spel (paardgerelateerd :+) en ik ben zelf echt absoluut niet geïnteresseerd in mobiele spellen normaal gesproken. Ik voel me echter wel op een bepaalde manier verbonden met deze, omdat het team die het maakt regelmatig hun player base peilt wat er goed bevalt, wat juist niet, wat missen wij. Als veel players ook een bepaald ding wensen, proberen ze dat ook echt op een bepaalde manier te implementeren. Dat soort dingen vind ik echt gaaf en dan voel ik mij ook totaal niet schuldig als ik een keer een aankoop doe. Ik heb er plezier van en zij kunnen hiermee hun brood verdienen of het spel uitbreiden.

Na wat nadenken kom ik er dus eigenlijk achter dat ik een hekel heb aan geld uitgeven, maar juist voldoening haal wanneer het geld wat ik uitgeef (in mijn ogen) ook indirect een doel heeft. Dan betaal ik maar een paar euro meer. :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:52

Grappig om na te denken over dingen waar je voor betaald maar totaal geen band/connectie mee hebt. Ik ben voor wegenbelasting gegaan. :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:54

Hele rare enquête. Waar ik me mee verbonden voel of niet verbonden voel qua aankopen? Echt geen idee. En wat heeft dat met betaalgedrag te maken?
Nee, geen openstaande rekeningen en ik betaal alles op tijd. En ik voel geen verbindingen. :+

Edit: belastingen zou inderdaad kunnen maar verandert niks aan mijn betaalgedrag. Facturen moeten betaald of het nu voor fun is of omdat het moet.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:30

Selente schreef:
Ir111 schreef:

Die was inderdaad fout gegaan... Ik ga eens kijken of ik dat nog kan aanpassen of dat ik alle inzichten dan kwijt ben.

Als 't goed is is het nu aangepast

Slim dat je dit hebt aangepast. Want toen ik de vraag voor het eerst las, dacht ik: met geld natuurlijk :')

Daarna begreep ik dat je vast wat anders bedoelde, misschien de betaalmethode. Dus vulde ik iDeal in.

Nu zie ik in de multiple choice dat je bedoelt vanaf welk apparaat je de betaling doet. Kortom: wees heel specifiek in je vragen, dat voorkomt op een hoop onnozele antwoorden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:43

Ook ingevuld.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 15:08

Leeslampje, voor mij zijn de andere antwoorden niet onnozel hoor. Want door het antwoord van iDeal bedacht ik me juist ineens van goh, dat is misschien ook nog interessant om te bekijken.

Momenteel is er dus al de mogelijkheid om via iDeal te betalen omdat in de mail een betaal link naar iDeal staat. Het leuke is, dat deze link redelijk recent pas toegevoegd is, maar dat er dus toch nog steeds wat rekeningen open blijven staan. Vandaar dat ik verwacht dat het in de motivatie, danwel aansluiting te maken heeft met het product/dienst. Heel veel mensen geven namelijk aan dat een betaallink ervoor zou zorgen om sneller tot betalen over te gaan, de praktijk wijst alleen anders uit...

Suzanne, ik begrijp dat je het zo kunt ervaren inderdaad. En zeker dat de connectie met betaalgedrag niet meteen duidelijk is. Toch is er heel goed nagedacht over de vragen die gesteld zijn en hebben o.a. interviews uitgewezen dat er mogelijk een verband kan zijn tussen de verbondenheid met het product/dienst en de betaalachterstand.
En ik ben het ermee eens dat facturen betaald moeten worden, maar in de praktijk is dat natuurlijk niet zo zwart/wit... Want dan was er nergens sprake van een betaalachterstand en hoeft niemand meer achter rekeningen aan. Ik denk dat elk bedrijf op zoek is naar mensen zoals jij. :j De betaling an sich zal natuurlijk ook niet voor de verbinding zorgen, maar sommige contracten/lidmaatschappen of producten koop je omdat je daar iets mee hebt. Het trekt je interesse, het is handig of je hebt het misschien gewoon nodig om te kunnen doen wat je wilt doen.

Iris, dat kan ik begrijpen dat je daar absoluut geen connectie mee hebt, die brief laat ik ook liever in de brievenbus liggen. :')

princequillo, fijne uitleg en aanvulling! Dit zijn absoluut nuttige inzichten die mij ook kunnen helpen bij de conceptontwikkeling!

Ik begrijp overigens ook dat sommige dingen niet helemaal duidelijk zijn met de context die ik hier vrijgeef. Daar ben ik mezelf van bewust. Echter kan ik momenteel niet heel veel meer context geven, daar ik geen duidelijk antwoord heb van het bedrijf hierover... Dus doe ik het uit voorzorg gewoon niet. Daarnaast levert het doelgroep onderzoek binnen de eigenlijke doelgroep momenteel nog onvoldoende op, waardoor ik andere wegen probeer te bewandelen om toch een zo'n valide mogelijk onderzoek neer te zetten. In privégesprekken zou ik hier dus verder over uit kunnen wijden indien van toepassing om zo het e.e.a. nog verder concreet te krijgen. In deze enquête heb ik namelijk al het dubbele aan reacties in een paar uur tijd t.o.v. de enquête die onder de daadwerkelijke doelgroep is uitgezet.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:13

Ik heb hem ook ingevuld, aangegeven dat je me evt mag contacten via bokt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:30

Interessante aanname dat mensen beter/sneller van betalen zijn als ze een 'band' met het product (je bedoelt volgens mij trouwens het leverende bedrijf) hebben. Ik zou niet weten waarom.

Je koopt iets bij een bedrijf waar je 'geen band' mee hebt (waarom koop je het dan überhaupt bij dat bedrijf? Nergens anders te krijgen?) en je denkt dan: "mwoah, ik heb dit zojuist wel gekocht want ik heb het nodig, maar ik vind het een poedersuiker dus ik betaal het gewoon niet?"

Als ik een bedrijf een klotebedrijf vind (om welke reden dan ook) dan koop ik er niet maar ga ik op zoek naar een andere tent die hetzelfde of iets vergelijkbaars levert. Maar het idee wel bestellen niet betalen zou niet in mijn hoofd opkomen...

Een reden om (voorlopig) niet te betalen is wél als het product niet deugt en er geen oplossing vanuit het bedrijf komt. En dat is dan wel meteen de laatste keer dat je iets bij zo'n bedrijf koopt en dus een reden om nooit meer te bestellen. Maar geen reden een volgende keer wél te bestellen maar niet te betalen.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:37

Nou, ik ben dus niet altijd super tevreden over de Hunkemöller maar soms hebben ze we dingen die ik niet kan weerstaan. Daardoor blijf ik het wel gebruiken of ga ik naar de winkel. Ik houd er wel altijd rekening mee dat de levering en de retournering gewoon lang kunnen duren. (Uiteraard betaal ik gewoon, maar ik voel niet echt een band op die manier.)
Op die manier heb ik die vraag geïnterpreteerd, is natuurlijk ook persoonlijk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:43

Selente schreef:
Momenteel is er dus al de mogelijkheid om via iDeal te betalen omdat in de mail een betaal link naar iDeal staat. Het leuke is, dat deze link redelijk recent pas toegevoegd is, maar dat er dus toch nog steeds wat rekeningen open blijven staan. Vandaar dat ik verwacht dat het in de motivatie, danwel aansluiting te maken heeft met het product/dienst. Heel veel mensen geven namelijk aan dat een betaallink ervoor zou zorgen om sneller tot betalen over te gaan, de praktijk wijst alleen anders uit...

Ik heb er een hekel aan rekeningen via de mail te ontvangen. Die gaan vaak verloren in de enorme berg aan andere mail. Of ik moet er al aan denken dat ik de factuur dan uitprint zodat ik die onder het oog heb als ik mijn maandelijkse betaalrondje ga doen.

Toegevoegde links, zoals iDeal, willen er nog wel eens voor zorgen dat de mail door mijn firewall zonder pardon naar de map "Ongewenst" wordt verplaatst en na een aantal dagen automatisch wordt verwijderd. Ik weet dan niet eens dat ik een rekening heb ontvangen. En stuur je een herinnering met dezelfde link, dan is de kans groot dat die dezelfde route volgt.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:52

Ingevuld veel succes!

xpvdpx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:37

Ingevuld!