Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

.
Eef_Bam schreef:De c1, aygo en 108 zijn allemaal op dezelfde basis gebouwd, dus welke je kiest is een kwestie van smaak en beschikbaarheid, het maakt niet uit.
Verder is een nieuwere maar wel tweedehands auto niet heel veel goedkoper in onderhoud dan een oudere. Waar je op moet letten is of de auto groot onderhoud heeft gehad en wat er aan zit te komen. Je kan beter een 11 jaar oude auto kopen met 150k op de teller en een nieuwe distributieriem, dan 1 van 9 jaar oud en 10ok die bijna een nieuwe moet. 100k is trouwens echt niet veel, zou 150k als bovengrens aanhouden.
Uit eigen ervaring zou ik gaan voor een wat oudere, is san iets minder zuur als je je eerste kras erop rijd.
Eretria schreef:Kijk eens naar een mitsubishi colt. Super sterk en rijd super zuinig. Wij hebben er een, een 1.1 en dat ding is rete snel en verbruikt helemaal niks. Ook maandelijks erg goedkoop. Aanschaf rond de 5000 euro. Die van ons is van 2010 en geloof dat ze tot 2013 gaan.
Daarnaast heeft die auto een ketting en dat is onderhoudsvrij, geen gedoe met distributieriemen.
Daarnaast erg waardevast en is toch meer ‘auto’ dan een aygo ofzo.
snuffie123 schreef:Bedankt al voor de reacties!
Ik heb inderdaad al mijn eigen "onderzoekje" gedaan en daarom kwam ik uit op de aygo, C1 of 108. Ik wilde ook geen Franse auto, maar wist dat deze drie gewoon uit dezelfde fabriek komen en daar dus geen verschil in zit. Deze citroen of peugeot vertrouw ik daarom wel. Wat me was opgevallen, is dat de aygo (ik denk door dit vooroordeel) een stuk waardevaster is.
Het gaat mij er dan ook echt om of ik beter een oudere en goedkopere auto kan kopen of juist een nieuwere.
snuffie123 schreef:michelle___ schreef:Ik rijd zelf een Toyota IQ. Zou daar eens naar zoeken
Die kwam ik inderdaad tegen. Kennis wil hem verkopen. Echter vind ik ze een beetje eng klein.Ik ben een beetje bang dat als je daar een ongeluk mee krijgt, dat er niks van overblijft. Misschien onterecht hoor?
Eef_Bam schreef:De c1, aygo en 108 zijn allemaal op dezelfde basis gebouwd, dus welke je kiest is een kwestie van smaak en beschikbaarheid, het maakt niet uit.
Verder is een nieuwere maar wel tweedehands auto niet heel veel goedkoper in onderhoud dan een oudere. Waar je op moet letten is of de auto groot onderhoud heeft gehad en wat er aan zit te komen. Je kan beter een 11 jaar oude auto kopen met 150k op de teller en een nieuwe distributieriem, dan 1 van 9 jaar oud en 10ok die bijna een nieuwe moet. 100k is trouwens echt niet veel, zou 150k als bovengrens aanhouden.
Uit eigen ervaring zou ik gaan voor een wat oudere, is san iets minder zuur als je je eerste kras erop rijd.
ik heb hiervoor een VW golf gehad uit 1994. Die kocht ik met 170.000 km op de teller maar met maar 1 vorige eigenaar en een volledige onderhoudshistorie. Het was een benzine en ik heb hem zonder grote reparaties (heb er maximaal 500 euro aan uitgegeven in die jaren) helemaal op kunnen rijden tot 320.000 km 
snuffie123 schreef:michelle___ schreef:Ik rijd zelf een Toyota IQ. Zou daar eens naar zoeken
Die kwam ik inderdaad tegen. Kennis wil hem verkopen. Echter vind ik ze een beetje eng klein.Ik ben een beetje bang dat als je daar een ongeluk mee krijgt, dat er niks van overblijft. Misschien onterecht hoor?