1e eigen auto, maar welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

1e eigen auto, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 18:18

Ik ben op zoek naar mijn eerste eigen auto. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer én ik heb vrij weinig verstand van auto's. Dus zouden jullie mij wellicht iets verder willen helpen in mijn zoektocht?

Ik wil er eigenlijk zo min mogelijk aan kwijt zijn, zowel maandelijks als de eenmalige aanschaf. Nu kom ik uit op de Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 108. Maar hierin is een gigantische keuze. Wat is voor mij belangrijk om naar te kijken?

Ik dacht aan een budget tot 5000 euro. Alleen dan kom je al snel op auto's van bouwjaar 2012 of ouder en kmstand van 80.000 en meer. En ik vraag me af of ik daar goed aan doe ivm mankementen. Vaak worden het er veel meer vanaf ongeveer 10 jaar/100.000 km toch? Ik vraag me af of ik dan bijvoorbeeld niet beter voor een duurdere, maar nieuwere auto kan gaan. Is goedkoop niet duurkoop in dit geval?

Ik verwacht dat ik er ongeveer een 4/5 jaar in ga rijden. Dus ook de restwaarde is interessant om mee te nemen denk ik. Stel ik koop nu een auto van 5000 die over 4 jaar nog 3500 oplevert, maar wel ook 2000 aan onderhoud heeft gekost. In totaal kostte die auto dan 3500 euro. Of ik koop nu een auto van 8000 die over 4 jaar nog 5000 waard is, maar met onderhoud van 1000 euro. In totaal kostte die auto dan 4000 euro. Maar de nieuwere auto is dan wel luxer en dat zou mij de 500 euro verschil dan wel weer waard zijn. Plus dat het risico op mankementen kleiner is.

Wie weet een beetje hoe dit zit en kan mij daarbij helpen?

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:24

Ik heb had ook geen verstand van autos en ben na wat onderzoek bij de Dacia gekomen. Binnen zijn prijsklasse de meest betrouwbare auto's, en binnen de betrouwbare auto's de goedkoopste. Dacias zijn hele goede autos, de reden dat ze goedkoop zijn is omdat de afwerking ver te zoeken is en er niet heel veel moeite word gestopt in een 'mooie' auto. Als het uiterlijk je niks boeit en je wil gewoon een goeie en goedkope auto is dit het merk.

Dit is vanuit mijn eigen onprofessionele onderzoekje en ervaring, niet iedereen zal het zo zien :)

Vermijd: Betalen voor een "naam". Dacia staat bekend als goedkope auto, daarom willen mensen vaak ook geen dacia!

Edit: Daarnaast zijn het vaak erg zuinige autos, erg lichtgewicht voor hoe groot ze zijn (= goedkope wegenbelasting) en mocht er iets stuk gaan is repareren ook niet duur omdat de onderdelen zo goedkoop zijn. Tot slot zijn Dacias best populaire autos, dus er is vaak veel keus. Ik ben fan haha

Noraly_

Re: 1e eigen auto, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:28

Ik rijd een Suzuki Alto, zit een beetje in de lijn van autootjes die je op je lijstje hebt. Misschien iets minder luxe, maar rijd zeer prima en is eigenlijk niet kapot te krijgen. Mijn auto is uit 2010, en heeft nu 124.xxx gelopen en heeft eigenlijk (even afkloppen) nog geen grote mankementen gehad. Misschien is dit ook een optie voor je?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:29

De c1, aygo en 108 zijn allemaal op dezelfde basis gebouwd, dus welke je kiest is een kwestie van smaak en beschikbaarheid, het maakt niet uit.

Verder is een nieuwere maar wel tweedehands auto niet heel veel goedkoper in onderhoud dan een oudere. Waar je op moet letten is of de auto groot onderhoud heeft gehad en wat er aan zit te komen. Je kan beter een 11 jaar oude auto kopen met 150k op de teller en een nieuwe distributieriem, dan 1 van 9 jaar oud en 10ok die bijna een nieuwe moet. 100k is trouwens echt niet veel, zou 150k als bovengrens aanhouden.

Uit eigen ervaring zou ik gaan voor een wat oudere, is san iets minder zuur als je je eerste kras erop rijd :Y) .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:30

Door de jaren heen besloten geen Franse auto meer te willen.

Nu al erg lang tevreden over mijn Toyota Yaris.
Onze andere auto een Hyundai ook tevreden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:32

De merken die je noemt zijn vrijwel gelijk(qua model) dus dáár zit niet zoveel verschil in.
Belangrijk is om een fijne garage te zoeken, goede reviews en te checken of alle informatie bij een auto klopt.

Verder qua 'goedkoop' zijn zit je met deze auto's wel goed, zijn zuinige auto's die laag in de wegenbelasting zitten.
Wat betreft je autoverzekering, dat is als beginnende bestuurder vaak ook een vervelend iets(tenzij je al schadevrije jaren hebt opgebouwd) ik zou daarvoor aanraden om een veilig rijden-kastje oid aan te schaffen.

Edit: Ik heb een Dacia gereden toen deze net in Nederland was, ja goedkoop, maar dat is ook alles wat er positief aan was. Auto was niet mijn keuze.. is wel nieuw gekocht door mn ouders maar met een hele lage restwaarde weer verkocht.

Wanneer je een tweedehands auto koopt en er netjes voor zorgt zal je hem ook voor een nette prijs weer kunnen verkopen

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:32

Aygo, C1 en 107/108 zijn inderdaad allemaal nagenoeg hetzelfde.
Ik rijd met veel plezier in een Aygo van zo'n 10 jaar oud en heb in 2 jaar nog geen noemenswaardige kosten er op gehad. Ik zou er zo weer één kopen.
Ideaal is ook dat deze autootjes geen distributieriem hebben, dus die hoeft niet vervangen te worden ;)

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:37

Ik ben heel tevreden over mijn Toyota. Hiervoor een Franse auto gereden (Renault Clio) en na de 140.000 km was er echt constant iets aan, voornamelijk elektronica problemen. Nu heb ik een Toyota Yaris, gekocht op 120.000 km, nu 200.000 km en ik heb nog niks geks gehad en verwacht nog probleemloos 100.000 km te rijden voor ik verder kijk naar een andere auto. Yaris is wel wat duurder, maar over de Aygo hoor ik ook goede dingen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 18:39

Bedankt al voor de reacties!

Ik heb inderdaad al mijn eigen "onderzoekje" gedaan en daarom kwam ik uit op de aygo, C1 of 108. Ik wilde ook geen Franse auto, maar wist dat deze drie gewoon uit dezelfde fabriek komen en daar dus geen verschil in zit. Deze citroen of peugeot vertrouw ik daarom wel. Wat me was opgevallen, is dat de aygo (ik denk door dit vooroordeel) een stuk waardevaster is.

Het gaat mij er dan ook echt om of ik beter een oudere en goedkopere auto kan kopen of juist een nieuwere.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:39

Kijk eens naar een mitsubishi colt. Super sterk en rijd super zuinig. Wij hebben er een, een 1.1 en dat ding is rete snel en verbruikt helemaal niks. Ook maandelijks erg goedkoop. Aanschaf rond de 5000 euro. Die van ons is van 2010 en geloof dat ze tot 2013 gaan.
Daarnaast heeft die auto een ketting en dat is onderhoudsvrij, geen gedoe met distributieriemen.

Daarnaast erg waardevast en is toch meer ‘auto’ dan een aygo ofzo.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:41

Ik rijd zelf een Toyota IQ. Zou daar eens naar zoeken :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:44

Ik zou de Aygo etc. net een slag te klein vinden en zou dan eerder gaan voor een iets oudere Opel Corsa of Hyundai i20.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 18:45

Eef_Bam schreef:
De c1, aygo en 108 zijn allemaal op dezelfde basis gebouwd, dus welke je kiest is een kwestie van smaak en beschikbaarheid, het maakt niet uit.

Verder is een nieuwere maar wel tweedehands auto niet heel veel goedkoper in onderhoud dan een oudere. Waar je op moet letten is of de auto groot onderhoud heeft gehad en wat er aan zit te komen. Je kan beter een 11 jaar oude auto kopen met 150k op de teller en een nieuwe distributieriem, dan 1 van 9 jaar oud en 10ok die bijna een nieuwe moet. 100k is trouwens echt niet veel, zou 150k als bovengrens aanhouden.

Uit eigen ervaring zou ik gaan voor een wat oudere, is san iets minder zuur als je je eerste kras erop rijd :Y) .

Bedankt! Ik dacht echt dat 100k al erg veel was. Fijn om te weten waar ik op kan letten en dat een oude auto niet zo heel veel meer aan onderhoud heeft.

De kras ben ik niet van plan zelf te maken. Rij inmiddels 4 jaar jaar regelmatig en heb er denk ik 20.000 km op zitten, maar nog geen krasje of deukje (of boete) gemaakt gelukkig.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 18:46

Eretria schreef:
Kijk eens naar een mitsubishi colt. Super sterk en rijd super zuinig. Wij hebben er een, een 1.1 en dat ding is rete snel en verbruikt helemaal niks. Ook maandelijks erg goedkoop. Aanschaf rond de 5000 euro. Die van ons is van 2010 en geloof dat ze tot 2013 gaan.
Daarnaast heeft die auto een ketting en dat is onderhoudsvrij, geen gedoe met distributieriemen.

Daarnaast erg waardevast en is toch meer ‘auto’ dan een aygo ofzo.

Dankje voor de tip, ik ga er naar kijken!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:46

snuffie123 schreef:
Bedankt al voor de reacties!

Ik heb inderdaad al mijn eigen "onderzoekje" gedaan en daarom kwam ik uit op de aygo, C1 of 108. Ik wilde ook geen Franse auto, maar wist dat deze drie gewoon uit dezelfde fabriek komen en daar dus geen verschil in zit. Deze citroen of peugeot vertrouw ik daarom wel. Wat me was opgevallen, is dat de aygo (ik denk door dit vooroordeel) een stuk waardevaster is.

Het gaat mij er dan ook echt om of ik beter een oudere en goedkopere auto kan kopen of juist een nieuwere.

Als je uitkomt bij die 3, ga dan gewoon eens proefrijden zodat je kan voelen welke je het fijnste vindt.

Overigens; een auto die je nu voor 5000 koopt is over 4 jaar absoluut geen 3500 meer waard. Dat krijg je er nooit meer voor terug.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 18:48

michelle___ schreef:

Die kwam ik inderdaad tegen. Kennis wil hem verkopen. Echter vind ik ze een beetje eng klein.Ik ben een beetje bang dat als je daar een ongeluk mee krijgt, dat er niks van overblijft. Misschien onterecht hoor?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:50

snuffie123 schreef:
michelle___ schreef:

Die kwam ik inderdaad tegen. Kennis wil hem verkopen. Echter vind ik ze een beetje eng klein.Ik ben een beetje bang dat als je daar een ongeluk mee krijgt, dat er niks van overblijft. Misschien onterecht hoor?

Dat is bij die 3 die jij noemde natuurlijk hetzelfde. Die hebben ook geen kreukelzone.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:55

Ik zou ook kijken naar hoe je zelf in de auto zit.

Zo zit ik in de auto's die je genoemt hebt niet fijn. Achter in pas ik al helemaal niet (ik heb een hekel aan rijden, dus als het kan mag iemand anders in mijn auto rijden haha)

Ik heb al weer 5 jaar de Hyundai I10. Erg fijne auto. Kwa prijs het zelfde als de genoemde. Alleen stuk ruimer binnen. Ik ben lang en kan overal zitten. Een lang iemand kan ook nog makkelijk achter mij zitten.
Rijd zuinig en tot nu toe alleen de distributie riem moeten vervangen. Auto is 11 jaar oud.

Wat ik nu voor deze zou kunnen krijgen weet ik niet. Als ik hem in de prakrij is de dagwaarde rond 2500

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:03

Sommige auto's, zoals Toyota, zijn in onderhoud duurder doordat onderdelen meer kosten. Dat hoeft niet persé een nadeel te zijn, maar is wel goed om rekening mee te houden. En oudere auto's hebben minder electronica.
Naast een geschikte auto is het vooral van belang om een betrouwbare garage te vinden. Ik heb mijn auto's vaak lang gehad, doordat de de monteur een goede kijk heeft op onderhoud, meedenkt en adviseert.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:04

Eef_Bam schreef:

Eens :j ik heb hiervoor een VW golf gehad uit 1994. Die kocht ik met 170.000 km op de teller maar met maar 1 vorige eigenaar en een volledige onderhoudshistorie. Het was een benzine en ik heb hem zonder grote reparaties (heb er maximaal 500 euro aan uitgegeven in die jaren) helemaal op kunnen rijden tot 320.000 km :oo
Nu heb ik een mini one uit 2005 met inmiddels 219.000 km er op. Ook een benzine. Ik verwacht niet dat ze nog jaren mee kan, maar in elk geval wel tot de apk eind 2022. Daarna komt er een nieuwe auto :)

Belangrijk is inderdaad een goede betrouwbare garage te vinden en goed onderzoek te doen. En persoonlijke voorkeur natuurlijk want je mag je eigen auto ook best mooi of leuk vinden :D

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:07

Ik ken zelfs nog wel iemand die een gloednieuwe auto had gekocht en er alleen maar ellende mee had. Ding stond meer ter reparatie als dat hij erin kon rijden.
Het hoeft dus niet alles te zeggen.

Let wel dat bij die hele kleine autootjes je vaak achterin amper beenruimte hebt. Bij onze colt hebben we aardig wat beenruimte en een redelijke kofferruimte.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:10

Ik heb als eerste auto ook een aygo gehad. Prima ding! Zeker als je maar 20.000km hebt gemaakt in 4 jaar tijd. Dan is een km-stand van 80k helemaal goed hoor! Is zeker niet hoog. Ik zou wel onder de 100k blijven en niet ouder dan 8 jaar. Dan zit je eigenlijk altijd wel goed!!

Mocht je nog niet zeker zijn, kun je ook altijd kijken naar een Kia Picanto, valt als het goed is, in dezelfde prijsklasse, is alleen wat minder te vinden. Als je iets meer auto wilt, kun je kijken naar bv de wat oudere Ford Fiësta, Opel Corsa, Renault Clio. Ook prima auto's, alleen iets duurder in belasting, maar wel wat meer auto (als in, niet alles rammelt als je harder dan 80 rijdt)!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:14

Ik heb een Opel Corsa met 175000 op de teller. Doet het prima. Opels schijnen weinig problemen hebben, en wat er is, is makkelijk en snel op te lossen. Tot nu toe het geval
Het is nu mijn eerste auto en voor mij (als 19 jarige met een fulltime baan en paarden) prima te betalen. Ik heb er 1500 voor betaald en nog veel plezier mee.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:18

Onze eerste auto was een Toyota Yaris uit 2002, met rond de 120.000 op de teller. Eind 2017 voor 2000 euro gekocht en behoorlijk wat kilometers bijgereden (mijn vriend reed 120 km per dag voor werk). Was echt een mega betrouwbare auto, waar we nooit gekke dingen mee hebben gehad (buiten een lekke band, maar dat lag niet aan de auto).
Wij hebben hem uiteindelijk na een jaar weggedaan, omdat je, als je zoveel kilometers rijdt, net wat meer comfort wil (denk bvb. ook aan cruise control).
Mijn vriends moeder heeft de auto
overgenomen en rijdt er nu nog steeds met veel plezier in. En, nog niet één keer grote dingen gehad wat betreft onderhoud.

Wat voor ritten verwacht je te gaan maken? Korte ritjes of veel snelwegkilometers? Dat zou ik zeker ook meenemen in je overweging :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:19

snuffie123 schreef:
michelle___ schreef:

Zeker niet onterecht, maar dat hebben de auto’s die jij noemt ook. Als je er een fiks ongeluk mee krijgt blijft er niks van jou en de auto over. Geen kreukelzone en alles is plastic.
Ik neem daarom altijd een wat grotere, stevige en minder plastic auto, sinds ik een paar ongelukken met koekblikken heb gezien.