Welk dier kan dit gedaan hebben?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Welk dier kan dit gedaan hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 20:22

Hoi allemaal,

Vanmiddag lag er opeens een aangevreten duif in onze tuin. Hij is echt in onze tuin aangevallen aan de veren eromheen te zien. Hij is in de middag aangevallen, tussen 11 en 15u. Onze honden zijn er niet bij geweest.

Afgelopen weekend zijn er vlakbij ook 2 kippen en 4 cavia's gedood.

Weet iemand wat voor beest dit kan zijn geweest?

Spoiler:
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Welk dier kan dit gedaan hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:24

Een sperwer kan dit heel goed gedaan hebben.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:32

Ik kan het niet helemaal goed zien, maar steenmarters bijten de kop af en laten de vleugels liggen. Vorig jaar zijn wij tussen voorjaar en herfst 5 kippen en een haan kwijtgeraakt op deze manier. Het heeft wel even geduurd voor we erachter waren wie dat deed. We hebben al meer dan 20 jaar steenmarters in huis, maar tot vorig jaar hebben ze onze kippen altijd met rust gelaten.

We hebben hier ook veel roofvogels, dus dachten we eerst dat die het hadden gedaan, maar nee, helaas toch steenmarters

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:35

Cayenne schreef:
Een sperwer kan dit heel goed gedaan hebben.

Een Sperwer eet zijn prooi dacht ik bijna tot in zijn geheel op en laat alleen wat pluk resten liggen.
Heb nog niet eerder gehoord dat een Sperwer zoveel achter laat op deze manier of deze Sperwer of Havik moet verstoord zijn tijdens het eten van deze prooi. Dat kan natuurlijk ook nog.
Kan het mis hebben natuurlijk.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:37

sperwers plukken hun prooi kaal.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 20:41

De kop is er inderdaad afgehaald en meegenomen (of opgegeten).

De kippen/cavia's in de buurt zaten in een hok waar geen vogel bij kan, dus een sperwer lijkt me niet.

We wonen trouwens in een klein stadje, geen landelijk gebied oid.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:48

dat zegt niet zo veel. juist roofdieren kunnen zich vaak goed redden in de stad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:49

Joy_Mennings schreef:
De kop is er inderdaad afgehaald en meegenomen (of opgegeten).

De kippen/cavia's in de buurt zaten in een hok waar geen vogel bij kan, dus een sperwer lijkt me niet.

We wonen trouwens in een klein stadje, geen landelijk gebied oid.

Kan prima een steenmarter zijn geweest. Die pakken alles wat ze pakken kunnen en laten doe boel niet echt netjes achter.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 21:03

Marije_1997 schreef:
Kan prima een steenmarter zijn geweest. Die pakken alles wat ze pakken kunnen en laten doe boel niet echt netjes achter.

Ik dacht ik zeg het even, heb geen idee wat er allemaal bij ons zou kunnen leven ahah.

Jagen steenmarters ook overdag?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:05

Steenmarters leven juist vaak in bebouwde gebieden, mocht je een auto hebben zou ik ook even onder de motorkap kijken.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:19

Joy_Mennings schreef:
Marije_1997 schreef:

Ik dacht ik zeg het even, heb geen idee wat er allemaal bij ons zou kunnen leven ahah.

In principe niet. Het zijn schemerjagers, maar uitzonderingen heb je altijd. Een steenmarter is ongeveer formaat kleine kat. Maar die zullen niet zo snel hun prooi midden in de tuin opeten.

Overigens kan het ook een bunzing zijn geweest, die zijn een maatje kleiner.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:43

Citaat:
Marije_1997 schreef:

Ik dacht ook dat ze niet overdag jaagden, maar bij ons dus sinds vorig jaar wel. (zie mijn eerdere post in dit draadje)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:08

[BB] Vijvervissen onthoofd
Je zou bijna zeggen dat onze vis naar jullie is gezwommen. _O-

Zo op het eerste gezicht dacht ik aan een roofvogel, die gestoord is bij het opeten. Maar bij de cavia's en de kippen kunnen dus geen vogels komen. Een steenmarter is bij daglicht niet actief, gezien het tijdstip lijkt me dat ook uitgesloten (ook al bestaan er uitzonderingen dus).
Op wat voor tijd zijn de cavia's en kippen te grazen genomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 00:20

Joy_Mennings schreef:
Marije_1997 schreef:

Het is niet gebruikelijk. Ik kom ze snachts met m'n werk regelmatig tegen. Ook in bebouwde omgeving. Ik heb in m'n auto een pieper geplaatst (gewoon bij de accu, lijkt prima te werken). Ik weet dat ze er zijn. En tsja vossen reeën etc zie je overdag normaal ook niet. Maar soms laten ze zich ineens zien. Is wel mooi.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 00:46

Steenmarters zitten juist veel in de stad ja! Kom ze regelmatig tegen als ik 's ochtends om half 5 naar m'n werk fiets, 9 vd 10 keer komen ze net onder een auto vandaan :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 00:52

Het kan ook door een (al dan niet verwilderde) kat zijn gedaan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 07:05

Of een kraai die pakken ook kippen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 11:13

bigone schreef:
Steenmarters leven juist vaak in bebouwde gebieden, mocht je een auto hebben zou ik ook even onder de motorkap kijken.

Ik ga het tegen mijn ouders zeggen

Neonlight schreef:
[BB] Vijvervissen onthoofd
Je zou bijna zeggen dat onze vis naar jullie is gezwommen. _O-

Zo op het eerste gezicht dacht ik aan een roofvogel, die gestoord is bij het opeten. Maar bij de cavia's en de kippen kunnen dus geen vogels komen. Een steenmarter is bij daglicht niet actief, gezien het tijdstip lijkt me dat ook uitgesloten (ook al bestaan er uitzonderingen dus).
Op wat voor tijd zijn de cavia's en kippen te grazen genomen?

Ik weet niet op welk tijdstip die gepakt zijn. Ze zijn van een schooltje in de buurt en die zijn er in het weekend niet geweest en dat is wanneer het gebeurd is. Ze zaten in een hok dat ook van boven omheind was, dus een vogel kan er echt niet bijgekomen zijn.

senna21 schreef:
Het kan ook door een (al dan niet verwilderde) kat zijn gedaan.

Ik zal eens opletten of ik een kat zie. Ik heb in de afgelopen 1,5 jaar nog geen kat in de tuin gezien, en ook niet echt in de buurt. Maar zou ook kunnen.

Nog even een update:
Mijn vader heeft vannacht een stuk kip neergelegd met een camera erop gericht. Vanochtend werd het stuk kip door een ekster gepakt. Kan de duif ook gedood zijn door een ekster?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:33

Mijn Jack Russel vreet ook duiven op. Laat enkel het skelet, de veren en de lever liggen. Alles gaat op.
Kan dus van alles zijn

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:41

Wij hadden blijkbaar een marter achter het huis. 1 van onze cavias was gegrepen en de bek was open getrokken en we konden de hals en rugwervels zien. Die kleine beestjes zijn gruwelijk sterk.

Zag er vorige week nog een voor mijn auto de weg over rennen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 11:48

Popstra schreef:
Mijn Jack Russel vreet ook duiven op. Laat enkel het skelet, de veren en de lever liggen. Alles gaat op.
Kan dus van alles zijn

Oh wow. Onze golden doodle wil ook wel eens achter vogels aanrennen maar gegrepen heeft hij ze nog nooit. Nu zijn beide honden niet in de tuin geweest in de tuin dat de duif daar opeens lag, dus zij hebben het in ieder geval niet gedaan. Andere honden komen natuurlijk niet zomaar in onze tuin haha.

Melvern schreef:
Wij hadden blijkbaar een marter achter het huis. 1 van onze cavias was gegrepen en de bek was open getrokken en we konden de hals en rugwervels zien. Die kleine beestjes zijn gruwelijk sterk.

Het klinkt wel als een marter dan. Weet iemand of die ook kleine hondjes aan kunnen vallen? We hebben een Coton de Tulear puppy en die loopt overdag en 's avonds laat wel eens los in de tuin. Hij is nu 5 maanden, maar echt nog vrij klein. Weegt zo'n 4 à 5 kilo denk ik.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 13:14

Ja hoor ekster kan ook.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:05

Een ekster pakt niet zelf zulke grote prooien, maar ze helpen graag bij het opruimen van een maaltje.
Ik acht de kans toch groot dat het een marterachtige is geweest.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:24

Melvern schreef:

Een steenmarter is 4-5 kilo. Een cavia ongeveer 1 tot 1.5 kilo. Dus zo klein zijn ze niet :-).

Maar dan heb ik het over een steenmarter. Welke marterachtige bedoel jij?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:46

Kan zeker een marter geweest zijn, we hadden er een tijd geleden eentje op stal, die liet duiven ook zo achter. Alleen had ‘onze’ marter er een voorkeur voor de bovenop de schuifdeuren van de stallen te laten liggen waardoor je met een beetje pech een half opgevroten onthoofde duif op je hoofd kreeg.... :')

Hier is ook weleens een (wild) konijn gepakt, maar of dat ook een marter is geweest durf ik niet te zeggen, we hebben hier ook bunzingen (die pakken zeker konijnen) en katten in de buurt.

Of ze een kleine pup pakken zou ik ook niet durven zeggen, ik dénk het niet. Maar wat leuk, een cotonnetje!!! Ik heb er zelf twee gehad, helaas inmiddels beide overleden op hele hoge leeftijd, zou er erg graag weer eentje willen. Hele leuke hondjes!