Houten plafond en balkenwerk ...verf twijfels...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Houten plafond en balkenwerk ...verf twijfels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 07:34

Al ruim 3 maanden zijn we hard aan het werk om ons in December gekochte boerderijtje te renoveren.

Nu zit er in de woonkamer een houten plafond in en het eea aan sierbalken.
Zowel verticaal als horizontaal.

Ik ben hier blij mee, maar niet met het skihut gevoel wat de huidige kleur me geeft :D

Het plafond wordt dus wit en we gaan het spuiten.

Maar, heb twijfel over de horizontale dikke balken. Meespuiten? Houtkleur laten? Greywash ... of zijn er andere opties?

En ook over de verticale balken heb ik twijfel. Wit verfen wil ik ze eigenlijk niet. Maar, wat wel?

Hebben jullie Bokkers nog leuke ideeën?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

danamuts

Re: Houten plafond en balkenwerk ...verf twijfels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 07:47

Ik zou het plafond wit maken en alle balken een contrasterende kleur. Dit zou voor mij best een heftige kleur mogen zijn ( zwart hoogglans), antraciet. Whitewash /greywash ben ik zelf niet van, maar dat is persoonlijke smaak

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 07:55

De ‘grote’ balk even mooi in de lak zetten en zo laten. De kleine balken idd een contrasterende kleur. Ben er alleen nog niet uit of het met de grote balk niet heel druk wordt qua kleur...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:18

Alle balken (donker) hout laten! Is schitterend! En dan het plafond daartussen witten.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:32

Als je de draagbalken kaal kunt schuren zou ik dat doen. En ze dan ook kaal hout laten.
De balken op het plafond zou ik inderdaad een mooie contrasterende glanskleur geven. Zelf hier gekozen voor grijsgroen.
Het plafond inderdaad wit.

De reden dat ik niet zo snel het hout zou laten is omdat het geen oud (vergrijsd) eiken is, maar een houtsoort die (lijkt het) in de lak heeft gezeten.

Edit: toch nog even een foto toegevoegd van ons keuken plafond. Ongeschilde balk is oorspronkelijke draagbalk van het huis (paar honderd jaar oud).
Kleur klopt beter op de overzichtsfoto.

Afbeelding

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 08:36

mariettek schreef:
Als je de draagbalken kaal kunt schuren zou ik dat doen. En ze dan ook kaal hout laten.
De balken op het plafond zou ik inderdaad een mooie contrasterende glanskleur geven. Zelf hier gekozen voor grijsgroen.
Het plafond inderdaad wit.

De reden dat ik niet zo snel het hout zou laten is omdat het geen oud (vergrijsd) eiken is, maar een houtsoort die (lijkt het) in de lak heeft gezeten.

Edit: toch nog even een foto toegevoegd van ons keuken plafond. Ongeschilde balk is oorspronkelijke draagbalk van het huis (paar honderd jaar oud).
Kleur klopt beter op de overzichtsfoto.

[ [url=m/LgVYGm.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bJ9eQH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi! En je hebt gelijk, de plafond balkjes zitten in de lak en zijn niet mooi om houtkleur te laten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:38

Als je gaat witten/verven zou ik denk ik het latwerk wegwerken met een gipsplaat oid. De grote balken zichtbaar laten. evt. In deze kleur.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:43

Ik zou de latten wit spuiten dus of wit of 9010 voor een iets minder flets resultaat. Ik heb eerder ook zo’n plafond gehad en heb toen de balken een warmere toon wit geverfd. Volgens mij was dat bloesemwit. Hierdoor kwamen ze wel naar voren maar werd het niet onrustig :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:55

Ik zou die grote draagbalk staanders en horizontale drager en de "poort" naar de andere kamer in deze kleur laten en het plafond schilderen. Ik heb in mijn huis exact dezelfde situatie. Ik stuur je een pb met een foto.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:00

plafond wit, balken andeee kleur, of donkerder hout of zoals hierboven in een groenige of grijze tint Ik ben gek op zulke plafonds!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:16

Tegenvraag: wat ga je met de muren doen?

De huidige trend is zo steriel, daar wordt ik depressief van. let erop dat je wel enige kleur erin houdt.

Ik zou de hoofddraagbalken zo laten, eventueel in een olie zetten om ze donkerder te maken.

Je zou de muren dan wit (gebroken wit RAL 9001 of zoiets) de balken in een bijpassende kleur whitewash geven en de rest zo laten?

Of de balkjes zo laten en het plafond een whitewash geven.
Ik zou de houtstructuur zichtbaar houden, maar inderdaad, niet zo bruin-met-bruin-en-bruin :D

Enne, die telefoon ga je toch wel houden, hoop ik? Ding van z'n tijd :j en er is tegenwoordig elektronica te koop dat ie het ook weer gaat doen (puls naar toon converter).

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 09:24

De afgebikte muur blijft in t zicht. De stukadoor gaat m aan de randen dun bijsmeren voor een mooie overgang naar industriële muur.

Verder gebroken wit en de 2e helft woonkamer een kleur op de muur zonder ramen. Ik denk groen.

De telefoon blijft zeker. Maar of ie op die plek blijft, weet ik nog niet. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:31

Is het plafond trouwens echt (als in: de funktionele vloer van de 1e verdieping) of is het er "nep" onder getimmerd?

In het laatste geval zou je het eruit kunnen halen, schuren op een werkbaar niveau, schilderen en terug zetten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 09:35

ikke schreef:
Is het plafond trouwens echt (als in: de funktionele vloer van de 1e verdieping) of is het er "nep" onder getimmerd?

In het laatste geval zou je het eruit kunnen halen, schuren op een werkbaar niveau, schilderen en terug zetten.

Nep ondergetimmerd, vastgemaakt aan betonnen vloer.

We gaan m er niet uithalen. Behalve het plafond zijn er nog 100 dingen te doen :o . En eruit halen en terugzetten gaat echt heel veel tijd kosten.

We hebben een steiger en een verfspuit. :o

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:39

Ik zou het plafond een lichte grijsgroene kleur geven, en de grote houten horizontale en verticale balken kaal maken (zandstralen een optie?) en in de olie zetten, een mooie donkere olie. Of in de was, zeker niet lakken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:47

boemel schreef:
ikke schreef:

Nep ondergetimmerd, vastgemaakt aan betonnen vloer.

We gaan m er niet uithalen. Behalve het plafond zijn er nog 100 dingen te doen :o . En eruit halen en terugzetten gaat echt heel veel tijd kosten.

We hebben een steiger en een verfspuit. :o

Welke voorbehandeling ga je erop los laten?

Trouwens, wat is er mis met een stukje zo laten, bijvoorbeeld bij die afgebikte muur, en andere vakken dicht zetten met gipsplaat, eventueel stucken en wit spuiten?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:01

Wij hebben precies zo’n plafond, maar dan is het wél ook meteen de verdiepingsvloer. Vanwege het geluid ervoor gekozen om een plafond met hetzelfde uiterlijk eronder te zetten met isolatie ertussen. We hebben tussen de balken mdf platen gezet met sleufjes erin gefreesd. Ziet er aan het plafond precies zo uit als losse planken, maar bevestigt en schildert natuurlijk véél makkelijker. Misschien wel een simpele oplossing voor jullie om tussen die balken te doen? :) Wij maken het geheel zacht wit overigens.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 11:04

We hebben geen geluidsproblemen.
Gaan alleen schilderen. Geen platen etc ergens tussen :o

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:08

Ik snap het hoor, maar wat ik bedoel is dus: die platen saus je gewoon als je ze nog niet hebt opgehangen. En dan bevestig je ze. Kan weleens veel makkelijker/minder werk zijn dan al deze losse planken die al aan het plafond hangen boven je hoofd schuren/voorbehandelen, gronden en schilderen. :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:31

Afbeelding

Ik zou de grote balken zichtbaar laten, licht schuren en een mooie was erop of zo, de rest zou ik een kleur doen.
Ben bang dat het anders te druk wordt.

Edit, wij hebben we platen ertussen.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:11

Afbeelding

Dit is onze balk. Dan heb je een beetje een beeld hoe zo’n grote balk eruit ziet in houtkleur. Wij hebben alleen geen verdere balken in het plafond.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:20

Ik zou alleen de grote balken echt hout houden en de rest (kleine balken en latjes) witten anders wordt het enorm druk. Zeker als je ook nog een muur afgebikt laat.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 16:30

19marjo90 schreef:
[ [url=m/MZIanL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is onze balk. Dan heb je een beetje een beeld hoe zo’n grote balk eruit ziet in houtkleur. Wij hebben alleen geen verdere balken in het plafond.

Maar jij hebt echt een mooie balk!
Zo'n balk zou ik ook houtkleur houden.

De balken bij ons zijn kaarsrecht, zelfs een motiefje erin per balk.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 16:35

Afbeelding

T ging prachtig! En toen ging de verfspuit kapot :(

Even een nieuwe bestellen, voor ik verder ga.

Het houtwerk in de overgang voorkamer, achterkamer heb ik wel in de grondverf kunnen zetten.
Het geeft zoveel rust en een ruimtelijk gevoel dat je niet meer tegen zo'n donkere rand aankijkt, dat ik erover denk om al het balkenwerk wit te doen.

Ik houd van rust. En we hebben straks al kleur op de muren en ook een aantal meubels in kleur :o

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:26

Boemel jouw grote balk kan volgens mij er ook uit gaan zien zoals de balk van 19marjo90. Het is alleen even een werk om hem kaal te maken. En dan wellicht opnieuw lakken in blanke lak.

Ik vind wit ook altijd fijn. Maar wat balen dat de spuit stuk is. Die 'schrootjes' van het plafond brengen mij gelijk terug de tijd in. Wel beter nu ze wit zijn