Indeling huis; creatieve ideeën gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Indeling huis; creatieve ideeën gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 17:39

Hoi bokkers,

Mijn vriend en ik hebben een geweldig huis gekocht en zijn over een groot deel van de indeling het al helemaal eens! Alleen zitten we met de keuken en ik zou ontzettend graag jullie ideeën horen.
Alles mag, echt alles, budget maakt niet zoveel uit. Deel al je ideeën zodat we het mee kunnen nemen.

Laat ik beginnen met de foto's van Funda.
Dit is het monster :Y) Het is afzichtelijk, valt uit elkaar en moet zo snel mogelijk weg haha.

Afbeelding

(Zoek de bestekla trouwens, die ga je niet vinden want links is een vaatwasser :') )

Afbeelding

De halve wand hier links, tot de grote kast aan toe is vandaag weggehaald. Hier in deze ruimte achter de buffetkast (wat het kantoor was op de plattegrond onderaan) komt een grote robuuste eetafel.
Die blauwe wand is de wand recht tegenover de keuken en is nu al in 9010 geschilderd.

Afbeelding

Zie hier de al missende wand, ik word er zo gelukkig van, zoveel licht!

Afbeelding

Voor de mensen die denken, wat komt er dan voorin, waar eerst het kleine ronde eettafeltje stond, daar komen 2 grote bureau's zodat we daar aan kunnen thuiswerken (wij werkten ook al thuis voor corona :) )

Vanuit hier kun je links in het hoekje de keuken zien. Rechts komt dan dus de eetkamer.

Afbeelding

En hierbij de plattegrond (met uitgebroken muur ingetekend (note: dit was geen draagmuur, er zat een metalen draagconstructie boven dus we hebben alleen de tussenzetwand verwijderd!)

Opmerkingen:
- Blauwe wand = wand die dus blauw was maar we 9010 hebben geschilderd voor de beeldvorming :+
- Rode muur = draagmuur, met boogje dus
- Lichtblauw lijntje = tot daar zou eventueel uitgebroken kunnen worden de bijkeuken in

Afbeelding

Hoe wij de ruimtes willen gebruiken in de plattegrond:

Afbeelding

Dan nog even wat notes:
- Het raam naast de ex blauwe wand is heel laag, hier kun je geen werkblad voorzetten. Hierdoor lijkt de optie rode muur uitbreken met stalen draagconstructie niet een optie. Het raam zit veel te laag en er zit een radiator.
- Het uitbreken richting de lichtblauwe lijn de hal in lijkt me ook niet handig gezien het verspringen van de wand zoals je ook kunt zien in de tekening.

Waar ik zelf aan heb gedacht:
- Essentiele dingen in het deel wat nu al keuken is. Een soort van keukeneiland in de nu lege ruimte voor de blauwe muur neerzetten waar je bijvoorbeeld kunt snijden en kunt koken en die dan aan een kant tegen de wand aan zetten.
- Keuken houden waar hij nu is, grote buffetkast neerzetten met spul

Maar goed, beide zie ik niet helemaal voor me en ik ben er ook nog niet helemaal van overtuigd. Dus ik hoop heel erg dat jullie super leuke, en vooral andere ideeën hebben. Brand los, ik hoop dat we snel een keuken kunnen gaan regelen want deze valt echt letterlijk van ellende uit elkaar -O- :')

Merci!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:24

Radicale opties eerst: is de keuken en eetkamer omwisselen een optie? (Meer verbinding tussen de eetkamer en de woonkamer, en juist iets minder met de keuken.) Dan moet je wat met de leidingen maar zeker als het alleen water en afvoer is, valt dat misschien best mee.

De tweede optie is wel die rode wand doorbreken, en dan het aanrecht van het licht af plaatsen. Je kunt dan of een nieuw wandje plaatsen tussen keuken en woonkamer (als je veel afscheiding wilt), of je houdt het open en houdt het deel dat de woonkamer insteekt ook open en misschien gedeeltelijk afgerond. Je kijkt dan vanuit de kamer vooral op de vlakke kasten/apparatuur in het paarse blok, maar niet op keukengedoe.
Zie tekeningetje:

Afbeelding

Maar zonder die wand op de rode plek weg te halen lukt het geloof ik niet echt. (Maar ook, is dat geheel een draagmuur? Want het lijkt op andere plekken veel meer te gaan over de betonnen verbindingen die dus op punten bijeenkomen. Dus die dikke kolom waar jouw lichtblauwe en rode lijn samenkomen, daar valt niet aan te tornen. Maar het wandje tussen keuken en het stukje daarvoor lijkt heel dun.)

Edit: rode stippellijntje is dus als je de keuken af wilt sluiten. En het aanrechtblad tegen de kopse kant zou ik wat dieper maken dan de standaard 60cm, heb ik nu juist ondieper getekend want paintskills }:0 maar dat geeft makkelijke extra werkruimte.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 19:04

Omwisselen zou theoretisch gezien een optie kunnen zijn.

Maar jouw deel 2! Wauw super, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! :D
We zouden dat aanrecht eventueel dan ook iets door kunnen trekken zodat er ook mensen aan kunnen zitten. Ik ben dol op koken en voor Corona kwamen er voor Corona kwamen er vaak mensen eten en dat ze dan gezellig erbij kunnen zitten aan de bar is dan wel heel fijn <3

Dankje, ik ga het even met mijn vriend overleggen. Dit lijkt me voor nu al een hele plausibele optie!

De wand is half een draag constructie (dit kan een stalen constructie zijn, is slecht te zien) en half een voorgeplaatste boog. Daar zou ik even door een expert uitgebreid naar moeten laten komen. Dit was ooit de buitenste muur van het huis maar het is echt 4 x uitgebouwd :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:38

Ik zou het ontzettend onhandig vinden om iedere keer met de pannen het huis door te moeten van keuken naar eetkamer. Ik zou die twee dus bij elkaar willen hebben.
Verder vind ik het fijn om na het werk gewoon de deur van de werkkamer achter me dicht te kunnen doen.

Dus als het mogelijk is zou ik de keuken verplaatsen naar waar je nu de eetkamer hebt ingetekend. Dan de eetkamer naar waar je nu het kantoor hebt gepland. En dan van de huidige keuken het kantoor maken.
Je zou eventueel die tussenmuur bij de eetkamer kunnen verplaatsen. Of er een gat in maken en dan aan de andere kant (waar je nu kantoor hebt) een bar maken.
Je bezoek kan dan daar aanschuiven en staan je niet in de weg als je nog even druk in de keuken bent.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 14:20

Roodvos schreef:
Ik zou het ontzettend onhandig vinden om iedere keer met de pannen het huis door te moeten van keuken naar eetkamer. Ik zou die twee dus bij elkaar willen hebben.
Verder vind ik het fijn om na het werk gewoon de deur van de werkkamer achter me dicht te kunnen doen.

Dus als het mogelijk is zou ik de keuken verplaatsen naar waar je nu de eetkamer hebt ingetekend. Dan de eetkamer naar waar je nu het kantoor hebt gepland. En dan van de huidige keuken het kantoor maken.
Je zou eventueel die tussenmuur bij de eetkamer kunnen verplaatsen. Of er een gat in maken en dan aan de andere kant (waar je nu kantoor hebt) een bar maken.
Je bezoek kan dan daar aanschuiven en staan je niet in de weg als je nog even druk in de keuken bent.

Bedankt voor je ideeën!
We laten t kantoor en de woonkamer waar ze zijn. Simpelweg omdat voor de woonkamer we een open haard hebben en voor t kantoor we aan de wegkant met grote ramen zitten zodat we lekker naar buiten kunnen loeren. We hebben beide geen 9-17 job (game industrie) dus de computers blijven toch aan staan :)

En de indeling is een beetje gek, dat komt omdat hij zo vaak is uitgebouwd! Het aanschuiven vind ik wel heel gezellig! Dus er komt zeker iets van een barretje zodat ze bij mij in/ bij de keuken kunnen zitten :D

Bedankt voor je ideeën!

elnienjo

Re: Indeling huis; creatieve ideeën gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:33

Ik zou de keuken doen waar de eetkamer/kantoor gepositioneerd is en het kantoor waar de keuken zat.
Woonkamer/eetkamer/keuken zou ik zo openplan mogelijk maken.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:16

Ik zou sowieso een constructeur naar de rode muur laten kijken en in hoeverre dit is op te vangen door een latei. Wellicht kan een groot deel van deze muur toch weg en kan je de keuken lekker ruim indelen.
Zoniet dan kom je al een heel eind met het idee van shadow en dan die boog zoveel mogelijk weghalen.

Probeer ook iets te maken waar je met zijn twee in de keuken kan eten, een bar of zoiets, dan hoef je niet elke dag met het eten te gaan slepen. Avondeten snap ik nog wel, maar het is wel fijn als je ontbijt en lunch in de keuken kan. (en de visite gezellig kan zitten als jij aan het koken bent)

Verder als die constructeur toch komt, gelijk vragen of de muur tussen nieuwe eetkamer en woonkamer weg kan. Dan is de ruimte nog meer open en heb je meer mogelijkheden om de ruimte in te delen.

Als laatste, maar dat is mijn smaak, kijk of de haard niet wat minder ruimte in kan nemen of wat moderner kan worden qua uitstaling. Ik zou hem er helemaal uit gaan halen, maar ik weet niet in hoeverre jullie je deze willen houden. Ik vind hem nu vooral heel veel ruimte innemen en erg ouderwets/zwaar aandoen in een voor de rest modern huis.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:21

Afbeelding
Achterwand keuken grote wand met apparatuur tot aan plafond, daarvoor eiland( boogje moet door ijzeren balk op te vangen zijn en de wand van de hal zeker verplaatsen ) en veel kookeilanden hebben een laag gedeelte waar je kunt zitten om te eten. Ideaal wanneer je met z’n tweeën bent. Kook je dan toch een keer voor meerdere dan kun je de spullen naar de eettafel brengen. Op de plek van de wand naar de hal kun je ook een keukenwand plaatsen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:51

lies_sparkle schreef:
We zouden dat aanrecht eventueel dan ook iets door kunnen trekken zodat er ook mensen aan kunnen zitten. Ik ben dol op koken en voor Corona kwamen er voor Corona kwamen er vaak mensen eten en dat ze dan gezellig erbij kunnen zitten aan de bar is dan wel heel fijn <3

Ik vind het sowieso onlogisch om de eetkamer en de keuken zo ver uit elkaar te maken, maar na deze opmerking helemaal. Dan staat er eentje in Verweggistan de volgende gang voor te bereiden terwijl de rest gezellig aan het tafelen is. Ik neem tenminste aan dat jullie geen kok in dienst hebben :Y)
De geopperde optie om rechtsonder keuken, linksonder eetkamer en de keuken naar kantoor om te bouwen zou ook mijn keus zijn. Lijkt me ook couranter bij een latere verkoop.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:07

Ik zou ook het kantoor in de oude keuken maken, en dan de keuken naar de onderkant van het huis doen.
Dat gekke muurtje weg tussen eetkamer en kantoor. zodat je een mooie grote open ruimte krijgt.
Een beetje zoals hieronder voorgesteld.

De groene lijn geeft aan waar het kantoor kan komen. 1 bureau in de oude keuken en de ander in de ruimte daar recht onder.

Afbeelding

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:40

Als je van koken houdt en graag etentjes geeft zou ik ook de voorkeur geven aan het omgooien. En ik vind het persoonlijk wat minder leuk als er 2 bureaus met grote computers in de ruimte staat waar je iedereen ontvangt voor een gezellig etentje. De optie die hierboven genoemd is, de keuken naar het oude kantoor verplaatsen vind ik wel een goede. Of de eetkamer laten waar jullie hem nu willen hebben, dus in het oude kantoor. En de keuken verplaatsten naar wat eerst de eetkamer was en wat jullie kantoor willen hebben. Snap je hem nog :P Is denk ik ook nog genoeg plaatst voor een mooi ruim keukeneiland.

De optie van Shadow is ook een goede voor deel 2. Maar je kan dan maar met 1 hooguit 2 mensen aan het barretje zitten. Als je een etentje hebt met 6, is dat ook zo ongezellig. Valt de hele groep uit elkaar.

Anders dit wellicht:

Afbeelding

Dan het donkerblauwe een mooie hoge kasten wand.
Het lichtblauw is gewoon laag. Met dus een eiland waardoor je wel wat contact met de woonkamer kan hebben. Maar je kijkt ook vanuit de woonkamer op je keuken'troep'. Eventueel kan je dat plaatsen op het middenblauwe gedeelte. Die valt niet zo op. Als het muurtje aan die kant er in ieder geval uit kan, loopt het wel mooi door. Anders heb je wel een muutje er tussen. Als er geen raam had gezeten had je dat midden blauw ook nog hoog kunnen maken, maar dat vind ik zelf wel veel hoog dan.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:14

Onderstaande optie is dus al geopperd. Donkerblauw is hoge kasten. Lichtblauw laag. En middenblauw is ook laag. Maar als je graag een vrijstaand eiland wil dan zal ik die wel halen. Zit je wel met dat muurtje waar nu het eiland loopt. Of is dat muurtje er nu al uit?

Afbeelding

Dit is ook nog een optie met een eiland een beetje de ruimte in. Let voor de rest niet op de kleuren.

Afbeelding

Hier een groot eiland. En kun je zelf kiezen of het andere gedeelte van de keuken, die L. Beide zijdens hoge kasten doet of 1. Alleen is dat nou de meterkast in de hoek, onder het toilet? Want dan wordt deze optie wel een dingetje. Misschien kun je hem anders wel heel makkelijk integreren in de keuken met gewoon een front van een hoge kast ervoor. Als je er maar zorgt dat je er bij kan

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:29

Dat is inderdaad een mooie optie!!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 20:42

Heerlijk! Bedankt voor al jullie creaties!

We maken inderdaad in de nieuwe keuken sowieso een plek waar we even kunnen ontbijten oid.
Dan hoeven we niet steeds alles naar de eettafel te slepen.

Het kantoor blijft waar het nu is zie het hierboven geschreven bericht.
We spenderen daar minstens 8 uur per dag beide en even wandelen met een pan van de keuken naar de eettafel compenseert 8 uur fijn zitten zeker!

@ingvdh we gaan er zeker iemand naar laten kijken! De tussenwand die we er half uitgesloopt hebben is maar een tussenzetwandje. Maar aan zoiets ga ik niet zomaar slopen :D Voor mijn hele huis naar beneden komt. Maar we willen inderdaad zoveel mogelijk ruimte gaan creeeren in de kleine keuken en het stukje ernaast.
(En de schouw vinden wij schitterend :+ dus we laten die staan haha, we hebben de bakstenen wel gestukt om het strakker te krijgen maar de schouw blijft wel <3 )

@ bigone, dat is zeker een hele mooie keuken en ook waar we een beetje naar zitten te kijken qua stijl inderdaad!

@ Daantj bedankt voor de indeling! Dat is iets wat wij ook in gedachten hadden inclusief de door jou voorgestelde hoogtes :-) Dankjewel!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:47

Als je de keuken op de vaste plaats wil houden is dit ook nog een optie. Muur tussen de keuken en bijkeuken verplaatsen zodat je meer ruimte voor de keuken krijgt en een staen balk in de muur met de boog. Dan tegen de wand een kastenwand tot aan het plafond met je inbouwapparatuur en een groot kookeiland met barmogelijkheid in het midden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding