Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met deze vraag.
Ik heb een leuke community van artiesten opgebouwd op facebook. Na een jaar en 1500 leden ben ik begonnen aan het bouwen van een website: https://www.lifetolegend.com.
Deze website heeft als doel om artiesten die interesse hebben in creature design beter te informeren over wat bestaat aan diersoorten, maar ook wat over wetenschap, en vooral veel over de kunstwereld (met name digitaal).
Ik krijg nu alleen de vraag of de community ook hun werken kunnen aanleveren voor het gebruik in twee verschillende catergoriën, maar ik maak me nogal druk over copyrights en plagiaat. Pak ik dit goed aan zo?
De twee categorieën waar het om gaat:
- 1: Laten zien wat ze gemaakt hebben van een creature designer prompt.
2: Werken aanleveren voor het gebruik in de artikelen die ik schrijf.
1: De eerste lijkt me niet zo'n probleem. Ze maken een account aan op de website via het forum en kunnen daarna het werk posten bij de creature designer pagina. Ze doen dit zelf, en als er plagiaat gepleegd wordt dan is dat altijd terug te leiden naar de gebruiker, ook als deze het account heeft verwijdert. Toch? Of ligt dat niet zo simpel?
Ik heb wel de volgende punten in gedachten om aan te halen (waar ze akkoord mee moeten gaan:)
- - I hereby declare that I own the submitted art and that the artwork wasn't commissioned by someone else.
- I am aware that I'm responsible for any copyright infringements related to this art, and than any alligations resulting from my contributions towards LtL, will be directed to me.
2: Die tweede echter wordt verwerkt via mail. Inclusief bovenstaande regels, persoonlijke informatie en links naar hun eigen website en webshop (voor dubbelcheck van mijn kant of alles echt klopt).
In deze mail verklaren ze dus dat het werk van hun is, leveren hier bewijs van aan dmv links, én moeten 2 progress images kunnen uploaden. (dus lineart, schetsen, een tussenfase van het werk). Al deze informatie belandt dus gezamelijk in mijn inbox en wordt permanent bewaard zodat mocht er eens plagiaat gepleegd worden, en ik word op mijn vingers getikt door de officiele maker, dat ik mezelf volledig heb ingedekt en kan doorverwijzen naar de artiest die plagiaat gepleegd heeft.
Deze werken worden dus door mij geupload, niet door de artiest zelf.
Is dit legaal gezien voldoende? Zeker daar dit een website is die wereldwijd gebruikt wordt?
Wellicht dat ik hier iemand voor in de arm moet nemen, maar ik heb deze website van mijn laatste centen gebouwd in mijn vrije tijd (Ik zit in de horeca). Ik weet dat er op bokt mensen zijn die hier meer van weten, en stiekem hoop ik dat ik me gewoon veel te druk maak om iets wat heel simpel is.
Ik hoor het graag!