Polycarbonaat platen als overkapping?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Polycarbonaat platen als overkapping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 22:16

Wij zijn druk bezig met het ontwerp van onze nieuwe overkapping. Nu zou ik graag lichtplaten willen gebruiken om een lichte overkapping te creëren, het meest logisch lijkt me dan om polycarbonaat te gebruiken. Maar als jullie nog andere ideeën hebben hoor ik het graag :P

Maar nu, mijn man is een beetje terughoudend over het gebruik van pc. En ik ben dus even op zoek naar ervaringen van anderen. Ik heb bedrijf XXL direct gevonden wat op zich wel goed klinkt. Die hebben kant en klare daken van 2,5 mt X 6 mtr voor ong €610.- Deze hebben 10 jaar garantie en zijn uv werend.

Mijn man is bang dat het er niet mooi uit ziet, maar ik ben daar niet zo bang voor want ik wil dit maken:

Dit vind ik heel mooi, ik kan neit helemaal zien of het bamboe of wilgentakken of iets anders is, maar ik wil takken van deze grootte.
Afbeelding

Waar onze overkapping voornamelijk op wordt geïnspireerd. We gebruiken dus ook boomstammen zoals hier. Of het lukt om boomstammen als balklaag te gebruiken, wordt wel heel lastig. Maar dat zou ik wel het mooiste vinden.
Afbeelding

Ik wil dus het licht van de eerste foto combineren met de steunbalken van de tweede foto. Even voor jullie beeldvorming :P

Daarnaast is hij bang dat het heel veel herrie maakt als het regent, maar dat vind ik juist wel lachen :P

Dus ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën over het gebruik van polycarbonaat of iets anders. Het hoefde van mij eigenlijk niet helemaal uit lichtdoorlatende panelen te bestaan, maar om en om of deels brengt volgens mijn man nog meer werk met zich mee :P

pjer

Re: Polycarbonaat platen als overkapping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:37

Wil je die takken dan onder de polycarbonaat? hoe ga je die platen bevestigen? Wij hebben echt glas omdat ik ook naar boven wil kunnen kijken en niet alleen vooruit (overkapping tegen het huis) Komt jouw overkapping tegen het huis of tegen de schuur? Als het tegen het huis is hou dan rekening mee met hoeveel licht het tegenhoud. Je woonkamer wordt er echt knap donker van. Als je dan ook een plantenhobby hebt bijvoorbeeld is dat wel een serieus nadeel. Op je foto's zie ik een mediterane lichtinval, in nederland staat zelfs hoogzomer de zon niet het zelfde het is hier gewoon minder fel. En polycarbonaat houd ook nog wat procenten licht tegen. Ik geloof ook dat de opaal witte platen goedkoper zijn dan de doorzichtige, dus daar zit ook nog een afweging. Glas was overigens op een formaat van 7x4meter niet buitensporig veel duurder.

Over gekletter van regen, daar waren wij met glas dus ook erg bang voor, vooral gezien dat dak 1 meter onder ons slaapkamer raam zit en je hoort het vrijwel nooit. Alleen bij een bijzonder harde hagelbui maar zelfs dan bijna niet.

Gezien het klimaat zou ik ook iets moois verzinnen voor de regenwater afvoer.. je wilt echt een dakgoot/regenpijp. Zo'n dak verzameld een goede plens water :-)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 22:51

Bedankt voor je uitgebreide reactie :)
Het komt tegen de schuur aan dus ik hoef met lichtinval verder geen rekening te houden. De platen worden met een speciaal systeem bevestigd. Bij de voorbeelden zit het bamboe oid er tussen, maar dat wordt wel heel ladtig om het dan netjes pas te krijgen. Dus ik wil het dan tussen de steunbalken rollen en aan de steunbalken vast zetten. Zodat je niet aan het pc hoeft te komen, om zo te voorkomen dat je bijv lekkage krijgt oid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 06:59

Wij hebben transparante platen, en dan dubbel met lucht ertussen voor extra isolatie.
Afbeelding
Afbeelding
Het getik van de regen vind ik juist heerlijk om naar te luisteren. Alleen bij echte hoosbuien en hagel wordt het te hard.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 12:27

Wat een schitterend plekje Annemiek!! Zo te zien zijn dat ook polycarbonaat platen of niet? Maar dan helemaal heldere platen. Dat ziet er sowieso al mooier uit dan die melkplaten.