Op zoek naar geluk? Of ben je er al?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Op zoek naar geluk? Of ben je er al?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 12:14

Waar zit voor jou geluk? Wat is geluk? Waar zoek je naar geluk?

Je zult het wel herkennen, misschien bij jezelf of in mensen om je heen. Dat men altijd de neiging heeft om te zoeken naar geluk. Om te streven naar beter. Om te verwachten dat geluk komt als de omstandigheden weer goed zijn. Bijvoorbeeld, nu is het klote. Corona is er en de maatregelen zijn verschrikkelijk. Ik werk de hele dag thuis en ik ben er wel zat van. Als ik straks weer naar het werk mag, dan wordt het beter. Terwijl je tegen die tijd misschien weer hondschagrijnig bent omdat je in de file staat. Of omdat die collega tegenover je uit z'n giechel stinkt...

Wat maakt dat we geneigd zijn om in de toekomst te kijken naar geluk? Waarom lijkt geluk altijd zo ver weg? Kan het niet nu? Even stilstaan, even op de rem. Wat geeft jou nu geluk? Dat kan groot zijn, maar ook heel klein. En het zou het mooiste zijn, als het iets is van jezelf, dat je geluk kan voelen om iets vanuit je eigen persoon. Klein, groot, het is er. Maar ons brein maakt het ons lastig, want ik hoor zojuist dat 70% van onze gedachten negatief zijn. 70%!!!!! Dus misschien moeten we beginnen bij de gedachtes, en filteren wat positief is en wat negatief. Geloof niet alles wat je denkt is een uitspraak die ervoor kan zorgen dat je enkel gelooft wat goed voor je is. En dan is een gedachte niet goed of fout, maar gezond of ongezond, bekrachtigend of ontkrachtigend, geluk of ongeluk.
Want een gedachte helpt niet als je denkt 'verdorie ik moet nog zoveel doen maar ik heb alleen maar gestofzuigd/stof gezogen.' Maar zou het niet helpen als je denkt 'goh heb ik toch mooi alvast het stofzuigen maar gehad.'

Zou de mens en de wereld niet wat leuker worden als we kijken naar ons eigen geluk dichtbij. Geluk wat van jezelf is? Klein maar mooi, klein maar krachtig? En dat we daarmee ook durven stralen, 'kijk, ik heb dit gedaan vandaag! En ik ben daar echt trots op!' Als je dat deelt, dan geef je anderen ook de moed om te stralen, om hun geluk uit hunzelf te halen. Groot of klein. En nu hoeven we niet de hele dag geluk te ervaren, maar laten we eens beginnen met 1 keer per dag. Of misschien twee keer per dag?

Geluk is er altijd, maar waar ga jij het vinden?
Afbeelding

Sadira

Re: Op zoek naar geluk? Of ben je er al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:21

Ik luisterde toevallig gisteren naar een podcast, waarin "geluk" ook benoemd werd, en waarin iets gezegd werd in de trant van: "Geluk is geloven dat je gelukkig bent." Zelf sta ik er ook op die manier in.

Ik denk dat iemand geluk heeft wanneer iemand gelukkig is met de situatie waar die persoon in leeft. Ik geloof in de maakbaarheid van geluk, door je eigen mindset. Tuurlijk kan iemand in een rotsituatie zitten en echt veel tegenslagen hebben, en daar zich heel rot bij voelen, maar zodra je in staat bent om in het nu te zijn en blij te zijn met wat je op dit moment hebt en bent, dat het geluk dan vanzelf komt. Over het algemeen blij zijn met jezelf en de situatie waarin je je bevindt maakt je veerkrachtiger en maakt dat je jezelf niet verliest in je eigen verdriet.

Ik probeer te leren van hetgeen ik leer van paarden. Paarden krijgen ook stress wanneer ze zich zorgen maken om mogelijk in gevaar zijn in de (nabije) toekomst. Pas wanneer ze in het hier en nu zijn, vinden zij ontspanning en rust. Dat werkt bij mensen net zo, en dus probeer ik wat vaker om me niet zo veel zorgen te maken over alle vreselijke dingen die in de toekomst zouden kunnen gaan gebeuren, of dingen die in het verleden gebeurd zijn, en wat meer gewoon te "zijn" en te genieten van hetgeen dat nú is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:23

Wat een mooie post! <3

Ik ben heel gelukkig, ik kan nog meer dingen bedenken waardoor ik nog gelukkiger zou kunnen zijn, maar ik heb een huis, een super lieve vriend, lieve familie en vrienden, redelijke gezondheid, een goede [***], ik hoef niet naar een voedselbank, ik hoef geen tweedehands kleding te kopen ik hoef niet...

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:26

Voor mij wel. :) Ik ben gelovig en ik denk dat mijn geluk vooral in de toekomst ligt , na dit leven.

Ik ben zeker niet altijd gelukkig op dit moment. Er zijn genoeg dingen die ik lastig vind, wat het leven soms moeilijk maakt. Maar met het oog op de toekomst weet ik dat alles goed komt, en dan is dit leven mij meer dan waard :D dat maakt er ook voor dat ik gelukkig door het leven ga hier! En ik denk dat alle kleine mooie momentjes schijn geeft aan mijn leven :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:27

Amado7 schreef:
Voor mij wel. :) Ik ben gelovig en ik denk dat mijn geluk vooral in de toekomst ligt , na dit leven.

Ik ben zeker niet altijd gelukkig op dit moment. Er zijn genoeg dingen die ik lastig vind, wat het leven soms moeilijk maakt. Maar met het oog op de toekomst weet ik dat alles goed komt, en dan is dit leven mij meer dan waard :D dat maakt er ook voor dat ik gelukkig door het leven ga hier! En ik denk dat alle kleine mooie momentjes schijn geeft aan mijn leven :D

Wat geinig, niet om een discussie over het geloof te beginnen hoor. Ik ben gelovig opgevoed maar inmiddels 85% atheïst, en ik werd juist altijd heel ongelukkig van het idee dat er nog een leven na de dood is. Dat wil ik namelijk helemaal niet. Ik wil gewoon dat als ik mijn ogen sluit het klaar is, en ik niet nog eeuwenlang rond moet struinen. En ja, dan zijn we gelukkig en whatever maar het hele idee dat je dan gewoon voor EEUWIG er bent. Neh!

Ik heb uberhaupt niet gekozen voor dit huidige leven, ben gelukkig, maar het had voor mij in principe niet gehoeven zeg maar.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:31

Leuk om te horen Captain. :) Bedoelde het zelf ook zeker niet om een discussie op te wekken. Zo zie je maar dat dat voor iedereen verschillend is! Voor mij is het juist dat het de moeilijke dingen hier in het leven wat meer in het niet legt. Het is maar een klein deel van alles.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:37

Ik ben oprecht gelukkig. Zo gauw ik me enigzins gestresst voel dan visualiseer ik dat ik heerlijk in mijn tuin zit, met blote voeten in het gras, onder de bloeiende berken.

Afbeelding

Ik kan ook echt genieten van alle vogels in de tuin. Vooral met het thuiswerken ben ik vaak gewoon even lekker naar buiten aan het staren naar de vogels.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:44

Ik ben even diep ongelukkig op dit moment en het is moeilijk om geluk te zoeken in kleine dingen. Ze zijn er wel maar ik blijf voornamelijk hangen in de negatieve dingen...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:49

Ik ben heel gelukkig maar ben me daar ook wel heel erg bewust van. Mijn kinderen zijn gezond, mijn ouders zijn gezond, mijn relatie zit in een high. We hebben geen zorgen maar genoeg zorgen gehad om ons niet meer druk te maken om onbelangrijke dingen.

Mijn mammogram was gister goed! Dat is een potje opluchting, dat zat me eigenlijk al 2 jaar dwars.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:52

Ik vind best mooie momenten in kleine dingen. De boom die in bloei staat in de achtertuin. Kleine momentjes met de dieren. En toch ben ik over het algemeen helemaal niet zo gelukkig. :) Dat kan dus ook. :) en ik weet niet, of dat in mijn toekomst ligt. :) Dat is ook precies de reden waarom ik gewoon probeer te "zijn" en probeer te genieten van tijdelijke schoonheid en geluk.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:55

Ik heb nu ik in Aarhus woon eindelijk écht dat gevoel van geluk. Ook heb ik nu met de pandemie ontdekt dat wat ik vroeger als geluksmomenten zag (concerten, reizen, met vrienden zijn) eigenlijk niet eens echt noodzakelijk zijn voor mij om zalige momenten te ervaren. Zo was ik aan het koken en luisterde ik naar David Bowie en ervoer ik toen ik uit het raam keek echt even genot.

En soms helpt het ook gewoon om een wandeling te maken met een fotocamera en je ineens te realiseren hoeveel moois je omgeving wel niet te bieden heeft. :knuffel:

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:56

Hier probeer ik de laatste tijd ook wat bewuster stil te zijn bij wat ik heb. Al is het soms wel lastig, maar toch.
Niemand van m'n familie heeft nog Corona gehad, waar ik heel dankbaar voor ben.
Daarnaast heb ik een lieve man, vrienden, familie. Gezellige kat. Een baan.
Tijdens de lockdown ook met fotografie begonnen, waardoor ik ineens heel vaak het bos inga en ontdekt heb hoe fijn ik een boswandeling vind. (Woon ernaast en ging er nooit heen)

Het geluksmomentje van vandaag was dat ik me zorgen maakte over m'n kat, maar ik vannacht wakker werd en ze tevreden tegen me aan lag in bed en zich zo te zien weer goed voelde.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:56

Bellatrix schreef:
Ik ben even diep ongelukkig op dit moment en het is moeilijk om geluk te zoeken in kleine dingen. Ze zijn er wel maar ik blijf voornamelijk hangen in de negatieve dingen...

Verdrietig om te horen. Zou het helpen om met een therapeut te praten? Of is het iets tijdelijks, is er iets naars gebeurd waardoor je het even niet meer ziet?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:19

Ik ben heel gelukkig!
Een hele lieve man, twee prachtige dochters en zes heerlijke mooie kleinkinderen!
Ik zie ze, op mijn man na dan, door de Corona veel te weinig maar als ik ze zie geniet ik <3

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:21

Ik vond de film 'The Secret' een grote eye-opener.

Zelf ben ik erg gelukkig met weinig. Ik ben gescheiden, niet uit vrije wil maar ik had geen keuze. Toch is dit voor mij de beste oplossing geweest. Ik heb 2 prachtige gezonde kinderen, een huis, een auto, mijn ouders en familie. Rijk ben ik niet in geld, maar wel in alles om me heen.

En soms moet je ook gewoon tevreden zijn met wat je hebt, en niet teveel nadenken over wat je niet hebt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:24

Ik probeer bewust te genieten van de kleine dingen. Kleine succesjes, mezelf hier en daar even op de schouders kloppen.. Maar dat komt vooral doordat ik vorig jaar en het jaar ervoor nogal wat op mijn bordje heb gekregen. Net zoals storm ben ik rijk door wat ik inmiddels om mij heen heb aan vrienden en familie. Ja, het kan beter, ja ik zou graag eens een relatie willen... Maar tegelijkertijd heb ik nu de focus lekker op mijzelf en ik ben blij wat daar allemaal voor moois uitkomt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:27

Ik vond het als klein meisje heel gek als vriendinnetjes in mijn vriendenboekje schreven dat ze gelukkig wilden worden als ze later groot waren. Dat snapte ik niet. Waren ze dan niet al gelukkig?

Ik kan me niet heugen dat ik niet gelukkig was. Tuurlijk zijn er minder leuke periodes en gebeurtenissen geweest en die zullen ongetwijfeld ook nog komen. Maar ik geloof inderdaad dat je eigen mindset heel veel invloed heeft op hoe je geluk en ongeluk ervaart.

Je erbij neerleggen dat het leven niet maakbaar en planbaar naar is geeft denk ik rust. We hebben geen invloed op alles wat er in ons leven gebeurd, we hebben wel invloed op hoe we er mee omgaan :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 13:36

Ayasha schreef:
Ik vind best mooie momenten in kleine dingen. De boom die in bloei staat in de achtertuin. Kleine momentjes met de dieren. En toch ben ik over het algemeen helemaal niet zo gelukkig. :) Dat kan dus ook. :) en ik weet niet, of dat in mijn toekomst ligt. :) Dat is ook precies de reden waarom ik gewoon probeer te "zijn" en probeer te genieten van tijdelijke schoonheid en geluk.

Heel herkenbaar. Ik heb lichamelijk problemen en ik zou van alles willen doen. Maar dat kan niet en ja dat maakt me soms echt doodongelukkig. Maar ik dwing mezelf om mijn leven dan weer in perspectief te zien en meer naar het hier en nu gaan. Dat ik toch kleine succesjes behaal, of dat ik met mijn beperking toch supergoed bezig ben. Die balans is soms moeilijk, ik schiet van wenend op de bank naar stuiterend door het huis in 10 minuten, maar soit. Dat ben ik, en het mag er allemaal zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:44

Ik ben gelukkig samen met mijn vriend al sinds 1991.
Daarna ons fijne huisje in het buitengebied kunnen kopen zodat de diertjes ook aan huis staan.
De rust de ruimte, elke dag weer genieten.

Helaas mijn gezondheid niet wat het moet zijn, maar ook daar zijn mensen die het veel erger hebben getroffen.
En uiteraard baal ik daarvan, maar geniet dubbel als ik dan weer op mijn lieve paardje heb gereden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:03

Amado7 schreef:

Ik ben ook gelovig en dat geeft de vaste basis aan mijn leven.Een soort van basisgeluk.En het weten dat na dit aardse leven nog meer komt.Het maakt mij blij dat ik probeer Gods wil te doen en zodoende in zijn krachtveld te verblijven.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:05

Je kan maar weten dat je gelukkig bent wanneer je niet constant gelukkig bent. Streven naar een constante staat van geluk is zinloos en leidt alleen maar tot frustratie en ontevredenheid.
Daarom zou ik zelf eerder spreken van 'momenten van geluk': je voelt je beter dan dat je je meestal voelt, en juist daardoor waardeer je het extra.

Grappig ook inderdaad om te beseffen dat deze momentjes inderdaad vaak juist niet voortkomen uit materiële dingen, maar voor mij persoonlijk eerder:
's middags pauze nemen en de zon die begint te schijnen
Zien hoe mijn balkonplanten weer ontluiken na de winter
een uurtje sauna/wellness
een ontspannende yogasessie
afspreken met vrienden ....

Indien je je doorgaans goed voelt, zou ik zelf eerder spreken van tevredenheid in plaats van geluk. Echt gelukkig zijn is voor mij eerder een kortstondig moment waarbij alles even als puzzelstukjes in elkaar valt en je je daar bewust van bent, het koestert en zou willen opslaan in je geheugen om naar terug te kunnen keren. Zoiets kan je toch nooit de hele tijd voelen?

Zo ook kan geluk voor mij nooit een eindbestemming zijn, of en 'weg' waar je naartoe moet werken. De druk om constant gelukkig te zijn is eerder nefast in mijn ogen, en ook echt iets van deze tijd.
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 25-03-21 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:11

Dat zeg je wel mooi schemerdier.

Zonder ongeluk geen geluk. zonder verdriet geen vreugde.
Ik denk ook wel eens dat mensen de lat te hoog leggen en daardoor de kleine dingen niet meer zien.

Ook met intrede van facebook/ youtube en zo, waar meestal de hoogtepunten worden gedeeld en sommige mensen dan denken dat ze zelfs niets waard zijn.
Terwijl die mensen ook hun dieptepunten hebben maar vaak niet delen.

het zijn inderdaad de kleine dingen van de dieren, mensen, natuur om je heen die zo waardevol zijn. Niet die grote auto of het zoveelste setje op het paard. Ja kan leuk zijn maar vaak is dat maar buitenkant.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:32

Geluk en blijheid komt vaak langs, de daarbij horende dipjes uiteraard ook.

Het is denk ik vooral belangrijk dat je er ook even bij stil kunt staan dat het zo is, positief of negatief. Probeer daar je voordeel uit te halen en eventueel iets negatiefs om te zetten in iets positiefs.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:03

MarcoBorsato schreef:
Bellatrix schreef:

Verdrietig om te horen. Zou het helpen om met een therapeut te praten? Of is het iets tijdelijks, is er iets naars gebeurd waardoor je het even niet meer ziet?

Baan kwijt vanaf dinsdag. Gisteren gehoord...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:08

@bellatrix, wat ontzettend rot, zeker dat het al op zo'n korte termijn is ;(

Ik ben zeker gelukkig :) niet alles hoeft altijd goed te gaan in je leven om gelukkig te zijn ben ik van mening.
Ik zou alleen nog wel graag wat richting aan mijn leven willen geven. Die onduidelijkheid is wel best vermoeiend haha. En een fijnere woning. Maar goed die twee dingen zijn dan ook echt het enige dus heel luxe dus.