Hoe kredietwaardigheid controleren van een Belgisch bedrijf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maiske

Hoe kredietwaardigheid controleren van een Belgisch bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 08:37

Helaas.... zijn wij (Nederlanders) in zee gegaan met een Belgisch bedrijf welke tot nu toe niet levert wat overeengekomen is. Ik voorzie één groot fiasco, het betreft een bouwproject welke nu in aanvang is. Een groot gedeelte betaald, materialen zijn niet geleverd en ze zijn gebrekkig aanwezig.

Na wat zoeken op internet loop ik vast en lijkt het in België anders te werken als in Nederland. Het zijn Nederlanders welke ingeschreven staan in Nederland en België, een BV in Nederland en een BV in België.

Voor de Nederlandse BV zijn geen gegevens beschikbaar terwijl deze 7 jaar bestaat, ik dacht dat een BV gegevens móet deponeren? De Belgische BV bestaat pas sinds december 2020, hier heb ik ze niet eens voor opgevraagd aangezien deze gegevens er zeker niet zullen zijn.

Wie kan mij helpen het verloop van deze onderneming in kaart te brengen? Zijn er eerdere BV's of ondernemingen geklapt in België?

Alle hulp is welkom zodat ik er hopelijk nog een goede draai aan kan geven!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:20

Ze staan niet op de website van de NBB? (onder een eerdere naam)

tengeltje11

Re: Hoe kredietwaardigheid controleren van een Belgisch bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:41

Heb je een btw nummer van dat bedrijf? Als het geen eenmanszaak is, kan je de cijfers normaal gezien van jaren terug gewoon online terug vinden. Als je hulp nodig hebt, pb maar

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:44

Hey TS,

Destijds deden wij een check via Companyweb maar je moet daar ook lid zijn, je kan het altijd eens proberen.

Succes!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:57

Hoi TS,

Als je KVKnummers, bedrijfsnamen of adressen hebt kan ik kredietrapporten voor je opvragen. Voor ons bedrijf heb ik een lidmaatschap waardoor ik deze rapporten kan opvragen bij Graydon. Ze kosten mij €9,95 ex. btw. Als je het wil kan ik deze rapporten voor je opvragen tegen vergoeding.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:18

Belgische bedrijven hebben geen KVK nummer, maar btw nummer.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 15:26

Inmiddels ben ik zover dat ik in België kan stoppen met zoeken. BV bestaat pas vier maanden en de eigenaar heeft deze ook niet eerder eentje gehad.

In Nederland bestaat het bedrijf al een kleine 10 jaar maar hebben nog nooit jaarcijfers gedeponeerd volgens de KvK, deze heb ik ook gesproken. Zij konden mij helaas niet waarom terwijl dit wel verplicht is.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:42

Jaarrekeningen kan je idd niet vinden voor een bedrijf dat nog maar zo kort bestaat.
Gaat het over een bouwonderneming? Ben jij zelf een bedrijf of partiulier?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:57

Maiske schreef:
Inmiddels ben ik zover dat ik in België kan stoppen met zoeken. BV bestaat pas vier maanden en de eigenaar heeft deze ook niet eerder eentje gehad.

In Nederland bestaat het bedrijf al een kleine 10 jaar maar hebben nog nooit jaarcijfers gedeponeerd volgens de KvK, deze heb ik ook gesproken. Zij konden mij helaas niet waarom terwijl dit wel verplicht is.

Volgens mij doet de KvK daar verder niets aan als het niet gebeurt... Het zou wel een economisch delict kunnen zijn en heeft ook wel gevolgen voor bestuurdersaansprakelijkheid bij een eventueel faillissement.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:08

Je kunt pas gegevens opvragen na het neerleggen van de eerste balans. Als een bedrijf nog maar zo kort bestaat, valt er over de kredietwaardigheid niet veel te zeggen. Gegevens kun je opvragen via balanscentrale.be
Voor alle duidelijkheid: hier betreft het de Belgische kant van de zaak :)