Casus in het recht discussie topic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Casus in het recht discussie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 15:41

Nee ik denk niet dat hij veroordeeld is. Omdat de sleutels er nog inzitten en daardoor een vorm van uitlokking?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 15:58

_San87_ schreef:
Hmmm. Die uitspraak verbaast me.

Mij ook, als je klimpartner al 3x jouw als zekeraar nodig gehad heeft, dan is dat toch wel een duidelijk signaal om goed op te letten of zelfs te adviseren naar beneden te komen.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 16:07

Rocamor schreef:
Nee ik denk niet dat hij veroordeeld is. Omdat de sleutels er nog inzitten en daardoor een vorm van uitlokking?

Toch is het een ander zijn eigendom.
Voor de wet maakt het minder uit. Voor de verzekering maakt het een boel uit. Die keren niet uit als de sleutels er in zitten.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 16:09

Rocamor schreef:
Nee ik denk niet dat hij veroordeeld is. Omdat de sleutels er nog inzitten en daardoor een vorm van uitlokking?

:')
Omdat de sleutels er nog in zitten heb je nog niet het recht om iets mee te nemen dat niet van jou is zonder medeweten van de eigenaar. Dat zou een mooie boel zijn.

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:07

Ik zie hier wel meer uitspraken waarvan ik denk:"euuh?".

En Ja, je hoort sowieso van andermans spullen af te blijven.

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Casus in het recht discussie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:27

Er is ook een casus over een of ander varken, omtrent aansprakelijkheid en ik ben inmiddels al zo vaak met een leraar in discussie gegaan omdat ik de uitspraak niet snap :+. Soms vraag ik me oprecht af waarom sommige keuzes op zo'n manier gemaakt worden.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 17:30

Lestrange01 schreef:
Er is ook een casus over een of ander varken, omtrent aansprakelijkheid en ik ben inmiddels al zo vaak met een leraar in discussie gegaan omdat ik de uitspraak niet snap :+. Soms vraag ik me oprecht af waarom sommige keuzes op zo'n manier gemaakt worden.

Kun je die niet op zoeken en hier neerzetten als het antwoord op de zaak van de scooter gegeven is?

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:33

Ineke2 schreef:
Lestrange01 schreef:
Er is ook een casus over een of ander varken, omtrent aansprakelijkheid en ik ben inmiddels al zo vaak met een leraar in discussie gegaan omdat ik de uitspraak niet snap :+. Soms vraag ik me oprecht af waarom sommige keuzes op zo'n manier gemaakt worden.

Kun je die niet op zoeken en hier neerzetten als het antwoord op de zaak van de scooter gegeven is?


Dat kan ik wel doen!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 19:29

Kookaburra schreef:
Artikel 310 Wetboek van Strafrecht
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie


De man is niet veroordeeld wegens diefstal. Dit omdat hij niet de scooter heeft meegenomen om hem zich toe te eigenen. Zijn verweer was dat hij bang was dat een kind de sleutels zou zien zitten, de scooter pakken en een ongeluk veroorzaken.

De reden dat de rechter meeging in het verweer van de man en tot vrijspraak van diefstal kwam is omdat de man daags na het meenemen van de scooter opgenomen is geweest met een psychose. De scooter heeft ook al die weken bij de kliniek gestaan. Toen hij uit de kliniek kwam was hij al weer vergeten dat de scooter er nog stond.
Had hij hem meegenomen voor verkoop dan had hij gezien de flat waar hij woondde binnen 5 minuten genoeg kopers gehad.
Meegenomen voor eigen gebruik kon ook niet bewezen worden daar hij opgenomen werd en buiten het ritje naar de kliniek toe de scooter niet gebruikt heeft.

Gezien zijn psychische gesteldheid van dat moment dacht hij er niet aan naar de politie te gaan of de dichtstbijzijnde winkel in te lopen met de sleutels.

Schadeloosstelling voor nieuw slot en vervanging spullen uit de buddyseat die hij had weggegooid kreeg ik ook niet. Ik had nog civielrechtelijk iets met de schade kunnen doen, maar vond die 200 euro de moeite niet waard.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Casus in het recht discussie topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 19:32

Pff oke dan, ik ben het er duidelijk niet mee eens, maar wel fijn dat je de scooter in elk geval terug hebt. Helaas wel met schade, dat is extra zuur.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 19:34

nuscaniels schreef:
Kookaburra schreef:
Artikel 310 Wetboek van Strafrecht
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie


De man is niet veroordeeld wegens diefstal. Dit omdat hij niet de scooter heeft meegenomen om hem zich toe te eigenen. Zijn verweer was dat hij bang was dat een kind de sleutels zou zien zitten, de scooter pakken en een ongeluk veroorzaken.

De reden dat de rechter meeging in het verweer van de man en tot vrijspraak van diefstal kwam is omdat de man daags na het meenemen van de scooter opgenomen is geweest met een psychose. De scooter heeft ook al die weken bij de kliniek gestaan. Toen hij uit de kliniek kwam was hij al weer vergeten dat de scooter er nog stond.
Had hij hem meegenomen voor verkoop dan had hij gezien de flat waar hij woondde binnen 5 minuten genoeg kopers gehad.
Meegenomen voor eigen gebruik kon ook niet bewezen worden daar hij opgenomen werd en buiten het ritje naar de kliniek toe de scooter niet gebruikt heeft.

Gezien zijn psychische gesteldheid van dat moment dacht hij er niet aan naar de politie te gaan of de dichtstbijzijnde winkel in te lopen met de sleutels.

Schadeloosstelling voor nieuw slot en vervanging spullen uit de buddyseat die hij had weggegooid kreeg ik ook niet. Ik had nog civielrechtelijk iets met de schade kunnen doen, maar vond die 200 euro de moeite niet waard.


Maar in dit geval, heb je dan ook niet te maken met dat iemand verminderd toerekeningsvatbaar is?
Wat het niet minder zuur maakt voor jou, dat is zo, maar met die extra info zou ik mij dat kunnen voorstellen.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 19:35

Die van de pantoffel kende ik nog uit mijn 1e jaar rechten.
Ik vond hem eerst ook overtrokken maar begreep later de redenatie wel.

De klimmer snap ik wel de uitspraak, mede ook gezien de verklaringen van de ouders van het slachtoffer maar aan de andere kant had hij juist als ervaren persoon oplettender moeten zijn en weten dat automatisme met zoiets gevaarlijks is.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 19:40

Dan snap ik de uitspraak wel. Verrassing dat de man was opgenomen in de kliniek, want dat gaf het hele verhaal een andere wending :D

Of ik hem gevoelsmatig vind kloppen...

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 19:40

Ik baalde eerst ook flink van de uitspraak en de redenatie vooral maar gezien de situatie van die man begrijp ik het wel.

Ik geloof alleen niet dat als hij geen psychose had gehad hij de scooter niet zelf meer gebruikt had.

Ik weet ook niet of de schade door hem is ontstaan of door iemand anders in die kliniek.

Moeilijkste was wel, weten wie het is, weten waar je eigendom staat en dan nog een aantal weken moeten wachten.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 19:43

nuscaniels schreef:
Ik weet ook niet of de schade door hem is ontstaan of door iemand anders in die kliniek.

Moeilijkste was wel, weten wie het is, weten waar je eigendom staat en dan nog een aantal weken moeten wachten.

Dat neem ik ook mee in mijn redenatie, vandaar dat ik mij niet kan vinden in de uitspraak. Maar de rechter neemt meestal niet het “ wat als” mee in de uitspraak :')

Dat je weet waar de scooter is, maar je er niet bij kunt lijkt mij inderdaad vreselijk frustrerend.

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:02

Foaly schreef:
Dingen gooien tijdens een ruzie is toch niet te vergelijken met een kussengevecht, of sneeuwballen? Als je tijdens een ruzie iets naar de ander gooit, of het nu een pantoffel is of een baksteen, dan doe je dat om die ander pijn te doen. Misschien in dit geval niet zoveel pijn, omdat het 'maar' een pantoffel is. Maar vanuit die intentie is de uitspraak door de rechter gedaan: de man wilde zijn vrouw pijn doen en dat heet mishandeling. En dat die mishandeling veel ergere gevolgen had dan de man had kunnen voorzien, doet daar niet aan af.


Om hier even op aan te haken, dat klopt! Een kussengevecht of en sneeuwballengevecht valt in de categorie "sport- en spel" en in zo'n situatie wordt dus minder snel iets toegerekend

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Casus in het recht discussie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:55

het punt met die scooter (maar hou me ten goede, ik doe al 12 jaar geen strafrecht meer) is dat het aan het OM is dat deze meneer een oogmerk had op die wederrechtelijke toe-eigening, dus dat het echt zijn bedoeling is geweest om het ding voor zichzelf te gaan gebruiken/verkopen en de opbrengst te houden. Door zijn (slim gevonden) verweer dat hij de scooter juist in veiligheid wilde brengen/gevaar voor kinderen wilde voorkomen, en er daarna ook niet echt als eigenaar mee aan de haal is gegaan, maakt dat dat bewijs niet echt soepel gaat lopen.

en o ja, die varken-zaak. Die staat ook wel bekend als dat je er echt taalkundig zorgvuldig de wet naast moet leggen.

En kennen jullie het Porsche-arrest?
Ik doe mijn best niks meer voor te zeggen hoor, want ik vind dit echt een hartstikke leuk topic!

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Casus in het recht discussie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:59

Ik ken wel de bekende taart... ;)
Varkens-arrest ben ik benieuwd naar! Wetgeving wordt juist interessant als je met definities en 'hoe is de zin geschreven' mag puzzelen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 07:14

Porsche-arrest ken ik. Ooit gehad tijdens strafrecht, maar dat is ook alweer ruim 10 jaar geleden :)). Gaat over voorwaardelijke opzet, ook wel leuk voor hier.

Varkenszaak ken ik niet.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 08:29

Ook een interessante, alleen geen hele nette casus: is het hebben van geslachtsgemeenschap met een overledene verkrachting?

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Casus in het recht discussie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:13

Lijkschennis, necrofilie, a-moreel en onethisch in ieder geval wel. Strafbaar ook 'lijkt' me.

Maar geen verkrachting denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:24

Kookaburra schreef:
Ook een interessante, alleen geen hele nette casus: is het hebben van geslachtsgemeenschap met een overledene verkrachting?


Nee, een overledene kan geen nee zeggen. Helaas is het zelfs helemaal niet strafbaar, het is ook niet onder een andere noemer in de wet opgenomen.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Casus in het recht discussie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:37

Ik las op internet een grappige.

Sinterklaas moedigde kinderen aan om met pepernoten te gooien naar het publiek, trok een jute zak over het hoofd van een vader, was streng en kortaf, troostte een huilend kind niet en een zwarte Piet noemde de meisjes sexy.

Het evenementenbureau wilde Sinterklaas maar voor een deel vergoeden en zodoende bracht de Sint het voor het gerecht.

Moest het evenementenbureau de Sint zijn volle gage betalen, volgens jullie?

Vera96

Berichten: 2165
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:09

Urielle schreef:
Ik las op internet een grappige.

Sinterklaas moedigde kinderen aan om met pepernoten te gooien naar het publiek, trok een jute zak over het hoofd van een vader, was streng en kortaf, troostte een huilend kind niet en een zwarte Piet noemde de meisjes sexy.

Het evenementenbureau wilde Sinterklaas maar voor een deel vergoeden en zodoende bracht de Sint het voor het gerecht.

Moest het evenementenbureau de Sint zijn volle gage betalen, volgens jullie?

Om te spreken van wanprestatie moet je in principe wat meer informatie over de overeenkomst hebben, echter denk ik dat de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid of de gewoonte ervoor zorgen dat er sprake is van wanprestatie en dat dus de volle prijs niet betaald hoeft te worden? Een wilde gok hoor, ben benieuwd naar de uitkomst.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:07

[***] schreef:
Kookaburra schreef:
Ook een interessante, alleen geen hele nette casus: is het hebben van geslachtsgemeenschap met een overledene verkrachting?


Nee, een overledene kan geen nee zeggen. Helaas is het zelfs helemaal niet strafbaar, het is ook niet onder een andere noemer in de wet opgenomen.

Inderdaad...

Artikel 242
Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Er is geen dwang in het spel. Dus geen sprake van verkrachting volgens de wet. Helaas. Maar inderdaad, zoals Femke_Tweety ook aanhaalt: het is zeker onethisch.

Afhankelijk van de casus kan er nog een ander strafbaar feit aanwezig zijn (zoals grafschennis, moord, dood door schuld, inbraak).