Een jaar of 10 geleden heb ik op advies van een verzekeraar een lijfrente pensioen polis afgesloten. Destijds was de inleg belasting aftrekbaar. Inmiddels heb ik geen jaarruimte meer en kan ik het dus niet meer aftrekken.
Ik twijfel nu om de polis stop te zetten, of af te kopen.
Maar ik begrijp van de verzekeraar, dat ik dan ca 70 % van mijn inleg kwijt zou zijn aan de belasting en revisierente, klopt dat?
En als ik het laat staan tot het over 20 jaar vrijkomt, betaal je dan ook zoveel belasting?
Ik heb echt nul verstand van dit soort zaken helaas..
Anoniem
Geplaatst: 19-03-21 09:21
Nu afkopen kost je handenvol met geld en in het slechtste geval een naheffing van de belastingdienst omdat het risico bestaat dat je in een andere belastingklasse terecht komt. Of als je Toeslagen ontvangt loop je de kans deze te moeten terugbetalen. Lekker laten staan en laten uitbetalen als je met pensioen gaat dan geldt nl een ander belastingtarief dus niet die 50% van nu+ kosten. Zonde van je geld dus lekker laten staan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-03-21 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Eensch. Wij hebben dit aan de hand gehad toen mijn vader overleed. In 1x afkopen is echt zo mega ongunstig belastingtechnisch gezien Dus lekker laten staan.