Geld lenen zonder de bank dus privé hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Geld lenen zonder de bank dus privé hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 14:34

Ik heb een vraag ik weet dat er mensen zijn die geld lenen aan mensen.(waarom geld nodig meer info er over via een pb) waar vind ik zulke mensen of zijn er ook bedrijven die dit concept hebben. Het gaat mij niet om de rente die ik betaal als ik bij de bank geld leen.

F_T

Re: Geld lenen zonder de bank dus privé hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:35

Meestal ben je in zo'n situatie alleen maar slechter af.

Of het moet iemand zijn die je echt persoonlijk kent.
Wees alstjeblieft voorzichtig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 14:35

Ja ik ben voorzichtig dat zeker.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:37

Nooooooooit bij onbekende geld lenen! Alleen bij banken of directe familie of vrienden die je al eeuwen kent. Als je het via via gaat doen weet je niet in wat voor situatie je kan komen als je door wat voor reden dan ook niet kan terugbetalen op tijd.., niet doen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 14:40

Rennie89 je hebt een pb.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:41

Ja idd. Is gevaarlijk om daaraan te gaan beginnen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:42

Bij niet banken lenen lijkt een goede kortetermijnoplossing, en de rente lijkt/is laag.
Totdat je over je betaaltermijn komt, dan lopen de boetes harder op dan je af kan betalen.

Proberen bij je bank een tijdelijk krediet te krijgen (ze willen vaker meewerken/denken dan je denkt) en anders bij vrienden/familie.
Dat laatste wel alleen doen met goede afspraken op papier/contract, gewoon om problemen te voorkomen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:43

Geld lenen aan vrienden is ook altijd lastig, het terugbetalen kan een dingetje zijn. Dan zijn er tegenslagen waardoor het terugbetalen ineens stopt en moet je dat onderling oplossen.

Vaak heeft een vriendschap eronder te lijden.

Leen je geld aan een wildvreemde dan is het helemaal uitkijken geblazen.

misshester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:44

Als je dit wil doen dan inderdaad nooit met een onbekende partij in zee gaan!
Wij hebben zo ook een privé lening afgesloten bij een vriend van ons, overigens wel gewoon tegen een marktconforme rente en de lening en afspraken hierover zijn contractueel vastgelegd bij de notaris. Dit kan ik ook zeker aanraden, zo krijg je nooit gedoe over de aflossing, hoogte van de rente en de looptijd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:47

Geld lenen is meestal aanleiding tot meer geldproblemen, tenzij je een vast en voldoende inkomen hebt.
De opties die er eventueel zijn:
- Voorschot vragen bij werkgever.
- Een pandjeshuis (heb je wel iets van waarde nodig)
- betrouwbare naaste (al ligt dit vaak ook ingewikkeld)

Als je iets voor bedrijfsmatige zaken zoekt, zou je informatie kunnen inwinnen bij de KvK.
Voor scholing en andere zaken zijn er diverse fondsen en subsidies.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:49

Brainless schreef:
Bij niet banken lenen lijkt een goede kortetermijnoplossing, en de rente lijkt/is laag.
Totdat je over je betaaltermijn komt, dan lopen de boetes harder op dan je af kan betalen.

Proberen bij je bank een tijdelijk krediet te krijgen (ze willen vaker meewerken/denken dan je denkt) en anders bij vrienden/familie.
Dat laatste wel alleen doen met goede afspraken op papier/contract, gewoon om problemen te voorkomen.

Dit inderdaad. Al zou ik bij vrienden/familie ook alleen doen als het echt echt echt niet anders kan. Als het om geld gaat, kunnen mensen hele gekke dingen gaan doen en je zult niet de eerste zijn die een compleet verrotte familierelatie overhoudt aan een geldkwestie :=

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:01

Tenzij je iets op gaat starten en bedrijven zo ver kan krijgen je te sponsoren. Ik moest gelijk denken aan de documentaire The Biggest Little Farm. Een stel had een plan tot in de puntjes uitgedacht en kon daarmee sponsors overtuigen te investeren in hun project. Ik weet niet waar je het geld voor nodig hebt, maar dat is een scenario waarbij ik me kan voorstellen dat geld lenen van 'onbekenden buiten de bank' een optie is.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:05

Als het voor een bedrijf is kun je investeerders zoeken. Zoals bijv. bij het tv programma Dragons’ Den.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:12

Ik weet ook niet wat je van plan bent maar je kan ook anders altijd nog een gofundme achtig concept toepassen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:29

Je moet je ook bedenken hoe diegene die jou het geld leent zijn geld terugkrijgt als jij onverhoopt komt te overlijden. Dat is bij een bank beter geregeld dan van een bekende.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:35

dit is echt vragen om problemen, dus zou er echt niet aan beginnen :n

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:37

Het is lastig/onmogelijk hier iets over te zeggen zonder context. Misschien is het praten met een financieel adviseur een optie.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:00

mijn ervaring met geld lenen aan/van vrienden: niet aan beginnen.

Ik heb ooit geld uitgeleend aan een vriendin. Alles goed en wel, duidelijke afspraken en binnen de afgesproken termijn (1,5 jaar) had ik het bedrag terug.
Maar toen dat koud was afbetaald kwam de volgende vraag van haar om weer geld te lenen, dit werd weer optijd terug betaald (alleen wel in een kortere termijn).

Maar steeds als het was terug betaald kwam niet veel later weer een vraag om een bedrag te lenen. En dan als argument: je weet toch dat ik het terug betaal?
Euhhm ja, maar ik ben geen goedkope bank. Het heeft vanaf mijn kant de vriendschap gekost. Want toen ik geen geld meer uitleende bloedde de vriendschap dood.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:41

Niet doen. Nooit privé lenen. Het heeft alleen maar nadelen en risico’s. En je leent bij de bank/hypotheekverstrekker nu heel goedkoop. Het weegt in niks op tegen de risico’s van privélenen.
Hele slechte voorbeelden van gezien en kan het niemand adviseren. Niet van familie, niet van bekenden en zeker niet van onbekenden.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:44

Er zijn bedrijven die geld uitzetten/lenen, maar dat gaat meestal wel gepaard met zeer hoge rente.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:04

"Geld lenen kost geld."

Ik sluit mij bij velen in dit topic aan. Niet aan beginnen, je haalt je ellende op de hals.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:14

Wij hebben het wel gedaan. Met contract. Hierin stond het bedrag, contract duur, en looptijd. Dit was ivm scheiding en daardoor geld tekort. Uiteindelijk veel sneller terug betaald gekregen.
Met een tussenpoos van 2 jaar wederom aan zelfde vriend geleend ivm lening voor uitbouw en had tijdelijk een tekort. Ook weer met contract. Hier geen problemen mee gehad. Wij kennen hem al bijna 30 jaar.

“Gewone” vriendinnen zal ik niet snel geld lenen en helemaal niet voor spullen/dingen die eventueel kunnen wachten. Denk dat het in onze vriendengroep alleen bij deze man goed kan gaan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:17

Ik heb via een familiebank construct geld van mijn ouders geleend voor een restschuld.

Ik zou ook alleen aan of van mijn ouders, of mijn zus lenen. Verder van en zeker niet aan anderen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:15

Suzanne F. schreef:
Niet doen. Nooit privé lenen. Het heeft alleen maar nadelen en risico’s. En je leent bij de bank/hypotheekverstrekker nu heel goedkoop. Het weegt in niks op tegen de risico’s van privélenen.
Hele slechte voorbeelden van gezien en kan het niemand adviseren. Niet van familie, niet van bekenden en zeker niet van onbekenden.

Tenzij de bank je geen geld wil lenen omdat er niet genoeg op de betaalrekening binnenkomt of ze je BKR-notering niet fijn vinden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:16

GDG schreef:
Suzanne F. schreef:

Tenzij de bank je geen geld wil lenen omdat er niet genoeg op de betaalrekening binnenkomt of ze je BKR-notering niet fijn vinden.

Dan moet je sowieso niet lenen lijkt me.