Herhaaldelijke stroomstoringen: netbeheerder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Herhaaldelijke stroomstoringen: netbeheerder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 21:08

Ik vroeg me af wat ik van mijn netbeheerder mag verwachten bij regelmatige stroomstoringen. In het afgelopen half jaar hebben we er 4 gehad. Daarvoor ook meerdere keren niet of maar gedeeltelijk (deel van het huis, blijkbaar zitten we hier op een scheiding van kabels?), maar die heb ik niet gedocumenteerd.
Soms enkele uurtjes, soms een halve dag.

Ik heb al geprobeerd contact met ze te krijgen maar krijg alleen algemene antwoorden terug. Tips om te zien op internet of er een storing is en wat de status is enzo. En dat ik na zoveel uur recht heb op een vergoeding. Dat boeit me niet echt. Geen duidelijkheid waarom het steeds raak is of wat ik mag verwachten.

Ondertussen ben ik aardig geïrriteerd, Google helpt me niet verder en ik heb geen idee wat ik mag verwachten van mijn netbeheerder. Behalve dan een vergoeding blijkbaar na zoveel uur. Ik heb liever wat meer zekerheid... over een maand moet ik bevallen en ik zie me al in de kraamweek zonder stroom zitten -O-

Iemand help? Moet ik maar een aggregator gaan kopen?

tamary

Re: Herhaaldelijke stroomstoringen: netbeheerder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:11

Als je storingen hebt in delen van het huis dan is er achter de meterkast iets mis. Dus huurbaas of als je een koophuis hebt een goede electricien laten komen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 21:18

tamary schreef:
Als je storingen hebt in delen van het huis dan is er achter de meterkast iets mis. Dus huurbaas of als je een koophuis hebt een goede electricien laten komen.

Nee het is in het hele dorp. Iedereen had gedeeltelijk stroom. Blijkbaar zitten we hier op 2 kabels oid, ik weet niet precies hoe dat werkt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:28

Misschien een Wietplantage in de buurt die 1 van de kabels aftapt?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:33

Je hebt recht op een vergoeding na ik dacht 4 uur.
Vervelend hoor, hier 1 keer gehad maar wel een halve dag toen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:41

Als het voor meer mensen geldt zou ik eerst eens navragen bij de plaatselijke politiek. Die hebben er geen zeggenschap over, maar kunnen misschien wel belangrijkere mensen spreken bij de netbeheerder. En daarna (of in plaats daarvan) de lokale media. Als meer mensen er last van hebben is het iets waarbij het ook helpt om het gezamelijk aandacht te vragen. Social media helpen ook.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 21:44

Ja, die vergoeding roepen zij ook iedere keer, maar ik zou graag willen weten of dit gewoon al 4x pech is, of dat er echt iets structureel mis is waardoor het iedere keer raak is. Overstappen van netbeheerder kan niet dus ik zit soort van aan ze vast en vind de onbetrouwbaarheid heel onprettig. We zijn op de verwarming na volledig van het gas af dus kunnen niet koken, hebben geen warm water, niks, als de stroom er af is. Dat is vrij lastig, zeker met kleine kinderen. Een stukje duidelijkheid zou ik dus wel op prijs stellen. Meer dan een vergoeding.
Volgens mij kan ik hier ook niks mee bij de leverancier. Bij wie moet ik dan zijn om een klacht in te dienen en wat mag ik daarin dan verwachten? Zoals gezegd, ik kan niet van ze af ofzo -O-

Shadow0 schreef:
Als het voor meer mensen geldt zou ik eerst eens navragen bij de plaatselijke politiek. Die hebben er geen zeggenschap over, maar kunnen misschien wel belangrijkere mensen spreken bij de netbeheerder. En daarna (of in plaats daarvan) de lokale media. Als meer mensen er last van hebben is het iets waarbij het ook helpt om het gezamelijk aandacht te vragen. Social media helpen ook.

Politiek had ik nog niet aan gedacht, daar zou ik nog naar kunnen kijken idd. Ik had meer gehoopt dat er een klachtencommissie is, of kan de ombudsman daar iets mee ofzo?
Het is meerdere straten hier in het dorp, geen hele grote groep dus.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:01

Vier keer maar? :+ Nu kan ik een hele rits oorzaken opdreunen, maar die zullen waarschijnlijk niet van toepassing zijn.

Ik heb altijd waxine lichtjes en een gevulde aansteker in huis

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:06

secricible schreef:
Politiek had ik nog niet aan gedacht, daar zou ik nog naar kunnen kijken idd. Ik had meer gehoopt dat er een klachtencommissie is, of kan de ombudsman daar iets mee ofzo?
Het is meerdere straten hier in het dorp, geen hele grote groep dus.

Als het echt een probleem is wat vaak terug komt, dan zullen meer mensen in jouw buurt het ondertussen heel irritant vinden.
Kunnen jullie niet de krachten (en klachten :+ ) bundelen en op die manier de Netbeheerder aanschrijven en vragen om gedegen onderzoek?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:12

Palmera schreef:
Vier keer maar? :+ Nu kan ik een hele rits oorzaken opdreunen, maar die zullen waarschijnlijk niet van toepassing zijn.

Ik heb altijd waxine lichtjes en een gevulde aansteker in huis

Ik ben dan ook niet op zoek naar oorzaken, dat mag de netbeheerder oplossen. Gebrek aan licht vind ik tot daar aan toe (hoewel mijn zoontje daar om bedtijd niet blij van wordt). Geen warm water vind ik meer een probleem, dat red ik niet met een waxinelichtje.
En ja, in NL vind ik 4x in 6mnd meerdere uren zonder stroom zitten niet normaal. Geen idee wat je in Spanje mag verwachten want daar woon ik niet.

Cayenne schreef:
Als het echt een probleem is wat vaak terug komt, dan zullen meer mensen in jouw buurt het ondertussen heel irritant vinden.
Kunnen jullie niet de krachten (en klachten :+ ) bundelen en op die manier de Netbeheerder aanschrijven en vragen om gedegen onderzoek?

Ik ben inderdaad niet de enige die er klaar mee is, dus wellicht dat dat nog een optie kan zijn inderdaad, dank!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:24

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:28

ikke schreef:
Heb je al concreet contact gehad met Liander?
Begin hier eens: https://service.liander.nl/Ik_ga_verduu ... gsklachten

Als je het nog weet, vermeldt ook de data waarop het gebeurt is.

Ja, via de live chat en de fb messenger. Via beide kreeg ik dus alleen nietszeggende antwoorden terug. Ik werd eerst verwezen naar het storingenoverzicht en de vergoeding. Aangegeven dat ik graag wat meer duidelijkheid wil waarom er zo vaak storingen zijn en wat ik mag verwachten. Daarop geven ze algemene redenen waardoor storingen kunnen ontstaan (kapotte kabel, werkzaamheden ed) maar niet specifiek waarom hier problemen waren. Verder krijg ik niet meer terug dan “storingen kunnen we niet voor zijn”.
Als het botte pech is, dan weet ik dat en daar kan niemand wat aan doen. Maar ik begin nu meer het idee te krijgen dat er iets structureel mis zit daar in de bekabeling oid.

Van het afgelopen half jaar heb ik inderdaad datums en tijdstippen bijgehouden. Daarvoor weet ik het niet meer precies.

Klantenservice ga ik morgen eens proberen.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:24

Hier is het zo dat je een minimaal 12u zonder stroom moet zitten voor je recht hebt op een vergoeding. In de winter bij hevige sneeuwval in combinatie met wind en te warm komt stroomuitval echt regelmatig voor. Gerust 10x per dag meerdere dagen achtereen. Dan heb je dus ook geen recht op vergoeding.. Heb je over een x- aantal dieren ben je verplicht een aggregaat te hebben. Wij hebben een kleine, Just in case en meerdere keren gebruikt. Evt kunnen we 1 op de trekker kopen en dan kunnen we via deze het hele huis en de stal draaiende houden.

Als je dus echt opkijkt tegen stroomuitval met een baby in huis, kun je een kleine aggregaat overwegen.

Daarnaast de klantenservice bellen en je ongenoegen uiten. Ik ben bang dat als je door de stroomuitval geen schade hebt je niet ver komt wat vergoeding betreft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:29

wendely schreef:
Hier is het zo dat je een minimaal 12u zonder stroom moet zitten voor je recht hebt op een vergoeding. In de winter bij hevige sneeuwval in combinatie met wind en te warm komt stroomuitval echt regelmatig voor. Gerust 10x per dag meerdere dagen achtereen. Dan heb je dus ook geen recht op vergoeding.. Heb je over een x- aantal dieren ben je verplicht een aggregaat te hebben. Wij hebben een kleine, Just in case en meerdere keren gebruikt. Evt kunnen we 1 op de trekker kopen en dan kunnen we via deze het hele huis en de stal draaiende houden.

Als je dus echt opkijkt tegen stroomuitval met een baby in huis, kun je een kleine aggregaat overwegen.

Daarnaast de klantenservice bellen en je ongenoegen uiten. Ik ben bang dat als je door de stroomuitval geen schade hebt je niet ver komt wat vergoeding betreft.

Ehm, Noorwegen is geen NL hè.
https://www.das.nl/juridische-informati ... roomuitval

Dit zijn de regels in NL en daar houden partijen zich ook aan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 23:32

Ik vind een vergoeding ook niet heel boeiend en ben daar ook niet echt op uit. Met een vergoeding kan ik geen apparaten aan het werk krijgen ;)

Het gaat me er meer om dat ik een stuk duidelijkheid wil wat hier nou steeds gebeurt en wat ik mag verwachten van de netbeheerder hierin. Is er een structureel probleem en gaan we dit voorlopig houden? Of is het botte pech en hebben de 4 situaties niks met elkaar van doen?

Ondertussen via PB een goede tip gehad waar ik maandag mee aan de slag ga :)