Gaat Covid19 de geschiedenisboeken in?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Gaat Covid19 de geschiedenisboeken in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 00:26

Ik zou zeggen van wel. Of wel zeker dat dit de geschiedenis boeken in gaat. Vraag me af wat er over geschreven zal worden. Of het misschien zelfs een examenonderwerp zal zijn bij geschiedenis.

Wat denken jullie?

cissy

Re: Gaat Covid19 de geschiedenisboeken in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 00:57

Ik kan alleen maar hopen dat het heel gauw geschiedenis wordt!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 01:26

Ha, ja, ik hoop ook dat het inmiddels geschiedenis wordt.
Ik denk ook wel dat dit zo'n inpact heeft gehad op de wereld, mentaal, fysiek, economie, etc. dat dit zeker wel zijn eigen bladzijde zou krijgen.
Of het standaard in de lesboeken van de middelbare en of basisschool gaat, dat weet ik niet. Dat is zover ik me kan herinneren toch meer van de oorlogen maar ik lette nooit zo goed op. :+ Dus wie weet!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 05:07

Ik denk van wel ja. In Maart 2020 zei ik al dat Covid onze wereld blijvend ging veranderen en dat sdenk ik nog steeds. Ik denk dat er veel dingen anders zullen blijven, zowel wereldwijde politiek alsook bijvoorbeeld de manier waarop we in Nederland werken en contact hebben met elkaar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 08:58

Anastasia24 schreef:
Ik denk ook wel dat dit zo'n inpact heeft gehad op de wereld, mentaal, fysiek, economie, etc. dat dit zeker wel zijn eigen bladzijde zou krijgen.
Of het standaard in de lesboeken van de middelbare en of basisschool gaat, dat weet ik niet. Dat is zover ik me kan herinneren toch meer van de oorlogen maar ik lette nooit zo goed op. :+ Dus wie weet!

Maar dit is wel echt ook in nederland geweest. En dat speelt denk ik vooral mee of ze het hier wel of niet op school krijgen.

Ik heb geloof ik op school nooit iets geleerd over een andere oorlog dan 1e en 2e WO. Wel over andere zaken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:03

Ja uiteraard gaat dit de geschiedenisboeken in. Is een wereldwijde pandemie met enorme gevolgen.
Wij kunnen later vertellen aan onze kleinkinderen of achterkleinkinderen dat wij de Corona pandemie nog hebben meegemaakt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:04

Voor zover ik me kan herinneren heb ik qua geschiedenis les gehad over de oorlogen, oermensen, slavernij en de pest. Nu waren er met de pest wel veel meer mensen om het leven gekomen, ongeveer 75 miljoen wereldwijd.

Maar inderdaad zal er in ons leven heel lang gezegd kunnen worden dat we nog de pandemie hebben meegemaakt.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:03

Nou, wat gezegd word, hopelijk is het snel geschiedenis. Uiteraard blijft dit, vooral omdat het wereldwijd is, zeker besproken.
Misschien dat er wel een paar dingen veranderen. Mensen die meer thuis gaan werken, de financiële gevolgen en werkloosheid.
Persoonlijk denk ik wel dat Corona in de wereld blijft. Het muteert, maar zal nooit 'helemaal' weg zijn. Ook Ebola stak ineens weer de kop op. Hopelijk zwakt het af en word het te behappen, zodat alles hopelijk snel weer een beetje naar het 'normaal' kan.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:18

Ik hoop inderdaad dat het snel geschiedenis wordt! Maar ik denk dat het later zeker in de geschiedenisboeken staat!

Al denk ik ook dat de wereld niet meer zo snel wordt als normaal. Zeker als er een vaccinatiepaspoort wordt ingesteld.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:24

Maartje1990 schreef:
Anastasia24 schreef:

Maar dit is wel echt ook in nederland geweest. En dat speelt denk ik vooral mee of ze het hier wel of niet op school krijgen.

Ik heb geloof ik op school nooit iets geleerd over een andere oorlog dan 1e en 2e WO. Wel over andere zaken.

Dat is gek en mag ook niet. Faal van de school en de inspectie.

Maar ja daar gaat zeker aandacht aan besteed worden net als dat onze leerlingen nu leren over 9/11. Net als de Brexit ook zou worden toegevoegd als het gaat om Europa.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 10:30

Lenaatje: hoezo "mag dat niet" er is veel meer geschiedenis die niet allemaal behandeld kan worden.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:30

Over 20 jaar staat dit in de geschiedenis boeken :j
De eerste jaren is het nog te recent, en heeft ook de jeugd er iets van meegekregen.

En over 50 jaar zijn wij de generatie welke Corona heeft meegemaakt, inclusief een lockdown.. (wat dan hopelijk weer iets is, wat in landen zoals Nederland ondenkbaar is)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:32

Ik denk dat corona nooit weggaat en valt onder griep. (Afgelopen jaar geen 1 geval van influenza...Dat is apart...) Dus nee denk niet dat het de boeken in gaat. Het nieuwe normaal..

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:33

Maartje1990 schreef:
Lenaatje: hoezo "mag dat niet" er is veel meer geschiedenis die niet allemaal behandeld kan worden.

Daar zijn eisen aan :)
Alle leerlingen moet in de onderbouw de 10 tijdvakken behandelen. Per niveau zitten daarin dan weer eisen. Ook als een kind geen geschiedenis heeft maar mens en maatschappij zitten die 10 tijdvakken erin verweven.
Dus alleen wo 1 en 2 mag gewoon niet. Dat is 1 tijdvak. En nee niet alles wordt behandeld :+ maar er zitten dus wel degelijk eisen aan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:34

Kabayo schreef:
Ik denk dat corona nooit weggaat en valt onder griep. (Afgelopen jaar geen 1 geval van influenza...Dat is apart...) Dus nee denk niet dat het de boeken in gaat. Het nieuwe normaal..

Nee, deze winter geen enkele officiele melding van griep. Dat is wat anders dan afgelopen jaar helemaal geen griep.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:35

Leuk feitje, het staat zelfs al in mijn studieboeken :Y)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:35

secricible schreef:
Kabayo schreef:

Nee, deze winter geen enkele officiele melding van griep. Dat is wat anders dan afgelopen jaar helemaal geen griep.

Dat alsnog heel bijzonder

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 10:36

lenaa_tje schreef:
Maartje1990 schreef:

Daar zijn eisen aan :)
Alle leerlingen moet in de onderbouw de 10 tijdvakken behandelen. Per niveau zitten daarin dan weer eisen. Ook als een kind geen geschiedenis heeft maar mens en maatschappij zitten die 10 tijdvakken erin verweven.
Dus alleen wo 1 en 2 mag gewoon niet. Dat is 1 tijdvak. En nee niet alles wordt behandeld :+ maar er zitten dus wel degelijk eisen aan.

De onderbouw is voor mij toch al best lang geleden, kan best zijn dat die eisen sindsdien veranderd zijn he. Kan ook zijn dat ik daar minder van onthouden heb. Maar kan me eigenlijk niks herinneren dat ik het ooiy behandeld heb op school.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:37

secricible schreef:
Ik denk van wel ja. In Maart 2020 zei ik al dat Covid onze wereld blijvend ging veranderen en dat sdenk ik nog steeds. Ik denk dat er veel dingen anders zullen blijven, zowel wereldwijde politiek alsook bijvoorbeeld de manier waarop we in Nederland werken en contact hebben met elkaar.

Ik ben bang dat alles dadelijk weer gewoon terug naar af gaat.

En dat vind ik oprecht jammer.
Een beetje meer thuiswerken is wel goed voor het milieu en de files en geen verplichte kus bij een verjaardag zou ook blijvend mogen zijn :)

Ik denk wel dat het de geschiedenis in gaat, zeker ook omdat het al langer dan een jaar duurt wereldwijd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:37

Aan jou leeftijd te zien zitten wij niet ver uit elkaar dus nee die eisen waren en toen ook. Dat jij je het niet kan herinneren is wat anders. Betekend nog wel dat er verplicht aandacht moet zijn voor andere onderwerpen.
Ik weet ook zeker dat ik leerlingen heb die dat als enige interesseren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:42

Kabayo schreef:
secricible schreef:

Dat alsnog heel bijzonder

Dat valt wel mee :)
Rivm heeft al aangegeven dat er sprake is van onderrapportage doordat mensen niet naar de huisarts gaan met griepklahten maar naar de teststraat. En de maatregelen die we nemen werken tegen alle besmettelijke ziektes, dus er zal een stuk minder griep zijn dan normaal. Ook zijn veel mensen die normaal bij de huisarts of in het zkh belanden met griep al overleden aan corona afgelopen jaar.

We doen in NL jaarlijks een relatief kleine steekproef om de influenzagevallen vast te stellen, namelijk bij 40 huisartsenpraktijken verspreid door het land wordt een deel van de mensen die bellen met griepachtige verschijnselen gevraagd om te laten testen wat de onderliggende reden is (influenza, rhino, enz). Normaal is dat voldoende, maar als er minder gevallen zijn kan dat ook te weinig zijn: vergelijk het met een ballenbak. Als van de 500 ballen er 100 rood zijn dan kun je met 20 ballen eruit halen redelijk inschatten welk deel rood is. Als van de 500 ballen er 10 rood zijn is de kans groot dat je met 20 ballen geen enkele rode pakt en dus denkt dat er geen rode ballen zijn.

Als je én minder mensen hebt met klachten, én mensen melden zich minder vaak bij de huisarts is de kans redelijk groot dat je dus in je steekproef geen mensen treft die positief testen op influenza. Dat is dus ook wat er deze winter is gebeurt.

Maartje, als je gebruikersnaam je leeftijd is zijn wij even oud en heb je dat zeker gehad. Wellicht nog met de mooie schoolplaten van noordhoff :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 10:49

lenaa_tje schreef:
Aan jou leeftijd te zien zitten wij niet ver uit elkaar dus nee die eisen waren en toen ook. Dat jij je het niet kan herinneren is wat anders. Betekend nog wel dat er verplicht aandacht moet zijn voor andere onderwerpen.

Sinds 2006 zijn er pas kerndoelen geformuleerd. En toen zat ik al niet meer in de onderbouw. Andere onderwerpen heb ik zeker wel behandeld, maar twijfel over andere oorlogen.

Maargoed laten we die discussie laten voor wat het is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:56

Maartje1990 schreef:
lenaa_tje schreef:

Sinds 2006 zijn er pas kerndoelen geformuleerd. En toen zat ik al niet meer in de onderbouw. Andere onderwerpen heb ik zeker wel behandeld, maar twijfel over andere oorlogen.

Maargoed laten we die discussie laten voor wat het is.

Het ging mij ook over de stelligheid waarin jij zei alleen les gehad te hebben over oorlogen wo 1 en 2 :+ en geen andere oorlogen. De focus zal anders gelegen hebben.

Nu is geschiedenis sowieso in beweging dus voorspellen op welke manier er aandacht is aan het Corona virus is ook niet te voorspellen.
Zoals het nu ingericht is voorspel ik dat er veel aandacht zou gaan naar de impact op de samenleving.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 08-03-21 10:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 10:57

Ja maar dat zei ik niet ;)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:58

Maartje1990 schreef:
Ja maar dat zei ik niet ;)

Aangepast :)