Help - Ratten in huis!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Taucha

Help - Ratten in huis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 11:03

We zitten hier met een beetje complex probleem. Een van onze buurvrouwen voert graag meeuwen. Helaas worden de kruimels opgegeten door alles wat op de grond leeft. Dit is een probeem wat al jarenlang speelt en waarvan de instanties het te complex vinden om er echt iets aan te kunnen doen. Meeuwenoverlast is tot daar aan toe. En dat er ratten in de wijk rond rennen en onder de huizen en in het riool zitten is ook wel te overzien. Maar nu begint het probleem zich behoorlijk uit te breiden. Er lopen sinds kort ratten hier in huis rond.

De gemeente heeft nu een algemene melding gedaan via de site fixi. En nu moet een ongediertebestrijdingsbedrijf dan op deze melding reageren en komt daarna misschien eens een keer kijken hoe groot de overlast is. Je kunt al op je klompen aanvoelen dat dat nog een hele tijd gaat duren voor hier actie op komt....als dat al gebeurt.

Even ivm veiligheid; we hebben geen huisdieren of kinderen. Op de plek waar ze naar binnen komen kan verder niets of niemand er bij, dus het mag zwaar gif zijn.

Dus ik wil liefst vandaag nog rattengif in huis halen zodat ik het op de plek neer kan zetten waar ze naar binnen komen. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar niets gevonden mbt een site waar te bestellen of een tip welk merk het beste resultaat geeft. Dus tips hier voor zijn van harte welkom.

Wie oh wie weet waar ik op dit moment goed werkend gif kan kopen of bestellen zodat het liefst vandaag of morgen in huis is?
Laatst bijgewerkt door Taucha op 05-03-21 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:10

Oef, wat een ontzettend lastige situatie. Ik neem aan dat er gesprekken zijn geweest met de buurvrouw om haar simpelweg te laten stoppen met meeuwen voeren, aangezien je zelf spreekt van een complex probleem?

Ik denk eigenlijk dat het dweilen met de kraan open is zo lang er ratten in het complex zijn. De gemeente is verantwoordelijk voor ongediertebestrijding, ik zou hen toch nog een keer aan de mouw trekken dat er echt nú iets moet gebeuren.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 11:16

Zoals ik al schreef is het een complex probleem waar alle instanties al jarenlang van op de hoogte zijn en doen wat ze kunnen.

Ook heb ik vanochtend nog contact gehad met de wijkraad en de met de gemeente. Zij kunnen alleen een algemene melding maken op de site Fixi.nl en hebben niet rechstreeks contact met een bedrijf dat aan ongediertebestrijding doet.

Dus de normale meldingen zijn gedaan, de normale wegen zijn belopen. Maar ik kom hier nu niet mee verder.

Er moet nu gif in huis komen om die beesten in ieder geval niet verder in huis te laten komen. En dus de vraag; wie weet goed spul hier voor en waar kan ik het bestellen?

Maartje1990

Re: Help - Ratten in huis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:19

Kan je niet zelf contact op nemen met ongedierte bestrijding? Verder meen ik dat er niet veel meer verkocht mag worden in nederland maar wel in België

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:23

Wellicht kan je nog proberen of de ggd hier iets in kan betekenen?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 11:25

GGD is ook al op de hoogte net als diverse andere instanties. Die kunnen het acute probleem wat nu hier in huis ontstaan is niet oplossen.

Daarnaast moet ik volgens de gemeente wachten tot zij de melding doorgezet hebben en hun ongediertebestrijder komt. Anders moet ik zelf de rekening gaan betalen en dat kan nog wel eens oplopen als er dan geconcludeerd gaat worden wanneer de grootte van de rattenplaag door deze niet aan de gemeente verbonden instantie ontdekt wordt. Dan ruiken zij en heel veel ratten en een hele grote opdracht.... en dat van mijn centjes...

Dus ik wil graag nu in ieder geval gif in huis neer zetten om het probleem dat de ratten bij mij nu in huis komen in te perken in de tussentijd dat het bedrijf dat ingeschakeld wordt door de gemeente zich nog niet laat zien.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:25

Een rattenvanger op vier poten lenen? Ik weet niet of het kan in jullie situatie, maar een terrier met een leuk jachtinstinct schrikt vaak al genoeg af dat ze niet bij jullie naar binnen komen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:27

Ik zou oppassen met zwaar gif aangezien de ratten wel eens zouden opgegeten kunnen worden door andere dieren eens gestorven. Weet je langs waar ze binnen komen? Geen optie om daar een val/klem/lijmplank te zetten? (Die laatste is ook erg omstreden maar ik neem aan dat je een paar keer per dag zal controleren)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:28

Als ik Google vind ik een site als Macrovet. Is dat wat je bedoelt?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:28

Ratten zijn erg slim.. Eentje in de groep proeft het rattengif en overlijdt, de rest blijft er dan mooi vanaf.

Ik denk dat je meer effect krijgt met het afsluiten van de kieren waar ze naar binnen gaan, en zorgen dat er binnen in huis niks te halen is.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:29

Zo ver ik weet kun je als particulier enkel rattengif kopen wat een beetje light versie is. De bestrijders mogen wel met het zwaardere spul werken. Daarom bestellen wij het professionele spul in België. Ik weet niet hoe het heet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:34

Matheno schreef:
Ratten zijn erg slim.. Eentje in de groep proeft het rattengif en overlijdt, de rest blijft er dan mooi vanaf.

Ik denk dat je meer effect krijgt met het afsluiten van de kieren waar ze naar binnen gaan, en zorgen dat er binnen in huis niks te halen is.

Dat is niet waar hoor. Wij hebben een rattenprobleem gehad op stal en een professional erbij gehad en speciaal gif geplaatst.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 11:35

Kieren afdichten is geen doen. Dan kan ik beter verhuizen.

Een website waar je het beter werkende gif kunt bestellen zou al voldoende zijn.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:39

Ik denk dat je meer geholpen bent met voorkomen dat ze je huis binnen komen dan met gif.

Dus waar komen ze binnen? Kun je dat dicht maken? Deuren sluiten zodat ze niet verder komen dan die ene ruimte?
Daar een levende val/vangkooi zetten zodat je er minimaal 1 kan vangen. Heel naar, maar als je die er in laat zitten en laat schreeuwen, schrikt het andere ratten af.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:40

En een kat?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:42

Bij de welkoop zakjes met muizengif halen, rode korreltjes. Schaaltje met pindakaas en korreltjes erdoor mengen, twee zakjes of zo en die neerzetten. Duurt even voor ze dood gaan en dan eet de rest er ook van. Zo heb ik de vier ratten gevangen die in mijn stal zaten vorig jaar.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:42

Maartje1990 schreef:
Matheno schreef:

Dat is niet waar hoor. Wij hebben een rattenprobleem gehad op stal en een professional erbij gehad en speciaal gif geplaatst.

Dit geld voornamelijk voor zwarte ratten. Bruine blijven idd vaak nog eten.

Ik zou rond vragen voor ee ongedierte bestrijder die gebruik maakt van terriërs of fretten. (misschien dat de roofdierenlucht de meeuwen ook wat weg jaagd)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:46

Poekkie schreef:
Ik zou oppassen met zwaar gif aangezien de ratten wel eens zouden opgegeten kunnen worden door andere dieren eens gestorven. Weet je langs waar ze binnen komen? Geen optie om daar een val/klem/lijmplank te zetten? (Die laatste is ook erg omstreden maar ik neem aan dat je een paar keer per dag zal controleren)

De lijmplank is niet voor niets omstreden, dat is echt een verschrikkelijk middel! Daar moet zo snel mogelijk een verbod op komen wat mij betreft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:47

Taucha schreef:
Kieren afdichten is geen doen. Dan kan ik beter verhuizen.

Een website waar je het beter werkende gif kunt bestellen zou al voldoende zijn.

Ik zou het toch doen.... ik heb dat ook gedaan. Het enige dat echt werkt. En ik woon in een enorm oud huis met eindeloos veel kieren.

Dat klooien met gif is gewoon dom en onverstandig, heel goed dat dat aan banden wordt gelegd.

En als je zelf niet aan de slag wil huur je iemand in die alle kieren dichtmaakt... maar dat kost je wel wat.

Je kunt, als je je niet wilt inspannen, ook een lokdoos huren met spul erin waardoor ze bedwelmen en dan verdrinken. Veilig en enigszins humaan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:52

jiehaaa schreef:
Poekkie schreef:

De lijmplank is niet voor niets omstreden, dat is echt een verschrikkelijk middel! Daar moet zo snel mogelijk een verbod op komen wat mij betreft.

Waarom vind jij gif zodanig veel beter dan een lijmplank? Er wel vanuit gaande dat deze wordt gecontroleerd en de dieren niet dagenlang creperen (zoals bij sommige giftypes trouwens).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:53

Sterk gif mag niet meer particulier verkocht worden, daar ga je niet legaal aan komen.

Als je weet waar ze binnen komen is gewoon een ouderwetse rattenklem een goede optie. De klem plaatsen op de route, dan komen ze er met een beetje geluk wel in terecht. Of een vangkooi, maar dan moet je een luchtbuks o.i.d. hebben om ze vervolgens dood te krijgen.

Zo'n 'bedwelmen en verzuipen' val die Ninx beschrijft heb ik hier ook staan. Werkt prima, maar heeft aanlooptijd nodig dus misschien niet geweldig als je de ratten meteen kwijt wil. Wel goed als duurzame oplossing voor het rattenoverschot. Erg prijzig in aanschaf, maar misschien idd te huren.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:53

Ja,toch de kieren.Mijn man is op zijn buik al tijgerent in de kruipruimte geweest en de zolder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:54

Poekkie schreef:
Waarom vind jij gif zodanig veel beter dan een lijmplank? Er wel vanuit gaande dat deze wordt gecontroleerd en de dieren niet dagenlang creperen (zoals bij sommige giftypes trouwens).

Beide zaken moet je niet gebruiken......

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 11:56

Mooie oplossingen allemaal, dan je wel daarvoor. Dat is veel langere termijn werk en daar wordt ook echt wat aan gedaan. Maar een deel is nu een acuut probleem geworden en daarvoor is op dit moment informatie nodig waar ik gif kan bestellen dat beter werkt dan de middeltjes die bij welkoop etc beschikbaar zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:59

Maar word er ook iets gedaan aan de buurvrouw en het voeren van de meeuwen?