werken zonder mondkapje in coronatijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:25

pmarena schreef:
Mwoah, elders zat iemand met de handen in het haar en vond dat een top-idee toen ik aanhaalde dat ik dit soort mondkapjes op Etsy was tegengekomen. Daar had ze nog niet aan gedacht en was nog het proberen waard :j

Maar over verdraagzaam gesproken zeg, poeh....het was goed bedoeld hoor :=

Fijne avond :wave:


Sorry, ik heb dit voorstel al tientallen keren gehad :( dus ik erger me misschien wat te snel.
Het zou zo fijn zijn als mensen gewoon verder liepen en gewoon afstand hielden

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:29

Anoeska27 schreef:
Zou het gewoon geen optie zijn om wat verdraagzamer naar elkaar te reageren? Bij ons in de supermarkt wordt omgeroepen dat er mensen zijn die om medische redenen geen mondkapje op kunnen en dat mensen daar niet op veroordeeld moeten worden.


Dat is fijn!
Hier werd laatst via hun onderlinge communicatie oortjes doorgegeven dat ik zonder mondkapje met medische indicatie binnen was, dan wordt je door personeel ook niet meer aangesproken. Was ook fijn..

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:40

Boras schreef:
Suzanne_1995 schreef:


Ik begrijp heel goed de angst voor afwijzing waar op gewezen wordt, die is helaas ook terecht. Er is erg weinig begrip voor geen mondkapje kunnen dragen.


Andersom ook. Er zijn, zoals al genoemd, in dit topic, veel werkplekken waar juist niet continu een mondkapje wordt gedragen.

Daardoor ben ik nog steeds niet aan het werk als chronisch zieke :)


Nou dit inderdaad. De mensen die geen mondkapje kunnen dragen zouden wat mij betreft uitzonderingen moeten zijn, die thuis moeten werken.
Maar als ik het zo hoor verbaasd het me totaal niet dat we de maatregelen nog een poosje blijven volhouden.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:45

Waarom? Als t merendeel een mondkapje draagt, dan zijn die paar die t niet dragen niet de grote besmetters.
Ik ben in de supermarkt altijd de enige zonder mondkapje.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:50

Amado7 schreef:
Hoho. Niet te snel oordelen. Zeg hierboven over: dat het bij de meeste wel kan. Ik snap ook wel als je enorm benauwd ben je niet alleen door je neus kan ademen. Dan is het niet mogelijk natuurlijk. Maar velen ook wel. Daarbij zeg ik wat ik zelf zou doen. Dat hoeft een ander nog niet te doen :)

Ik adem onder 'n mondkapje volledig door mijn mond en dat werkt prima.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:54

Anoeska27 schreef:
Zou het gewoon geen optie zijn om wat verdraagzamer naar elkaar te reageren? Bij ons in de supermarkt wordt omgeroepen dat er mensen zijn die om medische redenen geen mondkapje op kunnen en dat mensen daar niet op veroordeeld moeten worden.


Dat is heel aardig, maar dat betekent voor mij dat ik de supermarkt niet meer in kan.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:55

Nikass schreef:
Anoeska27 schreef:
Zou het gewoon geen optie zijn om wat verdraagzamer naar elkaar te reageren? Bij ons in de supermarkt wordt omgeroepen dat er mensen zijn die om medische redenen geen mondkapje op kunnen en dat mensen daar niet op veroordeeld moeten worden.


Dat is heel aardig, maar dat betekent voor mij dat ik de supermarkt niet meer in kan.

Waarom niet?

Anoniem

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:04

Fijn dat mensen zo oordelen. Als je netjes afstand houdt van de mensen zonder mondkapje (wat ik uiteraard ook probeer te doen) is er toch echt geen groter risico dan wanneer je met mondkapje in mijn nek komt hijgen als ik er wel 1 op heb. En ja, het komt veel vaker voor dat mensen in je nek hijgen dan dat iemand geen mondkapje draagt.

De overheid heeft de uitzonderingen toegestaan. Je kunt ervan vinden wat je wilt maar wij mogen zonder mondkapje naar binnen. Sorry voor mijn handicap, ik heb er ook niet om gevraagd.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:14

Uiteraard heb je daar niet om gevraagd. Dat geldt ook voor de mensen die het risico om besmet te worden door iemand zonder mondkapje niet kunnen nemen omdat ze een besmetting met corona niet overleven.
En tuurlijk, gaat het om een handje vol uitzonderingen, dan heb ik daar echt wel begrip voor hoor. Maar uit dit topic blijkt dat er dus hele beroepsgroepen geen mondkapje dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:19

Nikass schreef:
Uiteraard heb je daar niet om gevraagd. Dat geldt ook voor de mensen die het risico om besmet te worden door iemand zonder mondkapje niet kunnen nemen omdat ze een besmetting met corona niet overleven.
En tuurlijk, gaat het om een handje vol uitzonderingen, dan heb ik daar echt wel begrip voor hoor. Maar uit dit topic blijkt dat er dus hele beroepsgroepen geen mondkapje dragen.


Gelukkig loopt er door mij niemand extra risico tenzij ze zelf weigeren afstand te houden. Ik houd zelf zo'n 2 meter aan, bij voorkeur nog meer.

Die beroepsgroepen zijn wel een ander verhaal. Nou kan ik me wel voorstellen dat het bij kleine kinderen geen nut heeft, die trekken hem zo van je gezicht en zitten vervolgens overal aan.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:23

Dat geldt ook voor mij, ik hou zoveel mogelijk afstand. Maar vrijwel niemand doet dat. Op straat en in de supermarkt niet. Ik ben dus constant aan het slalommen en weglopen op straat om iedereen te ontwijken.
In de supermarkt kom ik maar heel beperkt, liefst om 7 uur s'ochtends.

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:41

Ik werk bij de ANWB op de alarmcentrale. Wij dragen dus alleen mondkapjes als wij lopen, dus naar de wc of koffie apparaat bijvoorbeeld. Maar 98% werkt thuis dus daar hoef je dan natuurlijk geen mondkapje te dragen :')

Wellicht dus iets voor jou om een baan te zoeken waar je eventueel thuis aan de slag kan ?

Als bezorgen (bvb postnl) ben je dan wel weer verplicht een mondkapje te dragen als je pakketten af moet leveren in openbare ruimtes.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:51

Een vraag, waarom dragen jullie een mondkapje? Is dat uit angst voor de virus of uit angst voor de boete?

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:54

Dinopino schreef:
Een vraag, waarom dragen jullie een mondkapje? Is dat uit angst voor de virus of uit angst voor de boete?


Voor mij in ieder geval dat laatste. Mondkapjes werken toch naar minimaal.
Corona heb ik precies een jaar geleden al gehad. Heb er niet veel onder geleden. Weekje thuis en daarna weer naar buiten en aan het werk. Herstel duurde alleen wel iets langer.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:59

Dinopino schreef:
Een vraag, waarom dragen jullie een mondkapje? Is dat uit angst voor de virus of uit angst voor de boete?


Heel simpel. Een mondkapje draag ik om mijn omgeving te beschermen. En als longpatiënt en mantelzorger van een kwetsbare hoogbejaarde hoop dat ik anderen ook zo sociaal naar mij toe zijn.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:47

Dinopino schreef:
Een vraag, waarom dragen jullie een mondkapje? Is dat uit angst voor de virus of uit angst voor de boete?

Uit angst voor het virus natuurlijk. Ik draag al vanaf het begin FFP2 mondkapjes omdat die mij als drager beschermen. In Duitsland zijn die nu ook verplicht op sommige plaatsen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:53

Lous hebben jullie al eens een boete moeten betalen. In Duitsland zijn er al veel voor ongeldig verklaard.
In Duitsland is ook iedereen die je verplicht een mondlapje te dragen persoonlijk aansprakelijk wanneer jouw daardoor wat gebeurd. Ze krijgen een anzeigen wegen Notigung. Lerearen moeten op school onderteken dat ze garanderen dat je kind door het dragen van een mondlapje geen schade oploopt.

Boras ik vind het heel aardig dat je een masker draagt om iedereen te beschermen. Voor wat bescherm je de mensen dan? Ik neem niet aan dat je Corona hebt want dan lag je wel thuis in bed.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:58

Dinopino schreef:
Lous hebben jullie al eens een boete moeten betalen. In Duitsland zijn er al veel voor ongeldig verklaard.
In Duitsland is ook iedereen die je verplicht een mondlapje te dragen persoonlijk aansprakelijk wanneer jouw daardoor wat gebeurd. Ze krijgen een anzeigen wegen Notigung. Lerearen moeten op school onderteken dat ze garanderen dat je kind door het dragen van een mondlapje geen schade oploopt.

Boras ik vind het heel aardig dat je een masker draagt om iedereen te beschermen. Voor wat bescherm je de mensen dan? Ik neem niet aan dat je Corona hebt want dan lag je wel thuis in bed.

Er zijn veel mensen al besmettelijk voor ze symptomen krijgen. De a-symptomatische verspreiders. Daar wil je jezelf toch tegen beschermen? En het is ook wel zo sociaal om zelf je omgeving ook te beschermen mocht jijzelf zonder dat je dat weet die a-symptomatische verspreider zijn.

Anoniem

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:59

Ik word een beetje verdrietig van deze discussie. De mensen die geen mondkapje willen dragen zorgen ervoor dat de mensen die niet kunnen niet serieus genomen worden.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:09

[***] schreef:
Ik word een beetje verdrietig van deze discussie. De mensen die geen mondkapje willen dragen zorgen ervoor dat de mensen die niet kunnen niet serieus genomen worden.


Ik begrijp je, maar ik maak wel het onderscheid als dat mogelijk is.
Mensen die het maar niet willen snappen, zich niet aan de maatregelen houden omdat ze die onzin vinden en vervolgens klagen dat die maatregelen zo lang duren, daar ben ik wel een beetje klaar mee.
Ik begrijp hoe naar het voor jou is als je voor zo iemand wordt aangezien.
Maar als ik mensen zie die ruimschoots afstand houden (en ja die vallen op...), waar jij er dus één van bent, dan weet ik wel beter. ;)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:25

Susanne_1985 ik heb ook een attest. Maar wanneer je bang bent om corona te krijgen, is het voor jouw dan niet veiliger om thuis te werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:32

Dinopino schreef:
Susanne_1985 ik heb ook een attest. Maar wanneer je bang bent om corona te krijgen, is het voor jouw dan niet veiliger om thuis te werken?


Dat gaat helaas niet altijd als student. Daarnaast zal ik toch boodschappen moeten doen, af en toe met ov naar school. Ik moet regelmatig naar de rechtbank en straks zal ik regelmatig met mijn assistentiehond in winkels moeten trainen.
Een bewijs van een arts is in Nederland vrijwel niet te krijgen.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:38

Ik werk bij een bedrijf met 125 werknemers. Zowel kantoorpersoneel als productiepersoneel draagt een mondkapje vanaf het moment dat je de poort binnenkomt, tot het moment dat je de poort uitgaat. Zelfs de mensen die alleen op kantoor zitten, dragen de gehele dag een mondkapje.
Enige uitzondering is de kantine waar gegeten en gedronken wordt. Ben je klaar met eten en klets je nog even na? Dan gaat het mondkapje weer op....
En iedereen kan gewoon zijn/haar werk doen. We hebben geen gevallen van mensen die er geen kunnen dragen, dat is best bijzonder als ik dit zo allemaal lees!

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:38

elnienjo schreef:
Dinopino schreef:
Lous hebben jullie al eens een boete moeten betalen. In Duitsland zijn er al veel voor ongeldig verklaard.
In Duitsland is ook iedereen die je verplicht een mondlapje te dragen persoonlijk aansprakelijk wanneer jouw daardoor wat gebeurd. Ze krijgen een anzeigen wegen Notigung. Lerearen moeten op school onderteken dat ze garanderen dat je kind door het dragen van een mondlapje geen schade oploopt.

Boras ik vind het heel aardig dat je een masker draagt om iedereen te beschermen. Voor wat bescherm je de mensen dan? Ik neem niet aan dat je Corona hebt want dan lag je wel thuis in bed.

Er zijn veel mensen al besmettelijk voor ze symptomen krijgen. De a-symptomatische verspreiders. Daar wil je jezelf toch tegen beschermen? En het is ook wel zo sociaal om zelf je omgeving ook te beschermen mocht jijzelf zonder dat je dat weet die a-symptomatische verspreider zijn.


Bedankt, dat scheelt typen :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 01:48

[***] schreef:
Een bewijs van een arts is in Nederland vrijwel niet te krijgen.


Heb je enig idee hoeveel aanvragen de huisarts kreeg voor een verklaring toen de mondkapjes plicht werd ingevoerd? Bij benadering mag het hoor... Ik denk dat ik twee weken spreekuur had kunnen volplannen voor onze voltallige praktijk. En daarvan waren er heel veel (zeer grote meerderheid) die een verklaring wilden zonder medische reden maar die hun reden de allerbelangrijkste vonden.
Moet een huisarts dan een schifting gaan maken tussen de niet - willers en de niet - kunners?
Kom nou toch zeg, daar is een huisarts niet voor, net of ze niks anders te doen hebben.
Mensen kunnen prima zelf onderbouwen waarom ze niet willen of kunnen, zo staat het ook in de verklaring van de overheid. En als dat niet overtuigend is of ze kunnen niks laten zien, ja dan loop je risico op een prent.

Elke dag weer worden wij wel uitgelachen aan de telefoon omdat we naar corona gerelateerde klachten vragen als mensen op het spreekuur willen komen, want als je klachten hebt kom je niet. Maar ik sta wel minstens 2x per dag een spreekkamer te ontsmetten omdat er iemand stiekem toch wel klachten had en met een beetje pech was dat net diegene die steeds z'n neus buiten het kapje hield..