Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
. Veel verschillende verenigingen en disputen en ook als je daar niet van houdt is het gewoon een leuke stad om te wonen. Ik vond het jammer dat het zo'n uithoek was, anders was ik er ook zeker gebleven 
). Het is er ook niet zo gek duur, ik betaalde iets van 250 voor 16 vierkante meter geloof ik. Je hoeft ook niet per se in de binnenstad te zitten; Maastricht is niet zo heel groot, dus alles is heel goed aan te fietsen. Al zijn goede versnellingen en een goede rem op je fiets wel handig, want voor sommige delen van de stad moet je behoorlijk heuvelop trappen
Foaly schreef:Ik heb er geen rechten gestudeerd, maar Maastricht is (in normale tijden) een heel leuke studentenstad. Veel verschillende verenigingen en disputen en ook als je daar niet van houdt is het gewoon een leuke stad om te wonen. Ik vond het jammer dat het zo'n uithoek was, anders was ik er ook zeker gebleven
Het vinden van een kamer is niet zo heel moeilijk (ten minste, niet zo moeilijk als in andere studentensteden). Het is er ook niet zo gek duur, ik betaalde iets van 250 voor 16 vierkante meter geloof ik. Je hoeft ook niet per se in de binnenstad te zitten; Maastricht is niet zo heel groot, dus alles is heel goed aan te fietsen. Al zijn goede versnellingen en een goede rem op je fiets wel handig, want voor sommige delen van de stad moet je behoorlijk heuvelop trappen
) woonde voor studie, merkte ik wel dat de Zeeuwen het niet zo hadden op studenten van buitenaf.Lonni schreef:Wat leuk dat je de overstap wil gaan maken!
Ik zit zelf niet in Maastricht maar in Utrecht, maar ik geloof dat de opleiding overal in Nederland redelijk hetzelfde is dus wat dat betreft kan ik je laatste paar vragen misschien beantwoorden.
Wekelijks heb ik tussen de 4 en 8 contacturen en ik zou er niet meer willen. Voor mij is het meer dan genoeg om vragen te stellen en de stof te behandelen, mits je goed voorbereid bent.
In het eerste jaar kreeg ik veel inleidende vakken en werd je ook in de werkgroepen vooral voorbereid op het oplossen van casussen en punten scoren, dus de juiste dingen noemen. In het tweede jaar wordt wel verwacht dat je dit zelf meer gaat zien omdat de stof ook meer wordt, maar het blijft wel goed te onderscheiden wat er van je verwacht wordt.
Bij ons is de leerstof na het eerste jaar wel groter geworden. Waar in het eerste jaar zo'n 300 pagina's voorgeschreven worden merk ik dat in het 2e jaar 500 tot 700 pagina's de norm is (excl. jurisprudentie/losse artikelen). Het is dus wel verstandig jezelf aan te leren alles bij te houden, anders wordt het wel stoeien
Bridleless schreef:Word je in Maastricht als buitenstaander wel een beetje verwelkomd? Toen ik in 2017 in Vlissingen (ook zo'n leuke uithoek van Nederland) woonde voor studie, merkte ik wel dat de Zeeuwen het niet zo hadden op studenten van buitenaf.
De echte Sjengen, daar kom je als 'Hollander' niet zomaar tussen. Er is gelukkig wel veel import, maar je zult wel zelf aansluiting moeten zoeken bij een studentenvereniging, sportvereniging of iets dergelijks (daar zijn er wel genoeg van, gelukkig, dus je hoeft niet te vereenzamen
)
Ach ja, ik heb Zeeland overleefd, dan zal Maastricht ook wel te doen zijn.
)
Lonni schreef:Ik vind de deeltoetsen in Utrecht erg fijn! Omdat elk vak maar 10 weken duurt zou je anders direct je tentamen moeten halen. De deeltoets telt meestal tussen de 30 en 50 procent mee voor je eindcijfer en gaat dan over de eerste paar weken waardoor je makkelijk een mooi punt kan neerzetten, ook als het vak je niet ligt. Daarnaast is het een fijne oefening voor je eindtentamen.
Het brengt wel een extra studielast met zich mee omdat je dus elke maand eigenlijk twee toetsen hebt, of soms een deelpaper wat je moet schrijven. Het voordeel van de toetsen is wel dat je voor je eindtoets de eerste weken minder hoeft voor te bereiden omdat je die al kent, en de papers zijn een fijne voorbereiding voor eindprojecten!
Swah schreef:Ik heb alweer jaaaaaaren geleden in Maastricht gestudeerd, maar geen rechten. Het PGO systeem beviel mij echt zeer goed, maar dat hangt ook van je leerstijl af. Maar ik had niet beter kunnen wensen en fietste door de werkgroepen overal makkelijk doorheen. Vond alles verder echt goed geregeld op de UM! En rechten zit volgens mij in een prachtig mooi oud pand in de binnenstad.
De stad is geweldig, heerlijk Bourgondisch, maar wel fijn om via studie of verenigingen aansluiting te vinden, de echte Sjengen kom je lastig tussen idd.
Tiggs schreef:Ik heb, aardig wat jaar geleden, in Utrecht gestudeerd.
Wat ik toen zag was dat het veel studenten die na hun hbo-p waren overgestapt toch wel erg veel moeite kostte. Daar zijn er ook aardig wat van afgevallen.
De studie zelf vond ik niet zo moeilijk, meer een kwestie van verbanden kunnen leggen en logisch nadenken. Maar dat is voor iedereen verschillend. Van de 1.000 eerstejaars vielen er heel veel af toen.
maar je krijgt elke week een mentoruur waarin ze je wegwijs maken met de wettenbundel, hoe hij is opgebouwd etc. en ook hoe je je jurisprudentie moet lezen en casusvraagstukken moet behandelen. Daarnaast leggen ze het online systeem uit en leren ze hoe je literatuur voor papers en dergelijke moet zoeken, dat is best een handigheidje.
Bridleless schreef:Mijn grootste twijfel bij PGO is dat ik op internet lees dat het ook nadelen heeft, zoals niet tot de kern van de theorie komen en te weinig begeleiding van de tutor/docent en dat het daardoor nog weleens op chaos uitloopt tijdens de werkgroepen.
brokjes schreef:Hoi, mag ik misschien wat vragen over het verschil HBO/WO rechten?
Ik overweeg deze studie en kan aan beide niveaus beginnen. Ik ben vooral geïnteresseerd in het verschil op de arbeidsmarkt; zijn er bepaalde functies die je niet kunt krijgen met enkel een HBO bachelor? Of heeft een HBO bachelor juist de voorkeur omdat deze praktischer is?
Wat ik (denk ik) later zou willen doen met deze studie is vooral op een juridische afdeling bij een overheid. Dus geen toga beroep.
Lieke schreef:Voor toga beroepen is het een eis, maar ook voor veel andere overheidsfuncties verkiezen ze toch WO boven HBO. Zelf heb ik WO gestudeerd en daarmee kon ik zowel op HBO als WO functies reageren . Ik denk dat in dit vakgebied de praktische waarde van een HBO minder toegevoegde waarde heeft als bij andere vakgebieden. Praktische ervaring kun je ook opdoen in een relevante bijbaan of stage naast een universitaire studie.
Mijn inschatting is dat zowel qua aanbod als salaris je beter kan kiezen voor WO, als je die mogelijkheid hebt.
Het heeft maar 3000 inwoners meer dan Maastricht, dus ze zijn ongeveer net zo groot.