Private lease, auto van de zaak of auto met financiering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Private lease, auto van de zaak of auto met financiering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 23:45

Momenteel heb ik een auto van de zaak. Maar binnenkort ga ik aan een nieuwe baan beginnen en raak ik deze auto kwijt. Dan moet er wel wat anders komen, en ik weet niet zo goed wat wijsheid is.

Maar ik zit een beetje in dubio wat te doen. Ik heb te weinig spaargeld om een auto van te kopen, dus dat valt al af (nou ja, het kan wel, maar dan zit ik toch aan een goedkoop barrel met groot risico op veel onderhoudskosten en dat wil ik liever niet).

Mijn nieuwe werkgever heeft aangeboden dat een auto van de zaak wel een optie is, en zou kijken wat ze voor me kunnen betekenen. Ik wil namelijk perse een auto die goed een trailer kan trekken, maar dat zou ik voor dat werk niet nodig hebben (hij wil dat ik een audi neem :+ ). In principe kan ik op de fiets naar het werk, maar ik moet gewoon een auto hebben voor de trailer.

Maar goed, haken en ogen.... Ik zit al een tijdje te rekenen, maar kom er niet helemaal uit wat nou voordeliger is. Ook als ik even kijk naar de toekomst. Een auto van de zaak is wel makkelijk, want dan hoef ik zelf helemaal niets te regelen, alleen te zeggen welke ik wil. Tenminste, zo heb ik het nu. Ik hoef niets te doen, maar het is me stiekem ook niet helemaal duidelijk hoeveel de auto me nou daadwerkelijk kost. Ik had alleen geen andere optie, dus ik moest deze auto wel gaan rijden.

Maar nu ga ik van baan veranderen, en heb ik misschien wel opties.

Private lease heeft als voordeel dat ik het zelf in de hand heb, en ik de auto kan houden mocht mijn contract niet verlengd worden (krijg nu een 1 jarig contract aangeboden). Maar dan is het wel weer lastig als mijn contract niet verlengd zou worden. Er zijn wel maatschappijen die je een soort garantie geven bij verlies van baan, maar ik kan niet zo goed vinden of je daar uberhaupt kan leasen met een contract van een jaar.

Dat laatste geldt ook voor een auto met financiering. Of dat wel kan met een jaarcontract. Voordeel van financiering is dat de auto daarna van mij is, en dus ook verkoopwaarde heeft. Nadeel is dat ik dan wel rente betaal, en wel kosten heb met onderhoud, APK etc.

Het ding is eigenlijk dit: Met het salaris dat ik ga verdienen kan ik prima een goeie trekauto rijden, maar ik heb nog niet genoeg gespaard om deze zo (2e hands) te kopen. Wat is dan wijsheid? Of is daar echt niets over te zeggen zonder meer info?

Ik ben zelf nog al een impulsieve beslisser, en na een miskoop van een auto dacht ik nu dat het slim was om er eens over na te denken wat we gaan doen. Aan alle opties zit je namelijk wel een tijdje vast.
Mijn functie heeft wel goede baan garantie, dus ik ben niet heel bang om (lang) zonder werk te zitten mocht mijn contract na 1 jaar niet verlengd worden.

Hutcherson

Re: Private lease, auto van de zaak of auto met financiering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 00:09

Wacht even. Je hebt nu een bedrijfswagen waar jij de bijtelling van betaald (vaak 22% van de cataloguswaarde die bij jouw inkomen wordt geteld en waar je dus belasting over moet afdragen). De 'lease' voor die wagen gaat wss van je loon af.

Zoiets zal het dus ook gaan worden met je nieuwe werkgever. Als je auto zakelijk en prive gaat gebruiken moet jij belasting over de bijtelling betalen. En wss gaat de leaseprijs grotendeels van jouw salaris af. Bij private lease (die kan je baas zakelijk wegschrijven) heb je alles in 1. Je bent verzekerd en hebt onderhoud en hoeft alleen te tanken. Vanzelf sprekend is dat vaak iets duurder dan financial lease. Bij financial lease moet je de btw voor de wagen vaak gelijk afdragen. Die kan de werkgever retour vragen dus wellicht wil die de btw voorschieten?
Je moet zelf verzekering en wegenbelasting en onderhoud regelen. Om de kosten wat te drukken kun je eventueel een jonge tweedehandse financial leasen. Als je werkgever ervoor open staat.
Gevaarlijk is idd dat je 1 jaar contract krijgt. De werkgever is in principe eigenaar en jij staat als bestuurder. Volgens mij ben je je auto wel kwijt zodra je contract stopt. Wellicht dat je hem prive kunt overnemen maar daar moet je voor overleggen of iets laten vastleggen.

Private lease is gewoon chill. Je hebt nergens omkijken naar. Maar financial lease is het na de leaseperiode wel van jou.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 00:26

Citaat:
Een auto van de zaak is wel makkelijk, want dan hoef ik zelf helemaal niets te regelen, alleen te zeggen welke ik wil. Tenminste, zo heb ik het nu. Ik hoef niets te doen, maar het is me stiekem ook niet helemaal duidelijk hoeveel de auto me nou daadwerkelijk kost

Ze weet dat ze ervoor betaald en bij lange na niet zijn alle leasewagens 22%.
Ze kan er ook gewoon 1 hebben met 8% bijtelling for all we know.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 00:45

Lieffiefi schreef:
Citaat:
Een auto van de zaak is wel makkelijk, want dan hoef ik zelf helemaal niets te regelen, alleen te zeggen welke ik wil. Tenminste, zo heb ik het nu. Ik hoef niets te doen, maar het is me stiekem ook niet helemaal duidelijk hoeveel de auto me nou daadwerkelijk kost

Ze weet dat ze ervoor betaald en bij lange na niet zijn alle leasewagens 22%.
Ze kan er ook gewoon 1 hebben met 8% bijtelling for all we know.

Hij heeft wel 22% bijtelling. Helaas :')
Maar het exacte bedrag bepalen vind ik lastig. Heb wel een indicatie, dus dat bedrag kan ik sowieso uitgeven aan een nieuwe auto. Die ik nu heb heeft een cataloguswaarde van 25.000.

Ik rij nu een auto uit 2014, met 3 ton op de teller. En dan merk je dat er dingen stuk gaan. Dus dat wil ik in de toekomst sowieso niet.
Tweedehands is prima, maar 2015 of jonger en Max 150.000 op de teller. Maar dan zijn ze cash niet te betalen (nog) voor mij.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 01:23

Hoe vaak ga je met trailer weg? Anders gewoon op de fiets naar je werk, voorlopig sparen voor een auto en auto huren op moment dat je met trailer weg wilt.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 02:07

Ik zou altijd voor een auto van de zaak gaan, ik denk dat dat het goedkoopst is. Intussen kun je verder sparen. Als je contract niet verlengd wordt, kun je dan alsnog een leuke auto voor jezelf kopen.
Je kunt via google wel websites vinden hoe je kunt berekenen wat je netto kwijt bent voor je leaseauto. Ik denk dat dit rond de 225 euro per maand is voor een auto van 25.000 euro. Het ligt ook een beetje aan je bruto jaarsalaris en of je baas ook een eigen bijdrage rekent. Bij die 225 zit ook de verzekering, de wegenbelasting en eventueel benzinekosten?
Private lease telt ook als lening, dus houd daar rekening mee als je bijv in de toekomst nog een hypotheek moet afsluiten.
En lenen kan natuurlijk ook, heb je ook zeggenschap in hoe snel je aflost, dan ben je ervan af. Maar kosten van onderhoud, verzekeringen ed komen er allemaal nog bij. Dus het zal per maand duurder zijn dan een auto van de zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 03:14

Heel eerlijk, voor 5000neuro heb je een prima auto die ook een trailer mag trekken. En ook een degelijke audi kan een trailer trekken. Ik heb nu een gf 4 uit 2001. Gaat me vrij weinig kosten qua onderhoud. Altijd netjes gedaan dus ieder jaar z'n beurt en apk bij houden is genoeg. Kan gelukkig hier en daar ook wel wat zelf.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 06:42

eilleen333 schreef:
.

Dat laatste geldt ook voor een auto met financiering. Of dat wel kan met een jaarcontract. Voordeel van financiering is dat de auto daarna van mij is, en dus ook verkoopwaarde heeft. Nadeel is dat ik dan wel rente betaal, en wel kosten heb met onderhoud, APK etc.

Wij hebben dit (gedeeltelijk) gedaan, we wilde graag een goede auto maar die was iets duurder dan we aan spaargeld hadden.

Een vriend van ons heeft het op deze manier gedaan en adviseerde ons een contact op te nemen. Dat hebben we gedaan en het maandbedrag konden we makkelijk betalen, wij hebben een vijfjarig contract, loopt dit jaar ten einde.

Nooit problemen mee gehad en altijd netjes geïnformeerd als er iets was.

Het enige dat je moet realiseren is dat er een risico is dat de auto de lease niet overleefd. Stel je zou hem in de prak rijden en er niet voor verzekerd zijn betaal je wel nog de financiering maar hebt de auto niet meer. Wij konden hem all risk verzekeren met extra optie dat we het aankoopbedrag tot vijf jaar terug kregen. Aangezien die jaren gelijk waren aan de jaren financiering hebben we dat gedaan.

We verwachten echter dat we nog (veel) langer met deze auto kunnen rijden. :)

Het is in principe gewoon een lening, dat moet je overwegen of het je waard is. Maar wij hadden al een huis gekocht en verder alles op orde dus voor ons was het niet zo spannend om die stap te zetten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:54

Al die lease-/afbetalingscontracten zijn wel makkelijk, maar dure grappen.
De rente staat nu laag. Waar niet gewoon een lening van bv 10.000 euro afsluiten, en eigen spaargeld er nog bij leggen en een goede tweedehands kopen? Gewoon lenen bij de bank is altijd een stuk goedkoper dan financiering van een auto.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:03

Hoe belangrijk is het weg kunnen met de trailer? Je kunt ook iemand vragen je te rijden of in het uiterste geval een combinatie huren.
Kijk eens hoe vaak je het daadwerkelijk nodig hebt en beslis dan of je voor nu koopt, leased oid.
Ik vind private leasen echt weggegooid geld eerlijk gezegd :o
Natuurlijk heb je vaste kosten. Maar als je weinig km rijdt heeft ook een goede 2e hands auto weinig kosten. Maar je moet wel goed kopen, dat wil lang niet altijd zeggen weinig km's. Goede onderhoudshistorie en beetje degelijk merk doet ook veel.

Maar eerst maar eens analyseren hoe en wat. En vooral niet aan een lease contract beginnen als je situatie voor de komende jaren (je zit er toch snel 3, 4 soms wel 5 jaar aan vast) duidelijk is.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:16

Ik weet ook niet hoe je verdere situatie is, maar leasen heeft ook invloed op het eventuele hypotheekbedrag dat je kan lenen.

(kwam ik tijdens mijn scheiding achter toen mn ex ineens me dringend een private lease auto adviseerde :+ )

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 19:49

Als ik dit zo lees is een auto van de zaak voor de korte termijn de beste optie voor mij.

Ik ga niet heel vaak gepland weg met de trailer. Eerder had ik geen auto die het trekken kon, dus dan sla je al snel over. Ik heb sinds september 1 keer vrijwillig gereden, en 2 keer met spoed, en dat laatste is precies waarom ik een trek-auto wil. Juist voor die spoedgevallen. Ik heb helaas meerdere malen meegemaakt dat ik 's avonds laat of midden in de nacht jankend aan de telefoon hing op zoek naar een auto die je paard naar de kliniek kan brengen.

Dus daar heb ik dan wel wat voor over. Het hoeft niet spotgoedkoop, dat kan ook niet, maar het zou dom zijn als ik het nu niet goed uitzoek en daardoor onzinnig veel te veel betaal.

Voor de hypotheek moet ik inderdaad even kijken. Ga binnenkort meedoen in een koopwoning, met gelukkig een lage hypotheek, maar dan moet het op papier allemaal wel kunnen. Financieel kan het netto prima, maar op papier moet het ook mogen natuurlijk. Dus daar ga ik even achteraan.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:00

Private lease ging het dan over, hoe dat zit als je via je werk least weet ik niet hoor, maar laat je goed informeren iig!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:40

eilleen333 schreef:
Als ik dit zo lees is een auto van de zaak voor de korte termijn de beste optie voor mij.

Ik ga niet heel vaak gepland weg met de trailer. Eerder had ik geen auto die het trekken kon, dus dan sla je al snel over. Ik heb sinds september 1 keer vrijwillig gereden, en 2 keer met spoed, en dat laatste is precies waarom ik een trek-auto wil. Juist voor die spoedgevallen. Ik heb helaas meerdere malen meegemaakt dat ik 's avonds laat of midden in de nacht jankend aan de telefoon hing op zoek naar een auto die je paard naar de kliniek kan brengen.

Dus daar heb ik dan wel wat voor over. Het hoeft niet spotgoedkoop, dat kan ook niet, maar het zou dom zijn als ik het nu niet goed uitzoek en daardoor onzinnig veel te veel betaal.

Voor de hypotheek moet ik inderdaad even kijken. Ga binnenkort meedoen in een koopwoning, met gelukkig een lage hypotheek, maar dan moet het op papier allemaal wel kunnen. Financieel kan het netto prima, maar op papier moet het ook mogen natuurlijk. Dus daar ga ik even achteraan.

Dan inderdaad goed informeren, want volgens mij gaat het met een (private) lease auto vrij hard. Een deel van de auto telt als schuld en wordt ook bij het bkr geregistreerd. Ik dacht iets van 65% van de nieuwwaarde. En zo'n bedrag wordt dan weer zo berekend dat je maximale hypotheek behoorlijk kan zakken, vaak meer dan je auto waard is. Zou zonde zijn als je bijv 40.000 of 50.000 euro minder hypotheek kan krijgen en je zo een mooi huis mis loopt.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:04

Ik zou gewoon sparen en op de fiets naar het werk.

Om de tijd te overbruggen zou ik gewoon een paar mensen benaderen die een trekauto hebben en of je die evt in geval van nood mag lenen. Dat kan je van te voren afspreken

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:08

Ik zou niet aan private lease beginnen als je een huis wilt gaan kopen, dat kan heel hard gaan! Tenzij je zeker weet dat je niet veel hypotheek nodig hebt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 23:27

Een huis kopen hoeft voorlopig niet, ik heb al een stuk huis. Maar wil de opties wel open houden, mocht ik over een paar jaar toch iets anders willen.

Ik kan wel op de fiets naar het werk, maar ik wil sowieso een auto. Desnoods een barrel wat ik af rij, en daarnaast sparen voor een goeie auto. Maar ik wil gewoon wel een auto hebben.
Qua salaris kan een trekauto makkelijk, maar het 'probleem' is dat ik niet genoeg spaargeld heb om hem zo af te tikken.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:49

Dan zou ik nu voor een "barrel" gaan, of een prijsvaste iets duurdere (Aygo &vC1 ed zijn behoorlijk waardevast geloof ik) en dan even flink sparen om dat geld voor de trekauto bij elkaar te krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:52

Diddykong schreef:
Ik zou altijd voor een auto van de zaak gaan, ik denk dat dat het goedkoopst is. Intussen kun je verder sparen. Als je contract niet verlengd wordt, kun je dan alsnog een leuke auto voor jezelf kopen.
Je kunt via google wel websites vinden hoe je kunt berekenen wat je netto kwijt bent voor je leaseauto. Ik denk dat dit rond de 225 euro per maand is voor een auto van 25.000 euro. Het ligt ook een beetje aan je bruto jaarsalaris en of je baas ook een eigen bijdrage rekent. Bij die 225 zit ook de verzekering, de wegenbelasting en eventueel benzinekosten?
Private lease telt ook als lening, dus houd daar rekening mee als je bijv in de toekomst nog een hypotheek moet afsluiten.
En lenen kan natuurlijk ook, heb je ook zeggenschap in hoe snel je aflost, dan ben je ervan af. Maar kosten van onderhoud, verzekeringen ed komen er allemaal nog bij. Dus het zal per maand duurder zijn dan een auto van de zaak.

Een auto van 25k kost je 0,22 x 25000 x 0,375 = 2035 euro per jaar netto bijtelling (170 euro per maand)

Zo moeilijk is dat niet uitrekenen.
De goedkoopste oplossing is het zeker niet maar het kan wel een werkbare oplossing zijn.
Een auto van de zaak hakt er in ieder geval minder in bij de hypotheek. Private lease wordt gezien als een lening en dat schoffelt je max leenbare bedrag meer onderuit dat zo'n auto kost!

Behoort die lease-auto uiteindelijk niet tot de opties, zou ik het advies van Ibbel ter harte nemen. Dat is waarschijnlijk ook de goedkoopste oplossing.

Maar als je nog ergens een paar duizend euro in een oude sok hebt zitten, zijn er prima trekauto's te koop:
https://www.gaspedaal.nl/benzine?opt=48 ... 0&vmin=120

Ruim 500 auto's voor minder dan 4k, op benzine, die minimaal 1500kg mogen trekken en daar ook de power voor hebben.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:59

Nou ligt er ook aan. Ik ben met verzekering en wegenbelasting meer kwijt, dan ik nu aan mijn leaseauto betaal. Komt ook wel doordat ik weinig schadevrije jaren heb en de verzekering best duur was. Maar zeker als ik onderhoud erbij zou tellen, dan is voor mij een auto van de zaak echt goedkoper. En ik mag nog privee tanken ook :)).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:15

Diddykong schreef:
Nou ligt er ook aan. Ik ben met verzekering en wegenbelasting meer kwijt, dan ik nu aan mijn leaseauto betaal. Komt ook wel doordat ik weinig schadevrije jaren heb en de verzekering best duur was. Maar zeker als ik onderhoud erbij zou tellen, dan is voor mij een auto van de zaak echt goedkoper. En ik mag nog privee tanken ook :)).

Wat betaal je en wat rij je daarvoor?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:53

Mijn man heeft een Peugeot 208 van de zaak en betaald netto 110E per maand (incl brandstof).
Dat is heel veel goedkoper dan als je privat lease zou doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:38

Ik zou ook gaan voor fietsen en even doorsparen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:11

Brainless schreef:
Mijn man heeft een Peugeot 208 van de zaak en betaald netto 110E per maand (incl brandstof).
Dat is heel veel goedkoper dan als je privat lease zou doen.

Kosten bijtelling heeft natuurlijk helemaal niets uit te staan met kosten private lease.

die bijtelling is feitelijk wettelijk goedgekeurde diefstal. Je betaald die bijtelling (vorm van inkomstenbelasting) ook over de BPM (= belasting) van de auto. Je betaald dus belasting over de belasting. L*l dat maar eens recht tegen een fiscalist.

Ik krijg niet eens een lease-auto, al zou ik willen. Hoort niet bij mijn funktie.
Niet iedereen heeft dus de keuze voor die auto van die lease-auto-van-de-zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:12

Private lease is soms lucratief als je een heel klein botsautootje rijdt en weinig km's. Bij mij is dat het geval, maar alleen omdat ik geen schadevrije jaren heb. Wil je een auto die een trailer kan trekken, zit je in een hele andere categorie en ik denk eerlijk gezegd dat het dan niet meer lucratief is om een auto te leasen. Ik zou even fietsen en doorsparen zodat je een wagen kan kopen waar je de trailer mee kan trekken. In de tussentijd kan er in geval van nood vast wel iets geregeld worden toch?