Glas water over laptop laten vallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Glas water over laptop laten vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 15:23

Heb zojuist mijn glas om gestoten en mijn laptop een bad gegeven :=. Heb hem direct uitgezet en ondersteboven gehouden, dan alles drooggemaakt met papieren doekjes en nu ligt hij ondersteboven op een handdoek uit de zon te drogen. Kan ik nog meer doen? Uit elkaar halen gaat hem niet worden want om te beginnen ken ik er niks van en hij ziet er ook niet uit alsof je veel kan losmaken...

8nnemiek

Re: Glas water over laptop laten vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:37

Oei, bij een telefoon wil een rijstbad nog wel eens helpen, maar bij een laptop is het vaak einde verhaal.

Toch zou ik het proberen: een zak met rijst vullen, usb poorten enzo even wat keukenpapier in stoppen, accu eruit en de laptop luchtdicht in de zak. Silica gel zakjes erbij doet ook wonderen. En dan minimaal een week laten liggen, mag best op een warme plek.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:42

Uit elkaar halen is niet lastig als je de juiste schroevendraaiertjes in huis hebt. Zoek even een filmpje op op Youtube, vaak zijn het maar een paar schroefjes en dan heb je in elk geval de onderkant eraf.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:52

M'n vriend heeft eens cola omgestoten en een deel was op mijn clavier van de laptop gekomen. Buiten dat de toetsen wat plakken ondanks ze loshalen en alles afvegen werkt hij verder nog prima.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:53

Ik heb de mijne moeten laten herstellen, want sommige toetsen gingen niet meer :=

Probeer hem zo lang mogelijk te laten drogen voor je hem weer aan zet...

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:56

Rijst helpt niet. Of nou ja, rijst neemt inderdaad water op, maar dan moet de rijst wel bij het water geraken. Dus tenzij je je laptop gaat open schroeven en de binnenkant vol gaat gooien met rijst, heeft het geen nut. Ik heb onlangs zelfs ergens gelezen dat het een averechts effect zou hebben, maar dat artikel kan ik niet zo snel terug vinden.

Hier ook zo'n onhandig geval, mijn laptop heeft al meerdere douches overleefd. Gelukkig voor mij is mijn partner een IT'er :+ .
Je kan hem het beste ondersteboven open leggen, dus met het toetsenbord direct op een tafel of een ander vlak oppervlak. Om eventueel water nog op te vangen, kan je er een handdoek onder leggen en deze elke paar uur vervangen. Verder zeker een week later uitstaan.
Het is gelukkig maar water, cola of zoiets zou nog veel erger geweest zijn. Hopelijk verdampt al het water gewoon netjes/droogt het op en is er niks aan de hand.

Als je hem open kan schroeven, kan je hem open leggen zodat de onderdelen beter kunnen drogen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:04

als ie het verder nog doet en je hem toch niet echt als laptop gebruikt kan je ook extern toetsenbord gaan gebruiken, hier ook zo na cola, maar toch enkele toetsen deden het niet meer, oa de d s en e en dat zijn nou juist die heel veel gebruikt merk je dan.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 16:08

Bedankt voor de tips!

Is een volledige week laten drogen echt nodig? Ik heb hem namelijk best veel nodig :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:10

Ik heb mijne dag nadien gewoon gebruikt
Maar bij mijne is het wel zo dat je alle toetsen kan afhalen en er onder de toetsen geen Electronica zit maar gewoon een ijzeren/metalen plaat.

In de USB poorten aan de zijkant was geen cola terecht gekomen vermoed ik deze werken immers vlekkeloos

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:15

Minstens 100 uur laten drogen was het. En ja, dat is nodig.

Stel dat er water in je hardware gesijpeld is, en je zet je laptop dan aan voor het droog is, is de kans dat je een kortsluiting in je laptop veroorzaakt, zeer reëel. En dan is hij stuk. Je moet dus wachten tot het water verdampt en/of opgedroogd is. Nu zit het water in een afgesloten, donkere ruimte, namelijk het binnenste van je laptop, waardoor het water maar erg langzaam droogt/verdampt. En aangezien je er niet in kan kijken, kan je ook niet echt zien of het al droog is.

Als je hem te vroeg aan zet, maak je hem dus eigenlijk zelf stuk. Je kan dus beter een dag extra wachten dan hem een half uur te vroeg aan te zetten. Ik begrijp dat het ruk is, maar beter een week geen laptop dan dat je een nieuwe moet gaan halen. Als je er 100% zeker van bent dat alle interne componenten droog zijn, omdat er bijvoorbeeld een plaat tussen je toetsen en je hardware zit, kan je hem eerder aanzetten. Maar als je niet zeker bent, kan je beter gewoon netjes wachten.

edit; typo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:44

goldyc schreef:
Rijst helpt niet. Of nou ja, rijst neemt inderdaad water op, maar dan moet de rijst wel bij het water geraken. Dus tenzij je je laptop gaat open schroeven en de binnenkant vol gaat gooien met rijst, heeft het geen nut. Ik heb onlangs zelfs ergens gelezen dat het een averechts effect zou hebben, maar dat artikel kan ik niet zo snel terug vinden.

Hier ook zo'n onhandig geval, mijn laptop heeft al meerdere douches overleefd. Gelukkig voor mij is mijn partner een IT'er :+ .
Je kan hem het beste ondersteboven open leggen, dus met het toetsenbord direct op een tafel of een ander vlak oppervlak. Om eventueel water nog op te vangen, kan je er een handdoek onder leggen en deze elke paar uur vervangen. Verder zeker een week later uitstaan.
Het is gelukkig maar water, cola of zoiets zou nog veel erger geweest zijn. Hopelijk verdampt al het water gewoon netjes/droogt het op en is er niks aan de hand.

Als je hem open kan schroeven, kan je hem open leggen zodat de onderdelen beter kunnen drogen.

Aanvulling:
De handdoek vervangen die er onder ligt is belangrijk, anders loopt het water uit je laptop en verdampt weer omhoog terug je laptop in :)

En inderdaad, echt geduld hebben en hem lang genoeg uit laten staan. De meeste natte laptops en telefoons gaan pas stuk als ze te snel weer aan gaan,
omdat ze toch nog iets vochtig zijn en dan kortsluiting maken

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 21:34

Oké, dan ga ik toch maar gewoon een weekje geduld moeten hebben :+ .

Bedankt voor het advies!