Simpele vraag over facebook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Simpele vraag over facebook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 12:21

Ik ben nog niet mega lang op facebook, maar zie van vrienden soms heel veel reacties langskomen op facebookpagina's. Klopt het dat je dat kan voorkomen door bij "wat ben je aan het doen ? "Alleen ik" aan het klikken, zodat niemand anders jouw reacties doorkrijgt ?

Rennie89

Re: Simpele vraag over facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:22

Ja dat kan maar waarom zou je dan iets op Facebook plaatsen als niemand het kan lezen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 12:23

Wil jij dan dat al je vrienden alles lezen wat je plaatst op facebook ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:24

Maris schreef:
Wil jij dan dat al je vrienden alles lezen wat je plaatst op facebook ?

Ja, anders plaats ik het niet. Of zijn het geen vrienden van mij.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:25

@ts, dat is letterlijk het doel van Facebook. Je kunt echter wel bepaalde vrienden selecteren zodat die niet te zien krijgen wat je post e.d.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 12:26

Maar je vrienden zien toch ook als je info vraagt bij een winkel ofzo ?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:26

Bij 'wat ben je aan het doen' kun je een facebookpost schrijven. Je kunt instellen wie deze facebookpost kan lezen. Dat is dus de 'alleen ik', 'vrienden', 'vrienden van vrienden' of 'openbaar'. Dat heeft niets te maken met de zichtbaarheid van jou reactie op de post van een ander.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:27

Maris schreef:

Dat is niet standaard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:27

Maris schreef:

een winkel stuur ik een privebericht als ik meer wil weten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 12:27

Kookaburra schreef:
Bij 'wat ben je aan het doen' kun je een facebookpost schrijven. Je kunt instellen wie deze facebookpost kan lezen. Dat is dus de 'alleen ik', 'vrienden', 'vrienden van vrienden' of 'openbaar'. Dat heeft niets te maken met de zichtbaarheid van jou reactie op de post van een ander.

Huh, wacht even dit snap ik niet helemaal.... Nog een keer je tekst lezen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 12:28

Als ik nu reageer op een filmpje van een winkel b.v. wie kan dat dan lezen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:31

Maris schreef:

Doorgaans kunnen je vrienden dat ook zien, tenzij het in een 'secret group' is (maar dat lijkt me niet bij een winkel). Ik weet eigenlijk niet of je dat uit kunt zetten. Ik zie bijv. dat een van mijn vrienden net iets heeft gevraagd aan de Belastingdienst; dat komt ook echt in mijn 'timeline'.

Als je ze inderdaad iets wilt vragen zonder dat je vrienden dat zien, dan kun je ze beter een privébericht sturen via Messenger.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 12:35

culaccino schreef:
Maris schreef:

Doorgaans kunnen je vrienden dat ook zien, tenzij het in een 'secret group' is (maar dat lijkt me niet bij een winkel). Ik weet eigenlijk niet of je dat uit kunt zetten. Ik zie bijv. dat een van mijn vrienden net iets heeft gevraagd aan de Belastingdienst; dat komt ook echt in mijn 'timeline'.

Als je ze inderdaad iets wilt vragen zonder dat je vrienden dat zien, dan kun je ze beter een privébericht sturen via Messenger.

Hmmm. Toch best gek dat jij in je timeline ziet dat iemand iets heeft aangevraagd bij de belastingdienst. En dat kan je dus niet ''uit" zetten zodat vrienden dat niet meer zien ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:36

Maris schreef:

Iedereen, dus ook gerda uit klazienaveen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:37

Maris schreef:
culaccino schreef:

Hmmm. Toch best gek dat jij in je timeline ziet dat iemand iets heeft aangevraagd bij de belastingdienst. En dat kan je dus niet ''uit" zetten zodat vrienden dat niet meer zien ?

Welkom op internet, daar is niks geheim.
Dus als jij iets vraagt bij de belastingdienst doe je dat beter via een ander medium dan internet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 12:38

purny schreef:
Maris schreef:

Haha, maar dat vind ik op zich niet zo erg. Want die mensen komen dan zelf gericht naar die pagina voor info of anders. Maar vrienden van mij hoeven toch niet alles te zien wat ik vraag of schrijf ?!

edit : ik dacht eigenlijk dat vrienden alleen konden zien dat wat je schrijft op je eigen facebook pagina, maar dat is dus niet zo ?!
Laatst bijgewerkt door Maris op 28-02-21 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:39

purny schreef:
Maris schreef:

En er zijn veel Gerda’s in Klazienaveen :+

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:40

Als je niet wilt dat iemand ziet wat je post moet je niets posten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:40

Is daar niet iets in veranderd? Vroeger zag ik inderdaad regelmatig reactie van mensen uit mijn 'vriendenlijst' op berichten van anderen. (bedrijven, groepen) Tegenwoordig niet meer.

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:41

De dingen die je kan zien zijn altijd gepost op openbare pagina's/groepen (of bijv. groepen waar zowel jij als de vriend lid van is) en die kan iedereen dus zien. Waarom Facebook dat dan weer op de tijdlijn deelt van andere mensen begrijp ik ook niet helemaal, ik zie heel veel voorbij komen van mensen waar ik helemaal niet veel contact mee heb en krijg soms ook weer reacties (al dan niet online) van anderen die mijn reactie op iets gezien hebben waarvan ik denk :? maar zo werken die algoritmes nou eenmaal en als je niet wil dat andere mensen het zien moet je de reacties niet posten, want dat kun je (bij mijn weten) niet uitschakelen. Ik zou bijv. ook niet gaan reageren op pagina's met babykleertjes als ik nog niet wil dat mensen weten dat ik zwanger ben o.i.d.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:42

Kun je volgens mij beperken in je settings:
ofwel bij privacy/your activity: who can see the people pages and lists you follow -> keuze only friends ipv public
ofwel bij public posts/who can follow me -> heeft alleen keuze friends of public, maar kan je in ieder geval wildvreemden weren.

Welke van de twee precies wat doet weet ik ook niet.
Helemaal dichtzetten kan dus idd niet.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 28-02-21 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:45

Ibbel schreef:
Kun je volgens mij uitzetten in je settings:
ofwel bij privacy/your activity: who can see the people pages and lists you follow -> only me zou je onzichtbaar moeten maken
ofwel bij public posts/who can follow me -> only me zou ervoor moeten zorgen dat ook je vrienden je niet buiten je eigen timeline zien.

Welke van de twee precies wat doet weet ik ook niet. Ik zou ze gewoon allebei op only me zetten in jouw geval.

Eerste gaat over de pagina's die jij volgt. Op je persoonlijke pagina is een lijst te vinden met de pagina's die jij volgt.
Deze lijst is onzichtbaar voor vrienden (en derden) als je het op 'alleen ik' zet.

Tweede durf ik niet te zeggen.

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:48

Ibbel schreef:
Kun je volgens mij uitzetten in je settings:
ofwel bij privacy/your activity: who can see the people pages and lists you follow -> only me zou je onzichtbaar moeten maken
ofwel bij public posts/who can follow me -> only me zou ervoor moeten zorgen dat ook je vrienden je niet buiten je eigen timeline zien.

Welke van de twee precies wat doet weet ik ook niet. Ik zou ze gewoon allebei op only me zetten in jouw geval.

Die eerste is het volgens mij niet, die heb ik op Only me staan en ik heb toch wel eens gehad dat mijn oom me later op een verjaardag aansprak op mijn reactie op een nieuwsbericht over de McDonalds die hier om de hoek zou komen :')

Die andere weet ik niet maar die interpreteer ik zelf als alleen van toepassing op wat je zelf gepost hebt op je timeline.

Ik zie nu bijv. een bericht op mijn tijdlijn waarin een klasgenoot van de basisschool door iemand getagd is om te gaan wijnen wijnen wijnen met hun honden :') ik begrijp persoonlijk ook gewoon niet waarom ik dat zie want ik heb de desbetreffende persoon al vijftien jaar niet gesproken, online of offline.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:49

Maris schreef:
Als je op de openbare pagina van een bedrijf (of in dit geval de belastingdienst) een vraag stelt kunnen mensen (je vrienden, vrienden van vrienden, de rest van de wereld) dat inderdaad lezen. Mensen krijgen er niet per se een melding van, maar kunnen het wel tegenkomen. Als je een privébericht stuurt naar de betreffende instantie, kan niemand anders dat lezen behalve jij en de ontvanger van het bericht. Andere mensen kunnen dan ook niet zien dat je hen een bericht gestuurd hebt. :)

De "wat ben je nu aan het doen?" is een Facebook status. Dit wordt dan op je tijdlijn gepost, waarvan het inderdaad de bedoeling is dat je vrienden dat lezen - dat is het idee erachter. Je kunt dit echter gewoon negeren als je niets wilt delen: die vragen zijn er gewoon voor bedoeld om je een idee te geven van wat je zou kunnen delen met mensen (hoewel dit nauwelijks nog gebeurt tegenwoordig - dat veld loopt een beetje achter op de realiteit :)) ), maar je hoeft er verder niets mee te doen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 12:53

Ik dacht een simpele vraag te stellen, maar ik vind het best ingewikkeld worden.

Mkango, wat ik dus eigenlijk wil voorkomen is dat vrienden op hun tijdlijn zien dat ik een berichtje heb geplaatst. Ik krijg nu steeds ook meldingen als vrienden iets geplaatst hebben.