Is onderhandelen verleden tijd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:11

Wat is er raar aan de vraag 'wat is uw minimumprijs?' ?
Dan weten beide partijen toch gewoon waar ze aan toe zijn. Je weet toch als verkoper wat je er minimaal voor wilt hebben?

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:18

Shaggy09 schreef:
Wat is er raar aan de vraag 'wat is uw minimumprijs?' ?
Dan weten beide partijen toch gewoon waar ze aan toe zijn. Je weet toch als verkoper wat je er minimaal voor wilt hebben?


Nee. Dat weet ik niet, want ik weet niet wat men er maximaal voor over heeft.

DuoPenotti

Berichten: 29984
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:23

Die weet je wel :)
Stel ik heb er max 50 voor over, dan weet jij of je daar mee akkoord gaat of niet.
Dus heb je een bedrag in je hoofd.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:31

Shiloh schreef:
Shaggy09 schreef:
Wat is er raar aan de vraag 'wat is uw minimumprijs?' ?
Dan weten beide partijen toch gewoon waar ze aan toe zijn. Je weet toch als verkoper wat je er minimaal voor wilt hebben?


Nee. Dat weet ik niet, want ik weet niet wat men er maximaal voor over heeft.


Wat maakt dat uit? Je wilt er toch gewoon een bepaald bedrag voor hebben met wat speling hier en daar.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:34

‘Wat is uw laagste prijs’ vind ik echt een brutale en rare vraag en reageer ik niet op.
Mijn vraagprijs staat erbij en als je het niet bevalt, dan niet. Of doe een tegenbod, dan beslis ik daarna of ik ermee akkoord ga.

En dan zeg ik dat mijn vraagprijs erbij staat; en dan zeggen ze; ‘ja, maar ik vind 10€ echt teveel voor een tweedehands trui’.
Ja, ik niet voor een kindertrui met een nieuwprijs van 50€, maar als je het wel teveel vind ga je het toch lekker nieuw kopen :?
Ik snap dat gezever niet. Voor een dubbeltje op de eerste rang :n

DuoPenotti

Berichten: 29984
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:44

Is dat voor een dubbeltje op de eerste rang of vraagt iemand te veel?

Staat er een zadel te koop vraagt iemand 800 maar vergelijkbare staan er op voor 550.
Maar die van 800 is in je regio, dus daarom heb je interesse.
Ik denk als ik 550 bied ik lelijk aangekeken word "dubbeltje op de eerste rij" maar is dat terecht?

Ik zou dan dus best een berichtje kunnen sturen met bovenstaande.

Hallo verkoper,
Ik zie dat je een xxx zadel te koop hebt staan voor 800, maar persoonlijk vind ik dat wat veel gezien de gemiddelde prijzen op marktplaats.
Wat is jou uiterste prijs?

Groetjes


Is dat zo onfatsoenlijk?

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:44

DuoPenotti schreef:
Die weet je wel :)
Stel ik heb er max 50 voor over, dan weet jij of je daar mee akkoord gaat of niet.
Dus heb je een bedrag in je hoofd.


Jij toch ook?

En nee soms weet ik dat nog niet. Als er 5 reageren rond het hetzelfde bod, dan kom ik er misschien wel achter dat mijn minimale prijs te hoog lift en dan ik wat realistische is moet bijschaven en ga ik daar alsnog mee akkoord. Maar voor hetzelfde geld blijk ik veel te laag te zitten. Ik ga niet met de eerste de beste een minimum bedrag afspreken.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 27-02-21 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:46

Shaggy09 schreef:
Shiloh schreef:

Nee. Dat weet ik niet, want ik weet niet wat men er maximaal voor over heeft.


Wat maakt dat uit? Je wilt er toch gewoon een bepaald bedrag voor hebben met wat speling hier en daar.


Nee ik wil ervoor wat het nog waard is. Soms is dat lastig inschatten. Vraag en aanbod. Als ik de vraag niet weet, weet ik ook niet waar ik het voor moet aanbieden. En dus ga je onderhandelen.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:48

DuoPenotti schreef:
Is dat voor een dubbeltje op de eerste rang of vraagt iemand te veel?

Staat er een zadel te koop vraagt iemand 800 maar vergelijkbare staan er op voor 550.
Maar die van 800 is in je regio, dus daarom heb je interesse.
Ik denk als ik 550 bied ik lelijk aangekeken word "dubbeltje op de eerste rij" maar is dat terecht?

Ik zou dan dus best een berichtje kunnen sturen met bovenstaande.

Hallo verkoper,
Ik zie dat je een xxx zadel te koop hebt staan voor 800, maar persoonlijk vind ik dat wat veel gezien de gemiddelde prijzen op marktplaats.
Wat is jou uiterste prijs?

Groetjes


Is dat zo onfatsoenlijk?


Onfatsoenlijk? Nee, maar je gaat er ook geen antwoord op krijgen. Bied gewoon die 550. Aan de ander om daar op in te gaan, een tegenbod te doen, of het af te wijzen.

En dan vinden ze het te laag en onbeschoft... nou en. Dan krijg je misschien geen reactie. Boeiend. Mensen nemen dit alles veel te persoonlijk...

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:57

DuoPenotti schreef:
Is dat voor een dubbeltje op de eerste rang of vraagt iemand te veel?

Staat er een zadel te koop vraagt iemand 800 maar vergelijkbare staan er op voor 550.
Maar die van 800 is in je regio, dus daarom heb je interesse.
Ik denk als ik 550 bied ik lelijk aangekeken word "dubbeltje op de eerste rij" maar is dat terecht?

Ik zou dan dus best een berichtje kunnen sturen met bovenstaande.

Hallo verkoper,
Ik zie dat je een xxx zadel te koop hebt staan voor 800, maar persoonlijk vind ik dat wat veel gezien de gemiddelde prijzen op marktplaats.
Wat is jou uiterste prijs?

Groetjes


Is dat zo onfatsoenlijk?


Bied dan gewoon 550€ ipv zo’n verhaaltje erbij over de laagste prijs wat iemand wil. Of vraag of er over de prijs te praten valt.
Ik zou idd geen antwoord geven hierop, tenzij ik ms na 4 weken nog geen ander bod heb.

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:00

Ja en dan heb je nog de groep die vragen:
* Wat is je laagste prijs?
* wat wil je er minimaal voor hebben?

Stel je zegt, ik wil er minimaal € 30 excl verzenden voor hebben.
Dan krijg je als reactie, ik geef je er € 25 incl voor.
Ik kan me daar zo aan ergeren. Stel dan niet de vraag en biedt daar dan nog steeds onder.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:06

DuoPenotti schreef:
Is dat voor een dubbeltje op de eerste rang of vraagt iemand te veel?

Staat er een zadel te koop vraagt iemand 800 maar vergelijkbare staan er op voor 550.
Maar die van 800 is in je regio, dus daarom heb je interesse.
Ik denk als ik 550 bied ik lelijk aangekeken word "dubbeltje op de eerste rij" maar is dat terecht?

Ik zou dan dus best een berichtje kunnen sturen met bovenstaande.

Hallo verkoper,
Ik zie dat je een xxx zadel te koop hebt staan voor 800, maar persoonlijk vind ik dat wat veel gezien de gemiddelde prijzen op marktplaats.
Wat is jou uiterste prijs?

Groetjes


Is dat zo onfatsoenlijk?


Als het mijn advertentie zou zijn zou ik bij het ontvangen van zo'n bericht dat laatste stukje van "wat is je uiterste prijs" niet heel sympathiek vinden, want daarmee lijk je er al vanuit te gaan dat die ander met minder ook wel akkoord zal gaan.

Zelf stuur ik als laatste zin dan liever iets als wat ik eerder zei: "Is er wellicht nog wat ruimte in deze vraagprijs?"
Dat vind ik toch wat beleefder :j

Als dan blijkt dat er inderdaad nog wat ruimte in de prijs zit, dan zou ik zeggen dat ik zie dat de meeste aanbieders rond de 550 euro zitten en vragen of dit zadel eventueel ook voor rond dat bedrag afgehaald zou mogen worden :)

Iemand die domweg alleen maar zegt "ik bied 550" vind ik overigens ook niet sympathiek.
Maar het stikt van de mensen die niet eens het fatsoen hebben om hun bod een beetje aan te kleden met een Goedemorgen en vriendelijke groet...

DuoPenotti

Berichten: 29984
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:20

Dat is zeker ook een mooie zin, die ga ik voortaan gebruiken :j Thanks.

Ik ben ook van het gewoon netjes vragen mag.
Ik verwacht daarbij geen goedkeuring, vind het ook helemaal prima als iemand zegt ik de prijs is vast oid.
Heb ook een hekel aan alleen "vraagprijs" Of nog erger VP En echt meer niet dan dat.
Daar antwoord ik niet op. Terwijl ik eigenlijk veel vragen prima vind om te beantwoorden :)

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:22

Zit al ff mee te lezen en het is mooi om de verschillende menigen en aanpakken te lezen :j
Maar had stiekem “gehoopt” (heb nu hoop oa nieuwe / zgan spullen op mp staan ivm plots laten inslapen vorige week van paard en geen nieuw paard meer kopen) dat ik door dit topic een echt antwoord zou vinden gezien wat je ervoor wil hebben (maar dat niet weet bij sommige producten want ja, wil toch zoveel mogelijk eruit halen voor mezelf) , hoe je dat duidelijk kan maken zodat mensen gaan bieden ipv uiterste prijs te vragen .
(Want als ik meld dat ik die (nu nog) niet weet, krijg ik: Nou, dan niet. Jij wil toch verkopen)

Maar lees hier al dat er zoveel menigen over die manier zijn :D
Bij mij kan er wel onderhandeld worden (bij producten waarbij ik wel “uiterste” prijs in hoofd heb nu :Y) )
want dat is in mijn ogen de charme van verkopen :)

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:31

Ik zou gewoon rondkijken wat er zo ongeveer voor gevraagd wordt. Daar dan aan de hoge kant in gaan zitten en dan iets er bij zetten van “prijs is Xxx of doe een tegenbod”.

Meestal gaan ze dan wel bieden hoor. Als ze te laag inzetten kun je of zelf weer een tegenbod doen, of aangeven dat je het veel te laag vind om een tegenbod te doen en dat je dan liever even afwacht wat voor reacties je verder krijgt.

Je komt er snel genoeg achter of je te hoog, te laag of goed zit en ook of het een populair product is of niet.

pinto_1

Berichten: 2571
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:44

Shaggy09 schreef:
Wat is er raar aan de vraag 'wat is uw minimumprijs?' ?
Dan weten beide partijen toch gewoon waar ze aan toe zijn. Je weet toch als verkoper wat je er minimaal voor wilt hebben?


Wij hebben onlangs een bank gekocht en kregen dus deze vraag in de winkel... Na diverse aanpassingen (bekleding, grootte en kleur) gevraagd wat de prijs zou worden.

"zegt u maar wat u voor deze bank wil betalen"

Mijn man is bijna de winkel uitgelopen. :')

Het was dat ik de bank graag wilde hebben, dus het spelletje maar meegespeeld, maar vond het het wel een hele rare gang van zaken.

Prijs wilden ze dus niet noemen, wij moesten eerst met een "bod" komen.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:57

Dat is ook idioot zeg.... wat heb je gezegd? Nou 100 euro lijkt me wel een fijne prijs? :=

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:59

pmarena schreef:
Dat is ook idioot zeg.... wat heb je gezegd? Nou 100 euro lijkt me wel een fijne prijs? :=

Hadden ze bij mij niet moeten doen. Ik zou gerust inzetten op 250 euro bij een bank waar een prijskaartje van 1000 euro aan hangt en waarschijnlijk biedt ik dan nog steeds boven de inkoopprijs.

pinto_1

Berichten: 2571
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:00

Haha, was wel onze eerste ingeving, maar ja, je wil serieus een bank kopen. Dus maar een hele lage prijs genoemd en uiteindelijk op de prijs uitgekomen wat we zelf al een beetje berekend hadden.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:04

Nayan schreef:
Als ik geen idee heb wat iets nog oplevert dan zet ik het gewoon er op met bieden en dan zie ik het wel. Als ik wel een goede inschatting van de huidige waarde heb bepaal ik een prijs die ik graag zou willen, deze zet ik er als vraagprijs bij, en een minimum bedrag, deze stel ik dan bij het bieden in. Bieden mag van mij namelijk echt prima en soms is het niet haalbaar om je vraagprijs te krijgen, maar inderdaad zoals Verootje zegt 3 euro bieden terwijl mijn vraagprijs 20 euro is (waarbij ik persoonlijk ook vaak echt wel realistisch ben wat een tweedehands product nog waard is) tja dat vind ik gewoon irritant gedrag. Ik zou in dat geval dus 20 euro als vraagprijs en 15 euro als bieden vanaf prijs doen.


Maar dat is toch onduidelijk? Waarom hanteer je 2 prijzen? Wil je er nou 15 of 20 euro voor? Waarom zou iemand 20 euro betalen als je het ook voor 15 euro aanbiedt? Ik vind het nogal dubbel haha. Je "vraagprijs" is 20 euro - dat is dus de prijs die je vraagt. Waarom zou je dan voor minder gaan met "bieden vanaf 15 euro"? Dan geef je, imo, aan akkoord te gaan met 15 euro - laat die vraagprijs van 20 euro dan achterwege, en maak er "vaste prijs" van :D

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:07

LWDaisy schreef:
Nayan schreef:
Als ik geen idee heb wat iets nog oplevert dan zet ik het gewoon er op met bieden en dan zie ik het wel. Als ik wel een goede inschatting van de huidige waarde heb bepaal ik een prijs die ik graag zou willen, deze zet ik er als vraagprijs bij, en een minimum bedrag, deze stel ik dan bij het bieden in. Bieden mag van mij namelijk echt prima en soms is het niet haalbaar om je vraagprijs te krijgen, maar inderdaad zoals Verootje zegt 3 euro bieden terwijl mijn vraagprijs 20 euro is (waarbij ik persoonlijk ook vaak echt wel realistisch ben wat een tweedehands product nog waard is) tja dat vind ik gewoon irritant gedrag. Ik zou in dat geval dus 20 euro als vraagprijs en 15 euro als bieden vanaf prijs doen.


Maar dat is toch onduidelijk? Waarom hanteer je 2 prijzen? Wil je er nou 15 of 20 euro voor? Waarom zou iemand 20 euro betalen als je het ook voor 15 euro aanbiedt? Ik vind het nogal dubbel haha.

Ik zie het vaker. Soms zijn die prijzen absurt voor het gebodene maar ik zie ook dat er over de vraagprijs geboden wordt terwijl die vraagprijs al behoorlijk is voor het gebodene.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:13

ikke schreef:
LWDaisy schreef:


Maar dat is toch onduidelijk? Waarom hanteer je 2 prijzen? Wil je er nou 15 of 20 euro voor? Waarom zou iemand 20 euro betalen als je het ook voor 15 euro aanbiedt? Ik vind het nogal dubbel haha.

Ik zie het vaker. Soms zijn die prijzen absurt voor het gebodene maar ik zie ook dat er over de vraagprijs geboden wordt terwijl die vraagprijs al behoorlijk is voor het gebodene.


Mja, als het natuurlijk een gewild item is, kan het dat mensen tegen elkaar gaan opbieden en je meer krijgt dan je hoopte.
Maar als je pech hebt, kom je kopers zoals ik tegen - ik wil mijn tijd niet in een bied-spelletje steken. ik scroll lekker verder naar het volgende item. Of je hebt de pech dat je bieders hebt die wel bieden, maar die ondertussen eenzelfde item ergens anders kunnen scoren, waardoor je ze als koper verliest.

Ik heb zelf ooit een artikel via een veiling verkocht. Betrof een emaillen bord met daarop de landing van de raket van Kuifje. Ik ken niks van zo'n spullen, daarom via een veiling. Bracht aardig wat op - bij zulke items snap ik het dan nog wel.

Maar bij bijvoorbeeld dekjes of gezelschapspelletjes oid... Nee. Snap niet dat je daar je tijd in steekt haha.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 23:03

Hierop inhakend heb ik eigenlijk wel een vraag, is het normaal om af te dingen bij een meubelzaak? Ik heb weleens gehoord dat dat dus kan en echt nooit bij stilgestaan. Ik koop altijd gewoon iets, misschien met als gevolg dat ik teveel betaal voor wat ik koop? Geen idee.

DuoPenotti

Berichten: 29984
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 23:16

Ja zeker.
Hebben wij ook gedaan. Kochten toen wel meerdere dingen maar kregen er ook echt wel vanaf. Altijd proberen.

Zo ook bij de elektrischiteits winkel. Media markt gaat niet. Maar bijvoorbeeld een expert weer wel.
Kochten 2 jaar terug een diepvries en een inductie kookplaat. Ging ook 250 af.
Zeg je niks betaal je alles.

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 23:52

@ Nayan + LW Daisy + ikke;
Nou, met jullie laatste posts / quotes hebben jullie dus exact “alle kanten” verwoord van de mogelijkheden +:)+ !!
Waar ik dus tegenaan loop maar niet weet hoe te voorkomen want ja, de een bekijkt het zo en de ander weer anders :))