Alsnog opleiding doen / werken in de zorg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KM_Ris

Alsnog opleiding doen / werken in de zorg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 21:17

Hoi allemaal,

Ik zit een beetje met mezelf in de knoop wat ik nou precies wil.
Even een korte situatie schets. Ik zit vanaf mijn 18e in de Wajong, ben nu 25 jaar en alleenstaande moeder van 2 kinderen.
De enige werk ervaring die ik heb is allemaal vrijwilligers werk bij een zorgboerderij, kinderopvang en in de catering.
Ik heb vroeger mijn school helaas niet afgemaakt, en dus ook geen diploma.. Met het UWV heb ik besproken om toch nog een opleiding te gaan volgen.
Daar ben ik over na gaan denken en ik kom dan vooral uit bij zorg opleidingen, eventueel zou ik kunnen beginnen met een entree opleiding dienstverlening en zorg, deze duurt 1 jaar.
Daarna zou ik eventueel nog niveau 2 kunnen doen als helpende. deze duurt 1 tot 2 jaar en zou ik dan graag BBL willen doen.

Maar dan, ik hoor toch heel vaak dat werken in de zorg erg lastig is als alleenstaande moeder i.v.m. avonden werken en dat het hele flexibele uren zijn.
Van de andere kant zal ik toch ergens moeten beginnen om toch iets te kunnen opbouwen en uiteindelijk uit die Wajong te komen.
Mijn vraag is eigenlijk of er hier mensen zijn die ervaring hebben met op latere leeftijd alsnog een opleiding te gaan doen vanuit niets en ook of er mensen zijn die ervaring hebben met werken in de zorg combineren met de kinderen, zeker alleenstaand.

Op hun vader hoef ik verder niet te rekenen, de regeling is om het weekend en dit zal niet veranderen vanuit hem. Sociaal netwerk heb ik wel enigszins maar het is niet de bedoeling om continue afhankelijk te zijn van anderen.

Presumido

Re: Alsnog opleiding doen / werken in de zorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:24

Kan het UWV je daar niet verder bij helpen ? Misschien is er binnen de zorg een optie waarbij je vaste dagen en uren kunt krijgen.

Ik lees even mee!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:28

De zorg hoeft niet onregelmatig te zijn, dagbesteding in de gehandicaptenzorg is bijv. Regelmatig.

Vanwaar de entree opleiding? Mijn ervaring is dat je met een niveau 3 opleiding veel makkelijker aan het werk komt?

Welke regio zoek je wat? In de randstad kan ik mogelijk nog wat voor je betekenen :)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 21:30

UWV zou hierin wel kunnen ondersteunen, echter heb ik de opdracht gekregen om eerst uit te zoeken wat ik zou willen.

De entree opleiding is omdat ik dus geen ervaring heb met werk, en ook geen geen school heb afgemaakt dus niet eens een vmbo diploma.

De regio is midden Limburg.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:33

Ohnee, die reistijd is wat ver.

Maar geen diploma hebben zegt niets over je intelligentie of kwaliteiten. Je kam bijv bij een MBO een entree toets doen, dan kunnen ze aan de hand daarvan je niveau inschatten.

Aan de andere kant is een entree opleiding een 'veilige manier' om ye starten natuurlijk :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:38

Wat maakt dat de zorg je aanspreekt?
Dat je geen opleiding hebt afgemaakt wil niet zeggen dat je enkel naar een zorg opleiding kan kijken.

Zo zou je bijvoorbeeld administratief werk kunnen doen of denk eens aan winkelmedewerker.

Er zijn ook nog wel takken waar je nog steeds tussen de mensen bent en minder onregelmatig werkt.

Dus voordat je iets kiest waar je nog niet heel goed over na gedacht hebt.

Wat spreekt je aan? Waar ben je goed in of waar denk je goed in te kunnen zijn? Wat zijn je interesses?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:40

Hoe oud zijn je kinderen? Je zal toch een goed opvangnetwerk moeten hebben.
Er zullen vast zorginstellingen zijn waarbij je geen flexibele uren hoeft te draaien maar die zijn er niet veel. Of je moet echt iets overdag vinden. Een dagbesteding/zorgboerderij?
In de zorg toch wel vaak weekend en avond diensten.
Ik ben alleenstaand met 2 kinderen en heb het geluk dat ik al jaren bij deze thuiszorginstelling werk en we een zelfsturend team zijn. Mn collega's vinden het ok dat ik vaste werkdagen heb. Ik werk een aantal dagen onder schooltijd en daarnaast nog een paar weekenden per maand en een aantal avonden. Wel.iets.wat verwacht wordt. Savonds en in het weekend passen m'n ouders op.
Hou ook rekening met opvang tijdens ziekte van de kinderen. Of wanneer ze vakantie hebben. Met je vakantie uren red je het niet om alle vakanties van je kinderen thuis te zijn. Je zal dan opvang moeten hebben.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:49

Hele stomme vraag maar wil je echt perse een opleiding doen of is het ook mogelijk om bijv. In een supermarkt/winkel te gaan werken?

Ik zelf heb ook een niveau 3 activiteiten begeleiding af en merk dag de zorg vaak toch wisselende diensten etc heeft. Zelfs al vaker meegemaakt dat ze je vaste dagen beloven (ook ivm kinderen) en dan alsnog meer van je verwachten. Het is natuurlijk niet overal zo maar die pech heb ik 2 keer gehad.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:44

Heb niet alles gelezen, maar inderdaad zorg hoeft niet alleen onregelmatig en veel weekenden te zijn. Er zijn instellingen die werken met assistent begeleiders of gastvrouwen, die bv een paar uur overdag werken.
Ik werk binnen een gehandicaptenzorg instelling die heel veel mensen aanneemt zonder diploma en die al werkend mogen leren. Zeker omdat er zo'n groot tekort is. Ik woon zelf in Zuid-Oost Brabant, maar werk in Tilburg. De instelling is groot en heeft in heel Brabant locaties maar ik kan me niet voorstellen dat het zo bij andere instellingen niet zo werkt. Heb overigens ook in Limburg gewerkt binnen een instelling. Je mag me altijd een pb sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:53

Niekj_Jente schreef:
Hele stomme vraag maar wil je echt perse een opleiding doen of is het ook mogelijk om bijv. In een supermarkt/winkel te gaan werken?

Daar zitten imo echt totaal geen doorgroeimogelijkheden of toekomst in. Je wil dan iets doen wat perspectief biedt.
Zelf ga ik omscholen, ben nu 32 met twee kinderen. De eerste 3 jaar heb ik alleen gedaan en onregelmatige diensten inclusief nachtdiensten gewerkt. Dit in combinatie met flexibele gastouders, daar is vaak veel meer mogelijk dan bij een reguliere opvang (en ook nog eens goedkoper).

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 00:04

Ook een goede die je waarschijnlijk wel mee hebt genomen .
Wat is de reden dat je in de Wajong zit .(niet dat je het hier hoeft te noemen hoor)
Als het om lichamelijke reden is dan wel goed kijken welke functie bij je klachten past .
Heb je dokters /apothekers assistente ook overwogen ? Dat is lichamelijk toch iets minder zwaar

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 00:14

Ik zal gewoon eens in verschillende soort beroepen gaan meelopen. Dan kun je zien of het echt datgene is wat je voor ogen had. Je zou ook nog bv naar het onderwijs of bv kinderopvang kunnen kijken, aangezien je al jong kinderen hebt heb je daar misschien ook affiniteit mee en daar zoeken ze ook mensen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 00:16

De zorg hoeft niet onregelmatig te zijn inderdaad.

Hoe vond je de kinderopvang? Kan je daar niet iets in verder ? Gaan leren en gastouder worden oid? Mooi makkelijk qua eigen kinderen mocht je er de ruimte voor hebben.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:02

Eeuhm Ts? Ben je er nog?

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 14:07

Hoi hoi!

Dankjewel allemaal voor de reacties.
De reden waarom ik in de Wajong zit is niets lichamelijks maar psychisch.

De zorg trekt me aan omdat ik graag mensen help. Contact leggen heb ik altijd lastig gevonden en hier heb ik heel hard aan gewerkt. Ik merk dat ik het nu juist leuk vind om sociale contacten te leggen en mezelf hier in uit te dagen.
Mijn kinderen zijn 7 en 3 dus nog erg jong.
Werken in een winkel heb ik ook aan gedacht maar ik krijg dan toch het gevoel dat ik zonder opleiding nergens sta en dat ik me er niet in zal kunnen ontwikkelen.

Het is ook niet dat ik perse de zorg in wil. Kinderopvang lijkt me ook leuk. Administratie ook, onderwijs weer wat minder.
Er zijn genoeg kanten die ik op zou willen. Hier krijg ik ook wel ondersteuning bij.
Ik twijfel heel erg over alles. Of het wel bij me past en of ik het wel kan.

Wat hierboven werd genoemd met beroepen meelopen is wel een goed idee, hier ga ik het eens over hebben.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:13

In de winkel kun je je ook ontwikkelen hoor. Neem bijvoorbeeld de Hema die biedt haar werknemers echt wel ontwikkeling aan. Mijn zusje (tienermoeder) enkel met vbo diploma heeft zich daar uitstekend kunnen ontwikkelen en is nu na kleine 10 jaar overgestapt in een andere tak en is hbo gaan doen. De nieuwe werkgever was zelfs onder de indruk van haar kwaliteiten. Zo jong al werken en uiteindelijk een klein filiaal leiden. Intussen ook nog meer kinderen gekregen.

Dus ja! Het kan.

Dus kijk echt goed voordat je iets wegstreept. Niet dat ik je die kant op wil dwingen maar soms heeft een bepaalde hoek zo’n hoog vooroordeelfactor over zich. Dat hoeft zeker niet terecht te zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:28

TS ik werk zelf in de ouderenzorg in midden limburg. Je zou, als je wil, ook hier als zorghulp aan de slag kunnen (zonder diploma) en dan met je teamleider bespreken wat de mogelijkheden zijn voor je om alsnog een studie te doen. Dan kun je al een beetje proeven van het werk in de zorg, dan heb je er al ervaring in wat de opleiding zelf wel makkelijker maakt. Wanneer je al intern bij een organisatie werkt is er ook veel meer mogelijk dan als je als buitenstaander komt (mijn ervaring). Daarnaast zou je in de flexpool kunnen werken waardoor je je rooster dus zelf kunt indelen wat makkelijk is met je kindjes.

Indien je wilt weten waar ik werk dan stuur me maar een PB'tje en/of eventuele contactgegevens dan stuur me maar een pb. Die ga ik niet openbaar delen.

edit: Verder zag ik een vacature voor groom voorbij komen bij de Meertenhof in grathem :+ mocht je een andere kant op willen. Fijne mensen, maar wel 30 uur geloof ik.

edit: ik doe zelf bbl niveau 3 trouwens. (verzorgende-IG)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 01-03-21 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:43

Ik werk in de thuiszorg als huishoudelijke ondersteuner. Het komt er gewoon op neer dat ik oudere, zieken en andere mensen die zelf niet in staat zijn om het zwaardere huishoudelijke werk te doen, daarmee help. Ik heb geen diploma. Bij de thuiszorg organisatie waar ik werk , adverteren ze dat ze rekening houden met de schooltijden/vakanties van je kinderen. Nu heb ik geen kleine kinderen meer, dus ik weet niet of dit in de praktijk ook zo is. ( ik denk het wel). Je zou dat eventueel bij thuiszorgburo's in jouw omgeving kunnen navragen. Het is heel gezellig werk. Je hebt cliënten die alleen zijn, weinig mensen door de week zien en het heel gezellig vinden dat je komt, graag tijdnemen voor een kopje koffie/thee. Even willen praten, soms moet je ze helpen met iets uitleggen , batterijen verwisselen, en wat kleine dingetjes. Samen met huishoudelijke taken. Je hebt op deze manier verschillende contacten. Je kan na verloop van tijd een opleiding volgen voor bijv helpende niveau 2.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:45

Als je zelf ervaring hebt met psychische klachten kun je ook ervaringswerker worden. Daar zijn verschillende opleidingen voor, ook op mbo-niveau. Is wel leuk werk als het bij je past.

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:02

Werken in de zorg is een ruim begrip. Ik heb zelf een diploma als persoonlijk begeleider (niv 4) en doe nu de opleiding verpleegkunde. Er zijn veel verschillende doelgroepen en soorten zorg. Wanneer je liever vaste tijden hebt zou je kunnen kijken naar dagbestedingen. Een tip die ik heb is ga eens kijken welke grotere instellingen er bij je in de buurt zijn en of zij interne opleidingen aanbieden. Zo is er hier iemand die niveau 2 doet en als zij instromer (Geen vooropleiding of ervaring in de zorg) een dag in de week school heeft en verder een aantal uren werkt. De opleiding is leuk, maar wat ik van haar hoor wel pittig als je al een tijdje niet naar school bent geweest.

Zoals je zelf aangeeft heb je vanwege psychische problematiek een wajong uitkering. Nu weet ik natuurlijk niet hoe en wat precies, wat. Maar het is wel belangrijk om te kijken naar je draagkracht/belastbaarheid. Werken in de zorg is leuk, maar kan ook erg pittig zijn. Niet om je af te schrikken, want als je het graag zou willen zeg ik vooral doen, maar toch een kleine kanttekening erbij.

Ervaringsdeskundige kan, zoals boven mij aangegeven, ook interessant zijn. Heb via mijn werk al wat ervaring met mensen met een dergelijke opleiding. In de praktijk erg waardevol, wel moet je daar alleen aan beginnen als je daar echt klaar voor bent aangezien er ook wel reflectie komt kijken bij de opleiding. Dus het is wel belangrijk dat je zelf ook al zover bent in je eigen proces.

Ik zeg neem contact op met wat bedrijven/zorginstellingen en kijk of je wat informatie kunt krijgen (en inderdaad hier en daar eens kunt meelopen).

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:06

Firefly289 schreef:
Werken in de zorg is een ruim begrip. Ik heb zelf een diploma als persoonlijk begeleider (niv 4) en doe nu de opleiding verpleegkunde. Er zijn veel verschillende doelgroepen en soorten zorg. Wanneer je liever vaste tijden hebt zou je kunnen kijken naar dagbestedingen. Een tip die ik heb is ga eens kijken welke grotere instellingen er bij je in de buurt zijn en of zij interne opleidingen aanbieden. Zo is er hier iemand die niveau 2 doet en als zij instromer (Geen vooropleiding of ervaring in de zorg) een dag in de week school heeft en verder een aantal uren werkt. De opleiding is leuk, maar wat ik van haar hoor wel pittig als je al een tijdje niet naar school bent geweest.

Zoals je zelf aangeeft heb je vanwege psychische problematiek een wajong uitkering. Nu weet ik natuurlijk niet hoe en wat precies, wat. Maar het is wel belangrijk om te kijken naar je draagkracht/belastbaarheid. Werken in de zorg is leuk, maar kan ook erg pittig zijn. Niet om je af te schrikken, want als je het graag zou willen zeg ik vooral doen, maar toch een kleine kanttekening erbij.

Ervaringsdeskundige kan, zoals boven mij aangegeven, ook interessant zijn. Heb via mijn werk al wat ervaring met mensen met een dergelijke opleiding. In de praktijk erg waardevol, wel moet je daar alleen aan beginnen als je daar echt klaar voor bent aangezien er ook wel reflectie komt kijken bij de opleiding. Dus het is wel belangrijk dat je zelf ook al zover bent in je eigen proces.

Ik zeg neem contact op met wat bedrijven/zorginstellingen en kijk of je wat informatie kunt krijgen (en inderdaad hier en daar eens kunt meelopen).

Ik sluit mij helemaal bij bovenstaande aan.
Ik werk zelf 20 jaar in de zorg en ben vierdejaars verpleegkundige in opleiding
ik kan je vertellen dat verpleeginstellingen en ziekenhuizen altijd onregelmatig zijn, een regelmatig contract krijg je alleen bij een klein aantal te werken uren per week.

Maar als je je opleidingsplannen bijstelt en bijvoorbeeld richting dagbesteding of persoonlijk begeleider gaat, dan zijn er echt wel mogelijkheden en kansen hoor.

Ga idd op gesprek of vraag om eens mee te mogen lopen, dat heb ik ook gedaan en was erg verhelderend.