Partnerschap of samenlevingscontract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Partnerschap of samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 17:24

Ik zou graag advies willen voor onze situatie ( afspraak met de notaris staat al over twee weken voor advies)
Ik heb in 2012 mijn partner leren kennen na een echtscheiding van mij. Door verkoop van het huis kwam ik met een flinke restschuld in onze relatie. Ik had dus niks geen bezittingen. Hij een eigen bedrijf, vermogen en eigen huis. We zijn na drie jaar gaan samenwonen. Nieuw huis gekocht. Deel van zijn eigen vermogen en deel hypotheek op zijn naam. Huis ook op zijn naam. Ik kon sowieso niks ivm mijn schuld. Nu wonen we dus al 5 jaar samen maar niks op papier. We willen het officieel gaan regelen.
Huidige situatie:
Ik betaal al deze tijd een deel voor hypotheek en vaste lasten aan hem. Staat niet vast wat ik heb betaald maar een klein deel huis is door mij gefinancierd.

Hij werkt nu niet. Leeft op eigen vermogen en investeringen. Deel investeringen zijn vakantiewoningen waar ik ook aan meewerk (niet financieel maar wel schoonmaak onderhoud verhuur enz) Ik werk full time in de zorg dus kan goed bijdragen

Ik ben al een paar jaar schuldenvrij en bouw nu ook iets vermogen op

Balangrijk vind ik dat we iets over elkaar te zeggen hebben bijvoorbeeld als hij niet wilsbekwaam is

Financieel moet de andere goed achterblijven bij overlijden

Bij verbreken bij de relatie vind ik niet dat ik recht heb op zijn vermogen maar bijvoorbeeld wel overwaarde huis

Er zijn geen kinderen

Wat is het voordeel van partnerschap en samenlevingscontract. Wat zal in onze situatie van toepassing zijn?

Eatshay

Re: Partnerschap of samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:34

Ik zou echt even 2 weken geduld hebben en deze vragen aan je notaris voorleggen. Die kent alle regels, weet van de hoed en de rand, en hier op een forum heb je geen flauw idee wie er aan de andere kant van het toetsenbord zit.
Jullie situatie is behoorlijk specifiek ivm diverse geldstromen, inbreng en bezittingen, dus daar kan een leek echt niks zinnigs over adviseren...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:36

Ik zou deze vragen aan de noraris stellen, klinkt complex.

Wij hebben een samenlevingscontract, hierin staan onze persoonlijke eigendommen beschreven en wat er gebeurt bij overlijden.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:45

wat in jullie situatie van toepassing is, is ook nog eens afhankelijk van wat jullie zelf willen.
Houd er in ieder geval rekening mee dat je bij een samenlevingscontract niet direct een nalatenschap regelt. Daar heb je sowieso een testament voor nodig. Bij een partnerschap is een testament handig, maar hoeft dat niet.

Ik zo vooral helder hebben wat jullie wensen zijn en dat met een notaris bespreken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:58

Het is grotendeels een gevoelskwestie wat je kiest, met een samenlevingscontract en testamenten kun je vrijwel hetzelfde regelen als met partnerschapsvoorwaarden en eventueel testamenten.
Een verschil is bijvoorbeeld de eventuele partneralimentatie en de manier van ontbinden van het gp/samenlevingscontract.

Maar wacht inderdaad het gesprek met de notaris af. De meeste Bokkers hebben een rechtenstudie aan de faculteit van www.google.nl gevolgd en daar heb je dus weinig aan. Ik zie regelmatig dingen voorbijkomen die gewoon echt niet kloppen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 18:02

Maar hoe zit het met een samenlevingscontract en over elkaar beslissen? Zet je dat dan ook in het testament en hoe zit dit dan bij spoed? Dan heb ik het met name over medische beslissingen en wilsonbekwaamheid.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:08

Een samenlevingscontract en een testament is niet hetzelfde. Juist om elkaar goed achter te laten in geval van overlijden hebben wij dit zo opgenomen in ons testament. Mijn samenlevingscontract zegt iets over het vermogen bij de start en verdeling van de lasten. Ga hierover met de notaris in gesprek. Hij/zij Jan je hier goed over informeren.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:15

Napie schreef:
Ik had dus niks geen bezittingen.

Je had of geen bezittingen, of niks aan bezittingen, maar niks geen = een heleboel bezittingen.
Ik snap de strekking, maar in sommige gevallen moet je wel op je woorden letten.

Jij werkt in de zorg zeg je. Heb jij een pensioenvoorziening bij je werkgever? (Vast wel)
Vraag dan na hoe het zit met partnerpensioen.
Bij ons pensioenfonds wordt een partner bij huwelijk of geregistreerd partnerschap automatisch geregistreerd als partner. Bij een samenlevingscontract is het ook mogelijk de partner te vermelden, maar moet je deze zelf aanmelden. Ik weet niet of dit de standaard regeling is, vraag ernaar bij de HR-afdeling.

Bouwt je partner op de ene of andere manier pensioen op? Bijvoorbeeld op een geblokkeerde spaarrekening of via een verzekeringsproduct? Kijk dan in de voorwaarden hoe dat geregeld is bij overlijden of informeer bij de bank/tussenpersoon/verzekeraar. Het zou een beetje jammer zijn als er jaren is ingelegd en bij overlijden van je partner jij er niets van terug ziet. Temeer omdat jullie elkaar goed verzorgd willen achterlaten.

Verstandig dat jullie e.e.a. willen regelen +:)+ .

_rosalinda_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:24

Tip: zou bij de notaris eens vragen naar geregristreerd partnerschap, daar is paar jaar geleden wat dingen aan veranderd en zou in jullie geval best wel eens gunstig kunnen zijn. (bij komend voordeel, op maandag ochtend kun je bij de gemeente gratis een geregritreerd partnerschap aangaan).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:08

Napie schreef:
Maar hoe zit het met een samenlevingscontract en over elkaar beslissen? Zet je dat dan ook in het testament en hoe zit dit dan bij spoed? Dan heb ik het met name over medische beslissingen en wilsonbekwaamheid.

Dan zou je eventueel ook nog aan een levenstestament kunnen denken. Overleg ook maar met de notaris :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 08:54

Wij zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden waarbij het vermogen in de zaak van mijn man zou blijven en privé alles verdeeld. Het huis stond toen ook nog op zijn naam.

Bij overlijden worden de huwelijkse voorwaarden als niet bestaand gezien (hebben we zo opgenomen) waardoor alles naar de langst levende gaat.

Nadat wij getrouwd zijn, zijn de voorwaarden voor een huwelijk overigens gewijzigd.

Ik betwijfel of een samenlevingscontract 'sterk' genoeg is voor wat jij wil regelen maar de enige die er echt iets zinnigs op kan en mag zeggen, is toch echt een notaris.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:39

Hier een samenlevingscontract.
Wij waren in soortgelijke situatie - alleen zijn bij ons ook nog 3 kinderen ( van hem uit eerdere huwelijk) .
Trouwen wilden wij niet, dus bij de notaris advies gehaald.
Ons werd uitgelegd dat een geregistreerde Partnerschap zeer veel lijkt op huwelijk ( dus ook de gehele rompslomp) en dat er bij samenlevingscontract je veel meer individuele mogelijkheden hebt.
Vooral omdat bvb bij bezittingen zoals huis, in ons geval de hypotheek op naam van manlief staat... ik betaal wel mee en ben voor een gedeelte ook "eigenaar" maar uiteindelijk kun je bvb nooit hard maken, dat je "de koelkast" gevuld hebt, enz...als het zover zou komen.
Niet dat wij daaraan dachten, maar onze Notaris verklaarde , dat ie ook vaker mensen had die met 80 nog gaan scheiden (knipoog)
Wij wilden dus, de andere in geval van dood ,goed verzorgd hebben, met zijn bedrijf wilde ik niets verder, onze ingebrachte bezittingen blijven zoals ze zijn, enz, enz...maar bvb in ziekenhuis ben ik dus de eerste aanspreekpunt als het om hem gaat...
En zo kun je echt alle kanten op met wat je geregelt wilt hebben.
Belangrijk is wel, een Testament te maken, want ook zijn er geen kinderen- zijn naaste familie is erfgenaam en kunnen bvb zijn deel van het huis opeisen.
Denkt men ook niet vaak aan, maar als er iets te erven valt, dan leer je pas mensen kennen.
Bij ons is dus bvb ook geregeld, dat als ik eerst ga ,of wij beiden samen en er zijn nog dieren, dat de verzorging hiervan onderdeel van het erfenis is ( dus nix even asiel of inslapen)
Zoals gezegd, met een contract kun je alle kanten op - ter tevredenheid en zekerheid van beiden.
Ook al - wat niemand hoopt- bij uitelkaar gaan
Even goed advies inhalen, goed nadenken wat voor ieder zelf belangrijk is en dat dan op papier zetten :-)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:22

Wij hadden een samenlevingscontract, daarin alles qua spullen goed omschreven maar helaas niet wat er met de privé rekeningen gebeurde bij overlijden. Daardoor ging deze na zijn overlijden naar zijn ouders.
Verder was ik heel blij dat we de rest zo goed hadden geregeld.