Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:08

Afbeelding

Pasgeleden een oefening gezien van de luchtmacht.
Mooi om te zien

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:10

Afbeelding


Afbeelding


Pasgeleden een oefening gezien van de luchtmacht.
Mooi om te zien

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:44

Ennnnnnn daar kwam weer wat over! :)



Afbeelding
Afbeelding

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:07

Ze waren van de week weer met Chinooks aan t oefenen, helaas red mijn telefoon het niet om zover te zoomen dat het er goed opstaat

Kookaburra

Berichten: 5430
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 08:12

00000000 schreef:
[ [url=m/qKyyth.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/o8tCL4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Pasgeleden een oefening gezien van de luchtmacht.
Mooi om te zien

Ha, de cougar! Mooie kist :D

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:31

CarinaR schreef:
Ze waren van de week weer met Chinooks aan t oefenen, helaas red mijn telefoon het niet om zover te zoomen dat het er goed opstaat

Was dat ook zaterdag? Ik was aan het wandelen bij Achterveld en daar zag ik wat zware jongens overkomen. Het geluid was ook niet te missen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:37

Deze week enorm veel chinook actie van heel dichtbij gezien. Het natuurgebied hier vlakbij stond helaas in brand.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:46

k_m schreef:
Deze week enorm veel chinook actie van heel dichtbij gezien. Het natuurgebied hier vlakbij stond helaas in brand.

[ [url=m/bRk4a8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xKCXiI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/o1cxDN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja, te erg dit ! Zoveel natuurgebied verwoest. Ik zag het op het nieuws.

Onze C130 gaat definitief met pensioen. Eéntje ervan mag naar het museum in Wevelgem.
Beetje wrang dat we hier in Melsbroek op de basis geen mogen houden :7

De vervanger is de A400M. Ook een bakbeest :wow:
Ouder artikel, maar leuk filmpje en foto's.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/29 ... jna-klaar/

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:48

Afbeelding

Mijn nieuwe bedrijfswagen werd vandaag afgeleverd.

Spoiler:
Zo'n auto wordt dus even heen-en-weer gevlogen door een Saoud voor een beurtje..

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:37

k_m schreef:
Deze week enorm veel chinook actie van heel dichtbij gezien. Het natuurgebied hier vlakbij stond helaas in brand.

[ [url=m/bRk4a8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xKCXiI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/o1cxDN.jpg]Afbeelding[/url] ]


De cougar is daar ook gaan helpen, zag hem in de middag richting Brecht gaan.

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:54

Likkie verf is geen schande... Afbeelding

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:55

Nielojram schreef:
[ [url=m/sgU7q1.gif]Afbeelding[/url] ]

Mijn nieuwe bedrijfswagen werd vandaag afgeleverd.

Spoiler:
Zo'n auto wordt dus even heen-en-weer gevlogen door een Saoud voor een beurtje..


Mwoah, mot kunnen toch!? :P

Kookaburra

Berichten: 5430
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 11:17

CoonArt schreef:
Likkie verf is geen schande... [ [url=m/9K7qeG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zonde om hem zo te zien :=

Ik kwam erachter dat de G-YOAA (Yorkshire air ambulance) en onze ambuheli's voor de wadden en coronapatiëntenvervoer (PH-HOW en PH-OOP) allen H145 helicopters zijn.

Door de raampjes zien ze er echt compleet anders uit. De UK heli lijkt veel massiever ofzo. Neus is wel net anders.

Afbeelding

Afbeelding

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:19

PH-HOW (Hulp OnderWeg?) Wel mooie neusjes!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:30


Kookaburra

Berichten: 5430
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 12:08

Karin heeft het goed. Al vind ik HulpOnderWeg stiekem ook wel erg leuk!

Vliegt de HVB als lifeliner 3? Die had gisteravond nog een vlucht staan.
https://www.traumaheli-mmt.nl/
Maar dat staat niet op helispot.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:32

Volgens Wikipedia wisselen ze nog weleens van standplaats vanwege onderhoudsschema's. Dit is de situatie per 10 maart, maar dat is dus ook alweer een tijdje geleden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiel_Me ... pter-MMT's

Ik zie daar dat de HVB momenteel vliegt als Lifeliner 2. De app gaf HVB aan en het ding vloog zo laag dat het duidelijk te lezen was, vandaar.

[Edit] Volgens dat schema is de HOW ook in onderhoud, maar volgens Helispot vliegt die al lang weer.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:47


Kookaburra

Berichten: 5430
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 13:24

Ik ben nu al verknocht aan die site! Ideaal, bedankt :D
Ik gebruikte altijd de fotos die zijn geplaatst op https://www.traumaheli-mmt.nl . Maar als daar een tijd geen foto op staat van een specifieke lifeliner, dan heb je geen idee.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:27

Bij jouwweb.nl ben ik altijd wat op mijn hoede :)) maar dit lijkt een website van een enthousiaste en compleet onschuldige hobbyist, dus ik durf het ook wel aan om die te volgen. :))

Er staan ook mooie foto's op zijn Instagram-account: https://www.instagram.com/traumahelikopter_spotter/

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:40

Ze zijn vrij goed te volgen via zowel Flightradar24 als de app van traumaheli-mmt zelf. Hvb vliegt momenteel bij mijn weten als geen enkele LLN meer (ttr als 1 (nu maa wegens onderhoudt), doc als 2, UMC als 3 en lln als 4). Landingsplaats hvb van gisteren was ook luchtvaartmuseum aviodrome, dus dat zal wel eindhalte zijn.

Gisteren de (ph)oop zien landen bij het ziekenhuis drachten, waar normaal dus hoogstens formaat normale lifeliner landt. Dan zie je het verschil in formaat pas goed. Maar dat de yoaa hetzelfde type is, had ik er ook niet helemaal aan af gezien!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:51

Wat ik begrepen heb is dat de HVB en de MAA reserve staan en worden ingezet als bijvoorbeeld een van de vaste heli's een tijdje in onderhoud is.

Ik zie net dat traumahelikopter_spotter de HVB op 10 maart nog op de foto heeft gezet als Lifeliner 2: https://www.instagram.com/p/CMPJrChBfsm/

Hij vloog gisteren idd richting Flevoland. :j

De enige die ik regelmatig spot is de Lifeliner 1 los van de code die erop staat :)) want die komt hier om de hoek tanken --> filmpje van een paar weken geleden

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:22

Zoals ik al had verteld werk ik als personeelsplanner bij dnata.nl ( onderdeel van The Emirates) op SPL.
Voorheen was dit Aviapartner, en daarvoor Earoground. Altijd op dezelfde plek, different name.

Vandaag werd ik door een van de mannen gebeld; " Mar, horsies op Romeo 44, Peter haalt je op, wel je klompen aan'.

Als er paarden in de kist zitten, staat er op mijn vliegplan( dus waar alle vluchten van de dag, dus ook de verschuivingen, waar ik dan weer op inspeel qua mannen) 'horsies'. En de 'klompen'.. Ik heb maat 36.. en de werkschoenen gaan tot 37..Het zijn dus klompen voor mij, vroeg ook of ik een dikke kont had in deze schoenen toen ik de kist in kwam aan de mannen.

Er stonden 15 boxen van 4 paarden in de kist, het rook heerlijk naar paarden, en de wanden waren nat van hun zweet, ik kon er alleen maar van genieten :Y)

Dit was voor de eerste keer dat ik echt heb meegemaakt hoe paarden dus vervoerd en gelost worden, respect.. Geen enkel paard maakte spatsies, terwijl het systeem waar ze opstaan niet alles vlekkeloos laat rollen, box gaat wel eens scheef, moet wat geduwd worden, ze staan op een highloader, zien zowat niets, veel herrie..
Een enkele hinnik kwam ter ore, maar daar bleef het ook bij. Een van mijn collegae was een van die paarden zijn kont aan het krabben en die stond met zijn lipjes omhoog.
"Hij vindt het lekker, hè, Mar' ' Zeker Jos, krabbel hem nu eens onder zijn staart'? Dan denken niet-paardenmensen altijd meteen dat ze gaan mesten :') Dat deed Jos toch ff niet :D
Jos; ze hebben allemaal een sticker op hun kont, hè.
Ja Jos, geloof niet dat lukt dat ze hun ticket de hele weg in hun tas houden..

En dan maken wij ons druk over een traktor op een erf....

Het waren overigens 45 polopaarden.

Niet geheel bijzondere foto's, maar heb er toch een paar gemaakt, mageigenlijkniethè


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

APCIII

Berichten: 2667
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:41

Ik heb jaren terug tijdens een LTS-stage mogen "werken" bij een onderhoudsbedrijfje voor (kleine :+ ) vliegtuigen. Het was m'n eerste echte stage, maar tegelijk ook de indrukwekkendste. :D

Naar aanleiding van dit topic heb ik dat oude stageverslag eens opgezocht, en nu ik het door zit te bladeren komt er weer een grote grijs op m'n gezicht. Het waren maar tien dagen, maar het voelde als veel langer. :D
Citaat:
Stageverslag (maandag 21-04 t/m vrijdag 25-04 1997)

De sfeer was goed. Dat begon al bij de eerste kennismaking: (…) "Dit is het vliegtuig waar we aan bezig zijn, PH-LMR. Hier staat de oude motor die er uitgehaald is, en daar in die krat staat de nieuwe motor die erin moet. Het is een hele klus, dus je zult flink moeten werken"

Ik vroeg naar de werktijden: "Nou, eh... we beginnen om half 10, dus je bent hier om half 10. Je bent op de fiets he?"
- Ja.
"Ik denk dat je moeder graag op tijd wil eten, toch?"
- Ja.
"Nou, dan ga je om 5uur maar weer naar huis. Dat zal vast wel goed wezen. Tot maandag, half 10."

Citaat:
Maandag.

We begonnen met onze overalls aan te trekken. Daarna moesten we een paar vliegtuigen verplaatsen in de hangaar, en er ook een paar buiten zetten om ruimte te maken. Toen alles verplaatst was, deden we koffie boven in de verkeerstoren.
(…)


Citaat:
Dinsdag.
(…)na de middagpauze zijn we begonnen met de nieuwe 6-cilinder boxer motor (kost ongefeer fl. 40.000) erin te takelen. Twee uur later zat die op zijn plaats, en kon het aansluiten van alle slangen en kabels beginnen".(…)


Citaat:
Vrijdag.
(…)mijn stageweek zat erop, maar ik mocht nog een paar dagen tergkomen om het werk af te maken.


Citaat:
Extra: dinsdag.
(…) We gingen proefdraaien. Hij deed het!


En vervolgens lees je een paar jaar later een bericht in de krant: Na een noodlanding is 'ie terechtgekomen in een sloot na eerst nog door een veld aardappels geploegd te zijn -O-
https://www.onderzoeksraad.nl/en/media/ ... _texel.pdf

...dat was best even schrikken, ik had tenslotte aan die motor zitten prutsen :P

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 22:03

Ik woon tegenover vliegveld Volkel, bij ons komen ze ook heel laag over want wij zitten onder de startbaan.
Soms kan ik gewoon in hun cockpit kijken en zwaaien.

Afbeelding
Deze is van naast ons huis gemaakt.

Afbeelding
Deze vanaf de achterdeur.