Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:24

Captain schreef:
Je vliegt op Lelystad? Heb je een grijze luchthaven pas?

Klopt, Lelystad en af en toe Teuge.
Geen pas, maar mag wel gewoon de baan op met mijn brevet en een geldige reden om daar dan op dat moment te zijn.
Vlieg bij de KLM aeroclub en voor Special Air Service.

CoonArt schreef:
Special Air Services? Zit op Teuge :)

Kantoor en de meeste vliegtuigen staan op teuge, maar ze hebben ook altijd één vliegtuig in een hangaar op Lelystad en vliegen vanaf het Aviodrome daar ook rondvluchten.
Voor het invoeren van de nieuwe luchtverkeersleiding vlogen we daar met 2 vliegtuigen, maar dat is nu niet meer te doen.

Kookaburra schreef:
Zelf vliegen lijkt me heel gaaf! Maar ik vind het ontzettend lastig als iemand mij 'op de vingers' kijkt :=

Wordt wel wat lastig om om niet te helpen haha, maar als iemand heel soepeltjes weg vliegt dan kijk ik ook gewoon weer naar buiten en niet continu naar jou. Je voelt met wat ervaring ook als je naar buiten kijkt of een vliegtuig zakt/stijgt of een bocht in gaat. Maarja helemaal niet 'op de vingers' kijken is wel een uitdaging, kom zelf wel graag weer heel terug op de grond ;)

Lagonda schreef:
Oeh ik wil al heel lang eens zelf vliegen! Over 3 maanden word ik 30, ik denk dat ik je tegen die tijd een bericht stuur. Cadeautje voor mijzelf :D

Altijd welkom! En 3 maanden dan zijn we hopelijk ook weer een heel eind versoepeld met alle covid restricties.
Laatst bijgewerkt door amanda09 op 22-02-21 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:24

amanda09 schreef:
CoonArt schreef:
Heerlijk uit het raam kijken...

[ [url=m/2ExnBX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/m5vRMQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/36qFAs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Grappig, op de eerste foto één van de vliegtuigjes waar ik wel eens in vlieg

Mocht iemand van vliegangst af willen komen dan ken ik eventueel wel iemand die dit doet.

En als je zelfs eens wilt vliegen dan mag je mij altijd een pb sturen

Ooh dat lijkt me supergaaf!

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 08:35

amanda09 schreef:
Kookaburra schreef:
Zelf vliegen lijkt me heel gaaf! Maar ik vind het ontzettend lastig als iemand mij 'op de vingers' kijkt :=

Wordt wel wat lastig om om niet te helpen haha, maar als iemand heel soepeltjes weg vliegt dan kijk ik ook gewoon weer naar buiten en niet continu naar jou. Je voelt met wat ervaring ook als je naar buiten kijkt of een vliegtuig zakt/stijgt of een bocht in gaat. Maarja helemaal niet 'op de vingers' kijken is wel een uitdaging, kom zelf wel graag weer heel terug op de grond ;)

Vliegtuig komt vanzelf weer onder... Maar laten we dat inderdaad maar op de goede manier (en de goede baan ;) ) doen.
Al. Het klopt hoor, dit is 1 van de dingen waarbij je wel op moet blijven letten. Eerst veiligheid, dan de rest ;)

Maar... Ik stap graag als passagier in :D
Bokt-vlieg-meeting als Corona het weer toe laat ;)

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:39

Uitje naar aviodrome? Als meeting

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 09:43

Ja, tof!

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:14

amanda09 schreef:
Captain schreef:
Je vliegt op Lelystad? Heb je een grijze luchthaven pas?

Klopt, Lelystad en af en toe Teuge.
Geen pas, maar mag wel gewoon de [***] op met mijn brevet en een geldige reden om daar dan op dat moment te zijn.
Vlieg bij de KLM aeroclub en voor Special Air Service.



Ahh yes, vroeg ik me even af, anders had ik je al ontmoet. :D Ik heb 90% van de passen uitgegeven. Als afstudeerstage heb ik het Badge Center helemaal opgezet. :D

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:43

Wat zonde van Amanda09. Het is en was ook echt een gekke tijd voor (net) afgestudeerde piloten. Mijn broertje is piloot en had net geluk met het vinden van een baan als vlieger.

Grappig om te lezen dat er meer niet van vliegen houden. Mijn hobby is het ook niet. In tegenstelling tot de rest van mijn fam (voldoende vliegers, vliegtuigbouwers en stewardessen). Maar ja, als je ergens ver weg heen wil zal je wel moeten.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:01

Zag deze net in een ander topic...
Afbeelding

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:23

:') :') :')

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:46

:= :')

Ik hoorde dat ze per direct 128 toestellen 777 aan de grond houden.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 19:39

Avelienvd schreef:
Zag deze net in een ander topic...
[ [url=m/yfLWr5.jpg]Afbeelding[/url] ]

:+

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 08:29

Wat een rust hier ;)

Ik las deze week een fictieboek over oorlog, whatsappte met een collega over helikopters en whatsappte toevallig met een kennis over de militaire luchtvaart.

Op alle drie momenten kwam de Mil MI-24 naar voren. Stomtoevallig ;)


Tis wel een bijzondere gevechtsheli. Ik heb ooit op de kop van de landingsbaan van Leeuwarden gesproken met een fotograaf die veel Mil-piloten kende en af en toe als fotograaf mee vloog.
Dan bestaat je leven dus uit: 'vliegticket naar het buitenland, op naar de militaire basis, en daar met je fototoestel instappen'. Sjeemp. Doe maar een hobby ;)

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:06

Ik ben helemaal fan van vliegen, en denk soms voor de verkeerde baan te hebben gekozen. Twee jaar geleden in Alaska met een gepimpte BELL 206L-3 helicopter meegevlogen, fantastisch! Mocht ook naast de piloot zitten met uitzicht op al die radartjes en lampjes en piepjes; heerlijk om te zien. Wel duur onderhoud, zo'n helicopter in de lucht houden, sjonge...
Ik vond sowieso het idee dat mensen daar een chessna in de garage hebben staan en een stenig stripje aanleggen, waar je de elanden eerst weg moet jagen voor je op enorme luchtbanden binnen 20 m de lucht in gaat echt een heel vrij gevoel geven.
En wat ik een sexy vliegtuig vind, en jammer dat ze is weggegaan naar de USA, is de zilveren Catalina. Ze heeft hier weleens boven de stad gevlogen als het 5 mei was en ik vond dat zicht als ze er aan komt machtig om te zien.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:07

Het is nooit te laat om van job te veranderen, toch :=

Alaska of all places :wow:
Heb net weer een paar stukken gezien van Alaska, the last frontier. Prachtig, maar wat een hard leven daar.

Royal Flying Doctors gebruiken ook van die airstrips in the outback. Altijd gek geweest op die serie trouwens :D

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:11

Ik hoorde afgelopen weekend een vliegtuig heel laag overvliegen. Het was laat in de avond.
Op een gegeven moment werd het geluid steeds harder.
Begon het doodeng te vinden.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:59

Zojuist heb ik de Orange pride over zien vliegen :D

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:02

Liefhebber zou ik mijzelf niet noemen. Maar ik vind ze heel interessant. Net zoals hele grote vrachtschepen. Dan moet ik echt even stoppen en kijken. Aan het water of bij Schiphol zou ik zo een hele dag kunnen zitten. Fascineren hoe zoiets groots en zwaars kan zweven of drijven. Heel apart

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:06

Ik kan vanuit mijn huis de vliegtuigen over zien vliegen. En sommige vliegen zelfs ook laag. Vandaar dat ik hem zag.

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:01

Hier kwam gisteren een ilyushin 62 over.
Ook apart om te zien die staartmotoren.

Had gehoopt hem nog eens te zien vandaag of het weekend maar ben bang dat we hem gaan missen ivm werk

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:07

Haaaaa, waarom zie ik dit topic nu pas?! *\o/* Geen enthausiast spotter, maar inmiddels werkzaam in de luchtvracht als cargo/ramp supervisor voor Saudia Cargo op LGG. Hier voor als cargo officer op MST gewerkt, dus nu van ground handling naar GSA geswitcht.

En mijn vriend is vliegend loadmaster, dus het gaat hier thuis véél over vliegtuigen :D

Foto's van mijn/ons werk wil ik hier best delen als jullie dat leuk vinden.

Niekj_Jente schreef:
Hier kwam gisteren een ilyushin 62 over.
Ook apart om te zien die staartmotoren.

Had gehoopt hem nog eens te zien vandaag of het weekend maar ben bang dat we hem gaan missen ivm werk

Yep, 2 stuks vanaf MST! Er staat ook nog een IL-76 aan de grond nu.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 26-03-21 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:10

Moet morgen naar Amsterdam. Ben benieuwd of ik wat zie

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 20:27

Niekj_Jente schreef:
Hier kwam gisteren een ilyushin 62 over.
Ook apart om te zien die staartmotoren.

Had gehoopt hem nog eens te zien vandaag of het weekend maar ben bang dat we hem gaan missen ivm werk

Even gegoogled. Gek gezicht ;)


Dioxide schreef:
Haaaaa, waarom zie ik dit topic nu pas?! *\o/* Geen enthausiast spotter, maar inmiddels werkzaam in de luchtvracht als cargo/ramp supervisor voor Saudia Cargo op LGG. Hier voor als cargo officer op MST gewerkt, dus nu van ground handling naar GSA geswitcht.

En mijn vriend is vliegend loadmaster, dus het gaat hier thuis véél over vliegtuigen :D

Foto's van mijn/ons werk wil ik hier best delen als jullie dat leuk vinden.

Niekj_Jente schreef:
Hier kwam gisteren een ilyushin 62 over.
Ook apart om te zien die staartmotoren.

Had gehoopt hem nog eens te zien vandaag of het weekend maar ben bang dat we hem gaan missen ivm werk

Yep, 2 stuks vanaf MST! Er staat ook nog een IL-76 aan de grond nu.

Loadmaster heb ik een beeld bij. Maar vliegend loadmaster?

Moet jij als ramp/cargo superviser ook het contact houden met de luchthaven omdat je in het gebied komt waar vliegtuigen taxieën? Of heb je rondom het vliegtuig een veilige zone cq werkgebied?

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:28

Rondom het vliegtuig is een veilige zone waar je "vrij" (er zijn uiteraard veiligheidsregels!) mag rondlopen/rijden en er zijn randwegen rondom de airside van de luchthaven. Het gebied waar getaxi'd wordt is off-limits en wordt door de luchtverkeersleiding gecontroleerd. Pushback trucks, wingwalkers/headset personen die meelopen tijdens pushback, "Follow me" marshallvoertuigen, havendienst en brandweer staan in contact met de verkeersleiding en mogen bij toestemming de klaringslijnen overschrijden om hun werk te doen. Ik absoluut niet :D

Dit was tijdens één van mijn laatste dagen op Maastricht:
Afbeelding

Vliegend loadmaster is trouwens gewoon een loadmaster die van A naar B mee vliegt om het vrachtvliegtuig veilig te laden. Hij maakt alle laadberekeningen van de vracht en zorgt dat de vracht netjes geladen, gelockt en/of met straps gezekerd wordt.

Dit is bijvoorbeeld een 17 ton zware zgn. centerload welke niet in de locks van de laadvloer valt. Door deze met X-aantal straps aan de zijrails van de laadvloer te bevestigen kan het stuk veilig vliegen.

Afbeelding


Dit was er eentje vanaf JFK afgelopen week. De man zonder geel hesje is mijn vriend en hij bestuurt de laadvloer.




(En dit kan er gebeuren als er een lading gaat schuiven: https://youtu.be/l6tEfbzVhjY )

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 21:59

Ik heb eens een rondleiding en presentatie gehad bij de brandweer van Schiphol. En die gaven inderdaad aan hoe het betreden van 'verboden terrein' vanuit hun werk gaat. Dubbelcheck bij de verkeersleiding, en in de auto zelfs een systeem welke af gaat als ze zonder toestemming op bijvoorbeeld de baan komen.
Ze gaven ook aan dat ze voor het werk de gehele plattegrond van Schiphol kennen. Mocht je ze 's nachts wakker maken en vragen waar vak x is. Dan kunnen ze dat zo aanwijzen.

Vandaar dat het mij te binnen schoot ;)
Interessant werk heb je wel :D

Het loaden is ook wel echt een vak apart. Als je al die spanbanden ziet... Wat een technische uitdaging!

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:16

De knopjes en spanbandjes zijn natuurlijk leuk, maar het leukste vindt hij het maken van het load- en de weight and balance sheets.

Er zijn gewichtsrestricties, maximale hoogtes, lading X moet op temperatuur 2-8 graden en lading Y op 15-25 graden, gevaarlijke stoffen die weer niet over naast mogen, etc. Zo veel variabelen! En dan moet je dus binnen de "balans enveloppe" uitkomen met je gewichten en lading zodat het vliegtuig op kan stijgen :D

Tis echt een vet leuke baan! Heel stiekem zou ik het ook willen doen, maar ik ben een slechte rekenaar :')
(Loadmasters gebruiken ook Excel en software uiteraard, maar bij de maatschappij van mijn vriend moeten ze het uit het hoofd kunnen doen)

Mijn werk houdt vooral in bepalen welke vracht op welke van onze kisten gaat en dan airside coördineren/rapporteren of alles vlot verloopt (laden, catering, tanken, etc) met daarnaast bagger veel kantoorwerk :+

Kookaburra schreef:
Ik heb eens een rondleiding en presentatie gehad bij de brandweer van Schiphol. En die gaven inderdaad aan hoe het betreden van 'verboden terrein' vanuit hun werk gaat. Dubbelcheck bij de verkeersleiding, en in de auto zelfs een systeem welke af gaat als ze zonder toestemming op bijvoorbeeld de baan komen.
Ze gaven ook aan dat ze voor het werk de gehele plattegrond van Schiphol kennen. Mocht je ze 's nachts wakker maken en vragen waar vak x is. Dan kunnen ze dat zo aanwijzen.

Brandweer op een luchthaven is een vak apart ook! Zeker op een kaliber Schiphol, daar is de brandweer op Maastricht dan maar klein bij denk ik zo :') Die mannen kunnen ook blindelings in hun pak springen als zo'n pieper gaat, volgens mij nog een tikje sneller dan de "gewone" brandweer.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 26-03-21 22:38, in het totaal 2 keer bewerkt