Algemeen coronatopic #6

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:21

Ook Thailand krijgt een geel reisadvies en dan kijk je verder, 10 dagen quarantaine wanneer je Thailand binnenkomt, pcr test en ook volledig gevaccineerd nog in quarantaine zoals ik heb begrepen. Wil je naar Thailand dan moet je dus heel goed uitzoeken hoe en wat. Een van onze kinderen zou vorig jaar gaan, uitgesteld en de helft van de reissom al betaald. Dit jaar zal het ook niet lukken ivm niet gevaccineerd op tijd. Daar komt bij dat ze een heleboel gingen reizen, speciale excursies en die zijn allemaal gesloten. En 10 dagen quarantaine, dan kunnen ze 6 dagen later weer naar huis dus die gaan zeker niet, nu het geld nog terug.

Zebrastreep

Berichten: 9782
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:02

Nou zelfs met vaccinatie heb ik nog niet zo iets van ik ga lekker naar het buitenland op vakantie. En dan niet eens zozeer om dat je mogelijk besmet kan raken ( dat kan thuis ook net zo goed) maar meer om dat je straks vast komt te zitten , omdat het virus zich weer mega snel gaat verspreiden. Daarnaast durf ik de gok op zorg in het buitenland en ziekenhuizen niet zo te nemen. Ook al denk ik dat landen zoals bijvoorbeeld Duitsland het niet heel veel uitmaakt. Maar moet er niet aan denken dat je bijvoorbeeld naar een land gaat waar de zorg nog niet zo best is , en je daar op een IC komt te liggen.

Of wat je zegt Bigone dat er er komt en alles alsnog dicht is en je 10 dagen in quarantaine moet en je er daar pas achter komt.

Nu wouden wij naar Zweden , maar aangezien daar helemaal geen corona regels zijn leek ons dat niet verstandig. Voor ons wordt het een vakantie in NL , en eigenlijk vindt ik dat wel prima.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:07

bigone schreef:
Inmiddels blijken ongeveer 60.000 tot 75.000 mensen bij de fysio te lopen met coronaklachten . Op basis van berekeningen lijkt ongeveer 13 % van mensen die een infectie doormaken langdurig klachten te hebben. En dit zijn niet de mensen die zwaar ziek in het ziekenhuis hebben gelegen.
Dus jong en gezond en ik tackel Corona wel gaat soms andersom, Corona tackelt jou.


En de regels zijn streng waardoor er ook mensen niet in aanmerking komen. Bijvoorbeeld die geen test gehad hebben vorig jaar omdat ze niet in ziekenhuis kwamen, of waarbij het langer dan x maanden geleden is.
Schoonzus moet van longarts nu de corona revalidatie doen, omdat hij denkt dat zij het vorig jaar al gehad heeft en er geen verbetering is met alles wat ze gaan hebben. Maar verzekering vergoed het dus niet. Nu kan zij het zelf betalen, maar als je dat niet kan zit je al met een probleem. (Er werd toen niet getest en toen het na een tijd niet beter ging qua klachten ging ze het hele ziekenhuistraject in om uit te zoeken wat er aan de hand was)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:15

Van Dissel schatte in februari het aantal mensen wat corona gehad heeft in NL op rond de 3 miljoen. Dan klopt die 13% niet als het om 60 000 mensen gaat die nu nog klachten hebben. Ja, het is een grote groep. Maar lang geen 13% van het aantal mensen dat corona gehad heeft. Wel heel naar dat het UWV het niet serieus neemt.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:16

Ze lopen niet allemaal bij de fysio....

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:18

Fysio zit niet in het basispakket dus lang niet iedereen heeft uberhaupt toegang tot fysio.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:19

Hier in BE kunnen de huisartsen nu al de vraag naar testen voor reizigers niet meer bolwerken :x
Dat wordt nog wat.
Ze spreken van vaccinatiecentra ook te gaan gebruiken als testcentrum voor reizigers binnenkort :+

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:20

Corona fysio wel hoor. Dat valt juist wel onder de basisverzekering, maar zitten wel veel voorwaarden aan vast voordat je in aanmerking komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:25

Wij zijn alleen basis verzekerd. Kunnen gewoon bij de fysio terecht hoor. Zit wel een max aan het aantal behandelingen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:39

https://www.c-support.nu/ via het rivm kwam ik hier op uit. Goed initiatief. Daar zouden mensen met restklachten standaard op gewezen moeten worden, dat deze site bestaat.

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:43

Bij veel basisverzekeringen zitten 6 of 9 behandelingen, er zijn mensen die al een half jaar bij de fysio lopen. Word tijd dat hier een oplossing voor komt en het erkend word. Ziek zijn is 1 maar geen hulp kunnen krijgen is dramatisch, lang niet iedereen kan dit uit eigen zak betalen.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:45

Erkennen is wel vaker een probleem.
Zie ook echt problemen voor die groep bij het UWV
Als je geen MRI of iets hebt ben je de l.l.
Misschien het geluk dat ze een grote groep zijn...maar hou mijn hart vast voor hen.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:46

Het zijn wel veel meer behandelingen hoor bigone. Als je tenminste in het echte corona traject terecht komt, ook extra ergotherapie en geloof nog eventueel diëtist. En die voorwaarden zijn streng en er vallen dus een hoop mensen buiten de boot.
Je kan altijd bij een fysio terecht, maar dan moet je het zelf betalen als het niet in de verzekering zit en dat is duur...

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:58

Shadow0 schreef:
Fysio zit niet in het basispakket dus lang niet iedereen heeft uberhaupt toegang tot fysio.


bigone schreef:
Bij veel basisverzekeringen zitten 6 of 9 behandelingen, er zijn mensen die al een half jaar bij de fysio lopen. Word tijd dat hier een oplossing voor komt en het erkend word. Ziek zijn is 1 maar geen hulp kunnen krijgen is dramatisch, lang niet iedereen kan dit uit eigen zak betalen.


Voor fysio na covid zitten 50 behandelingen in de basisverzekering. De basisverzekering verschilt niet per verzekeraar, die is voor iedereen hetzelfde.

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:36

Mooi om te lezen, wist niet dat dit aangepast was.

spotless

Berichten: 421
Geregistreerd: 12-09-02
Woonplaats: Bispgården, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:04

Zebrastreep schreef:
Nu wouden wij naar Zweden , maar aangezien daar helemaal geen corona regels zijn leek ons dat niet verstandig.

Hoe kom je er bij dat er hier geen coronaregels zijn? :? Die zijn er wel degelijk!
Ze noemen het alleen "sterke aanbevelingen" e.d. Voor de Zweden is dat over het algemeen voldoende, die zijn niet zo dwars en eigenwijs als Nederlanders. Max. aantal mensen in winkels, evenementen afgelast (zelfs midsommar, zo ongeveer hét evenement) overal ontsmetting voor je handen beschikbaar etc. Zelfs hier på landet.
Ik voel me hier een stuk veiliger als in NL in ieder geval. :)

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:37

bigone schreef:
Bij veel basisverzekeringen zitten 6 of 9 behandelingen, er zijn mensen die al een half jaar bij de fysio lopen. Word tijd dat hier een oplossing voor komt en het erkend word. Ziek zijn is 1 maar geen hulp kunnen krijgen is dramatisch, lang niet iedereen kan dit uit eigen zak betalen.

Iedereen heeft dezelfde basisverzekering; daar zit geen verschil in.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:39

Brainless schreef:
bigone schreef:
Bij veel basisverzekeringen zitten 6 of 9 behandelingen, er zijn mensen die al een half jaar bij de fysio lopen. Word tijd dat hier een oplossing voor komt en het erkend word. Ziek zijn is 1 maar geen hulp kunnen krijgen is dramatisch, lang niet iedereen kan dit uit eigen zak betalen.

Iedereen heeft dezelfde basisverzekering; daar zit geen verschil in.


En die 6-9- hoeveel dan ook behandelingen zitten in de aanvullende en niet in de basisverzekering.

Behalve dus 50beh voor na COVID-19 of andere aandoeningen op de lijst. Per aandoening andere hoeveelheid.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:45

Ja in de basisverzekering zit het helemaal niet meer toch?
Ik heb er 9 aanvullend en dan daarna ga je pas na de 9 basis. Of heb ik dat verkeerd.
Dat het voor Corona al meer is fijn, maar hopelijk wel met een beetje normale criteria omdat er in de eerste golf amper getest werd.

purny

Berichten: 27515
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:48

De bezetting in de ziekenhuizen is afgenomen. Er zijn dus meer patiënten uit het ziekenhuis ontslagen of overleden dan dat er werden opgenomen.

Er liggen nu 2183 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren 2250), van wie 710 op de IC (gisteren: 728), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

NOS.nl

Geweldig

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:57

DuoPenotti schreef:
Ja in de basisverzekering zit het helemaal niet meer toch?
Ik heb er 9 aanvullend en dan daarna ga je pas na de 9 basis. Of heb ik dat verkeerd.
Dat het voor Corona al meer is fijn, maar hopelijk wel met een beetje normale criteria omdat er in de eerste golf amper getest werd.


Nee dat klopt ook niet.
Alleen als je naar de fysiotherapeut verwezen wordt vanwege een aandoening die op de lijst staat als chronische aandoening krijg je fysio uit de basis, en dat is pas na de 20e behandeling. (Dus niet na de 9e al)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 15:06

Revalidatie valt wel onder je basispakket, dat kost je alleen je eigen risico. :) Veel ernstige coronapatiënten komen namelijk bij revalidatie uit.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:51

Mirakels bestaan toch nog af en toe. Sterke mens en een goeie engelbewaarder op zijn schouder :)

Citaat:
107 dagen lag covid-patiënt Stanislas (61) in coma, nu is hij tegen alle verwachtingen in weer thuis: “Ik heb de dood gesproken, maar hij vergat me mee te nemen”
SINT-JANS-MOLENBEEK107 dagen lag Stanislas Mubiligi (61) in coma. Meermaals hadden artsen zijn vrouw en kinderen al voorbereid op het ergste: “Kom maar afscheid nemen. Hij zal het niet redden.” Maar Stanislas ontwaakte. Hij overwon Covid-19, een hersenbloeding, orgaanfalen en infecties. Na meer dan zeven maanden in het ziekenhuis, mocht hij deze week weer naar huis. “Ze zeggen dat het een wonder is dat ik nog leef.”

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:31

Wauw... Ik hoop dat hij verder goed herstelt. Dat is niet niks!

Ik ga morgen voor het eerst weer een activiteit doen (buiten in een stuk bos). We lopen (sporten) in subgroepjes van 4, maar toen ik de aanmeldingslijst van 30 personen zag kreeg ik toch even een hartverzakking :')

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 08:13

Succes vandaag en geniet ervan !
Het is buiten, dus volgens mij heel erg veilig !