Algemeen coronatopic #6

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:20

Popstra schreef:
En dan roepen er hier personen in een ander corona topic dat het allemaal wel mee valt met de crisis en NL genoeg steun kan bieden...
Yeah right!!

Ik had het over Belgie maar loopt ongeveer gelijk :j ( behalve dat jullie overheid bijna geen schuldenberg heeft ..bij onz zitten ze volgens mij ergens boven de 50 miljard in het rood

Gisteren ook zorgelijke cijfers over ondernemers / tewerkstelling over 2020
Normaal meer aanwervingen dan uitschrijvingen ( ontslag , pensioen ,werkloosheid ) ..nu voor het eerst omgekeerd en dan ook met rode cijfers !

Faillisementen nog laag door steun ( zelfs al is die laag ,ondernemers klampen zich daar nog aan vast )
Faillisementen vallen nu net in de sectoren die nuet verplicht moestrn sluiten ( en die dus geen steun krijgen ) maar wel minder omzet draaien oa bouwsector , transport , retail

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:21

Ik kon afgelopen week terecht ( Be ) en wat ben ik blij !!! Geeft -zeker met dit weertje - een positieve boost !!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34735
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:22

Ik denk echt dat na de verkiezingen de boel weer op slot gaat. Behalve (hopelijk) de scholen. Ik hoop toch echt dat de belofte dat de scholen niet meer dicht gaan nu wel nagekomen worden.

Ik snap er trouwens echt niks meer van, er zit totaal geen lijn in de versoepelingen en er is nog steeds geen perspectief geboden. En laat dat nu net 2 dingen zijn waar wel heel veel behoefte aan is. Dat testen wat de Jonge noemt zie ik echt niet als een oplossing. Vind het bizar dat ze een vaccinatiebewijs echt niet vinden kunnen, maar ze je wel kunnen verplichten om een test af te nemen voor je ergens los mag gaan.

Josien_

Berichten: 9038
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:24

Het eerste test evenement lijkt succesvol verlopen:
https://www.nu.nl/cultuur-overig/611814 ... recht.html

De artiesten voor de volgende test evenementen zijn nu ook bekend en vanaf morgen kunnen er kaartjes gekocht worden. Ik ben erg benieuwd hoe snel dat uitverkocht is.

lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:24

@SusanH Het verschil zit er wel in dat iedereen getest kan worden en bij de inentingen is dat natuurlijk niet zo. Zat mensen die ingeënt willen worden maar daar is geen zicht op.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:27

Bovendien is jezelf inspuiten met een stof natuurlijk een andere situatie dan een swab laten afnemen.

Winged

Berichten: 33075
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:29

lenaa_tje schreef:
SusanH schreef:
Ik kan 3 maart al naar de kapper, net voor ze het waarschijnlijk weer terug gaan draaien. Dat is wat ik iig verwacht. Dat alles heel snel terug gedraaid wordt.

Ik mag pas 20 maart dus ik ben heel bang dat ik niet aan de beurt kom :')

Jullie boren mijn hoop wel erg door de neus zo :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34735
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:30

Ook nog maar even iets positiefs, ik hoop echt dat dit waar is. Via de site van Maurice de Hond, hoopvolle ontwikkelingen van de cijfers wereldwijd en een bron van de Europese regionale directeur van de WHO die ook positief stemt, mutaties zijn doorgaans de aanvang van het einde van een pandemie. Wereldwijd dalen de cijfers gigantisch: https://www.maurice.nl/2021/02/24/zeer- ... ereldwijd/

Idd iedereen die dat wil kan getest worden. Maar ik wil dat niet. Dat betekent dat heel veel dingen voor mij straks misschien niet meer mogelijk zijn, hoewel ik wel volledig gevaccineerd ben in mei, en ook al corona heb gehad. Ik vind dat dat ruimschoots voldoende is.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:36

Hoopvol Susan, ik hoop dat het waar is.

Tijdens de technische briefing nu wordt er door Jaap van Delden aangegeven dat de ziekenhuizen blijkbaar wel al effect zien van de vaccinaties. Wordt zometeen meer over gemeld bij de briefing van van Dissel, dus ik ben heel benieuwd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34735
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:39

secricible schreef:
Hoopvol Susan, ik hoop dat het waar is.

Tijdens de technische briefing nu wordt er door Jaap van Delden aangegeven dat de ziekenhuizen blijkbaar wel al effect zien van de vaccinaties. Wordt zometeen meer over gemeld bij de briefing van van Dissel, dus ik ben heel benieuwd.


Idem in de verpleeghuizen. Ik ben daar echt heel blij mee, ook voor mijn werk. Helft van de prikken is straks binnen, vanmiddag krijgen clienten de 1e prik, veel collega's hebben ook de eerste prik al binnen.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:42

Ja verpleeghuizen is ook al heel duidelijk te zien in de cijfers. En ook wel logisch want die zijn grootschalig gevaccineerd al en al bijna klaar. Maar zkh had ik niet zo snel al verwacht :D


Ik moet lachen trouwens, volgens mij heeft Jaap van Delden een pen in de vorm van een spuit :+ :')

Electra63

Berichten: 17877
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:46

Ik heb echt respect voor Jaap van Delden.
Hij geeft rustig en duidelijk antwoord op de verschillende vragen.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:50

Ik ook, maar ik vind hem wel een onrustige spreker. Luister liever haar van Dissel. Wellicht ook omdat hij dit al wat langer doet.

Maar ik vind het verhaal wel helder. Zou ook graag meer duidelijkheid hebben over wie wanneer maar lijkt toch ook voor politici moeilijk te begrijpen dat de GGD daar geen controle op heeft

purny

Berichten: 27550
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:58

Ik hoorde gisteren op tv over testen bij de deur van de horeca. Je zou dan nog sneller de besmettingen kunnen opvangen. Had er niet over nagedacht dat dit ook zo zou zijn.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:00

Sizzle schreef:
Italie heeft blijkbaar in hun jaarlijkse rampen analyse over hun status gelogen. Volgend hun eigen analyse waren ze vlak voor de crisis perfect voorbereid met een actueel plan dat regelmatig getoetst werd.
Achteraf blijkt daar niets van waar te zijn en was hun crisis plan al 12 jaar niet meer geupdate.
Daarmee zijn ze als regering mogenlijk medeschuldig aan het hoge aantal doden, ze waren niet voorbereid.

https://www.theguardian.com/world/2021/ ... d-outbreak

Nederland zei ook dat ze noodplannen hadden liggen voor een pandemie, maar ook daar bleek niets van waar. Ze hebben hier nog een half jaar moeten vergaderen over een noodwet. Dat lijkt me iets wat je sowieso op de plank hoort te hebben liggen.

En dan ons schandaal met de beschermingsmiddelen die we (wellicht op aandringen van Maxima) naar China stuurden waardoor het koningshuis indirect medeverantwoordelijk is voor heel veel coronadoden in eigen land.

Popstra
Berichten: 13820
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:05

Sizzle schreef:
Italie heeft blijkbaar in hun jaarlijkse rampen analyse over hun status gelogen. Volgend hun eigen analyse waren ze vlak voor de crisis perfect voorbereid met een actueel plan dat regelmatig getoetst werd.
Achteraf blijkt daar niets van waar te zijn en was hun crisis plan al 12 jaar niet meer geupdate.
Daarmee zijn ze als regering mogenlijk medeschuldig aan het hoge aantal doden, ze waren niet voorbereid.

https://www.theguardian.com/world/2021/ ... d-outbreak
in Italie zijn ook veel oudere patienten gestorven omdat ze terwijl ze ziek waren verplaatst werden naar elders om plaats te maken aan het begin van de pandemie en ze nog niet veel er van wisten. Dat konden die mensen heel niet aan. Die werden ook mee geteld onder corona doden terwijl ze wellicht daar heel niet aan waren gestorven.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:07

Nederland had wel een plan liggen. Ook een recent plan overigens. Alleen bleek dat echt totaal niet opgewassen tegen corona.
Als je nu krantenartikelen leest van februari en begin maart die daar over gaan dan schiet je gewoon in de lach. So little did we know :+

pien_2010

Berichten: 43657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:09

Bloodymary schreef:
pien_2010 schreef:
In Frankrijk gaat het zorgelijk
https://www.sortiraparis.com/actualites ... -en-france

206 gevallen per 100.000 en dat is ongekend hoog. Ook wij in de Haute Vienne
zijn weer gestegen naar 113 (komen van 110).

En jullie hebben nog wel zo’n lange avondklok!



Veel is wel open (creche, basisscholen zijn open) (bar en restaurants en zeer grote winkels zijn gesloten)en hier zie ik mensen minder en minder oppassen. Men is het zoals overal ter wereld zat.

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:13

Josien_ schreef:
Het eerste test evenement lijkt succesvol verlopen:
https://www.nu.nl/cultuur-overig/611814 ... recht.html

De artiesten voor de volgende test evenementen zijn nu ook bekend en vanaf morgen kunnen er kaartjes gekocht worden. Ik ben erg benieuwd hoe snel dat uitverkocht is.


Enorm goed en hoopvol nieuws vind ik dit. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat verlopen, hoop echt dat sneltesten/massaal testen de toekomst wordt wat betreft dingen weer mogelijk maken voordat de vaccinatiegraad dat al doet.

De kapper laat ik nog even voor wat het is maar ben zo blij dat de rest van die branche ook open mag. 3 maart gelijk een afspraak staan om m'n wimperextensions weer te laten zetten <3 Kan echt niet wachten.

Winged

Berichten: 33075
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:14

secricible schreef:
Nederland had wel een plan liggen. Ook een recent plan overigens. Alleen bleek dat echt totaal niet opgewassen tegen corona.
Als je nu krantenartikelen leest van februari en begin maart die daar over gaan dan schiet je gewoon in de lach. So little did we know :+

en dat laat ook zien hoe complex deze hele situatie is. Je kan tig crisisplannen bedenken, maar elk crisisplan moet worden aangepast op een situatie. Je kan het globaal neerzetten, maar je kan niet de toekomst voorspellen.

Sodera

Berichten: 5311
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:18

SusanH schreef:
Ook nog maar even iets positiefs, ik hoop echt dat dit waar is. Via de site van Maurice de Hond, hoopvolle ontwikkelingen van de cijfers wereldwijd en een bron van de Europese regionale directeur van de WHO die ook positief stemt, mutaties zijn doorgaans de aanvang van het einde van een pandemie. Wereldwijd dalen de cijfers gigantisch: https://www.maurice.nl/2021/02/24/zeer- ... ereldwijd/

Idd iedereen die dat wil kan getest worden. Maar ik wil dat niet. Dat betekent dat heel veel dingen voor mij straks misschien niet meer mogelijk zijn, hoewel ik wel volledig gevaccineerd ben in mei, en ook al corona heb gehad. Ik vind dat dat ruimschoots voldoende is.

Bizar dat zelfs de WHO geen eenduidige antwoorden geeft; hier noemen de WHO mensen juist dat al die mutaties zeer zorgelijk zijn. Ik kan het artikel zo even niet meer vinden maar door een Ierse meneer van de WHO werd genoemd dat versoepelen absoluut af te raden was ivm de mutaties :roll:

In navolging van mijn bericht gisteren, bedankt voor alle lieve berichtjes!

Onze persconferentie werd gisteren gehouden, inderdaad scholen en kinderopvang open vanaf 1 maart.
Huidige lockdown verder tot 5 april, dan gaat er daarna gekeken worden of de bouw (die is nu ook verplicht dicht) weer open kan en verdere versoepelingen buiten. Winkels wordt nog niks overgezegd, dus dat wordt sowieso pas na mei.
Horeca wordt gezegd dat dat mid-zomer pas weer open mag. Dat gaat énorme problemen opleveren voor de economie vrees ik, als de toeristische sector hier nog een jaar dicht moet.
Op het moment mogen hotels nl alleen open voor essentiele reizen.

Ik had gehoopt op een staycation dit jaar, vorig jaar ben ik 8 dagen in NEderland geweest en dat was het voor de vakantie. Een weekje aan de kust zou erg welkom en fijn zijn. We gaan het zien...

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:25

Winged schreef:
secricible schreef:
Nederland had wel een plan liggen. Ook een recent plan overigens. Alleen bleek dat echt totaal niet opgewassen tegen corona.
Als je nu krantenartikelen leest van februari en begin maart die daar over gaan dan schiet je gewoon in de lach. So little did we know :+

en dat laat ook zien hoe complex deze hele situatie is. Je kan tig crisisplannen bedenken, maar elk crisisplan moet worden aangepast op een situatie. Je kan het globaal neerzetten, maar je kan niet de toekomst voorspellen.



Nee, eens hoor. Een pandemie van een ernstige direct dodelijke ziekte waarbij iedereen groene stipjes krijgt is heel anders dan een pandemie van een soort extreem verkoudheidsvirus. Ik heb het idee dat ons pandemieplan vooral heel effectief eas geweest voor de groene-stipjesziekte :+
Ik kan de crisisplannen niet meer vinden van toen (ik weet überhaupt niet of ze ooit zichtbAar zijn geweest), maar als ik de media-artikelen er over lees was de focus op het houden van vitale functies in het land (water, electriciteit, enz) en isoleren van besmettingen in quarantaine-units, maar “dat zou voor covid niet nodig zijn want de meerderheid verliep zonder symptomen”.
De inschatting was ook internationaal dat Nederland vrij weinig last zou hebben, omdat die vitale functies bij ons zo goed en onafhankelijk waren ingericht. Rondom ziekte ging men in het plan uit van een korte, acute code zwart en verder niks. Alles gewoon 3 maanden stil leggen en dan was de pandemie over.
Conclusie: we hadden echt geen idee waar de zwakke plekken zaten en het plan was totaal niet toe te passen op waar we tegenaan gelopen zijn.

Winged

Berichten: 33075
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:49

:j

Dat...

Net zoals vorig jaar '1 juno'.

Hij stond vrolijk ingekleurd op mijn kalender... Ik durf geen vakjes meer vrolijk in te kleuren nu _O-

Wat is de huidige situatie in China? Kunnen we daar iets van leren?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34735
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:54

Sodera schreef:
SusanH schreef:
Ook nog maar even iets positiefs, ik hoop echt dat dit waar is. Via de site van Maurice de Hond, hoopvolle ontwikkelingen van de cijfers wereldwijd en een bron van de Europese regionale directeur van de WHO die ook positief stemt, mutaties zijn doorgaans de aanvang van het einde van een pandemie. Wereldwijd dalen de cijfers gigantisch: https://www.maurice.nl/2021/02/24/zeer- ... ereldwijd/

Idd iedereen die dat wil kan getest worden. Maar ik wil dat niet. Dat betekent dat heel veel dingen voor mij straks misschien niet meer mogelijk zijn, hoewel ik wel volledig gevaccineerd ben in mei, en ook al corona heb gehad. Ik vind dat dat ruimschoots voldoende is.

Bizar dat zelfs de WHO geen eenduidige antwoorden geeft; hier noemen de WHO mensen juist dat al die mutaties zeer zorgelijk zijn. Ik kan het artikel zo even niet meer vinden maar door een Ierse meneer van de WHO werd genoemd dat versoepelen absoluut af te raden was ivm de mutaties :roll:

In navolging van mijn bericht gisteren, bedankt voor alle lieve berichtjes!

Onze persconferentie werd gisteren gehouden, inderdaad scholen en kinderopvang open vanaf 1 maart.
Huidige lockdown verder tot 5 april, dan gaat er daarna gekeken worden of de bouw (die is nu ook verplicht dicht) weer open kan en verdere versoepelingen buiten. Winkels wordt nog niks overgezegd, dus dat wordt sowieso pas na mei.
Horeca wordt gezegd dat dat mid-zomer pas weer open mag. Dat gaat énorme problemen opleveren voor de economie vrees ik, als de toeristische sector hier nog een jaar dicht moet.
Op het moment mogen hotels nl alleen open voor essentiele reizen.

Ik had gehoopt op een staycation dit jaar, vorig jaar ben ik 8 dagen in NEderland geweest en dat was het voor de vakantie. Een weekje aan de kust zou erg welkom en fijn zijn. We gaan het zien...


Ierland is ook zwaar geraakt.

Ja dat mensen bij de WHO elkaar ook zo tegenspreken is raar. Maar dat de cijfers wereldwijd dalen over de gehele linie gezien heb ik ook op een andere bron gelezen afgelopen dagen. Lees zoveel dat ik niet meer weet waar dat was. Maurice schijnt een klokkenluider bij het RIVM te hebben die weet dat de cijfers van de Britse variant absoluut niet die zijn, die het RIVM ons voorhoudt. De modellen kloppen niet. Volgens de klokkenluider (en dat schijnt ook ergens terug te lezen in een OMT verslag, ergens ver weg gestopt) zijn die cijfers in week 4 23% (week daarvoor was het 21%). Dus 23 % is de Britse variant, en dat loopt nauwelijks op.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:58

Ik vraag me dan vooral af waarom het rivm ons dan onjuiste info zou voorzetten. En hoe de startende stijging dan te verklaren zou zijn