Algemeen coronatopic #6

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13820
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:02


Karl66

Berichten: 29760
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:15

Laten we gewoon lekker de mensen vaccineren die wel graag willen en tegen de tijd dat we aan de mensen toe zijn die niet willen, dan hebben we waarschijnlijk allang groepsimmuniteit bereikt. Dus wat dat betreft, als iemand zich niet wil laten vaccineren, prima. Dan is er weer een extra vaccin voor mensen die het wel willen. Maar laten we alsjeblieft ophouden met die onzin dat vaccineren misschien wel meer risico's heeft dan corona zelf, dat is namelijk onzin.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:19

Karl66 schreef:
Laten we gewoon lekker de mensen vaccineren die wel graag willen en tegen de tijd dat we aan de mensen toe zijn die niet willen, dan hebben we waarschijnlijk allang groepsimmuniteit bereikt. Dus wat dat betreft, als iemand zich niet wil laten vaccineren, prima. Dan is er weer een extra vaccin voor mensen die het wel willen. Maar laten we alsjeblieft ophouden met die onzin dat vaccineren misschien wel meer risico's heeft dan corona zelf, dat is namelijk onzin.

_/-\o_

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:22

Shadow0 schreef:
Dat is of 10% van de mensen die positief testen, of 10% van de mensen die met klachten begint en positief getest wordt. Either way: veel mensen.


Of 10% van de positief getesten met klachten.
Is een gegronde reden om de kwetsbare groep te vaccineren.

Maar wacht even. Hoeveel van die 10% behoort tot de niet kwetsbare groep?

Dát en het % wat nergens last van heeft zijn twee kanttekeningen bij hersenloos iedereen onder druk van vaccineren te zetten.

Nogmaals het is geen kritiek op vaccineren, maar op blind achter het iedereen enten aanhollen. Wanneer de gezondheidszorg het aankan, zijn vrijheidsbeperkingen en vaccinereerdruk overbodig geworden.
Inderdaad Karl66.
Dat is wat ik al vaak geschreven heb: Tegen de tijd dat ik aan de beurt ben is het helemaal geen punt meer.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:41

Karl66 schreef:
Laten we gewoon lekker de mensen vaccineren die wel graag willen en tegen de tijd dat we aan de mensen toe zijn die niet willen, dan hebben we waarschijnlijk allang groepsimmuniteit bereikt. Dus wat dat betreft, als iemand zich niet wil laten vaccineren, prima. Dan is er weer een extra vaccin voor mensen die het wel willen. Maar laten we alsjeblieft ophouden met die onzin dat vaccineren misschien wel meer risico's heeft dan corona zelf, dat is namelijk onzin.


Ik ben het hier niet helemaal mee eens, want dit is wel enorm afhankelijk van de leeftijd! Ik snap het wel als jonge, fitte en gezonde mensen het risico van een vaccin te groot vinden. Ik ben half in de 30, fit en gezond en dan zijn de risico´s bij corona echt heel erg laag. Ik acht het risico van het vaccin ook laag, maar er is nog niets bekend over de lange termijn. Ik heb wel vertrouwen in de wetenschap en in het vaccin, maar ik vind niet dat je kunt stellen dat het onzin is.
Als je rond de 50-60 of ouder bent, je overgewicht hebt, medische problemen oid, dan wordt het een ander verhaal.
Ik sta echt achter het vaccineren, maar ik vind wel dat je er niet aan voorbij mag gaan dat daar ook gewoon een risico in zit.

Wel denk ik inderdaad met deze hoge vaccinatiebereidheid dat we vanzelf de groepsimmuniteit halen. Misschien nog wel voor iedereen die het wilt gevaccineerd is. Ik ben er alleen maar blij mee.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:47

Er zijn wereldwijd al miljoenen mensen gevaccineerd en die vallen niet bij bosjes om. Bovendien is een eventuele bijwerking van 'n vaccin kortdurend. Snap die aversie niet tegen vaccins. Vooral gezien het alternatief -de ziekte doorlopen- vele malen ernstiger kan uitpakken.

Karl66

Berichten: 29760
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 00:26

Vayo ook voor jongeren zonder gezondheidsrisico's is de kans op ernstige bijwerkingen door het vaccin echt extreem veel lager dan op restklachten door de ziekte zelf. Ik kan niet zo gauw percentages voor de corona vaccins vinden, maar bij vaccins praat je over ernstige bijwerkingen bij 1 op de 10.000 gevallen of daar ergens in de buurt. Dat is dus 0.01% kans. De kans op serieuze restklachten is ook voor iemand die jong en gezond is echt een heel stuk groter.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 02:11

elnienjo schreef:
Er zijn wereldwijd al miljoenen mensen gevaccineerd en die vallen niet bij bosjes om. Bovendien is een eventuele bijwerking van 'n vaccin kortdurend. Snap die aversie niet tegen vaccins. Vooral gezien het alternatief -de ziekte doorlopen- vele malen ernstiger kan uitpakken.


Ik heb totaal geen aversie tegen vaccins of dit huidige vaccin. Maar het is nieuw. Mrna vaccins waren mij niet bekend. Hoe je het ook wendt of keert er is nog niet bekend wat het op de lange termijn doet. Ik heb er vertrouwen in en ik acht de kans klein dat er lange termijn bijwerkingen van kunnen/zullen zijn. Maar het is toch niet gek om een dergelijk vaccin enigszins spannend te vinden? Ik zat bij de allereerste groep en toen las je al zoveel indianenverhalen. Ondanks dat ik dat wel kon relativeren vond ik het toch spannend. Er wordt letterlijk gemeld: ´omdat het vaccin kortgeleden is ontwikkeld, zijn er nog geen gegevens over eventuele bijwerkingen op de lange termijn of eventuele zeer zeldzame ernstige bijwerkingen.´

Ik ken inmiddels zoveel mensen om me heen die corona hebben gehad en er zo makkelijk zonder restklachten doorheen kwamen. Volgens mij is het in Nederland nog helemaal niet goed duidelijk hoe groot de kans is op restschade? Of dit vooral een bepaalde leeftijdscategorie treft? Of die mensen al eerder lichamelijk klachten hadden? En hoe lang deze restklachten aanhouden? En ze zijn er absoluut hoor mensen met flinke restklachten, dus daar moet zeker onderzoek naar gedaan worden!
Ik weet dat het risico er is en misschien zit ik er naast, maar ik schat dat risico voor mijzelf enorm laag in. Ik ken ook echt een aantal mensen die niet eens klachten hadden of echt alleen licht verkouden toen zij besmet waren met corona. Overigens schat ik het risico van het vaccin ook laag in hoor. Anders had ik me niet laten vaccineren. Ik heb me alleen niet laten vaccineren, omdat ik het risico van corona te groot/groter vond. Ik heb me laten vaccineren om kwetsbare om me heen te beschermen en bij te dragen aan de groepsimmuniteit.

Karl66 schreef:
Vayo ook voor jongeren zonder gezondheidsrisico's is de kans op ernstige bijwerkingen door het vaccin echt extreem veel lager dan op restklachten door de ziekte zelf. Ik kan niet zo gauw percentages voor de corona vaccins vinden, maar bij vaccins praat je over ernstige bijwerkingen bij 1 op de 10.000 gevallen of daar ergens in de buurt. Dat is dus 0.01% kans. De kans op serieuze restklachten is ook voor iemand die jong en gezond is echt een heel stuk groter.


Ik reageerde vooral op het ´ophouden met die onzin´, omdat ik vind dat twijfels en onzekerheid over een vaccin best serieus genomen mogen worden. Ik heb me ingelezen en daarna besloten dat ik het veilig genoeg vond. Een goede vriendin heeft op haar werk een cliënt die last kreeg van een aangezichtsverlamming na het krijgen van het vaccin. Dit is inmiddels weer weggetrokken, maar dit was nog niet zo ten tijde dat ik mijn eerste vaccinatie kreeg.
Ook heb ik jaren geleden mijn dochtertje laten vaccineren tegen mexicaanse griep. Er zijn zowel in Nederland als in Scandinavische landen mensen geweest die na de vaccinatie narcolepsie ontwikkelde. In Nederland heeft het Ministerie 5 miljoen uitgetrokken om tot een schikking te komen met de mensen die narcolepsie ontwikkeld hebben. Ik weet ook dat er nooit is vastgesteld dat het direct kwam door het vaccin, maar het was enorm opvallend te noemen dat er zo´n toename was van narcolepsie en dat al die mensen gevaccineerd zijn met Pandemrix. En zo´n schikking, dat wordt niet snel gedaan.

En ik ben echt geen wappie en ik weet ook echt dat je geen autisme oid kunt krijgen door een vaccinatie. Mijn kinderen hebben alle vaccinaties gehad. De oudste is ook recent gevaccineerd tegen het HPV. Maar het heeft me wel doen beseffen dat met name nieuwe vaccinaties ook risico´s met zich mee kunnen brengen.
Nogmaals ik heb vertrouwen in de vaccins en voel me kiplekker nu een week na mijn tweede vaccinatie. Maar ik vind het zelf wel belangrijk kritisch te zijn en me te informeren over een vaccin voor ik het laat inspuiten.

Volgens mij is er nog helemaal niet genoeg bekend over zowel eventuele bijwerkingen van het vaccin op lange termijn als duidelijke gegevens over restschade na het doormaken van corona om tot jouw uitspraak/stelling te komen.

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:01

Ik denk dat mensen ook steeds minder bang worden omdat ze zien dat veel mensen er gewoon simpel doorheen komen en herstellen. Hier ook. Ik ken meerdere mensen die Corona hebben gehad en die hebben er amper last van gehad. Ik ken er 2 die zijn overleden en die waren beiden al oud met onderliggend lijden.
Dus mensen gaan een soort risicoprofiel in hun hoofd maken en dan blijkt dat het middel nu zwaarder dan de kwaal weegt met de huidige maatregelen/lockdown.
Gisteravond bij Humberto zat er hoogleraar toegepaste economie van de uva. Erg interessant, zij vertelde ook dat we de kwetsbaren moeten beschermen maar op een andere manier dan de economie en de maatschappij op slot gooien.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:22

In trouw stond een mooi interview met Hugo de Jonge.
Vast ook een beetje met verkiezingssausje ondanks dat hij geen lijsttrekker is maar ik vond het ook wel realistisch, menselijk en met een mooie visie op toekomstige gezondheidszorg waarvan ik hoop dat deze iig deels waarheid mag worden.
https://www.trouw.nl/politiek/hugo-de-j ... ~be54d071/

Suzanne, bedoel je Barbara baarsma van herstel NL?
Want er is toch al behoorlijke kritiek op de haalbaarheid van hun plan. Los van de ethische kant.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:42

Vayo schreef:
elnienjo schreef:
Er zijn wereldwijd al miljoenen mensen gevaccineerd en die vallen niet bij bosjes om. Bovendien is een eventuele bijwerking van 'n vaccin kortdurend. Snap die aversie niet tegen vaccins. Vooral gezien het alternatief -de ziekte doorlopen- vele malen ernstiger kan uitpakken.


Ik heb totaal geen aversie tegen vaccins of dit huidige vaccin. Maar het is nieuw. Mrna vaccins waren mij niet bekend. Hoe je het ook wendt of keert er is nog niet bekend wat het op de lange termijn doet. Ik heb er vertrouwen in en ik acht de kans klein dat er lange termijn bijwerkingen van kunnen/zullen zijn. Maar het is toch niet gek om een dergelijk vaccin enigszins spannend te vinden? Ik zat bij de allereerste groep en toen las je al zoveel indianenverhalen. Ondanks dat ik dat wel kon relativeren vond ik het toch spannend. Er wordt letterlijk gemeld: ´omdat het vaccin kortgeleden is ontwikkeld, zijn er nog geen gegevens over eventuele bijwerkingen op de lange termijn of eventuele zeer zeldzame ernstige bijwerkingen.´

Een vaccin volgens het mRNA principe is niet zo heel nieuw. Het is al ontwikkeld tentijde van SARS en MERS, dus meer dan 10 jaar geleden.

Ik zou er voor getekend hebben in aanmerking te mogen komen voor Pfizer of Moderna, de effectiviteit lijkt echt 'n stuk hoger dan AZ of Janssen. Ook zijn de mRNA's makkelijker aan te passen naar nieuwe mutaties.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:46

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat mensen ook steeds minder bang worden omdat ze zien dat veel mensen er gewoon simpel doorheen komen en herstellen. Hier ook. Ik ken meerdere mensen die Corona hebben gehad en die hebben er amper last van gehad. Ik ken er 2 die zijn overleden en die waren beiden al oud met onderliggend lijden.
Dus mensen gaan een soort risicoprofiel in hun hoofd maken en dan blijkt dat het middel nu zwaarder dan de kwaal weegt met de huidige maatregelen/lockdown.
Gisteravond bij Humberto zat er hoogleraar toegepaste economie van de uva. Erg interessant, zij vertelde ook dat we de kwetsbaren moeten beschermen maar op een andere manier dan de economie en de maatschappij op slot gooien.

De kwetsbaren zullen toch niet zonder de mensen kunnen die voor hen moeten zorgen. Mensen in de zorg, de tandarts, de kapper, de pedicure, hun mantelzorger etc zullen zich dus ook moeten afschermen ipv los te kunnen gaan feesten. En wat te denken van de medewerkers van de hotels waar ze die kwetsbaren in willen ophokken. Ook hun kinderen zijn de banketstaaf, want als papa en mama met kwetsbaren werken kun je kinderen natuurlijk niet loslaten in zo'n virusbroedhol als een school.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:49

Citaat:
Ook heb ik jaren geleden mijn dochtertje laten vaccineren tegen mexicaanse griep. Er zijn zowel in Nederland als in Scandinavische landen mensen geweest die na de vaccinatie narcolepsie ontwikkelde. In Nederland heeft het Ministerie 5 miljoen uitgetrokken om tot een schikking te komen met de mensen die narcolepsie ontwikkeld hebben. Ik weet ook dat er nooit is vastgesteld dat het direct kwam door het vaccin, maar het was enorm opvallend te noemen dat er zo´n toename was van narcolepsie en dat al die mensen gevaccineerd zijn met Pandemrix. En zo´n schikking, dat wordt niet snel gedaan.

Ik heb gelezen dat mensen die besmet raakten met de Mexicaanse griep vaker narcolepsie ontwikkelden. Zou er dus niet van staan te kijken dat ze het virus al onder de leden hadden ten tijde van vaccinatie.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:50

Het principe mRNA vaccin is uiteraard al langer in ontwikkeling maar het SARS vaccin was onveilig in dieren en daarom nooit in mensen getest.
Er zijn nog veel meer ontwikkelingen daarna gedaan en dit is toch heus de eerste die in de klinische fase gegaan is. De vrouw die het bedacht heeft zal ook zeker voor van alles genomnineerd gaan worden.
Ik was absoluut nog sceptisch in een eerder stadium omdat nog niets bekend was over veilige doseringen en reactie van het lichaam maar ik vind dat er nu echt wel genoeg overtuigende data is :j

Verder is het gewoon een feit dat er af en toe fouten gemaakt worden, het is immers mensenwerk. Ik vind dus dat goedpraten van dingen die niet goed gegaan zijn net zo goed kwalijk. Bij de mexikaanse griep hebben ze te vroeg een goedkeuring gegeven voor adolescenten, de landen die dat niet gedaan hebben zijn nu achteraf blij. Dat mag gewoon erkend worden en er wordt nu ook voorzichtiger omgegaan met die hulpstoffen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 22-02-21 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13820
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:52

Die hoogleraar roept dat al maanden. Vond het altijd beetje cru want het kwam er op neer dat oudjes en kwetsbare opgesloten moesten worden opgesloten in hotels of omgebouwde leegstaande kantoren. Dat verkondigde ze een half jaar geleden. Ik weet niet wat ze gister vertelde

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34735
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:53

secricible schreef:
In trouw stond een mooi interview met Hugo de Jonge.
Vast ook een beetje met verkiezingssausje ondanks dat hij geen lijsttrekker is maar ik vond het ook wel realistisch, menselijk en met een mooie visie op toekomstige gezondheidszorg waarvan ik hoop dat deze iig deels waarheid mag worden.
https://www.trouw.nl/politiek/hugo-de-j ... ~be54d071/

Suzanne, bedoel je Barbara baarsma van herstel NL?
Want er is toch al behoorlijke kritiek op de haalbaarheid van hun plan. Los van de ethische kant.


Wat de Jonge oppert is idd een mooi streven, maar weet niet of mensen hier VPRO tegenlicht hebben gezien deze week? Dat ging precies daarover, de samenwerking in het begin van de corona crisis. En je zag meteen daarna al weer dat ieder het voor zich ging regelen. Ziekenhuizen die snel van de corona afdeling wilden, omdat dat geen geld oplevert bijvoorbeeld en dan tegen collega ziekenhuizen zeiden, nee wij hebben geen plek voor opname. Dus ja, het idee is mooi maar daar is een flinke omslag voor nodig in het zorgstelsel. We zullen af moeten van de marktwerking en de grote macht van verzekeraars en farmaceuten.

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:58

Citaat:
We zullen af moeten van de marktwerking en de grote macht van verzekeraars en farmaceuten.

En dat is het enige juiste antwoord als je het mij vraagt.
Daarom is het hier zo duur maar wel steeds minder zorg daar waar het moet, bij de patiënten en de directe mensen die deze mensen behandelen/verzorgen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:59

Vayo: bedankt voor je fijne uitleg!
Zo kijk ik er ook tegenaan.

En ook ik ken inmiddels tientallen mensen die besmet zijn vanwege risicowerk en op 1 iemand na met zwaar onderliggend lijden en 1 iemand die het wel ervaren heeft als een goede griep is de rest er fluitend doorheen gefietst zonder echte klachten of restklachten.
Ik zou het geen ebola willen noemen, dan staat mensen elkaar naar het leven om als eerste die enting te hebben denk.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:01

Popstra schreef:
Die hoogleraar roept dat al maanden. Vond het altijd beetje cru want het kwam er op neer dat oudjes en kwetsbare opgesloten moesten worden opgesloten in hotels of omgebouwde leegstaande kantoren. Dat verkondigde ze een half jaar geleden. Ik weet niet wat ze gister vertelde


Onze kwetsbaren zijn niet alleen oudjes van 80 die geen functie meer hebben en waar we prima vanaf kunnen voor een paar maanden (en ja, ik zeg dit met een dosis sarcasme, voor de duidelijkheid)

Dat zijn ook mensen vanaf 60, die nog volledig werken. Dat zijn 30ers met diabetes, die vol in het leven staan. Moeders, vaders die weliswaar overgewicht hebben, maar ook een gezin om voor te zorgen.

En wat elnienjo zegt is ook een terecht punt, deze mensen hebben zorg nodig. Ttv de sluiting van verpleeghuizen waren die verpleeghuizen niet ineens coronavrij. Zorg nam alsnog besmettingen mee naar binnen, dat zal met dit soort ophok-hotels niet ineens anders worden.


SusanH schreef:
secricible schreef:
In trouw stond een mooi interview met Hugo de Jonge.
Vast ook een beetje met verkiezingssausje ondanks dat hij geen lijsttrekker is maar ik vond het ook wel realistisch, menselijk en met een mooie visie op toekomstige gezondheidszorg waarvan ik hoop dat deze iig deels waarheid mag worden.
https://www.trouw.nl/politiek/hugo-de-j ... ~be54d071/

Suzanne, bedoel je Barbara baarsma van herstel NL?
Want er is toch al behoorlijke kritiek op de haalbaarheid van hun plan. Los van de ethische kant.


Wat de Jonge oppert is idd een mooi streven, maar weet niet of mensen hier VPRO tegenlicht hebben gezien deze week? Dat ging precies daarover, de samenwerking in het begin van de corona crisis. En je zag meteen daarna al weer dat ieder het voor zich ging regelen. Ziekenhuizen die snel van de corona afdeling wilden, omdat dat geen geld oplevert bijvoorbeeld en dan tegen collega ziekenhuizen zeiden, nee wij hebben geen plek voor opname. Dus ja, het idee is mooi maar daar is een flinke omslag voor nodig in het zorgstelsel. We zullen af moeten van de marktwerking en de grote macht van verzekeraars en farmaceuten.

Eens hoor, maar dat is volgens mij ook wat hij betoogt. We hebben mooie voorbeelden gezien denk ik in de crisis, maar het uitgangspunt is nu niet verandert: de schoorsteen moet blijven roken, dus geld blijft op de eerste plaats staan ipv goede zorg. Dat gaat een crisis niet op zichzelf veranderen (en krijg je tijdens een crisis ook niet structureel verandert)


DuoPenotti schreef:
Citaat:
We zullen af moeten van de marktwerking en de grote macht van verzekeraars en farmaceuten.

En dat is het enige juiste antwoord als je het mij vraagt.
Daarom is het hier zo duur maar wel steeds minder zorg daar waar het moet, bij de patiënten en de directe mensen die deze mensen behandelen/verzorgen.

Dat is echt veel te kort door de bocht. De grootste problemen waardoor zorg duur wordt is voornamelijk de absurde vergrijzing waar we tegenaan moeten gaan boksen nu en de aankomende 15-20 jaar. Er komen zoveel ouderen dat de werkende die last bijna niet meer kunnen dragen. Om maar even in de corona te blijven: het is bijna als een pandemie, de grootschaligheid van het probleem gaat ons nekken als we zo door gaan, niet de individu. Ook hierop kan onze zorg crashen als we niet structureel iets doen. En marktwerking verliezen is daar helpzaam in (maar doet ook goede dingen), maar accepteren dat we niet de zorg kunnen blijven bieden die we nu bieden is 2. De oplossing is niet harder werken, maar anders werken met elkaar.

maar wel klein beetje offtopic :D

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:03

Ja dat is ook een probleem die vergrijzing.
Maar die lagen managers een zeker zo groot. De marktwerking ook.
Waren die er niet zou het beter op te hoesten zijn, nu koste het aan alle kanten geld, plus plus plus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:06

Voor mij is het ook de enige reden dat ik het vaccin niet neem. Omdat de langere termijn bijwerkingen niet bekend zijn.

Daarnaast heb ik nu 2 x corona gehad. 2e keer veeeeel milder dan de eerste keer. Opgelopen van mijn oma :+ dialysepatiënt en diabeet, maar die is inmiddels helemaal weer hersteld. Ze vond het vergelijkbaar met een milde griep.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:09

Er zijn heel veel dingen die anders kunnen. We doen ook heel veel dingen met te hoog opgeleide mensen die niet zouden hoeven. Ik werk dan in de verpleeghuiszorg als (HBO) paramedici, maar ik doe dingen waarvan ik soms denk “hier hoef je mijn opleiding niet voor te hebben gedaan”. Ik denk ook aan fysiotherapeuten, die chronisch iedere oudere in een instelling behandelen, soms alleen maar door 3x per week een half uur rondjes met ze op de gang te lopen. Ook daarvoor is geen HBO-geschoolde nodig. Zorgmedewerkers die nu in het kleinschalig wonen ineens zelf moeten koken en schoonmaken, terwijl dat ook door een vrijwilliger of een niet-zorg opgeleid persoon kan gebeuren. En persoonlijk denk ik dat je werk alleen maar leuker wordt als je op niveau mag functioneren ipv constant dingen onder je niveau moet doen.

Er zijn zoveel dingen waar naar gekeken kan worden om die kosten in te kunnen gaan perken, ook dingen die veel minder aardverschuiving opleveren dan de invulling van de zorgstructuur. Er is echt zoveel mis in ons zorgstelsel, van dure managers en marktwerking, tot vreemde ingewikkelde invulling van functies door te duur personeel.

pien_2010

Berichten: 43655
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:25

Als ik hier op Bokt, corona patiënten topic lees word ik daar erg somber van . In eigen kring 1 iemand bijna dood, gaat redelijk weer, 1 iemand nog steeds erg vermoeid (licht geval) die aangaf te hopen dat hij niet bij de groeiende! groep gaat horen met restklachten, de rest gaat wel redelijk.
Dus fluitend door covid komen herken ik niet zo.
Was ik in maart nog erg laconiek dan ben ik dit nu allang niet meer. Integendeel, naarmate ik er meer over weet word ik voorzichtiger in afwachting van vaccin . Het is het me nl niet waard om met restklachten te blijven zitten.
Ik ken dus na 1 60++ die bijna dood was, alleen maar jongere mensen die goed ziek waren thuis en of met restklachten zaten. De vrouw is huisarts en zij gaat weer goed, maar is echt wel bang geweest want ook zij had het over de groeiende groep lichte gevallen met restklachten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34735
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:39

pien_2010 schreef:
Als ik hier op Bokt, corona patiënten topic lees word ik daar erg somber van . In eigen kring 1 iemand bijna dood, gaat redelijk weer, 1 iemand nog steeds erg vermoeid (licht geval) die aangaf te hopen dat hij niet bij de groeiende! groep gaat horen met restklachten, de rest gaat wel redelijk.
Dus fluitend door covid komen herken ik niet zo.
Was ik in maart nog erg laconiek dan ben ik dit nu allang niet meer. Integendeel, naarmate ik er meer over weet word ik voorzichtiger in afwachting van vaccin . Het is het me nl niet waard om met restklachten te blijven zitten.
Ik ken dus na 1 60++ die bijna dood was, alleen maar jongere mensen die goed ziek waren thuis en of met restklachten zaten. De vrouw is huisarts en zij gaat weer goed, maar is echt wel bang geweest want ook zij had het over de groeiende groep lichte gevallen met restklachten.


Maar hou er rekening mee dat de mensen die posten in dat topic klachten hebben, de mensen die geen klachten meer hebben posten niet meer mee. Ik heb het idee dat het een vertekend beeld geeft. Als je vraagt naar bevallingsverhalen krijg je ook vooral verhalen van mensen die nare dingen hebben meegemaakt. De mensen die een makkelijke bevalling hadden hebben veel minder de behoefte om dit te delen. Maakt de klachten die de (ex) corona patiënten hebben niet minder erg. Maar het is niet goed duidelijk te maken hoe groot die groep nu precies is. Ik ken vooral mensen die nu weer volledig functioneren. Een kleine groep is aan het reïntegreren. Die gaan met kleine stapjes vooruit. Maar dat herstel duurt wel lang, voor een kleine groep.

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:51

Ja precies Suzan :j