Schuldhulpmaatje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Schuldhulpmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 14:44

Hallo Bokkers,

Ik heb mij aangemeld als Schuldhulpmaatje. Door de lockdown duurt mijn intakegesprek wat langer en daarna een 3 daagse training.

Ik ben benieuwd of er meer Bokkers Schuldhulpmaatje zijn en hoe jullie ervaringen zijn +:)+

Groetjes Nienke

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:02

Wat leuk! Ik heb me pasgeleden ook aangemeld maar ook voor mij inderdaad een 'wachttijd ivm corona'. In welke regio heb je je ingeschreven?

Moska

Re: Schuldhulpmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:05

Ik doe hetzelfde werk, maar dan via Humanitas. Telt dat ook?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 15:15

Zeker Moska! Wat zijn je ervaringen :)

Wat leuk moislief! Door corona idd even wachten, maar goed het begin is gemaakt. :))

Ik heb me ingeschreven in de gemeente midden Groningen. En jij?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:21

Grappig, ik heb vanavond mijn intakegesprek haha.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:23

Ik heb tot nu toe een paar leuke deelnemers gehad, die echt gemotiveerd waren. En waarbij het gelukt is om de boel op de rit te krijgen. Maar ook een die geen inzage wilde geven. Hierdoor heb ik ze niet goed kunnen helpen. Wel mijn zorgen uitgesproken richting deelnemers en in dit geval dorpenteam. Zodat ze wel op de radar blijven.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 15:33

Lolacabana schreef:

Leuk! Ben benieuwd wat je er van gaat vinden. :))

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 15:34

Moska schreef:
Ik heb tot nu toe een paar leuke deelnemers gehad, die echt gemotiveerd waren. En waarbij het gelukt is om de boel op de rit te krijgen. Maar ook een die geen inzage wilde geven. Hierdoor heb ik ze niet goed kunnen helpen. Wel mijn zorgen uitgesproken richting deelnemers en in dit geval dorpenteam. Zodat ze wel op de radar blijven.

Fijn dat je al een aantal deelnemers hebt kunnen helpen... Erg fijn als ze zelf ook gemotiveerd zijn en je samen alles op de rit krijgt.

Jammer dat er ook deelnemers zijn die niet willen, goed dat ze op de radar blijven!

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:37

WinSel schreef:
Zeker Moska! Wat zijn je ervaringen :)

Wat leuk moislief! Door corona idd even wachten, maar goed het begin is gemaakt. :))

Ik heb me ingeschreven in de gemeente midden Groningen. En jij?

Hier noord-brabant :-). Ik blijf het topic in ieder geval volgen ben ook benieuwd naar ervaringen

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 16:06

Moska schreef:

Ik ben nog even benieuwd hoeveel tijd je per week hier aan besteed?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:08

Ik vind het concept erg interessant :) Nooit voor opgegeven maar het lijkt me een mooie kans om bij te dragen.
Kunnen jullie hier iets meer over vertellen?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:43

Momenteel weinig tijd, ik werk fulltime en doe dit ernaast. Heb nu twee deelnemers onder mijn hoede, maar die vergen weinig tijd. Hooguit twee uurtjes per maand. Maar weet van collega vrijwilligers dat ze bij de ‘zwaardere’ deelnemers meerdere uren per week kwijt zijn.

Ivm mijn werk ben ik wel selectief met welke deelnemers ik ga helpen. Wel zo fair voor beide partijen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:49

WinSel schreef:
Hallo Bokkers,

Ik heb mij aangemeld als Schuldhulpmaatje. Door de lockdown duurt mijn intakegesprek wat langer en daarna een 3 daagse training.

Ik ben benieuwd of er meer Bokkers Schuldhulpmaatje zijn en hoe jullie ervaringen zijn +:)+

Groetjes Nienke

Ik werk in het sociale werk en heb regelmatig met financieel problemen van clienten te maken gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:56

Interessant! Ik lees even mee :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 17:16

Ik ben sinds kort begonnen met de thuissituatie Schuldhulpverlening. Via google kwam ik bij Schuldhulpmaatje en dat sluit natuurlijk mooi aan. Dus ben erg benieuwd hoe het in de praktijk gaat zijn.

Gizeppie hoe ga jij met cliënten om met financiële problemen?

Blijheid, het lijkt me inderdaad erg interessant! Ben heel benieuwd. De studie bevalt me heel goed en ben ik erg enthousiast over. Kan niet wachten om het in praktijk te brengen

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:53

Ik heb me hier ooit voor aangemeld, maar heb me na de intake gelijk weer teruggetrokken. Ik werk full time en ze gaven aan dat je sowieso het weekend + een aantal weekavonden eraan moest spenderen. Toen schrok ik al. En toen die man zei dat ik overdag tijdens mijn werk opgeroepen kon worden omdat je dan direct moet helpen bij uithuiszettingen vond ik dat te heftig voor een rol als vrijwilliger. Ten eerste ziet mn manager me al aankomen, maar ik zie mij echt geen opvang regelen voor bijvoorbeeld een gezin. Ik ga dan echt ten onder aan de stress.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:27

Ceffyl schreef:
Ik heb me hier ooit voor aangemeld, maar heb me na de intake gelijk weer teruggetrokken. Ik werk full time en ze gaven aan dat je sowieso het weekend + een aantal weekavonden eraan moest spenderen. Toen schrok ik al. En toen die man zei dat ik overdag tijdens mijn werk opgeroepen kon worden omdat je dan direct moet helpen bij uithuiszettingen vond ik dat te heftig voor een rol als vrijwilliger. Ten eerste ziet mn manager me al aankomen, maar ik zie mij echt geen opvang regelen voor bijvoorbeeld een gezin. Ik ga dan echt ten onder aan de stress.

Oei, ik had er ook over gedacht mij aan te melden, maar als ik dit lees dan toch maar niet.
Daarvoor heb ik het te druk met mijn baan.
En nee, als je dan nog bij een huisuitzetting mag gaan assisteren ben ik bang dat ik dat niet strikt genoeg gescheiden kan houden van mijn eigen prive leven.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 18:38

Mocht dat inderdaad de bedoeling zijn, is dat voor mij ook geen optie. Ik werk fulltime en heb m'n eigen leven. Ik wil dit er "gewoon" bij doen om iemand te helpen en omdat het aansluit bij m'n studie.

Ik wacht het intakegesprek af en kan dan altijd beslissen wat ik ga doen. :)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:00

Ceffyl schreef:

Dat vind ik wel erg ver gaan. Zeker de mate van financiële problemen is mijns inziens te heftig om een vrijwilliger aan te koppelen. Mensen die worden geconfronteerd met een uithuiszetting hebben professionele hulp nodig.

Schuldhulpmaatje is een goed initiatief. De drempel ligt wellicht wat lager om hulp te zoeken en ook het sociale contact, het luisterende oor, kan veel betekenen. Ik ben wel van mening dat er (ook in het belang van de vrijwilliger) goed moet worden gekeken naar het profiel van de aanmelder en dat er spoedig moet worden doorverwezen als er meer speelt dan “op de rit helpen en oogje in het zeil houden”.

Edit; lange werkdag. Ik typ moeilijk :')
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 16-02-21 19:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:10

Ik loop nu stage bij een bewindvoerder, dus ik zit ook vol in de schuldhulpverlening.
Dapper om dit als vrijwilliger te gaan doen hoor. Ik volg omdat ik benieuwd ben hoe dit verloopt en wat de eisen zijn :)

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:17

Interessant concept, ik kende het niet.
Ik heb jammer niet genoeg tijd om iemand echt op de rit te helpen.

Ik vind het wel leuk om af en toe naar mensen hun financiële situatie te kijken, en daar wat tips over te geven.
Bij diverse banken kun je een overzicht zien waar je uitgaven naar toe gaan.
Veel mensen schrikken dan toch dat ze veel meer uitgeven aan luxe artikelen dan ze zelf door hebben.

Ik ben wel benieuwd hoe hoog de schulden zijn van de kandidaten die hulp zoeken.
Mensen met een schuld van 5000 euro kun je denk ik prima helpen, als de schuldeisers een beetje mee willend zijn :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:35

Vanaf ongeveer 4000 euro schuld kun je in aanmerking komen voor bewindvoering.
Dus ik gok dat vrijwilligers zullen helpen bij schulden onder het totaal bedrag van 4000 euro.

Dit is in het geval van verkwisting en schulden.
Medische redenen natuurlijk niet meegenomen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 21:29

Zoals ik van de coördinator begreep kom je ook bij mensen terecht die nog geen schulden hebben, maar wel snel schulden kunnen krijgen. Ik ga er van uit dat je, als vrijwilliger, niet de zware casussen krijgt...
Laatst bijgewerkt door WinSel op 16-02-21 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:34

WinSel schreef:
Zoals ik van de coördinator begreep kom je ook bij mensen terecht die nog geen schulden zijn, maar wel snel schulden kunnen krijgen. Ik ga er van uit dat je, als vrijwilliger, niet de zware casussen krijgt...

Dat denk ik ook niet hoor. Wel mooi werk als je zo kunt helpen om te voorkomen dat ze in de schulden komen +:)+

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 22:26

Lolacabana schreef:

Hoe ging je gesprek? :D