Groot verpakkingen vaak duurder?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 20:23

Ik ben er recentelijk eens op gaan letten nadat het me toevallig op viel. En.. Ik schat in dat groot verpakkingen zo'n kwart van de tijd duurder zijn dan klein en normale verpakkingen..

Zo zag ik vandaag wasmachine pods. Verpakking met 15 stuks was 25 cent per stuk. Een verpakking met 40, 27 cent per stuk van hetzelfde formaat. De XL heb ik niet de moeite voor gedaan om te vergelijken want zo veel opslagruimte heb ik niet in huis :')

Hetzelfde vandaag bij het kattengrit . Klein verpakking 54 cent per litter, groot 60 cent.

Dit gaat uiteraard om hetzelfde merk en variatie. Enkel klein versus grote verpakking. Is dit een sneaky nieuwe marketing strategie of heb ik al die tijd gewoon sullig te veel betaald? :=

Is het jullie ook (al) opgevallen? Ik kijk tegenwoordig standaard naar de kiloprijs. Zou graag groot verpakkingen kopen ivm. afval, maar ja.. Ik weiger extra te betalen om te kopen "in bulk".
Laatst bijgewerkt door Cubone op 15-02-21 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Re: Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:25

Oh ja, mij ook. Het voordeelpak rijst is per kilo duurder dan de kleine verpakking. Ik check ook altijd de kiloprijs

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:27

Nooit opgevallen. Ga er nu ook maar eens op letten.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:28

Ik ben werkzaam als marketeer in de FMCG.
Als fabrikant kun je alleen prijsadvies geven, de winkel maakt de uiteindelijke beslissing over de prijs die op het schap komt. Vanuit het merk wil je altijd wel wat volume-voordeel geven (anders is er geen reden om een grootverpakking te kopen), maar als de winkel besluit om de kg prijs van een grootverpakking hoger te zetten dan een kleinere verpakking kun je daar als merk van alles van vinden, maar dus niks aan doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:29

Zo zijn aanbiedingen ook zelden echt spannend. De AH heeft nu de 200gr zakjes cashews in de aanbieding, die daardoor nu wel 5 cent goedkoper zijn per kilo dan de 500gr zakken...

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:30

Ik kijk ook altijd naar kilo of liter prijs :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:32

Ik denk dat mensen er van uitgaan dat een grootverpakking voordeliger is, dus de verkoper doet juist die prijs omhoog omdat mensen het zonder te kijken mee grissen. Ik kijk ook altijd naar de kiloprijs of stuksprijs.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:33

Was mij ook al eens opgevallen, zo lijken de aanbiedingen in die euroknallers winkels goedkoper, 3 flacons sanex voor 10.- maar dan zijn het vaak wel de kleintjes en als je die dan weer omrekent ben je duurder uit.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:35

Ik herken dat niet, net even nagerekend met 2 soorten kattengrit wat wij verkopen maar dan is de grootverpakking toch een paar cent goedkoper

Ook wat kattenvoer berekend en ook die zijn duidelijk goedkoper in grootverpakking

Maar dan heb ik het wel over een speciaal zaak waar wij ons houden aan prijzen van de fabrikant

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:36

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:36

Helaas valt dit inderdaad onder standaard misleiding. Soms heb je van die verpakkingen die nooit normaal verkrijgbaar zijn maar enkel in actieformaaat en dan staat er een absurde korting bij (van 23 voor 14 of zo).
Omdat die dan ergens bij de kassa staan gaat niemand even teruglopen om naar de kg prijs te kijken van de standaard verpakking.

Overigens is mijn kattenvoer wel voordeliger in 10 kg zak, konijnenvoer niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:55

Nou neem alleen al Appelsientje. De gewone literpakken zonder vruchtvlees zijn goedkoper dan de 750cc pakken mét vruchtvlees. Ze zijn én hun afval (vruchtvlees) kwijt en krijgen per liter meer. Das handel!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:01

Heel toevallig, maar heb 2 dagen geleden ook opgemerkt dat de cola zero goedkoper is hier als je het per 6 koopt dan als je het per 24 koopt :') .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:03

Ik kijk ook altijd naar de kiloprijs. Bij de Makro zijn grootverpakkingen vaak echt een heel stuk goedkoper, maar daar staat dan weer nooit de kiloprijs bij dus sta ik regelmatig te rekenen voor het schap :')

Bij de toko kun je ook mooie grootverpakkingen vinden die een stuk goedkoper zijn.
Maar bij de supermarkt inderdaad niet altijd. Zo koop ik de rijst vaak in zakjes van een kilo omdat de grote zakken gewoon duurder zijn per kilo. Gek eigenlijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:12

Ik had dat laatste met hondevoer 10 kg was per kg goedkoper dan de 15 kg Reactie van de fabrikant was dat ze deze goedkoper konden inkopen
ja dan bestel ik die toch?
Ik check altijd de kg prijs

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:30

cissy schreef:
Nou neem alleen al Appelsientje. De gewone literpakken zonder vruchtvlees zijn goedkoper dan de 750cc pakken mét vruchtvlees. Ze zijn én hun afval (vruchtvlees) kwijt en krijgen per liter meer. Das handel!

Dat komt om het sap ingedikt (zonder vruchtvlees) wordt vervoerd (minder ruimte) en in Nederland wordt het water weer toegevoegd tot de normale hoeveelheid.
Met vruchtvlees is of vervoerd naar Nederland(ingedikt met vruchtvlees=meer ruimte) of in Nederland wordt er pulp (was vroeger bietenpulp.. nu weet ik het niet) aan toegevoegd, wat beide meer geld kost dan de "gewone" sap.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:59

MoppieFilou schreef:
Heel toevallig, maar heb 2 dagen geleden ook opgemerkt dat de cola zero goedkoper is hier als je het per 6 koopt dan als je het per 24 koopt :') .

Hadden wij laatst ook uitgerekend met de cola en de sinas :+

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:54

Toevallig gisteren bij Lidl.
Pijnboompitten zakje 50 gram 1,79
Plastic bakje met 100 gram 4,69
Allebei van hun merk Alesto een verschil van 1.11 euro per 100 gram

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:19

Ik denk wel dat daar ook het verschil in verpakking zit, zakje is goedkoper dan een bakje

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:23

Ja het viel mij op bij nespresso cupjes! De verpakking met 40 stuks is duurder dan die met 20 stuks. Echt zo raar vond ik dat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:37

Vanillia schreef:
Ik ben werkzaam als marketeer in de FMCG.
Als fabrikant kun je alleen prijsadvies geven, de winkel maakt de uiteindelijke beslissing over de prijs die op het schap komt. Vanuit het merk wil je altijd wel wat volume-voordeel geven (anders is er geen reden om een grootverpakking te kopen), maar als de winkel besluit om de kg prijs van een grootverpakking hoger te zetten dan een kleinere verpakking kun je daar als merk van alles van vinden, maar dus niks aan doen.

Het heeft soms ook te maken met de levering. In de dierenspeciaalzaak waar ik werkte werden de prijzen per levering aangepast aan de op dat moment geldende inkoopprijs.

Stel dus dat deze week de kleinverpakking geleverd wordt, je zet de prijs, volgende week is de grootverpakking geleverd maar de aankoopprijzen zijn gestegen, wordt enkel de prijs van de grootverpakking (die dan geleverd is) aangepast, die van de kleinverpakking wordt pas met de volgende levering aangepast.
Niet altijd super logisch (en als een klant het opmerkte dan werd het wel aangepast, vaak werd dan de kleinverpakking duurder gezet :+ )

Ik kijk daarom ook altijd naar kiloprijzen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:23

8nnemiek schreef:
Ik kijk ook altijd naar de kiloprijs. Bij de Makro zijn grootverpakkingen vaak echt een heel stuk goedkoper, maar daar staat dan weer nooit de kiloprijs bij dus sta ik regelmatig te rekenen voor het schap :')

Dat vind ik dus echt zo ontzettend fijn in Duitsland! Hier staat gewoon altijd aangegeven hoe veel het kost per 1kg/1 liter/100 gram, afhankelijk van wat de meest logische eenheid is. Je staat dus nooit te rekenen en ziet in een oogopslag wat het voordeligste is.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:38

Wablief. Ik doe weliswaar niet zo vaak boodschappen, maar ik had inderdaad wel in mijn hoofd zitten dat grootverpakking goedkoper is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:40

Ik let er ook altijd op, maar heb eigenlijk nog nooit gezien dat een grootverpakking duurder was. Wel dacht ik dat een grote zak rijst bij de toko goedkoper zou zijn dan bij de supermarkt, dat had ik mis.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:24

ik had dit topic gisteren gezien en echt damn!! Ik wilde net truffelmayo van jean baton kopen. En daarbij was de kleine verpakking per liter ook goedkoper dan de XL pot!