Reuma en werken: welk beroep doe jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Reuma en werken: welk beroep doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:19

Ik weet dat niet elke vorm van reuma hetzelfde is en niet iedereen dezelfde problemen ervaart. Maar ik ben wel eens nieuwsgierig in het algemeen wat voor werk mensen met een reumatische aandoening doen.

Dus.. wat doe jij? Heb je ook ander werk gedaan? Waarom ben je daarmee gestopt? En hoe gaat het in het algemeen op het werk?

Eventueel dingen als leeftijd en soort reuma mag je ook vermelden maar moet natuurlijk niet.

Anoniem

Re: Reuma en werken: welk beroep doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:48

Indien je bent moeten stoppen met werken is je reactie ook welkom.
Als je dan even wil aangeven welk werk je deed en waarom je bent moeten stoppen zou ik dat ook fijn vinden.

Het mag ook altijd via pb als je het liever niet in het topic zet, ik vraag mij gewoon af hoe mensen met reuma zich redden in de maatschappij en welke richtingen je uit kan :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:12

In de zorg op een speciale afdeling voor dementerenden: uitzonderlijk gedrag, dat is heel iets anders dan de reguliere PG woning. Last van mijn reuma heb ik elke stap,dat heb ik thuis ook. maar het enige wat echt zwaar is is iemand douchen en dat door de gladheid van het water op de vloer!. mag ik ook vragen waarom je al die gegevens hebben wilt, en wat je er dan mee doet? Want dit is geen standaard interesse...

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:27

Ik werk in het volwassenenonderwijs en ben daarnaast medisch vertaler. Ik had wel dierenarts willen worden, maar dat werd mij destijds door de reumatoloog sterk afgeraden (ik heb al reuma sinds mijn 17/18).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:57

Er gebeurd niks met de gegevens hoor kwita, gewoon persoonlijke interesse omdat ik zelf vast zit en niet weet welke kant ik nog uit kan. Dus vroeg ik me af hoe anderen het doen. Maar omdat ik het topic niet gewoon over mezelf wil laten gaan heb ik het als algemene vraag gesteld ;)

Bedankt voor de reacties in ieder geval.

Fid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:15

Ik heb fibro ook een vorm van reuma. Ik heb altijd in een verpleeghuis gewerkt maar kan dat lichamelijk niet meer. Nu werk ik bij de terminale nachtzorg. Dit had ik veel eerder moeten doen. Ik werk bij mensen thuis 1 op 1. Of in een hospice max 6 cliënten. Zo kan ik blijven werken zonder dat ik meer last krijg. Pijn heb ik elke dag of ik nou thuis op de bank zit of bij andere mensen.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:21

Ik ben vanuit de gehandicaptenzorg naar ambulant begeleider gegaan. Ik kon het werk fysiek niet meer aan. Dit kwam niet alleen door reumatische klachten maar ook om een andere chronische blessure

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:36

TS vanuit welke kant zit je vast, vanuit je werk je toekomst beeld en evtw dromen...gewoon interesse hoor!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:34

Hier nu 28 en vanaf 4 jaar jeugdreuma. Inmiddels is het zo'n 6 jaar "in rust" en ben ik 4,5 jaar geleden m'n eigen hondenuitlaatservice begonnen. Elke dag dus wandelen haha. Tot op heden gaat dat top, maar kan natuurlijk elk moment weer opspelen.
Ik heb het risico genomen, want ik wordt hier gelukkig van, niet van op kantoor zitten.
Wel op zoek naar een eigen terrein (onvindbaar helaas), zodat ik mocht het minder gaan niet persee meer zulke einden hoef te lopen en eventueel kan omvormen naar dagopvang of hondenschool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:07

kwita schreef:
TS vanuit welke kant zit je vast, vanuit je werk je toekomst beeld en evtw dromen...gewoon interesse hoor!

Om het heel kort te houden: werk. Het is gebleken dat het werk wat ik nu doe niet datgene is wat ik tot mijn pensioen vol ga houden en ik heb besloten dat er verandering nodig is. Maar daar zit ik vast, want wat kan ik nog doen? Ik heb een Bachelor maar in een heel specifieke richting. Datzelfde werk op een andere plaats moet je al erg veel geluk mee hebben dat het anders is en dat ik het dus wel zou kunnen, dus daar ben ik wat terughoudend naar (misschien ook omdat het mij intussen zo diep gebracht heeft dat ik gewoon uit die hele richting weg wil). En verder heb ik geen idee wat ik nog zou kunnen, ik weet dat er vast nog tig mogelijkheden zijn, maar ik zie het even niet zeg maar.

@Loiz: dat vind ik echt top om te lezen! Als we het dan toch over dromen hebben, haha ..
Maar ik vraag me dan af of je ervan kan leven als uitlaat, omdat je dan toch wel beperkt bent in het aantal uren in een dag zeg maar. Ik zou het ook eerder zien als een dagopvang, dat is mijn ultieme droom, maar dat vinden en financieren is weer een ander paar mouwen :+

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:14

Ik volg even mee.. Voor ideeën voor mijn moeder. Zij heeft altijd catering gerelateerde werkzaamheden gedaan, maar dat gaat ivm haar handen en schouder nu echt niet meer. Het is erg lastig om dan iets 'nieuws' te verzinnen met 50+..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:35

Dat lijk me inderdaad helemaal niet makkelijk, ik hoop zo'n situatie voor te zijn door op een wat jongere leeftijd de beslissing al te maken. Maar ik weet toch niet goed waar te beginnen, dus hopelijk vanuit dit topic wat inspiratie & mogelijkheden :)

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:41

Geen reuma wel MS.
Vanuit de 24 uurs gehandicaptenzorg overstap gemaakt naar puur alleen begeleiding en werk vaste dagen en tijden voor goede balans werk / thuis

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:54

Hier ook Fibro ik heb tot 15 jaar geleden gewerkt als mechanisch monteur wat betekende zwaar werk in onmogelijke posities. BV een motor ergens onder hangen of onder/op/tussen rollenbanen liggen om onderhoud te kunnen doen.
Eerst merkte ik dat ik de volgende dag nog last had van mijn lijf en ook na een weekend was het niet weg, toen minder kracht in mijn handen daarna alles uit je handen laten vallen en dat niet voelen. Continue pijn in je lijf.
Dikke handen en gewrichten waardoor je zo stijf als een plank ben.
Nu doe ik technisch administratief werk en ook de muis is soms een crime of gewoon een pen vasthouden het meer zitten is ook niet ideaal.
Maar goed ik merk ook dat klussen bij mijn paard ook niet altijd even makkelijk meer gaan.