Ervaringsdeskundige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Ervaringsdeskundige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 12:57

Ik zit momenteel helaas al 2 jaar ziek thuis in verband met ptss. Recentelijk ook mijn wia keuring gehad en voorlopig volledig arbeidsongeschikt verklaard.

Terugkeer in mijn oude functie is niet meer mogelijk en terugkeer naar mijn werkgever eigenlijk ook niet meer. De grote zoektocht naar ‘wat dan?’ is dus begonnen. Nou ben ik de optie ervaringsdeskundige aan het bekijken. Op die manier kan ik iets negatiefs in iets positiefs omzetten en anderen in de toekomst gaan helpen. Zijn er hier mensen die ervaringsdeskundige zijn of hier ervaring mee hebben?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:03

Robijntjah werkt als persoonlijk begeleider en ervaringsdeskundige in de psychiatrie. Misschien kan je haar eens een pb doen :)

Iris82

Re: Ervaringsdeskundige

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:16

Als jij niet kan werken omdat jouw ptss daarbij zo in de weg zit, is het dan wel verstandig om als ervaringsdeskundige aan de slag te gaan? Dat lijkt me alleen maar meer triggers?

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:24

Iris82 schreef:
Als jij niet kan werken omdat jouw ptss daarbij zo in de weg zit, is het dan wel verstandig om als ervaringsdeskundige aan de slag te gaan? Dat lijkt me alleen maar meer triggers?

Hier ben ik het ook wel mee eens. Ik heb ook ptss en andere diagnoses, en ik wilde ook ervaringsdeskundige worden. Maar het viel mij veel zwaarder dan ik had gedacht en ik nam alles "mee naar huis" als het ware.

Zeker niet om je te ontmoedigen, want als jouw gevoel dit ingeeft dan zou ik het zeker proberen. maar let daarbij wel goed op jezelf, want je hebt zo te lezen al genoeg sores (gehad) en het draait op de eerste plaats om jouw eigen gezondheid :(:)

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:27

Ik volg even.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:33

Ik heb nog nooit gehoord van "ervaringsdeskundige" als beroepstitel. Ik dacht dat die term gebruikt wordt iha voor mensen die bv een bepaalde ziekte hebben doorgemaakt en daardoor automatisch ervaringsdeskundig zijn geworden.
Begrijp ik dus goed dat in Nederland mensen hiervan hun beroep kunnen maken in de gezondheidssector? Of meer als zelfstandige ondernemer?
Edit, zie nu de tweede post in dit topic :+
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 06-02-21 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 13:33

Ik zal Robijntjah even een bericht sturen, bedankt voor de tip. Volgens mij hebben we dezelfde achtergrond (als ik het me goed herinner).

Voor wat betreft de zorgen, lief dat jullie daaraan denken, maar mijn eigen psycholoog opperde het dus vind ik het het bekijken waard :)

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 13:34

Kuggur schreef:
Ik heb nog nooit gehoord van "ervaringsdeskundige" als beroepstitel. Ik dacht dat die term gebruikt wordt iha voor mensen die bv een bepaalde ziekte hebben doorgemaakt en daardoor automatisch ervaringsdeskundig zijn geworden.
Begrijp ik dus goed dat in Nederland mensen hiervan hun beroep kunnen maken in de gezondheidssector? Of meer als zelfstandige ondernemer?

Beiden. Het wordt steeds meer gebruikt in de gezondheidszorg, omdat het van grote meerwaarde is. Er worden speciale opleidingen voor aangeboden door erkende hogescholen. Niet door zelfstandig uit de grond gestampte stichtingen zeg maar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:36

Bedankt voor je antwoord, dat is hier in het hoge Noorden geloof ik nog niet zo doorgedrongen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:58

Gebeurt in NL steeds meer in de GGZ.
Er gaat wel een heuse opleiding aan vooraf en er wordt wel gekeken of je geschikt bent. Sommige mensen zijn uiteraard niet bijzonder geschikt om anderen met psychische problemen te helpen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:31

In het hoge noorden werken ook al wat ervaringsdeskundigen maar er is landelijk nog veel winst te behalen.

Wat leuk dat mijn naam hier naar voren komt. Ik werk inderdaad fulltime in de GGZ als ervaringsdeskundige.

Mocht er iemand vragen hebben mogen die altijd gesteld worden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:51

Robijntjah schreef:
In het hoge noorden werken ook al wat ervaringsdeskundigen maar er is landelijk nog veel winst te behalen.

Wat leuk dat mijn naam hier naar voren komt. Ik werk inderdaad fulltime in de GGZ als ervaringsdeskundige.

Mocht er iemand vragen hebben mogen die altijd gesteld worden.

Kuggur woont op IJsland volgens mij, iets noordelijker dan Noord-Nederland :D

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:58

In de verslavingszorg worden ervaringsdeskundigen ook veel ingezet. Natuurlijk met een passende opleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:08

Het is een mooi idee, maar om eerlijk te zijn vind ik het met name met ptss een lastig iets. Ik heb zelf de keuze gemaakt het niet te doen. De kans op triggers is enorm aanwezig, en je mag jezelf echt wat rust gunnen wat dat betreft. Persoonlijk zou ik er pas voor kiezen als je er echt "vanaf" bent (om het zo maar te noemen). Waak ervoor dat je niet ten koste van jezelf anderen wil gaan helpen, dat is een bekende valkuil bij mensen met trauma. :(:) Pas goed op jezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:14

Oh grapje :+

Pod is dan wel weer uit die regio over komen waaien.

Ik heb overigens ook onder andere ptss.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:28

Ervaringsdeskundigheid is op verschillende 'niveau's' in te zetten, van inloophuizen/maatschappelijke buurthuizen tot gesloten psychiatrische afdelingen. Daarin verschilt het dus ook qua heftigheid en triggers, misschien kun je dat meewegen in je keuze.

Edit: wat Bizzybijtje zegt ben ik het wel mee eens, eerst zelf volledig herstellen voor je anderen wil gaan helpen, anders neem je een groot risico qua kwetsbaarheid.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 17:38

Laat even helder zijn dat ik dit niet binnen nu en een half jaar voor ogen heb. Het lijkt me voor de hand liggend dat ik zelf eerst hersteld ben. Wel kijk ik graag naar de toekomst en mijn mogelijkheden.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:02

Ik werk ook in de GGZ en ben zelf niet ervaringsdeskundig, maar een aantal van mijn collega’s wel en we doen ook veel mbt herstel. Heb je daar al eens naar gekeken? Herstelcursussen als bijvoorbeeld de WRAP, op eigen kracht of herstellen doe je zelf? Dit zou een mooi opstapje kunnen zijn om met je eigen herstel aan de slag te gaan of om uiteindelijk zelf zo’n cursus te geven, als je dat ambieert :) Welke opleiding tot ED overweeg je?