We krijgen heel veel sneeeeeeuw!!! En gladheid.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

We krijgen heel veel sneeeeeeuw!!! En gladheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 13:38

Omdat ik een waarschuwing voor slecht weer wel op zijn plaat vind, ook namens mijn meteovrienden die zich zorgen maken.

Het is nu wel duidelijk, vanaf morgenmiddag/avond gaat het sneeuwen, en on-Nederlands hard ook :')
Een weeralarm zal niet vreemd zijn. Even de verwachtingen op een rijtje:

- vanaf zaterdag zware sneeuwval, met 10 tot 15 centimeter in de nacht.
- Zondag de hele dag sneeuw, ook zo'n 10 tot 15 centimeter.
- Zondagnacht dus in totaal dus zo'n 30 tot misschien wel 50 cm sneeuw.
- Maandag nog 5 tot 10 cm extra sneeuw.
- Veel wind, wat het dus extra koud maakt, maar ook sneeuwduinen veroorzaakt.
- Op sommige plekken in Nederland ijsregen, wat kan zorgen voor zeer zware ijzel.
- Op sommige plekken in Nederland dus zware ijzel mogelijk, met als gevolg dat bomen en kabels knappen.
- IJsdagen tot volgend weekend, wat wil zeggen dat de temp niet boven 0 komt.
- Temperaturen tot -15.
- Door wind kan gevoelstemperatuur tot -25 gaan.
- Mogelijk nog wat sneeuwval volgende week. Maar dat is minimaal.

Wat heeft dat voor gevolgen voor Nederland? En België?

- Zaterdagavond geeft KNMI waarschijnlijk code oranje uit.
- Zondag en maandag mogelijk plaatselijk weeralarm/code rood.
- 'Maatschappijontregelende omstandigheden' volgens mijn meteovrienden.
- Kapotte bovenleidingen op het spoor. (door ijzel)
- Kapotte elektriciteitskabels wat kans geeft op plaatselijke stroomuitval.
- Door sneeuwduinen mogelijk dichte (snel)wegen.
- Zware ijzel maakt het onmogelijk om te rijden op de weg, maar maakt het mogelijk om op de weg te schaatsen.

Met andere woorden, een situatie waar we in het verleden maar weinig mee te maken kregen. En je hoeft niet te zeggen 'ik moet het nog maar zien', want alle modellen zijn mee. De plaatsing van de meeste sneeuw en de ijzel is nog wat onzeker, maar het gaat hoe dan ook een puinhoop worden op zondag en maandag, maar daarna kunnen we genieten van de sneeuw :D

Model EC tot maandagochtend. Deze zit dus iets zuidelijker met het zwaartepunt. Tot maandagochtend 9 uur.
Afbeelding

Model GFS tot dinsdag, deze geeft overigens maandag nog meer sneeuw.
Afbeelding

Model harmonie tot zondagochtend. Deze geeft de sneeuw eerder.
Afbeelding

Ik kan nog net even een ijzelkaartje toevoegen. Op de donkere plekken kan mogelijk op zondag tot zo'n 2 cm ijzel worden verwacht. Dat wordt een probleem.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Earth op 05-02-21 14:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:41

Model EC mag je skippen. Ik moet die polar vortex hier niet :')
Graag wat noordelijker blijven please }>

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:46

Zie er nu al tegenop. Heb met de auto helemaal nog geen ervaring met rijden met gladheid of sneeuw.
Hoop dat het echt meevalt maar gezien ik in het noorden woon zal het hier wel het meest heftig zijn.

Ik ga het wel zien. Hond zou anders in dagopvang gaan maar gezien ik ook nog laat uit ziekenhuis kom na bezoek maar geregeld dat ze daar een minivakantie heeft. Anders is het haar om 7 uur afgeven en pas om 20.45 halen onder normale weersomstandigheden. Durf het risico niet te nemen.
Tegen vriend die in ziekenhuis ligt al gezegd dat de kans dat ik zondag kom klein is. Bezoekuur is van 17 tot 20. Als de wegen afgesloten zijn rijdt er ook geen bus, anders zou ik nog van 17 tot 19 langsgaan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:47

Hoe onverstandig zou het zijn om de weg op te gaan? Snap dat je de auto beter kunt laten staan, maar wat als het om een vaccinatie van een 90 plusser gaat? Ik vind dit wel lastig, hoor. Ik weet echt niet hoe erg het gaat worden... Ben 3 jaar geleden met code rood de weg op gegaan omdat ik mijn vriend nog wel even wilde zien op zijn verjaardag, maar dat was achteraf gezien niet de meest verstandige keuze. Het ging goed, maar leuk of veilig was anders.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 13:49

_Lorette_ schreef:
Hoe onverstandig zou het zijn om de weg op te gaan? Snap dat je de auto beter kunt laten staan, maar wat als het om een vaccinatie van een 90 plusser gaat? Ik vind dit wel lastig, hoor. Ik weet echt niet hoe erg het gaat worden... Ben 3 jaar geleden met code rood de weg op gegaan omdat ik mijn vriend nog wel even wilde zien op zijn verjaardag, maar dat was achteraf gezien niet de meest verstandige keuze. Het ging goed, maar leuk of veilig was anders.

De kans dat je als het zo glad wordt een 90-plusser uberhaupt heelhuids in de auto krijgt, zou al de eerste zorg zijn.

Tiggs

Re: We krijgen heel veel sneeeeeeuw!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:50

Kak, ik moet eigenlijk maandag op m'n werk zijn. Ben benieuwd, maar wat niet kan, dat kan niet...

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:50

Werk is voor mij ook 33 km verderop, normaal half uurtje. Vind dat wel een behoorlijke afstand om met dit soort omstandigheden te moeten doen. Zeker met 0.0 ervaring hiermee. Ik heb pas 1.5 jaar mijn rijbewijs en hoewel ik in die korte tijd ruim 35000 km weg heb is dat heel anders dan met dit.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:51

Ik woon ook in het noorden (friesland) ben heel benieuwd wat er gaat komen. Ik sta halfpension dus moet eigenlijk zondag/maandag wel naar stal om de paarden schone stal te geven en ze buiten te zetten. Maar als er zoveel sneeuw is ga ik er niet uit met de auto haha. Dan is er hopelijk wel iemand op stal die de pony's even buiten (of in de binnenbak als ze echt niet naar buiten kunnen) wil zetten

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:51

Ik hoop dat het meevalt en zoveel mogelijk wegblijft. Vanmorgen op de radio zeiden ze alweer dat de nieuwere weerkaarten steeds minder sneeuw lieten zien :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:52

Normaal zou ik zeggen kom maar op met die sneeuw ik heb erger gehad. Maar -O- uitgerekend nu moet ik de weg op op zondag of maandag eigenlijk. Dat is een stuk minder gezien de sneeuwduinen en de nederlanders op de weg die geen sneeuw gewend zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:52

Oeioei. Ik heb mijn vader zojuist nog even een appje gestuurd met de vraag of die mijn winterbanden onder de auto wil leggen :brr: is er nog njet van gekomen doordat ze vanwege corona in quarantaine zaten op het moment dat hier de vorige keer sneeuw lag.

Verder kan ik thuiswerken dus dat is voor mij geen probleem. Alleen naar mijn paard gaan zal dan moeilijk worden. En mijn vriend die niet thuis kan werken en normaal al een reistijd heeft van 3 kwartier :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:53

Vind het zo leuk *\o/* eindelijk weer eens een goed pak sneeuw!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 13:53

Skessa_ schreef:
Ik hoop dat het meevalt en zoveel mogelijk wegblijft. Vanmorgen op de radio zeiden ze alweer dat de nieuwere weerkaarten steeds minder sneeuw lieten zien :)

Dan weet ik niet welke kaarten ze kijken, maar alle kaarten die mijn meteovrienden zien geven hetzelfde, en soms zelfs nog mmeer aan :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:54

Skessa_ schreef:

Dat hoorde ik idd ook en net op de radio zeiden ze ook dat de hysterie van sommige meteologen wat overdreven is.
Ja, er komt sneeuw en dat kan best 20 cm worden, maar een halve meter zou het echt niet gaan worden.
Plaatselijke gladheid is wel verraderlijk dus dat blijft altijd oppassen natuurlijk.

Maar ik wil wel sneeuw <3 In Limburg hebben ze al gehad -O-
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-02-21 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:54

Ik moest ook naar mijn werk maar heb aangegeven niet te komen. Mijn man moet wel maar die wordt gebracht en gehaald door een auto die meer berekend is op sneeuw gelukkig.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:55

Ik woon aan de kust (Flakkee) en hier valt meestal het minste. Ik ben erg benieuwd. Ik ga in ieder geval niet naar mijn werk op maandag en dinsdag (70 km verderop) :)

Edit: in Rotterdam staan de sneeuwschuivers al op alert. Leuk feitje: die noemen ze dus de ijsberen! :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:57

In Engeland geven ze sneeuwschuivers echt hilarische namen op de radar _O-

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:57

Hoe zit het precies voor noord belgie? Ik zit vlak bij maastricht maar er wordt ook veel gezegd dat we hier vrij weinig krijgen..
Zou graag wat voorbereid zijn _O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:00

Voor hier in Midden-Brabant hebben ze vooral veel regen staan _O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:04

Wij krijgen ietsje meer geloof ik :+ ben nu aan het kijken of zaterdag de weg op ook een optie is ipv zondag of maandag, dan ben ik de ellende voor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:11

Eerst maar eens zien wat er daadwerkelijk gebeurt in plaats van van tevoren al te gaan panieken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:13

Ik moet zaterdag eind middag begin avond 130 km heen en terug rijden naar de andere kant van het land. Ik vraag mij oprecht af of dat een goed idee is. Man heeft de grote auto mee, dus moet ook nog in de ford fiesta. Ik twijfel.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 14:13

Goof schreef:
Eerst maar eens zien wat er daadwerkelijk gebeurt in plaats van van tevoren al te gaan panieken.

Wie is hier in paniek dan? Niemand toch? Maar het is wel goed om na te denken over bepaalde zaken zoals de weg op gaan of gaan werken etc.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:15

Anoniem

Re: We krijgen heel veel sneeeeeeuw!!! En gladheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:17

Ik ben heel benieuwd, wij moeten eigenlijk zondagmiddag bonusdochter naar moeders brengen maar hebben er net een mail uitgedaan dat dat wellicht problematisch wordt (45 km).