Het is nu wel duidelijk, vanaf morgenmiddag/avond gaat het sneeuwen, en on-Nederlands hard ook
Een weeralarm zal niet vreemd zijn. Even de verwachtingen op een rijtje:
- vanaf zaterdag zware sneeuwval, met 10 tot 15 centimeter in de nacht.
- Zondag de hele dag sneeuw, ook zo'n 10 tot 15 centimeter.
- Zondagnacht dus in totaal dus zo'n 30 tot misschien wel 50 cm sneeuw.
- Maandag nog 5 tot 10 cm extra sneeuw.
- Veel wind, wat het dus extra koud maakt, maar ook sneeuwduinen veroorzaakt.
- Op sommige plekken in Nederland ijsregen, wat kan zorgen voor zeer zware ijzel.
- Op sommige plekken in Nederland dus zware ijzel mogelijk, met als gevolg dat bomen en kabels knappen.
- IJsdagen tot volgend weekend, wat wil zeggen dat de temp niet boven 0 komt.
- Temperaturen tot -15.
- Door wind kan gevoelstemperatuur tot -25 gaan.
- Mogelijk nog wat sneeuwval volgende week. Maar dat is minimaal.
Wat heeft dat voor gevolgen voor Nederland? En België?
- Zaterdagavond geeft KNMI waarschijnlijk code oranje uit.
- Zondag en maandag mogelijk plaatselijk weeralarm/code rood.
- 'Maatschappijontregelende omstandigheden' volgens mijn meteovrienden.
- Kapotte bovenleidingen op het spoor. (door ijzel)
- Kapotte elektriciteitskabels wat kans geeft op plaatselijke stroomuitval.
- Door sneeuwduinen mogelijk dichte (snel)wegen.
- Zware ijzel maakt het onmogelijk om te rijden op de weg, maar maakt het mogelijk om op de weg te schaatsen.
Met andere woorden, een situatie waar we in het verleden maar weinig mee te maken kregen. En je hoeft niet te zeggen 'ik moet het nog maar zien', want alle modellen zijn mee. De plaatsing van de meeste sneeuw en de ijzel is nog wat onzeker, maar het gaat hoe dan ook een puinhoop worden op zondag en maandag, maar daarna kunnen we genieten van de sneeuw

Model EC tot maandagochtend. Deze zit dus iets zuidelijker met het zwaartepunt. Tot maandagochtend 9 uur.

Model GFS tot dinsdag, deze geeft overigens maandag nog meer sneeuw.

Model harmonie tot zondagochtend. Deze geeft de sneeuw eerder.

Ik kan nog net even een ijzelkaartje toevoegen. Op de donkere plekken kan mogelijk op zondag tot zo'n 2 cm ijzel worden verwacht. Dat wordt een probleem.
uitgerekend nu moet ik de weg op op zondag of maandag eigenlijk. Dat is een stuk minder gezien de sneeuwduinen en de nederlanders op de weg die geen sneeuw gewend zijn
is er nog njet van gekomen doordat ze vanwege corona in quarantaine zaten op het moment dat hier de vorige keer sneeuw lag.
eindelijk weer eens een goed pak sneeuw!
In Limburg hebben ze al gehad