Een maand de tijd om woning te verlaten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenshuis

Een maand de tijd om woning te verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 11:54

Dus een maand de tijd om iets anders te moeten vinden zonder enig vangnet....

Allereerst wil ik melden dat dit een goedgekeurd schaduw account is. Dit omdat ik dit i.v.m. persoonlijke omstandigheden niet herkenbaar kan posten.

Ik huur bij een kennis een kamer, dit zou voor langere duur zijn. Echter heb ik afgelopen week te horen gekregen dat ik een maand de tijd krijg om een andere woning te vinden. Helaas woonde ik hier als inwonende en niet onder onderverhuur ondanks dat ik wel ''huur'' betaal.

Ik kan niet bij mijn ouders/familie terecht, een kamer huren is geen optie omdat ik niet studeer en dit vaak een eis is, sociale huur heb ik te weinig inschrijftijd voor en kom ik elke keer op plek 100+. Particuliere huur is eventueel een mogelijkheid maar wat is nu betrouwbaar en waar kan je tegenwoordig nog terecht met een kat?

Ook ben ik bezig met een urgentie verzoek echter verwachtte de persoon die ik hierover gesproken heb vanuit de woningbouw dat er een kleine kans was dat ik dit zou krijgen vanwege mijn leeftijd, omdat ik geen kinderen heb en er geen sprake is van uit elkaar gaan/scheiden.

Mis ik nog opties? Zijn er nog andere mogelijkheden waar ik niet aan heb gedacht? Gemeente, instanties etc?

Matheno

Re: Een maand de tijd om woning te verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:56

Allereerst, sterkte.
Ik denk dat je helaas dan toch particulier zult gaan moeten huren.

In welke omgeving zit je?

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:58

Hoe lang heb je gehuurd? Kan je dit aantonen middels transacties?

Verder zou ik zo snel mogelijk contact opnemen met je gemeente. Als je niet in de randstad woont kunnen zij wellicht bemiddelen. Verder zijn er wel instanties maar dat ligt aan de plaats waar je woont.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:59

Ik ken weinig kamers waar studeren een eis is, dus zou dat niet te snel afschrijven! Door de kat wordt het wel lastiger, ook op kamers, maar wie weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:59

Wat vervelend!
Van het urgentie verzoek zou ik inderdaad niet te veel verwachten, ik kreeg ook niks toen ik met baby en al op de stoep stond bij de woningbouw :n
Heb je al gedacht aan anti-kraak? Denk dan aan Camelot, interveste en adhoc. Heb hier zelf ook weleens gebruik van gemaakt, bekijk een beetje wat de plannen van de gemeente met een bepaald pand zijn en dan kun je soms wel jaren blijven zitten.
Succes!

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:01

Inderdaad antikraak! Ik heb er hele fijne ervaringen mee en er staat ook nu genoeg vrij (alleen mogen huisdieren niet dus die zou je tijdelijk elders moeten onderbrengen).

Buitenshuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 12:04

Matheno schreef:
Allereerst, sterkte.
Ik denk dat je helaas dan toch particulier zult gaan moeten huren.

In welke omgeving zit je?

Bedankt, ik zit in de omgeving Zuidoost Brabant. Optie tot Noord Limburg kijk ik ook naar. Ik ben niet geheel regio gebonden.

bambi schreef:
Hoe lang heb je gehuurd? Kan je dit aantonen middels transacties?

Verder zou ik zo snel mogelijk contact opnemen met je gemeente. Als je niet in de randstad woont kunnen zij wellicht bemiddelen. Verder zijn er wel instanties maar dat ligt aan de plaats waar je woont.

Ik heb gehuurd vanaf oktober, nog niet lang dus. Dit kan ik aantonen middels transacties waarbij ook huur vermeld staat. Echter is de vraag of ik hier ook verdere stappen mee wil ondernemen. Je woont toch samen in een huis....

S8903N schreef:
Wat vervelend!
Van het urgentie verzoek zou ik inderdaad niet te veel verwachten, ik kreeg ook niks toen ik met baby en al op de stoep stond bij de woningbouw :n
Heb je al gedacht aan anti-kraak? Denk dan aan Camelot, interveste en adhoc. Heb hier zelf ook weleens gebruik van gemaakt, bekijk een beetje wat de plannen van de gemeente met een bepaald pand zijn en dan kun je soms wel jaren blijven zitten.
Succes!

Oei wat vervelend om jouw situatie te horen met urgentie :knuffel: Daarom ook dat ik zoek naar andere opties, anti-kraak heb ik inderdaad ook naar gekeken hier ga ik ook nog verder achteraan. Helaas is ook daar vaak een huisdier niet toegestaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:05

Vanaf oktober is te kort voor huurbescherming.
Citaat:
Op kamerverhuur is een proefperiode van negen maanden na ingang van de huurovereenkomst van toepassing. Gedurende deze proefperiode, aldus de eerste negen maanden van de huurovereenkomst, zijn de wettelijke bepalingen ter bescherming van de huurder niet, althans gedeeltelijk, van toepassing. U dient zich hier als huurder, maar ook als verhuurder, van bewust te zijn bij het aangaan van de huurovereenkomst. De verhuurder kan de huurovereenkomst tijdens deze proefperiode aldus zonder reden opzeggen en is daarbij niet gebonden aan de (dwingendrechtelijke) opzeggingsgronden welke voortvloeien uit de wet. De verhuurder kan de huurovereenkomst gedurende de eerste negen maanden dus heel gemakkelijk opzeggen, doch moet de verhuurder wel rekening houden met een opzegtermijn.

https://www.hvdadvocaten.nl/kamerverhuu ... ereenkomst.

Als je medebewoner bent en meebetaald aan onkosten heb je helemaal geen bescherming.
En mag de hoofdhuurder je vriendelijk verzoeken het pand te verlaten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:07

Bij woningstichtingen moet je inderdaad vaak jaren ingeschreven staan,maar ze verloten ook woningen.Daar hoef je geen lange inschrijftijd voor te hebben.Alleen een portie geluk. Gewoon proberen,iedere keer meeloten.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:07

Hé wat naar ts. Welke omgeving zoek je? Sterkte :knuffel:

Edit; zie net je toevoeging :knuffel:

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:09

TS
Ik raad je wel aan om te kijken naar studentenkamers.
Veel studenten zitten thuis omdat ze meestal online les hebben en daarom hun kamer hebben opgezegd.

Buitenshuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 12:10

Brainless schreef:
TS
Ik raad je wel aan om te kijken naar studentenkamers.
Veel studenten zitten thuis omdat ze meestal online les hebben en daarom hun kamer hebben opgezegd.

Dit is een goede inderdaad, zover had ik nog niet gedacht. Hier ga ik gelijk achteraan.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:25

TS, wat een nare situatie. Ik zou vooral kijken naar dingen die al genoemd zijn:
- Antikraak (vaak geen huisdieren toegestaan)
- Lotingwoningen van woningbouw (mits je qua inkomen in aanmerking komt voor sociale huur)
- Particuliere huur van woningen, studio's of kamers. Bijvoorbeeld via Pararius, Funda en lokale makelaar. Of via Marktplaats en Kamernet, maar dat is soms wat onbetrouwbaar.

Urgentieregels verschillen per gemeente, misschien kom je daarvoor in aanmerking. Maar ik denk het niet.

Edit: de kat is lastig, veel particuliere verhuurders willen die inderdaad niet. Ik zou kijken wat je kansen met kat zijn. Maar als je daardoor voor veel woningen niet in aanmerking komt, misschien toch overwegen of je de kat tijdelijk elders onder kunt brengen. Een dak boven je hoofd lijkt me het belangrijkst. Ik zou mijn katten niet kunnen missen, maar als het alternatief is dat je geen woning hebt... Hopelijk vind je toch iets waar je kat gewoon mee kan :)

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:28

Misschien is het een optie om tijdelijk een vakantiewoning te huren?

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:33

een vakantiewoning of chalet op een camping?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:34

Dancer schreef:
Misschien is het een optie om tijdelijk een vakantiewoning te huren?

Dat wordt moeilijk omdat mensen nu zelf massaal op vakantie gaan binnen Nederland.
Ze verhuren ze liever per week(end) dan voor minder per maand.

Ben voor mijn vriendin bezig geweest en dan was het max 3 maanden (tot aan het vakantieseizoen) in een stacaravan voor 1250 excl per maand en geen huisdieren toegestaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:37

kijk even op marktplaats,daar worden vaak wel veel kamers en huizen te huur aangeboden.
dan moet het wel lukken.
ben zelf ooit ook zo aan een appartement gekomen toen ik snel verhuizen moest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:39

Kennis van mij is met spoed aan een woonplek gekomen toen ze op facebook in zo'n regio groep een oproep plaatste. Misschien ook nog iets om te doen.

Sterkte met de situatie :knuffel:
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 03-02-21 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenshuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 12:40

leeslampje schreef:
TS, wat een nare situatie. Ik zou vooral kijken naar dingen die al genoemd zijn:
- Antikraak (vaak geen huisdieren toegestaan)
- Lotingwoningen van woningbouw (mits je qua inkomen in aanmerking komt voor sociale huur)
- Particuliere huur van woningen, studio's of kamers. Bijvoorbeeld via Pararius, Funda en lokale makelaar. Of via Marktplaats en Kamernet, maar dat is soms wat onbetrouwbaar.

Urgentieregels verschillen per gemeente, misschien kom je daarvoor in aanmerking. Maar ik denk het niet.

Edit: de kat is lastig, veel particuliere verhuurders willen die inderdaad niet. Ik zou kijken wat je kansen met kat zijn. Maar als je daardoor voor veel woningen niet in aanmerking komt, misschien toch overwegen of je de kat tijdelijk elders onder kunt brengen. Een dak boven je hoofd lijkt me het belangrijkst. Ik zou mijn katten niet kunnen missen, maar als het alternatief is dat je geen woning hebt... Hopelijk vind je toch iets waar je kat gewoon mee kan :)

Ik reageer even algemeen op de punten die hier genoemd worden. Voor mijn kat, hoe vervelend ik dat zou vinden, is een plek waar ze terecht kan als het echt nodig is.

Antikraak, ben ik achter aan aan het gaan en ik ga vandaag nog zoveel mogelijk bellen of ze iets beschikbaar hebben.

Lotingwoningen, ik reageer elke dag waar ik ingeschreven ben op lootwoningen.

Particuliere huur/ kamer, ik heb morgen een bezichtiging geregeld en duim mijn duimen kapot dat ik daar terecht zou kunnen. Ook kreeg ik van een bokker net een privé bericht met een kamer, gelijk gebeld maar deze was alweer verhuurd... Ik hou alle opties open en ga hier zeker nog verder achteraan.

Allemaal heel erg bedankt voor het mee denken <3

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:45

Wat zou je financieel aankunnen per maand voor de huur TS?

Particulier huren is helaas vrij duur. Maar houdt bijvoorbeeld Marktplaats in de gaten, een vriend van mij heeft onlangs op die manier een mooi appartement kunnen krijgen. Betaal je wel 1000 euro, dus weet niet of dat een optie is?

Je zou in ieder geval tijdelijk een huisje of iets dergelijks kunnen huren op een camping of bungalowpark. In het slechtste geval zou je even tijdelijk een onderkomen voor de kat moeten zoeken.

Ik woon in dezelfde regio als jij, dus zal het aanbod in de gaten houden. Veel sterkte met de zoektocht!

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:47

Huur je van een kennis een kamer, of huur je bij een kennis een kamer (als in, bij de kennis in zijn/haar eigen huis)?

In dat tweede geval is er namelijk sprake van hospitaverhuur. Daar is er de eerste 9 maanden sprake van een proefperiode met praktisch geen huurbescherming. Je mag dan inderdaad met een opzegtermijn van één maand er uit gezet worden (tenzij anders bepaald in een contract).

Als ik jou was zou ik zo veel mogelijk lijntjes uitgooien, en niet één verhuurder o.i.d. afwachten. Dus; inschrijven voor antikraak, rondkijken op marktplaats, kamernet en bemiddelaars zoals een makelaar, e.v.t. briefjes ophangen bij supermarkten, contact opnemen met de gemeente etc.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte :knuffel:

Buitenshuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 12:49

daffene schreef:
Wat zou je financieel aankunnen per maand voor de huur TS?

Particulier huren is helaas vrij duur. Maar houdt bijvoorbeeld Marktplaats in de gaten, een vriend van mij heeft onlangs op die manier een mooi appartement kunnen krijgen. Betaal je wel 1000 euro, dus weet niet of dat een optie is?

Je zou in ieder geval tijdelijk een huisje of iets dergelijks kunnen huren op een camping of bungalowpark. In het slechtste geval zou je even tijdelijk een onderkomen voor de kat moeten zoeken.

Ik woon in dezelfde regio als jij, dus zal het aanbod in de gaten houden. Veel sterkte met de zoektocht!

Financieel zou ik tot 650/750 aan kunnen. Meer dan dat is echt niet mogelijk.

Ik huur bij een kennis dus de kennis woont ook in dezelfde woning.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:55

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:06

Sterkte en succes TS, vervelende situatie. Ik zag dat het al getipt was maar toch; ik heb studerende vriendinnen (in Den Bosch in dit geval) die inderdaad aangeven dat het langer dan normaal duurt voordat alle kamers in hun studentenhuis weer verhuurd zijn omdat veel studenten thuis blijven nu. In Den Bosch heb je facebookgroepen voor kamer/woninghuur en daar komen vaker dezelfde huizen voorbij, misschien heb je er iets aan.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:08

Er zijn bepaalde regio's waar je heel snel een huisje of appartement kan huren. De zogenaamde leegloopgebieden. Het kan lonen om daar contact op te nemen met een woningbouwvereniging.