Verf: welk merk? Welke spullen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Beverburcht

Verf: welk merk? Welke spullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 21:11

Hoi allemaal,

Wij hebben onze droomwoning gekocht en krijgen over 2 weken de sleutel!! :D

Nu wordt de bovenverdieping gestuukt, waarna we zelf willen voorstrijken en schilderen en beneden mag alles weer een keertje fris overgeschilderd worden.

Wij zijn onervaren klussers en hebben wij geen idee welke verf we moeten kopen.

Welke klusser heeft gouden tips voor ons?

Is Sikkens en Sigma echt zoveel beter dan Flexa? En welke spullen moeten we echt niet vergeten? In deze tijd zit even naar de bouwmarkt gaan er natuurlijk even niet meer in.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:17

Beverburcht schreef:
Is Sikkens en Sigma echt zoveel beter dan Flexa?

Ja :D
Al gebruik ik altijd histor muurverf, zit er een beetje tussenin.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:31

Wildgirl schreef:
Beverburcht schreef:
Is Sikkens en Sigma echt zoveel beter dan Flexa?

Ja :D
Al gebruik ik altijd histor muurverf, zit er een beetje tussenin.

Ja, vakschilders waar ik tijdje gewerkt heb gebruikten alleen Sigma en Sikkens en Wijzonol bijvoorbeeld.

Afplaktape, plastic voor op de vloer, goede kwasten (goedkope laten vaak haren los) goed ontvetten dan schuren en schoonmaken, dan pas grondverf of lak erop.
Niet te dik, lang genoeg wachten tot volgende laag.
Oude kleren aan, evt latex handschoenen als je kliedert.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:50

Ja, sikkens en sigma is echt zoveel beter dan Flexa :j Ook een stuk duurder, maar je ziet het echt. Daarnaast is bv sikkens schrobvast klasse 1 helemaal afwasbaar. Ideaal. Volgens mij kan je daar als particulier alleen niet aankomen. De beste saus is alleen door schilders te bestellen.
Verder alle randen even netjes kitten, dat maakt je sauswerk mooier.
Nog mooier is het laten doen ipv zelf prutsen :P

Oscar
Forumcoördinator

Re: Verf: welk merk? Welke spullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:55

Gefeliciteerd met jullie huis!

Bij muurverf is goedkoop vaak duurkoop. Dan denk je een koopje te hebben maar als je er een (drie)dubbele laag op moet smeren dan ben je minimaal net zoveel kwijt. Niet intrappen dus!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:56

Wij hebben een groot deel van onze verfspullen afgelopen jaar bij de action in kunnen slaan, zij hadden kwaliteitspul (voor onze onervaren handen dan) voor een action prijs :D
Beetje lastig nu natuurlijk, maar mochten de winkels weer open zijn is deze aan te raden:
https://www.action.com/nl-nl/p/afplaktape-sensitive/
En ook deze zijn ons heel goed bevallen:
https://www.action.com/nl-nl/p/copenhag ... fkwast-13/

Verder zijn wij ook echte beginners geweest en pas tegen het einde echt de smaak te pakken gekregen := Het is wel de moeite waard in de gaten te houden waar de verf in de aanbieding is want wij kwamen er achter dat zo’n beetje om de week een andere bouwmarkt aanbiedingen had wat al snel 30% scheelt op de adviesprijs.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:04

Ik weet niet of je witte verf zoekt of een kleurtje, maar ik ben ook net verhuisd en alle muren aan het verven. Voor beneden heb ik een aantal muren in camouflage groen geverfd van Flexa, is mij echt heel goed bevallen! Dekte in 1 x op een granol muur. In de slaapkamers heb ik nachtblauw gebruikt van flexa, dit was over een vliesbehang, deze is wel vlekkerig opgedroogd en zal dus nog een keer over gedaan moeten worden (alleen is mn pot verf leeg en wacht ik al 2 weken op een nieuwe pot aangezien die ineens bijna nergens meer te krijgen is :+ ).

Mocht je gewoon witte verf willen dan vind ik deze echt een aanrader!!
https://www.praxis.nl/verf-laminaat-dec ... 0l/5299353

Ik had een oranje zolder, 1 dikke laag erover en ik hoefde de muur niet eens een 2e keer te doen :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:04

Ik zou ook zeggen sikkens. Sigma geen ervaring mee. Dit voorjaar een heel huis gesaust en gelakt en ben op de helft overgegaan van flexa en histor op sikkens en wat een verademing! In het najaar boven nog een muurtje een andere kleur geschilderd, ook sikkens gebruikt en alles dekte in 1x. Voor mij geen flexa of histor meer.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 23:12

Bedankt voor al jullie snelle reacties! Wat fijn dat jullie je ervaringen delen. Het maakt dus echt uit welk merk verf je kiest.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:12

Wij gebruiken alleen maar Sigma. Erg tevreden mee. Schildert fijn en meestal na 1x al dekkend (al doe ik over het algemeen wel altijd een 2e laag erop).

Wij hebben beneden op de muren ook een bepaalde muurverf van Sigma, die kun je ook afnemen. Echt super handig, anders hadden we de muur allang een keer over moeten verven.

En een tip: eerst ontvetten met ammoniak/st Marc oid en dan pas schuren (en dus niet andersom). Anders schuur je de vetheid in je hout. ;-)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:15

Wij zijn al even een huis aan het verbouwen. Alles is vers gestuct en we hebben voor boven de Flexa/Histor verven gebruikt en voor de kleurtjes de GAMMA huismerk verven. Pff... wat een frustratie hebben we daarover gehad! Nu besloten het beneden te laten spuiten en de kleurtjes er daarna zelf op te verven met verf van de schilder. Hij zegt dat je met zijn verf (Sigma) gewoon pauze kan houden en dan dezelfde muur weer verder verven, zonder dat je er wat van zal zien. Dus wij hopen dat dat klopt :Y) .
In mijn huidige huis trouwens de muren gewoon ook met de GAMMA verf gedaan en dat ging prima. Maar daar zaten dan ook al wel wat lagen verf op én structuur, waardoor je eventuele vlekken minder ziet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:15

Beverburcht schreef:
Bedankt voor al jullie snelle reacties! Wat fijn dat jullie je ervaringen delen. Het maakt dus echt uit welk merk verf je kiest.

Ja. Niet alleen qua dekking maar ook qua verwerking. Sigma/Sikkens verwerkt makkelijker en geeft dus een mooier resultaat.

Tip: begin met schilderen in een ruimte waar het minder erg is als het nog niet helemaal strak is. Dan kun je daar een beetje oefenen.

Ga je ook deuren verven?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:16

Wij hebben ook een muurverf van Azet (Azet Cryl) en die is z'n geld al dubbel en dwars waard geweest omdat ie zo makkelijk afneembaar is.

Op bijv. kwasten zou ik zelf niet bezuinigen. Het is zo ongelooflijk ruk als je net iets netjes geschilderd hebt en je ziet dat je kwast aan het verharen is en ook in de rui blijft.

Maar bijv. die plastic bakken en roerstaafjes enzo kun je gerust bij de Action kopen. Als ie open zou zijn dan.

Oh, en ook altijd even met plakband over je nieuwe kwast en roller gaan. Als er dan haartjes los zitten of er zitten wat pluisjes op, dan haal je die er met plakband zo af.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:28

Wij hebben vorig jaar ons huis verbouwd en alles geschilderd. Muurverf hadden wij van de hornbach. Dit dekte verrassend goed.
Verf voor de kozijnen hebben we bij een schilderswinkel gehaald, evenals kwasten en tape. Op beide zou ik niet besparen. Goedkope tape krijg je Bijv moeilijker van de kozijnen af, of laat juist te vroeg los.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:41

verootjoo schreef:
Ja, sikkens en sigma is echt zoveel beter dan Flexa :j Ook een stuk duurder, maar je ziet het echt. Daarnaast is bv sikkens schrobvast klasse 1 helemaal afwasbaar. Ideaal. Volgens mij kan je daar als particulier alleen niet aankomen. De beste saus is alleen door schilders te bestellen.

Jawel hoor, daar kan je ook als particulier aan komen.... ;) Ik heb onlangs mijn woonkamer geverfd met sikkens alphatex, voor 1 muur hebben we dit direct bij sikkens zelf gehaald in zuid-oost, maar je kunt het ook online kopen, op bijvoorbeeld verfwinkel.nl Wij hadden wel de beschikking over een kleurenwaaier dat is wel rot nu als je dat niet hebt.
Kwasten van bijvoorbeeld action zijn prima, ook hebben die prima afplaktape. Een goede roller is wel belangrijk en vooral: koop genoeg verf, wij hebben alles 2x geschilderd. De eerste keer was het net niet overal strak gedekt. Met 2x supermooi en mat resultaat. Mocht je geen vaste hand hebben: plak ook je plafond af langs de rand, dan zijn ook daar de randen mooi strak :j

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 01:50

Beverburcht schreef:
Is Sikkens en Sigma echt zoveel beter dan Flexa? En welke spullen moeten we echt niet vergeten? In deze tijd zit even naar de bouwmarkt gaan er natuurlijk even niet meer in.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. :)

Gefeliciteerd.

Ja. Plus Wijzonol (Wijzotex voor muren).
Allemaal te bestellen via bijvoorbeeld Verfwinkel.nl.
Afplaktape kun je goedkoop gaan, maar de iets duurdere gele en/of blauwe tape werkt veel netter.
Verschillende vormen en maten kwatsen en verschillende maten rollers en bijbehorende verfhouders.
Wegwerp-inzetbakjes voor de verfhouders.
Als je plafond moet schilderen kapjes om het haar te beschermen en een (veiligheids)bril.
Minstens 1 goede trap van Altrex.

Succes en veel plezier.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 07:55

Pallatin schreef:
verootjoo schreef:

Jawel hoor, daar kan je ook als particulier aan komen.... ;) Ik heb onlangs mijn woonkamer geverfd met sikkens alphatex, voor 1 muur hebben we dit direct bij sikkens zelf gehaald in zuid-oost, maar je kunt het ook online kopen, op bijvoorbeeld verfwinkel.nl Wij hadden wel de beschikking over een kleurenwaaier dat is wel rot nu als je dat niet hebt.
Kwasten van bijvoorbeeld action zijn prima, ook hebben die prima afplaktape. Een goede roller is wel belangrijk en vooral: koop genoeg verf, wij hebben alles 2x geschilderd. De eerste keer was het net niet overal strak gedekt. Met 2x supermooi en mat resultaat. Mocht je geen vaste hand hebben: plak ook je plafond af langs de rand, dan zijn ook daar de randen mooi strak :j

Sikkens kan je idd aankomen, maar de topkwaliteit niet, dat kunnen alleen schilders. Ze willen nl toch een verschil maken voor particulieren en schilders :)
Alphatex is die voor particulieren geloof ik, de mijne heet anders. Die was ook 200€ per emmer, zakelijke prijs, maar dat ligt ook aan de hoeveelheid pigment erin.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:08

Het verschil merk je inderdaad echt! Wij hadden alles van Sigma en toen stapte mijn man ineens over op Wijzonol. Daar werden we echt niet blij van! Alles van Wijzonol hebben we toen weer teruggestuurd en gewoon weer verder gegaan met Sigma.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:13

Tip om je muur strak te krijgen:

Afplakken
Met de kwast de randen doen voor een stukje (1-2meter)
Dan met een kleine roller die randen en dan de rest invullen met een roller op een houten (!) stok
Dan het volgende vlak
Niet te vaak over hetzelfde stukje, wel dekken en uitsmeren maar anders laat het weer los
Lange halen van boven naar onder of andersom
Beetje doorwerken.

Dan vloeit het in elkaar over.

Verder, koop een grote (GROTE) bak waarin je goed kunt rollen om de verf te verdelen. Deze stuitert ook minder als van die dunne plastic dingen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:00

Sting schreef:
Wij zijn al even een huis aan het verbouwen. Alles is vers gestuct en we hebben voor boven de Flexa/Histor verven gebruikt en voor de kleurtjes de GAMMA huismerk verven. Pff... wat een frustratie hebben we daarover gehad! Nu besloten het beneden te laten spuiten en de kleurtjes er daarna zelf op te verven met verf van de schilder. Hij zegt dat je met zijn verf (Sigma) gewoon pauze kan houden en dan dezelfde muur weer verder verven, zonder dat je er wat van zal zien. Dus wij hopen dat dat klopt :Y) .
In mijn huidige huis trouwens de muren gewoon ook met de GAMMA verf gedaan en dat ging prima. Maar daar zaten dan ook al wel wat lagen verf op én structuur, waardoor je eventuele vlekken minder ziet.

Sting, kan jij dat kleurtje niet laten spuiten?
Bij mijn dochter hebben ze namelijk gelijk kleur laten spuiten!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:09

verootjoo schreef:
Sikkens kan je idd aankomen, maar de topkwaliteit niet, dat kunnen alleen schilders. Ze willen nl toch een verschil maken voor particulieren en schilders :)
Alphatex is die voor particulieren geloof ik, de mijne heet anders. Die was ook 200€ per emmer, zakelijke prijs, maar dat ligt ook aan de hoeveelheid pigment erin.

De prof kwaliteit Sikkens is ook voor de consument te koop, bij de verfspeciaalzaken. De Alphatex SF die de schilder bij zijn Sikkens Center koopt is dezelfde Alphatex SF die je als particulier bij een verfzaak koopt.
Ik werk nu zelf bij de technische voorlichting van zowel Sikkens als Flexa, dus mocht je specifieke vragen hebben...let me know!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:11

Alphatex, daar was ik erg tevreden over, nu je het zegt :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:19

Mijn hele huis is zn beetje geschilderd, van binnen én van buiten en we zijn nog niet klaar.

Wat wij hanteren:

Alle schrootjes plafond, beneden, boven en de schrootjes muren boven zijn met Action verf gedaan. Daar is zn 30 liter aan witte verf doorheen gegaan geloof ik :') en aangezien je de muren en het plafond niet "gebruikt" voldoet de goedkope action verf prima én is met 30 liter nog een beetje betaalbaar. De gekleurde muur, daarvan komt de verf bij de Hornbach vandaan omdat ze de kleur niet hadden bij de Action. Alles waterverf.

De kozijnen en deuren binnen zijn met wat betere kwaliteit terpetine verf geschilderd.

De kozijnen en deuren buiten zijn met een top kwaliteit terpetine verf geschilderd.

Alle muren die gesaused zijn, zijn met een simpele latex gedaan. Behalve de muren buiten, die zijn met dure kwaliteit latex gedaan.

Kwasten, rollertjes, bakjes, afplakken tape.....echt álles bij de Action vandaan. Mijn vader vind de kwasten van de Action echt goed, die groene en rode. De witte rode steel met zwarte haren zijn wél erg slecht.

Kwaliteit verf gebruiken waar het nodig is, goedkopere verf gebruiken op oppervlakken die niet "gebruikt" worden dus waar je niet continu met je handen aan zit zoals deuren en kozijnen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:27

Hier ooit boven en beneden wat dingen met budget dingen gedaan, action verf en spullen en nog wat budget opties. Het lijkt nog wel oké, tot het er wat langer op zit. Zelfs de dingen die je niet gebruikt, lelijke plekken, bladderen, dof geworden en het ergste; enorm verkleurd. Echt niet normaal, het was roomwit en binnen 2 jaar was het al geel.

Ik ben nu bezig met beneden alles overnieuw doen en de betere verf en spullen maakt echt een enorm verschil. Veel makkelijker aan te brengen, geen haren maar ook een veel mooier eindresultaat. Zelfs iets stoms als tape, goedkoop tape laat vaak of verf alsnog door of is er lastig af te halen. En op de muren, verschil tussen 4! Lagen voordat het dekkend was en 2 lagen. Beide muren moesten gewoon wit worden over een kleur heen. De goedkope muur kan ik ook niet bijwerken, niet schoonmaken en eigenlijk zou hij weer geverfd moeten worden volledig. De 'duurdere' muur kan ik en afnemen, maar ook klein stukje bijwerken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:55

Wij gebruiken meestal Histor verf. Dekt super.
Op dit moment loopt er volgens mij ook een actie van bij de Praxis.