HELP! Ik word gestalkt, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Photograph

HELP! Ik word gestalkt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 23:59

Beste bokkers,

Ik word gestalkt. Niet alleen ik, maar ook mijn vriend. Zijn ex is ons aan het stalken en wij hebben bewijzen. Ik had niks met dit meisje te maken. Voordat ik het wist, werd ik bedreigd via Instagram (heb ik bewijs van) en via Whatsapp (kan de politie terughalen). Hetzelfde geld voor mijn vriend. Hij heeft duidelijk gemaakt geen contact meer te willen, maar wordt steeds in verschillende groepen met haar gegooid met onbekende nummers. Wij hebben haar allebei overal op geblokkeerd. Wij worden elke dag gedm't door fake accounts. Bij mij wordt er steeds gevraagd: Ga jij met hem om? En bij hem wordt er steeds gevraagd of hij "single" is. Dit gaat een week zo door. Vandaag werd ik anoniem door zijn ex gebeld en wist ze mijn adres op te noemen. Ik heb mijn adres nooit gegeven en weet niet hoe zij deze achterhaalt heeft. Ik en mijn vriend weten geen raad. Valt hiertegen aangifte te doen en kan de politie achterhalen wie er achter deze nepaccounts zitten?

Met vriendelijke groet,

biggirl

Re: HELP! Ik word gestalkt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:03

Politie doet hier helaas niks tegen is onbezonnen zaak. Je kan het beter zelf het hef in eigen handen nemen. Spreek uit ervaring

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:04

Je kan iig eens informeren bij de politie maar ik verwacht dat er meer nodig is dan dit. Dat kunnen zij je ongetwijfeld vertellen.

Ik denk dat negeren en geen aandacht geven er aan de beste weg is als het hier bij blijft.

Biggirl, we hebben het over een paar 16jarige pubers he. TS is 16... heft in eigen hand nemen klinkt vrij dramatisch...
Laatst bijgewerkt door secricible op 29-01-21 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 00:05

secricible schreef:
Je kan iig eens informeren bij de politie maar ik verwacht dat er meer nodig is dan dit. Dat kunnen zij je ongetwijfeld vertellen.

Ik denk dat negeren en geen aandacht geven er aan de beste weg is als het hier bij blijft.

Zou er geen aangifte gedaan kunnen worden tegen bedreiging? Dit meisje belde mij namelijk en vertelde dat ze al een strafblad had omdat ze 2 keer iemand heeft neergestoken en dat ze me komt opzoeken

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:06

Anoniem nummer blokkeren en alle nummers die een keer bellen of appen blokkeren. Desnoods een ander nummer nemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:06

Photograph schreef:
secricible schreef:

Zou er geen aangifte gedaan kunnen worden tegen bedreiging? Dit meisje belde mij namelijk en vertelde dat ze al een strafblad had omdat ze 2 keer iemand heeft neergestoken en dat ze me komt opzoeken

Dat kan de politie je prima vertellen als je ze belt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:07

Handig om dit op bokt te zetten als ze alles van je weten.

Negeren werkt vaak het beste.

En licht je ouders in.. Je bent 16, zij zijn verantwoordelijk voor jou. Wellicht kunnen zij jou helpen.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:08

Negeren. Puberstreken, erg kinderachtig.
Politie kan en gaat hier niks mee doen, zolang jullie niet stelselmatig de dood bedreigd worden, of ze jullie fysiek iets aandoet.
Niks mee doen, houd waarschijnlijk vanzelf wel op.
Ze is waarschijnlijk niet over hem heen, komt vanzelf wel. Er boven staan.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 00:09

Amado7 schreef:
Anoniem nummer blokkeren en alle nummers die een keer bellen of appen blokkeren. Desnoods een ander nummer nemen.

Hebben we gedaan. Nu worden we keer op keer weer benaderd door fake accounts

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:09

Ik zou niet het ‘hef in eigen handen nemen’ door over te gaan op gedrag op hetzelfde niveau.

Eerlijk gezegd denk ik wel dat de politie weinig doet. Zeker in tijden van nu ligt de prioriteit ook wel ergens anders.

Ik zou het negeren en alle bewijs verzamelen. Mocht het stalken erger worden, zoals bijvoorbeeld doodsbedreigingen of wanneer je het gevoel hebt dan het zich ook gaat uiten door bijvoorbeeld achtervolging. Dan weer naar de politie stappen.

Het is heel vervelend, maar op dit moment (zoals ik het lees) gaat het niet zo ver dat jullie gevaar lopen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:10

Ik heb dat toen vanwege mijn ex nagevraagd. Als ik alles op papier had staan (wanneer, hoe vaak, tijden etc. etc.) en bijv. opgenomen telefoongesprekken had dan zouden ze er héél misschien iets mee kunnen.
Maar in dat geval ging het om een vent van begin 30.

Maar jullie zijn 16. Laat het gaan. Negeer het, blokkeer de onbekende nummers en schenk er geen aandacht aan. Dan wordt het vanzelf niet meer leuk. En ga anders desnoods naar iemand op school die daar wat mee zou kunnen...
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 29-01-21 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 00:10

SweetVanille schreef:
Negeren. Puberstreken, erg kinderachtig.
Politie kan en gaat hier niks mee doen, zolang jullie niet stelselmatig de dood bedreigd worden, of ze jullie fysiek iets aandoet.
Niks mee doen, houd waarschijnlijk vanzelf wel op.
Ze is waarschijnlijk niet over hem heen, komt vanzelf wel. Er boven staan.

Had dit ook echt niet verwacht van iemand van 21..
Sta er zeker boven, maar het is gewoon erg vervelend! Je voelt je ook niet bepaald veilig nog op straat als iemand je adres heeft en bedreigd

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 00:11

Blacky94 schreef:
Ik heb dat toen vanwege mijn ex nagevraagd. Als ik alles op papier had staan (wanneer, hoe vaak, tijden etc. etc.) en bijv. opgenomen telefoongesprekken had dan zouden ze er héél misschien iets mee kunnen.

Maar jullie zijn 16. Laat het gaan. Negeer het, blokkeer de onbekende nummers en schenk er geen aandacht aan. Dan wordt het vanzelf niet meer leuk. En ga anders desnoods naar iemand op school die daar wat mee zou kunnen...

Het is niemand van mijn school. Dit meisje is 21, woont al op zichzelf, heeft een auto, bekend bij de politie, op school kunnen ze er niks mee doen

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:12

Laat jouw ouders haar ouders inlichten, dat maakt waarschijnlijk wél indruk.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:12

Gewoon nooit reageren of iets openen wat van hun komt. Dan houdt het vanzelf een keer op. Alleen bekenden opnemen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:13

Maar hoe weet jij dat ze bekend is bij de politie? Omdat ze dat zelf zegt en daarmee stoer wil doen of je wil overbluffen o.i.d.?

Een vertrouwenspersoon of je trajectbegeleider (hoe heet dat op t middelbaar onderwijs?) kan je wellicht wat tips geven over hoe hier mee om te gaan. Of ga met je ouders in gesprek.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:14

Je kan op watsapp instellen dat je eerst iets moet accepteren alvorens je in een gezamenlijke groep wordt gezet.

Tevens is het verstandig om meldingen te maken en zo dossier op te bouwen.

Verder is negeren het beste. Dat verveelt ze al snel :)
Als ze belt, opnemen en de telefoon gewoon even weg leggen. Niet ophangen en niet luisteren.

Politie heeft uiteindelijk, na meerdere meldingen, bij mij eens contact op genomen met de stalker. Deze is zo geschrokken dat hij er mee op is gehouden.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:16

Blacky94 schreef:

Ik denk dat je niet moet onderschatten waartoe tieners van die leeftijd in staat zijn. Volgens mij zijn de rellen van afgelopen dagen daar een mooi voorbeeld van. Die kunnen niet beredeneren welke consequenties er aan bepaalde acties vast zitten zoals volwassenen. Dat is ook gevaarlijk.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:29

Ik zou het wel melden. Zo bouw je een dossier op en als het echt uit de hand loopt, kunnen ze er ook sneller wat mee. Dus alle het bewijs opslaan en uitprinten en meenemen naar het bureau. Stalken moet je niet onderschatten. Ook al is de stalker zo jong. Het kan best veel impact hebben op jou en je vriend :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:29

Politie heeft speciaal teams die jou allerlei tips kunnen geven. Bel 0900-8844. In mijn woonplaats kan he zelfs via messenger een berichtje sturen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:36

Bewijs verzamelen en via een een advocaat een contact verbod regelen. (let op geen straatverbod dat is wat anders!)

Als het contact verbod rond is en ze probeert op wat voor manier dan ook alsnog contact op te nemen is ze strafbaar. En kan ze een straf krijgen verschillend van een hoge boete tot lichte celstraf.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 01:30

Je kunt aangifte proberen maar ik zou het vooral negeren.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 01:54

Volgens mij al te vaak genoemd maar inderdaad negeren en niks mee doen.

Mijn ex stuurde ook nog wel eens berichten via WhatsApp in vaak een bepaalde toestand. Ik heb het direct genegeerd en na 3x geblokkeerd. Na het blokkeren nooit weer wat van gehoord.

Op jouw leeftijd heb je misschien sneller de neiging om het 'gevecht' aan te gaan en er juist op te reageren. Maar daarmee ga je het zeker alleen maar erger maken en waarschijnlijk van een mug een olifant.

Aangifte doen heeft helaas weinig zin. Ik kan nog wel verhalen met stalking die nog 10x heftiger verliepen en de politie doet vrij weinig totdat er haast fysiek geweld aan te pas komt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 02:00

Als je zeker weet dat zij het doet, zoek je dr toch gewoon even op? Kijken of ze dan nog zo stoer is als achter dr beeldschermpje.

Negeren is niet mijn tip.
Dat deed een bekende van mij ook met haar stalker(s) en werd neergestoken. Oh en de politie was (zelfs via de noodknop en notabene 100 m van politiebureau vandaan) niet binnen 5 minuten bereikbaar toen ze op de knop drukte. Niemand is ervoor gepakt en alles ging gewoon door.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 02:06

Hutcherson schreef:
Als je zeker weet dat zij het doet, zoek je dr toch gewoon even op? Kijken of ze dan nog zo stoer is als achter dr beeldschermpje.

Negeren is niet mijn tip.
Dat deed een bekende van mij ook met haar stalker(s) en werd neergestoken. Oh en de politie was (zelfs via de noodknop en notabene 100 m van politiebureau vandaan) niet binnen 5 minuten bereikbaar toen ze op de knop drukte. Niemand is ervoor gepakt en alles ging gewoon door.

En wat denk je wat er gebeurd als de ts dat meisje fysiek aan gaat spreken? Juist dan is zij straks diegene die voor de rechter moet komen voor bedreigingen. Het is super vervelend dat dit gebeurd maar het gaat nog om kinderen eigenlijk in dit verhaal. Mijn reactie als 16 jarige zou ook zijn dat ik overal op zou reageren. Als 23 jarige denk ik daar nu heel anders over.