Collegegeld, instellingsgeld, kosten 2e bachelor opleiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Collegegeld, instellingsgeld, kosten 2e bachelor opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 10:08

Ik wil al een tijdje een nieuwe opleiding doen. Bij voorkeur een bachelor, deeltijd, HBO of uni.
En dan iets dat ik écht leuk vind. Mijn voorkeur heeft nu docent beeldende vorming, maar ook kunstwetenschappen of sociologie staan hoog op de lijst. Maar voorkeur heeft eigenlijk wel HBO docent beeldende vorming aan een kunstacademie.
Alleen ik ben me een hoedje geschrokken van het collegegeld/instellingsgeld.

Ik heb namelijk al mijn Pabo diploma op zak, behaald in 2003. Ik sta al jaren niet meer voor de klas en heb ook niet de intentie om in het basisonderwijs voor de klas te gaan staan.
Maar dit maakt wel dat ik het volle pond mag gaan betalen. En dan is een 4-jarige opleiding à 10.000 euro instellingsgeld per jaar toch wel iets boven budget.
Of zie ik nu iets over het hoofd? Ik ben er al even uit, dus wie kan mij een beetje wegwijs maken :D

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:36

Nee helaas geldt dit voor de meeste opleidingen. Maar je zit nu te kijken naar een opleiding met onderwijsgraad, en mocht je nog geen graad hebben behaald dan geldt voor een 2e bacheloropleiding dat je wettelijk collegegeld betaald. Aangezien je echter al een graad in het onderwijs hebt zal dit dus niet opgaan, dus dat betekent dat je instellingsgeld moet gaan betalen..

Eventueel zou je kunnen overwegen de graad in het buitenland te halen (België is vrij goedkoop, en kijkt niet naar eerder behaalde graden).

Verder zijn er in Nederland ook alternatieven mocht je voor een 2e lerarenopleiding willen gaan.
https://duo.nl/particulier/tegemoetkomi ... eiding.jsp

Daihyo

Re: Collegegeld, instellingsgeld, kosten 2e bachelor opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 10:45

Ik was er al bang voor.
Die 3500 euro had ik ook gevonden. Maar dan blijft er nog 36500 euro over voor 4 jaar. Kostbaar grapje :=

In België is interessant. Maar hoe zit het dan met volgen van colleges, stages, enz? Moet dat dan in België? Hebben ze daar ook een deeltijdvariant?

Nayan

Re: Collegegeld, instellingsgeld, kosten 2e bachelor opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:13

En een premaster en master doen?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:15

In België heb je veel deeltijd varianten. Ik heb zelf aan de Pxl in Hasselt ergotherapie naast mijn werk gedaan. Het was pittig, want bachelor opleiding duurde daar maar 3 jaar, was makkelijk te registeren in Nederland. En kosten....een lachertje 630 euro college geld per jaar

Volgens mij hebben de aan de PXL ook docenten opleidingen

Voor vragen stages en colleges volgen mag je een pb sturen

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:16

Ik zat in een vergelijkbare situatie, maar dan in het paramedische vlak met een bachelor graad. Erg fijn hé als je hier mee geconfronteerd wordt... Heb hier drie jaar allerlei opties uitgezocht en tegen elkaar afgewogen en kwam uit op de volgende weg; Ik ben een thuisstudie gestart van het NTI op mbo 4 niveau, waar ik 2 jaar over kan doen. Een opleiding uitgezocht waar veel werkgelegenheid in is en wat me leuk lijkt én waar hbo doorgroeimogelijkheden zijn. Ik ga dan na het behalen van die mbo niveau 4 een post hbo van 10 maanden erachteraan doen, wat weer wel kan met mijn eerdere behaalde hbo opleiding. Kom ik na 3 jaar toch nog uit op volwaardig hbo niveau en salaris met deze omscholing. Leuke aan de thuisstudie is dat ik aardig wat van de belasting terug krijg. De post hbo kan ik straks al werkend volgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 11:21

Nayan schreef:

Dat kan, maar dan geen docentenopleiding. Of ik moet inderdaad richting Kunst- en cultuurwetenschappen. Daar heb je ook weer een richting docent. Maar volgens mij heb ik dan hetzelfde probleem en kost het me de volle mep. En ben je minder met de praktijk bezig. Ik wil me juist ook veel meer ontwikkelen in technieken, icm de lesbevoegdheid. En dan kom je toch weer op de hbo bachelor uit.

België ga ik eens even uitzoeken.

Een master als vervolg op de Pabo kan ook (denk aan Master SEN), maar dat is dan weer niet helemaal wat ik wil. Ik wil juist meer de kunst kant op, icm lesgeven.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 28-01-21 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:30

Daihyo schreef:
Nayan schreef:

Dat kan, maar dan geen docentenopleiding. Of ik moet inderdaad richting Kunst- en cultuurwetenschappen. Daar heb je ook weer een richting docent. Maar volgens mij heb ik dan hetzelfde probleem en kost het me de volle mep. En ben je minder met de praktijk bezig. Ik wil me juist ook veel meer ontwikkelen in technieken, icm de lesbevoegdheid. En dan kom je toch weer op de hbo bachelor uit.

Een master als vervolg op de Pabo kan ook (denk aan Master SEN), maar dat is dan weer niet helemaal wat ik wil. Ik wil juist meer de kunst kant op, icm lesgeven.

Dit is in ieder geval bij de Open Universiteit niet het geval. Ik ben nu bezig met m'n premaster, dat zijn 55 studiepunten en je betaalt per studiepunt grofweg 65 euro. Dan kom je uit op 3500 per premaster/master, en dat is inclusief studiemateriaal. Voor 7000 euro ben je dus in principe klaar, ook als je studievertraging oploopt oid. Daarnaast kan je zelf je studietempo bepalen en kiezen of je er naast wilt blijven werken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 11:34

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:43

Daihyo schreef:
Oh dat valt wel mee inderdaad. Maar dan moet het dus wel iets zijn dat bij de pabo aansluit toch? Je kunt niet zomaar iedere willekeurige studie doen zonder passende vooropleiding lijkt me.

Edit:
Dus ik zou eerst deze: https://www.ou.nl/-/smakc-2020-2021_sch ... yIds=44573 en vervolgens deze kunnen doen? https://www.ou.nl/-/makc-2020-2021_mast ... yIds=44573

Hangt inderdaad van je vooropleiding af of je een pre-master kunt doen of de volledige bachelor moet volgen (evt met vrijstelling).

Ik doe nu een psychologie bachelor aan de OU, heb een universitaire bachelor Kunstmatige Intelligentie waar ook veel psychologie-vakken in zaten. Ik heb 45 punten vrijstelling gekregen, verder moet ik de bachelor gewoon volgen. Ik betaal dus ook hoog collegeld.

Als je open staat voor een lening kun je ook kijken naar het levenlanglerenkrediet. Je krijgt dan 15 jaar de tijd om je studie naar draagkracht terug te betalen. (Voor mij heeft dat de doorslag gegeven om toch maar weer te gaan studeren).

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:50

Daihyo schreef:
Nayan schreef:

Als je nog nooit een master gevolgd hebt betaal je bij mijn weten sowieso nooit de volle mep, ook als je al een vergelijkbare bachelor hebt. Als ik zie wat er bij mijn opleiding allemaal voorbij komt qua vooropleidingen denk ik dat je (vaak wel met een premaster, maar dat moet sowieso omdat je vanaf het HBO komt) best nog wat opties hebt. Het kan ook wel lonen om navraag te doen bij de desbetreffende opleiding, soms is er meer mogelijk dan wat online aangegeven staat.

WO is inderdaad wel minder praktijkgericht.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:21

Daihyo schreef:
Oh dat valt wel mee inderdaad. Maar dan moet het dus wel iets zijn dat bij de pabo aansluit toch? Je kunt niet zomaar iedere willekeurige studie doen zonder passende vooropleiding lijkt me.

Edit:
Dus ik zou eerst deze: https://www.ou.nl/-/smakc-2020-2021_sch ... yIds=44573 en vervolgens deze kunnen doen? https://www.ou.nl/-/makc-2020-2021_mast ... yIds=44573

Dat kan je niet zo simpel zeggen, maar je kan wel vrijblijvend aanvragen of je er voor in aanmerking komt. Ik kan me ook herinneren dat er ergens een studiefolder te vinden moet zijn waar alle geschikte vooropleidingen in staan.

Ik doe zelf een premaster in Psychologie, en heb als vooropleiding HBO HRM. Ben met veel gedoe toegelaten, in eerste instantie zou ik een bachelor psychologie moeten volgen maar dat zag ik zelf niet zo zitten :o dus heb daarna nog meer bewijsmateriaal aan moeten leveren, dit een beetje slim gedaan en toen werd ik wel toegelaten.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:25

Je kan de verschillende locaties bekijken waar de opleiding gegeven wordt.

Sommige hogescholen of universiteiten hanteren het collegetarief ook als instellingstarief.
Zoals de TU Delft.

Zelf heb ik naar studies gekeken die daar 2000 per jaar koste en op een andere plek 15000 per jaar, voor de zelfde studie..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 12:32

Het minder praktijkgerichte is wat me ook wat tegen staat van een uni of master. Daarom heeft hbo mijn voorkeur.
Als ik kijk naar wat ik het liefste wil, dan staat docent beeldende vorming bovenaan. Maar ja, dan is dat dus 2x bachelor education en dus de volle mep instellingsgeld. Andere opleidingen vind ik wel interessant, maar kan ik niet die docent beeldende vorming mee worden. Omdat ik dan juist die praktijk mis. Lastig :\

De toelating is wel een ding. Ik heb overigens wel meer diploma’s, maar geen volwaardige bachelor of master behalve de Pabo. En dan heb ik het niet over een cursusje, maar jaarlijkse of 2-jaarlijkse opleiding op hbo-niveau richting mijn vakgebied.

Hele andere optie zou de bachelor bestuurskunde kunnen worden. Dat sluit aan bij mijn huidige werk en oa de opleiding hbdo via de Bestuursacademie die ik heb gevolgd. Interessant, maar ik weet niet of ik daar echt de motivatie voor heb. Ook die richting is docent mens en maatschappij. Maar dan heb ik hetzelfde probleem als bij docent beeldende vorming.

Lastig.

Kosseh: dat is ook nog wel een goede. Ik heb nu gekeken bij Artez, dat is de Kunstacademie hier in de regio. Maar Hogeschool Rotterdam en Fontys bieden deze ook aan. Ik kan daar ook eens kijken.