Concurrentiebeding Uitzendbureau wat en hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Taucha

Concurrentiebeding Uitzendbureau wat en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 19:58

Op dit moment ben ik via Uitzendbureau X aan het werk bij een leuk bedrijf. Nu komt hier binnenkort een vacature vrij. Ik kan hierop solliciteren en rechtstreeks aangenomen worden bij het bedrijf. Maar onderstaand concurrentiebeding zit in mijn arbeidscontract. Ik had op het moment dat ik dat tekende geheel niet voorzien dat deze situatie zich zou kunnen voortdoen, dus wel gelezen, maar niet als relevant beschouwd. Maar ja, nu is de situatie behoorlijk veranderd en zit ik er toch een beetje mee in mijn maag. Als ik dit zo lees krijg ik ook een boete aan mijn broek als ik zonder voorafgaande schriftelijke toestemming rechtstreeks voor het bedrijf ga werken binnen 6 maanden nadat ik stop bij Uitzendbureau X? Of geldt dit alleen als ik via een ander uitzendbureau voor ditzelfde bedrijf zou gaan werken? (wat dus nu niet het geval zal zijn)

1. De hiervoor genoemde omstandigheden vormen zwaarwegende bedrijfsbelangen voor Uitzendbureau X om een concurrentiebeding met jou overeen te komen ongeacht de duur van het dienstverband tussen ons en ongeacht welke partij het initiatief heeft genomen de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet voort te zetten. De hiervoor opgesomde omstandigheden vormen in onderlinge samenhang bezien, alsmede ieder op zichzelf, een voldoende zwaarwegend bedrijfsbelang teneinde een concurrentiebeding tussen ons overeen te komen in de onderhavige arbeidsovereenkomst. De opsomming van de zwaarwegende bedrijfsbelangen is niet limitatief, maar kan door Uitzendbureau X worden aangevuld en/of gewijzigd.
2. Tussen ons is, gezien hetgeen in dit artikel is bepaald, het navolgende concurrentiebeding overeengekomen: het is jou gedurende de looptijd van de arbeidsovereenkomst en binnen een tijdvak van 6 maanden nadat de arbeidsovereenkomst om welke reden dan ook is geëindigd, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Uitzendbureau X, verboden om, op enigerlei wijze, hetzij direct, hetzij indirect, al dan niet voor eigen rekening, dan wel in dienst van een ander opdrachten te aanvaarden van en/of werkzaamheden te verrichten voor de (Eind)Cliënt.
Indien je in strijd handelt met jouw verplichtingen uit hoofde van het bepaalde in dit artikel, moet je aan Uitzendbureau X, zonder dat enige ingebrekestelling is vereist, voor iedere overtreding een boete ineens betalen ter grootte van ….

Hutcherson

Re: Concurrentiebeding Uitzendbureau wat en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:20

1 ding weet ik zeker: een concurrentiebeding is niet rechtsgeldig in een tijdelijke overeenkomst/bepaalde tijd.
Hoe het zit met uitzendbureaus geen idee maar dit weet ik zeker.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:39

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:40

Hier staat inderdaad dat je op geen enkele wijze binnen 6 maanden zonder toestemming van je huidige uitzendbureau werkzaamheden mag verrichten bij het bedrijf.

Omwille van de goede relatie met het bedrijf (hun klant waar ze vast nog meer mensen willen plaatsen en waarvoor ze de relatie dus belangrijk vinden) kan het overigens best zijn dat het uitzendbureau zich hierin coulant opstelt en ze gewoon zonder gedoe toestemming geven. Ik zou gewoon bellen naar het bedrijf waar je wil solliciteren dat je wil solliciteren, maar je wel een concurrentiebeding hebt en of ze verwachten dat dit een probleem is.

Edit: of het uitzendbureau juridisch gezien in hun recht staat weet ik niet, dus gezien bovenstaande reacties is dat ook een interessante om na te gaan.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:48

Kairos schreef:
https://www.vangelderadvocaten.nl/is-ee ... -mogelijk/

Als ik het goed begrijp mag een concurrentiebeding niet worden opgenomen bij een uitzendovereenkomst. Het uitzendbureau mag wel aan dat bedrijf een vergoeding vragen is wat ik uit deze bron opmaak

Zo heb ik dat ook geleerd in mijn SEU examen. Het uitzendbureau mag jou niet verhinderen rechtstreeks in dienst te gaan.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:49

Ik zou het gewoon communiceren met de intercedenten binnen het uitzendbureau waarvoor je werkt. Dat je graag direct bij het bedrijf wil solliciteren omdat er een functie vacant is.

Normaal gesproken hebben bedrijven vaak vastgelegde afspraken met het uitzendbureau wanneer ze voornemens zijn een contract aan te bieden en wat de voorwaardes zijn daarvoor richting het bedrijf waarvoor je werkt. Eea ligt vaak in elkaar verlengde vanuit een uitzendcontract krijgen ze per gemaakt uur x% op basis van een omrekenfactor wanneer je overgenomen wordt betalen ze vaak een soort van werkingsfee welke in het verlengde van de omrekenfactor zit x het maximaal aantal uren dat je contractueel bij het uitzendbureau mag werken bij 1 opdrachtgever :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:52

A_nouk schreef:
Ik zou het gewoon communiceren met de intercedenten binnen het uitzendbureau waarvoor je werkt. Dat je graag direct bij het bedrijf wil solliciteren omdat er een functie vacant is.

Normaal gesproken hebben bedrijven vaak vastgelegde afspraken met het uitzendbureau wanneer ze voornemens zijn een contract aan te bieden en wat de voorwaardes zijn daarvoor richting het bedrijf waarvoor je werkt. Eea ligt vaak in elkaar verlengde vanuit een uitzendcontract krijgen ze per gemaakt uur x% op basis van een omrekenfactor wanneer je overgenomen wordt betalen ze vaak een soort van werkingsfee welke in het verlengde van de omrekenfactor zit x het maximaal aantal uren dat je contractueel bij het uitzendbureau mag werken bij 1 opdrachtgever :)

Maar leg het parallel daaraan ook bij je eigen rechtsbijstand neer.

Geen rechtsbijstandverzekering? Nou, dan weet je nu waarom je die wel moet hebben.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 21:04

ikke schreef:

Geen rechtsbijstandverzekering? Nou, dan weet je nu waarom je die wel moet hebben.
Ik heb de kwestie ook al voorgelegd aan de FNV, maar die zijn natuurlijk niet zo heel erg snel met reageren. Gaat mij er vooral nu even om te weten of ik er goed aan doe om voor sollicitatie het uitzendbureau te ‘vragen’ of ik mag solliciteren of dat ik ze pas op de hoogte hoef te gaan stellen op het moment dat ik weet dat ik de functie mag gaan invullen. Onder het mom van geen slapende honden wakker maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:13

Vaak houdt zo’n concurrentiebeding geen stand als het evt voorkomt.

Ik zou je rechtsbijstand vragen wat te doen. En wel alvast gaan solliciteren, straks loop je je droombaan mis.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:17

Ik zou het uitzendbureau nu nog niet informeren, maar wel je potentiele werkgever als je solliciteert.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:13

Wat zijn mensen tegenwoordig toch bang om in overleg te treden met een ander persoon. Een uitzend overeenkomst verdwijnt niet plotseling als je een vraag stelt :)*

Daarnaast hebben we het over een uitzendbureau een bureau dat geld verdient aan de TS. Tenzij het misschien een heel heel klein bureautje is zijn dit vaak wel de firma’s die dit soort zaken gewoon goed (contractueel aan 2 kanten )geregeld hebben. Dit soort bedrijven verdienen aan de mensen die ze in portefeuille hebben. Als iemand solliciteert bij de werkgever waar een medewerker al geplaatst is zijn daar in 99 van de 100 gevallen echt wel afspraken over gemaakt.

Sterker nog als je nu rechtstreeks solliciteert zonder het uitzendbureau op de hoogte te stellen en de werkgever gaat er op in zonder het uitzendbureau op de hoogte te stellen kunnen ze in veel gevallen toch de rekening wel op de mat zullen zien vallen :+

Als er iets transparant is is het wel waar mensen werken of gaan werken en zeker als het dezelfde werkgever betreft als waar TS nu al werkt :)

Het is alleen maar mooi voor het uzb, ze lijken dan de juiste match gevonden te hebben. TS werkt er blijkbaar graag. :D

Of draai het om, probeer je via het UZB te laten plaatsen in de andere functie heb je mooi de vastigheid van je uitzendcontract, plus het telt gewoon op voor de duur van je arbeidsovereenkomst naar de verplichting van een vaste overeenkomst bij de werkgever. Of het andere functies zijn maakt daarin namelijk ook niet uit sinds de invoering van de WAB het is dezelfde keten omdat de werkgever dezelfde opdrachtgever is :)

Edit: typos
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 27-01-21 22:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:19

Ik werk bij een uitzendbureau en ik heb er nog nooit van gehoord. Of het netjes is, is een tweede. Je brengt niet alleen jezelf in een lastig parket, maar ook het uitzendbureau.
Wij hebben het wel eens met een kandidaat gehad die "opeens" verdween. Tot we op projectbezoek gingen bij de klant waar we hem hadden geplaatst en we hem daar tegenkwamen. In vaste dienst.
Er zijn aardig wat verhitte gesprekken gevoerd en hebben toen uiteindelijk een werving & selectiefee opgesteld voor de "misgelopen" marge. En we komen daar niet meer :D
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 27-01-21 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:20

Het gaat niet zozeer om de uitzendovereenkomst die jij hebt bij het uitzendbureau, maar over de afspraken tussen het uitzendbureau en jouw werkgever (inlener). Afhankelijk van de afspraken die zij met elkaar hebben mogen ze je wel in dienst nemen, maar zal de inlener een zogenoemde fee (€) moeten betalen om jou direct in dienst te kunnen nemen.

Hoe lang werk je daar nu? En hoe is jouw verstandhouding met het uitzendbureau? Heb je al besproken met jouw werkgever dat je wil solliciteren op deze functie? Dat mag sowieso niet belemmert worden namelijk.

Over het concurrentiebeding zou ik me niet zo’n zorgen maken. Over het algemeen is dat echt een wassen neus en hebben werkgevers geen poot om op te staan.

Edit: Zoals hier al aangegeven wordt.. communiceer het! Een uitzendbureau heeft nou eenmaal een commercieel belang en wil jou daarom graag op de loonlijst houden. Zodra je dingen niet communiceert snijd je jezelf in de vingers. Want in de driehoeksverhouding van uitzendbureau, inlener en uitzendkracht trek jij aan het kortste eind. L*llig, maar zo is het wel.
Laatst bijgewerkt door Peuk op 27-01-21 22:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:21

Taucha schreef:
ikke schreef:

Ik heb de kwestie ook al voorgelegd aan de FNV, maar die zijn natuurlijk niet zo heel erg snel met reageren. Gaat mij er vooral nu even om te weten of ik er goed aan doe om voor sollicitatie het uitzendbureau te ‘vragen’ of ik mag solliciteren of dat ik ze pas op de hoogte hoef te gaan stellen op het moment dat ik weet dat ik de functie mag gaan invullen. Onder het mom van geen slapende honden wakker maken.

Jeetje wordt er al gesproken over een rechtsbijstand terwijl er nog geen belletje naar het UZB is gegaan? Vind ik wel heel heftig hoor.
Waarom kan je die functie niet uitoefenen via het UZB?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:44

Autumnn schreef:
Jeetje wordt er al gesproken over een rechtsbijstand terwijl er nog geen belletje naar het UZB is gegaan? Vind ik wel heel heftig hoor.

Ik kan mij het heel goed voorstellen dat ts veel liever rechtstreeks aangenomen wordt bij bedrijf X.

Mijn vriend werkt via een uitzendbureau en de onzekerheid over hoe lang je ergens nog kan blijven werken is niet fijn. Hij krijgt altijd enorm positief commentaar van directe leidinggevende en collega's maar is als uitzendkracht toch steeds weer de sjaak als het uitzend budget op is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:47

Autumnn schreef:
Taucha schreef:

Wat is er mis met een goed advies van een onafhankelijk jurist? Dat TS het via de FNV speelt is niet anders. Je daagt ze niet meteen voor het hekje omdat je een vraag stelt.
Die jurist kan je juist helpen om dat gesprek met het uitzendbureau correct te voeren en geen domme dingen te zeggen.

Daarnaast is het een zwaktebod. Als jij als werkgever/opdrachtgever niet de voorwaarden kunt scheppen dat je een concurentiebeding nodig hebt om te voorkomen dat je personeel weg loopt, dan moet je je in een donker hoekje heel diep gaan schamen! Dan ben je gewoon een sukkeltje.

En ja, ik weet best dat er een handjevol funkties zijn waarbij het meer redenen heeft maar dat zijn meestal geen funkties die je via een uitzendbureau hebt....
Laatst bijgewerkt door ikke op 27-01-21 22:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:47

Speel open kaart; dat is voor beide partijen het allerbeste. Als het bedrijf je graag in dienst wil nemen, dan zul je moeten aangeven aan dat je nog een lopende overeenkomst hebt met het uitzendbureau. En dan kan het bedrijf gaan overleggen met het uitzendbureau wat een redelijke vergoeding is wat contractovername betreft. Niet zelf gaan doen; daar is de afdeling personeelszaken voor.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:09

Autumnn schreef:

Natuurlijk eerst rechtsbijstand en niet het uitzendbureau.
Het uitzendbureau heeft een ander belang dan ts, het is naïef om te verwachten dat je daar een onafhankelijk advies van krijgt.
Een jurist van de rechtsbijstand kan ts haar vertellen of de passage in het contract wel of geen waarde heeft en haar adviseren wat ze het beste kan doen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:16

Ik krijg hier echt het idee alsof een concurrent beding iets heel nieuws is. Volgens mij staat het zo ongeveer bij iedere grotere onderneming in een contract :=

Volgens mij is er geen sprake van advies wat gevraagd moet worden maar een gesprek over wat kan en wat niet. Een uitzendbureau is nu eenmaal niet een gewone werkgever maar een bedrijf wat commercieel belang heeft bij de uren die de TS maakt. Open communiceren is key in dit soort gevallen want linksom of rechtsom kost TS het bedrijf toch geld of ze rechtstreeks in dienst komt of ze als temp blijft werken :D dat weet je als je met een uitzendbureau in zee gaat als werkgever haha

Een concurrent beding in zo’n geval is toch geen eens van toepassing joh als werkgever en het uitzendbureau gewoon afspraken hebben gemaakt over het mogelijk overnemen van mensen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:25

A_nouk schreef:
Ik krijg hier echt het idee alsof een concurrent beding iets heel nieuws is. Volgens mij staat het zo ongeveer bij iedere grotere ondernemingen in een contract :=

Volgens mij is er geen sprake van advies wat gebrast moet worden maar een gesprek over wat kan en wat niet. Een uitzendbureau is nu eenmaal niet een gewone werkgever maar een bedrijf wat commercieel belang heeft bij de uren die de TS maakt. Open communiceren is key in dit soort gevallen want linksom op rechtsom kost TS het bedrijf toch geld of ze rechtstreeks in dienst komt of ze als temp blijft werken :D

Als TS het uitzendbureau geld kost, dan zijn het echt een stel sukkels!
Ik heb weleens voor zo'n stel sukkels gewerkt, maar toen ik dat door kreeg, heb ik heel gauw m'n biezen gepakt. Werd ik drie maanden later door een curator gebeld of ik nog een claim jegens die werkgever had......

Een uitzendbureau is niet anders dan andere werkegevers. Ze hebben bepaalde rechten en plichten jegens hun personeel en daar hebben ze fatsoenlijk mee om te gaan, net als de werknemer, en zo niet, dan voor het hekje, maar buigen zullen ze voor de wet!

Bovendien heeft het uitzendbureau er een kudde juristen op zitten om een contract dicht te timmeren, de meesten als TS hebben daar toch echt te weinig kaas van gegeten dus is het niet raar om je juridisch te laten adviseren.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:30

Een nonconcurrentiebeding bij een tijdelijke arbeidsovereenkomst kan wel degelijk geldig zijn! Deze is dan wel aan een strenger regime gebonden. Sowieso (ook bij onbepaalde tijd) moet de werknemer meerderjarig zijn. Bij een tijdelijk dienstverband komt daar nog bij dat de werkgever zéér zwaarwegende belangen moet hebben bij het beding, en de werkgever dient deze dan ook schriftelijk te motiveren in de arbeidsovereenkomst (zie art. 653 van Burgelijk Wetboek 7).

Wat daar wel de maar aan is, is dat de werkgever waarschijnlijk niet daadwerkelijk een zwaarwegend belang heeft in dit geval. Zeker niet een belang dat opweegt tegen de vrije arbeidskeuze van TS. Een rechter zal dus waarschijnlijk jouw kant kiezen. Zelfs dan nog, is er ook een overeenkomst tussen uitzender en inlener. Daar kan ook een boete/verbod in staan voor het direct aannemen van uitzendkrachten. De kans is dus groot dat de inlener jou niet in dienst wil nemen.

Zo ver hoeft het echter allemaal niet te komen. Ga gewoon in gesprek met je werkgever, probeer dit op een amicale manier te doen, en baat het niet, dan schaadt het niet.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:34

Ik heb daar ook mee te maken gehad. Bedrijf waar ik aan het werk was wilde mij in dienst nemen. Is natuurlijk goedkoper dan via het uitzendbureau. Ik moest een x aantal uren gewerkt hebben dan mocht ik “gratis” over. Anders moest er een vergoeding betaald worden. Mocht dit bedrag niet betaald worden mocht ik een half jaar niet werkzaam zijn binnen die organisatie. Uiteindelijk wilde het bedrijf de vergoeding niet betalen, had nog niet genoeg uren gewerkt en ben ik daar uiteindelijk als nog weggegaan. Ik ben gaan solliciteren bij een bedrijf waar ik nog niet gewerkt had. Daardoor kon ik direct weg

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:42

Wescha schreef:
Ik heb daar ook mee te maken gehad. Bedrijf waar ik aan het werk was wilde mij in dienst nemen. Is natuurlijk goedkoper dan via het uitzendbureau. Ik moest een x aantal uren gewerkt hebben dan mocht ik “gratis” over. Anders moest er een vergoeding betaald worden. Mocht dit bedrag niet betaald worden mocht ik een half jaar niet werkzaam zijn binnen die organisatie. Uiteindelijk wilde het bedrijf de vergoeding niet betalen, had nog niet genoeg uren gewerkt en ben ik daar uiteindelijk als nog weggegaan. Ik ben gaan solliciteren bij een bedrijf waar ik nog niet gewerkt had. Daardoor kon ik direct weg

Bijzondere insteek van die werkgever dan. Meestal is die voorwaarde ongeveer een half jaar werk. Daar wilde die opdrachtgever niet in mee? Dat maak je maar zelden mee.

Ik werk nu ook gedetacheerd maar daar is vanaf het eerste moment duidelijk gesteld door alle partijen dat ik na een jaar over ga naar de opdrachtgever, bij wederzijdse tevredenheid.
Dat is niet helemaal hetzelfde maar ik weet dat mijn werkgever, en veel van hun conculega's, werken met half jaar en jaarafspraken, ook als niet op voorhand een overname afgesproken is.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:21

ikke schreef:
Wescha schreef:

Bijzondere insteek van die werkgever dan. Meestal is die voorwaarde ongeveer een half jaar werk. Daar wilde die opdrachtgever niet in mee? Dat maak je maar zelden mee.

Ik werk nu ook gedetacheerd maar daar is vanaf het eerste moment duidelijk gesteld door alle partijen dat ik na een jaar over ga naar de opdrachtgever, bij wederzijdse tevredenheid.
Dat is niet helemaal hetzelfde maar ik weet dat mijn werkgever, en veel van hun conculega's, werken met half jaar en jaarafspraken, ook als niet op voorhand een overname afgesproken is.

Wat je nu zegt klopt niet. Er bestaat geen ‘meestal’. Dit is puur en alleen afhankelijk van de afspraken tussen een bureau en de inlener. Dit wordt vastgelegd in een contract waar een inlener niet zomaar onderuit kan. Echter als er sprake is van een goede relatie tussen beiden partijen zullen daar heus wel eens uitzonderingen op worden gemaakt. Wescha wilde eerder in dienst treden. Tja.. dan wordt er verwezen naar een contractafspraak, met als gevolg dat daar een geldbedrag tegen over staat gebaseerd op het verlies van de marge over de uren die nog gewerkt hadden moeten worden.

Wat Wescha zegt klopt en is een normale gang van zaken. Op het stukje ‘goedkoper’ na. De dienstverlening die een bureau aanbied is ten slotte ook niet gratis. Om maar niet te spreken over eventuele ziektekosten van iemand 2 jaar in de WW terecht kan komen. En dan heb ik nog maar een minimaal gedeelte benoemd van de onderdelen waar een tarief uit opgebouwd is.

Je praat daarnaast over detacheren, maar er zitten wezenlijke verschillen tussen uitzenden en detacheren. Het lijkt me niet handig om deze door elkaar te halen, want zo wordt het ook verwarrend voor TS.

Er wordt hier ontzettend neerbuigend gepraat over uitzendbureaus. Maar 1. Je bent er zelf bij als je in dienst treed bij een uitzendbureau. 2. Een bureau heeft een commercieel belang.. duh, natuurlijk verdienen ze geld aan jou? 3. Mensen beseffen totaal niet dat het kosten/baten is. Er gaat ook enorm veel tijd in zitten om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen plus ook nog goed te zorgen voor je personeel (uitzendkrachten).
Als je het gevoel hebt dat er misbruik van je gemaakt wordt dan ben je bij het verkeerde uitzendbureau of moet je zelf de verantwoordelijkheid nemen om om uitleg te vragen. Net als bij een ‘normale’ werkgever als er stront aan de knikker is.
Laatst bijgewerkt door Peuk op 28-01-21 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:27

Ik was ook niet gedetacheerd op 1 groep maar wel bij 1 organisatie. Ik geloof dat als ik gemiddeld 32 uur per week had gewerkt ik na een jaar overgenomen mocht worden. Ik heb daar bijna 4 maanden op dezelfde groep gestaan ivm langdurige ziekte. Daarom wilde die groep mij hebben echter had ik toen nog maar net 1/3 van de uren gewerkt bij deze organisatie. En gaf de organisatie aan dat het “afkoopbedrag” te hoog was voor de organisatie. Uiteindelijk ben ik weggegaan omdat ik van het flexen afwilde omdat ik de oppas moeilijk rond kreeg