Hoe behangerslijm verwijderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Hoe behangerslijm verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 12:59

Ik ben de keuken aan het schilderen *\o/*
De vorige huurders hebben behangen. Het papier kwam héél vlot van de muur, gelukkig!

Gisteren de eerste muur geschilderd, in het lichtgrijs. Ik heb deze muur niet eerst afgewassen, en dat heb ik me wel een beetje beklaagd haha - ik had 3-4 lagen nodig om de lijmresten te bedekken en ervoor te zorgen dat er geen vlekken door kwamen :') Om dit te voorkomen op de grotere muur, die ik oranje ga schilderen, zou ik willen proberen de muur af te wassen en zo de lijmresten te verwijderen, in de hoop dat die muur max. 2 lagen nodig heeft, 1 zou nog beter zijn.

Iemand een idee hoe/met wat ik dit het beste aanpak? Heet water en dreft?

Ook heb ik een probleem met.. ik weet niet hoe dat ding heet :') Ik noem het 'bak'. Er zit niks achter, is een holle ruimte, misschien dat het vroeger ergens voor diende en nu niet meer, geen idee. Maar ik sukkel dus enorm met het papier/de verf/de lijm te verwijderen. De bovenste laag papier komt er heel vlot af als ik die eerst inspons, de laag er onder is al moeilijker. Ik had er beter gewoon over geschilderd, maar daar is het nu te laat voor :') Iemand een idee hoe ik dit zo snel/makkelijk mogelijk kan verwijderen? We zijn véél langer bezig aan dit kleine stukje papier-vrij te krijgen dan de muren zelf.

Rood is de onderste laag. Bovenaan de 'bak' zie je nog het bovenste papier, tussen dit stuk en het rode stuk zie je de onderste laag papier. Ik moet dus tot op het rode geraken. Dit wordt uiteindelijk oranje geschilderd, ik denk dat ik hier best wel eerst een laag wit over schilder, en dan pas oranje?
Afbeelding

Iemand tips? Hoe kan ik de papierloze muur van de lijmresten helpen?
En hoe krijg ik het papier zo snel/makkelijk mogelijk van de 'bak'?

Marie111

Re: Hoe behangerslijm verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:36

Ik denk dat de bak om een schoorsteen heeft gezeten. Waarom haal je niet gewoon die bak helemaal weg?
Moet wel de muur en plafond opnieuw "aangeheeld" / gestuct worden. Denk dat het dan allemaal een stuk ruimtelijke wordt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:39

Stoomreiniger al geprobeerd?

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:42

Ik kreeg pas de tip voor HG Behangverwijderaar voor een hardnekkig behangetje in een kast.
Spul wel al gekocht maar nog niet de motivatie kunnen vinden om het te gebruiken dus kan je nog niet vertellen of het werkt :')

Volgend mijn bron en de verpakking lost het de lijm op.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:44

Als het een leeg ding is zonder functie, waarom haal je hem dan niet gewoon weg?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 15:12

Molfre schreef:
Als het een leeg ding is zonder functie, waarom haal je hem dan niet gewoon weg?

We huren dit huis :) Geen idee of het mag van de eigenaar.
We hebben wel de kachels al gesloopt, die werkten niet meer en waren al vervangen door een pelletkachel, dus de accumulatiekachels stonden hier maar ongebruikt te staan. Ik gebruik de 'bak' om een kader aan te hangen, dus hij stoort me niet zo erg :D

Enkel het behang er af krijgen is storend :+ Ik was al aan het overwegen dat ding maar opnieuw te behangen?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 15:13

cissy schreef:
Stoomreiniger al geprobeerd?

Nee die heb ik niet :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:34

Bij diverse bouwmarkten kan je behanglijmoplosser kopen, is dit kan je er gewoon met een doek schoonmaken, wel met schoonwater nadoen. Voor het gemak kan je het ook in een plantenspuit doen, erop spuiten, even laten inwerken en met enkel water en een doen schoonmaken.
Laat de muur wel goed drogen voordat je gaat schilderen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 17:34

kiki1976 schreef:
Bij diverse bouwmarkten kan je behanglijmoplosser kopen, is dit kan je er gewoon met een doek schoonmaken, wel met schoonwater nadoen. Voor het gemak kan je het ook in een plantenspuit doen, erop spuiten, even laten inwerken en met enkel water en een doen schoonmaken.
Laat de muur wel goed drogen voordat je gaat schilderen.

Oh ja een plantenspuit is een handig idee, dankjewel! En idd, goed laten opdrogen ook! Dankjewel!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:41

Kan je met behangerslijm behangers vastplakken? :7

Voor het verwijderen van behanglijm kan je idd behanglijmoplosser gebruiken en als de vorige bewoners (net zoals bij ons :+ ) een super dikke laag lijm hebben gebruikt: Die laag er eerst af schrapen met een plamuurmes! Succes dan iig, dat is een ranzig klusje

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:59

Heb je ook voorstrijkmiddel gebruikt voor je ging verven?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:24

Rood is echt lastig om onder een andere kleur te krijgen zonder doorschemeren. Wit gaat daarbij niet helpen. Ik heb gehoord dat beste manier om rood eronder te krijgen eerst zwart verven is. Maar, aangezien oranje ook een roodtint is vraag ik me af in hoeverre dat noodzakelijk is.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:51

Dorus schreef:
Rood is echt lastig om onder een andere kleur te krijgen zonder doorschemeren. Wit gaat daarbij niet helpen. Ik heb gehoord dat beste manier om rood eronder te krijgen eerst zwart verven is. Maar, aangezien oranje ook een roodtint is vraag ik me af in hoeverre dat noodzakelijk is.

Voor rood werkt een grijze voorstrijk heel goed (kan ik uit ervaring zeggen :o )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:22

Grijs over rood inderdaad.

Warm water uit de plantenspuit werkt ook goed. Dan met plamuurmes de grote stukken eraf halen en evt nog een keer natmaken en met oude handoek goed schrobben. Meeste zooi zou er dan af moeten zijn.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 08:18

Serendipity1 schreef:
Kan je met behangerslijm behangers vastplakken? :7

Voor het verwijderen van behanglijm kan je idd behanglijmoplosser gebruiken en als de vorige bewoners (net zoals bij ons :+ ) een super dikke laag lijm hebben gebruikt: Die laag er eerst af schrapen met een plamuurmes! Succes dan iig, dat is een ranzig klusje

Oeps, dialect, ik had het niet eens door :+

Gelukkig is het helemaal geen dikke laag hier! Je ziet hier en daar een lijmvlek, meer niet. Wel voldoende om voor vlekken te zorgen door een eerste laag door haha.

Ik heb nog een ietsie pietsie beetje grijs over van de andere muren om over het rood te leggen *\o/*

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 14:33

Update!

Nou, heb ik me dat schilderen al beklaagd haha!
Ik heb de muur afgewassen met heet water en dreft. Daarna schoon gemaakt met een uitgewrongen schone doek. Laten drogen, en dan beginnen schilderen.
Ik had meteen spijt :+ Die eerste laag was om van te huilen. Overal vlekken. Toen ik die probeerde te herstellen, trok de verfrol de verf zo weer van de muur.
Laten drogen. Laag twee er over geschilderd. Toen kreeg ik weer hoop, laag 2 zag er al véél beter uit!
Laten drogen, en voor laag drie gegaan. Ondertussen ook die hangende bak zo goed mogelijk schoon en lijm- en papiervrij gemaakt, en die ook geschilderd. Die bak had genoeg aan 2 lagen.

En tadaaaa!

Afbeelding

Afbeelding

De 'balk' boven de bak moet ook nog in het oranje komen. Maar ik wilde eerst even kijken of ik daar nog voldoende verf voor zou over hebben na het schilderen van de muur en de bak; dat moet inderdaad wel lukken gelukkig!

Ondertussen heb ik ook mijn poster (60 x 90cm) en kader (70 x 100cm) ontvangen, deze komt in de woonkamer op weg naar de keuken. Het is een foto van Edro 3, een schipwrak voor de kust van Paphos, Cyprus, waar ik anderhalf jaar geleden op vakantie ben geweest. Er zit een zweempje oranje in, wat volgens mij heel mooi bij het oranje in de keuken past. Om het "shockeffect" wat minder te maken haha!

Hier staat hij nog op het tafeltje, hij wordt nog opgehangen :)
Afbeelding