Testament wijzigen niet mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Testament wijzigen niet mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 13:46

Goedemiddag,

Ik weet niet goed waar dit thuishoort maar mocht iemand het wel weten dan mag je altijd temmen :D

Mijn oma heeft een testament opgesteld in 2008.
In de loop der tijd zijn er wat zaken gewijzigd zoals het trouwen van mijn oom en overlijden van mijn moeder.
Mijn oma zal zelf niet lang meer leven en komt ineens tot de conclusie dat ze haar testament wil wijzigen.
Dus, assertief als ze is, heeft ze zelf een notaris gebeld die de dag erop al op de stoep stond.

Deze notaris vertelde haar dat wijzigen niet mogelijk is, ging weer weg, en stuurde direct de factuur door voor het bezoekje, 250 euro!
Mijn oma in tranen want die had dat niet verwacht (mensje is bijna 95 en gelooft nog in goedheid/onbaatzuchtigheid van de mens).
Helaas, mag ik bij de notaris geen navraag doen omdat het niet om mij gaat.

Maar, buiten dat, waarom zou je een testament niet kunnen wijzigen? Dit lijkt haar laatste wil te zijn en ze is er kapot van dat de notaris niet mee wilde werken. Zelf is ze bedlegerig dus naar het kantoor gaan is er niet meer bij.

Wat kan ik doen om haar te helpen?

Oehlala

Re: Testament wijzigen niet mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:47

En een andere notaris?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:49

Is oma wilsbekwaam?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:51

Is het testament wijzigen niet mogelijk of is hetgeen zij wil niet mogelijk? Eerste kan zo ver ik weet altijd zolang ze nog wilsbekwaam is.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 13:53

Oma is zeker nog wilsbekwaam, een andere notaris durft ze nu niet meer omdat ze nog kapot is van de rekening van het tevergeefse bezoekje. O wat wilde ik dat ze dit geregeld had in ons bijzijn... dan hadden we geweten hoe of wat. Maar ze is zó eigenwijs en tegelijk naïef..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:55

Als het goed is,dan is een eerste orienterend gesprek met een notaris gratis.Pas als er echt iets opgesteld gaat worden,moet je betalen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:56

eponine schreef:
Oma is zeker nog wilsbekwaam, een andere notaris durft ze nu niet meer omdat ze nog kapot is van de rekening van het tevergeefse bezoekje. O wat wilde ik dat ze dit geregeld had in ons bijzijn... dan hadden we geweten hoe of wat. Maar ze is zó eigenwijs en tegelijk naïef..

In de meeste gevallen wil de notaris liever met je oma alleen spreken zodat hij/zij ook kan beoordelen hoe het zit met de wilsbekwaamheid. Maar je zou, als je oma het er mee eens is, nog eens kunnen bellen voor een stukje uitleg. Vragen naar de reden is in dit geval helemaal niet vreemd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:57

Kun je terwijl je bij je oma bent desbetreffende notaris nog even bellen? Dan kan oma gelijk toestemming geven dat jij het gesprek voert. Dan kun je wat toelichting vragen en opheldering over de rekening vragen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:59

Zou het notaris kantoor even nachecken, dit is niet de normale gang van hoe het moet, vermoed dat ze bij een oplichter terecht is gekomen...

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 14:00

Ik heb gisteren, toen ik bij haar was, de notaris gebeld en heb verzocht om dergelijke mensen vooraf op de hoogte te brengen van zulke kosten.. een gratis oriënterend gesprek was blijkbaar niet aan de orde. Ze wilde me niet vertellen waarom het niet gewijzigd kon worden, ondanks dat ik naast haar zat. Mensonterend vind ik dit.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 14:01

Het betreft trouwens het notariskantoor dat haar eerste testament ook heeft opgemaakt. Naar mijn mening wel oplichting maar een andere invalshoek :(

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:04

Als ik op internet kijk is het niet kunnen wijzigen van een testament alleen wanneer degene waarvan het testament niet meer wilsbekwaam is.
Hier zou je eerst achter moeten zien te komen. Misschien kan je oma bellen naar de notaris wanneer je zelf aanwezig bent met deze vraag.
Had je oma niet gevraagd wat de kosten waren? Dat is altijd slim om te doen

Edit zie je antwoord nu. Dit is niet gebruikelijk. Misschien met juridsch loket bellen om te vragen hoe nu verder ?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:05

Even juridisch loket bellen of dit wel mag. Want melden of het wel of niet kan had telefonisch gekund.. Ze hebben het immers zelf opgesteld.

Ze hebben nu geen dienst geleverd en je betaald voor een dienst. Niet voor een nee.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:12

Heel apart verhaal dit. De tip van Apple is een hele goede. Mocht het notariaat niet voor reden vatbaar zijn, dan is deze link misschien wel handig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:15

Ik zou idd eens met de geschillencommissie en/of KNB overleggen hoe dit aan te pakken. Die 250 euro zou ik ook over in protest gaan. Ik kan me iets voorstellen dat ze een bedrag rekenen voor het huisbezoek, maar 250 voor een gesprekje lijkt me nogal gortig.

kiki1976

Ja hoor mijn moeder heeft hem afgelopen jaar nog verandert, laten vervallen kon niet.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 23-01-21 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Apple schreef:
Kun je terwijl je bij je oma bent desbetreffende notaris nog even bellen? Dan kan oma gelijk toestemming geven dat jij het gesprek voert. Dan kun je wat toelichting vragen en opheldering over de rekening vragen.

Dit is idd een goed idee.

Lijkt me heel vreemd dat het testament niet aangepast mag worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:37

Ik weet niet over welke termijn we het hebben bij 'niet lang meer leven.' Als dit gaat om hooguit een paar weken dan denk ik dat je het beste snel een andere notaris kunt bellen, de situatie voorbespreken, en aan oma vertellen dat jij de extra kosten (of de oude rekening) op je neemt, 'kan ik u ook nog wat geven voor het niet meer kan!'

Dat is denk ik de snelste weg naar een oplossing (maar dus wat duurder.)

Heb je iets meer tijd dan is een alternatief een brief schrijven, die je oma kan ondertekenen, om een schriftelijke verklaring van de notaris.

Iets als

Geachte* heer Notaris,
    op [datum] heeft u een bezoek afgelegd om wijzigingen in mijn testament te bespreken. Daarin heeft u aangegeven dat het wijzigen van een testament niet mogelijk is, maar u heeft naar mijn mening niet voldoende duidelijk gemaakt hoe u tot dat oordeel gekomen bent. Ik verzoek u dat alsnog te doen in een schriftelijke reactie naar mij,

Mevr Oma Eponine,
    [Adres]

[handtekening]

Je kunt er natuurlijk van alles bijhalen of proberen eventuele kosten af te dekken maar dit lijkt me eigenlijk het simpelste begin. (Eventueel kun je hierin nog een termijn noemen dat je graag een reactie binnen 10 werkdagen zou ontvangen.)
Komt daarop alsnog een keurige reactie met bijvoorbeeld 'de wijzigingen die u heeft aangegeven zijn niet nodig omdat de wet hier al in voorziet' dan is het wat omslachtig en klantonvriendelijk gegaan maar zou ik zeggen dat je het daar dan bij kunt laten - en wel betalen.

Wordt dat een enorm gedoe, dan kun je altijd nog uitzoeken hoe klachten en bezwaren werken, en dan is het antwoord (of het niet willen antwoorden) op zo'n verzoek een prima extra onderbouwing.

* https://onzetaal.nl/taaladvies/titulatu ... ris/#close

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:42

Heel raar dat dit zo gaat. Die factuur zou ik in ieder geval niet betalen, zou er even een briefje met bezwaar heen sturen want dit lijkt nergens op. Je kan even rondkijken voor een betrouwbare notaris en daar een belletje naar toe doen wat de bedoeling is en of die wel wat kan doen. Maar hier zou ik niet akkoord mee gaan.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 14:51

Ik heb het betreffende notaris kantoor gemaild en daar ons ongenoegen te kennen gegeven. Ik denk wat leven betreft eerder aan weken dan maanden. Ik heb inmiddels ook een video opgenomen met hetgeen ze aangepast had willen hebben, maar weet natuurlijk niet of dit rechtsgeldig is.
Het probleem is dat ze erg kortademig is en slecht uit haar woorden komt, ze heeft de kracht niet meer.
Stiekem hoop ik op een stukje coulance van de notaris, maar een rekening zomaar niet betalen lijkt me ook zowat. Ze is toch langs geweest ook al zegt ze niets te kunnen doen..

Ook ga ik later via google nog een review plaatsen over het verloop.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:01

Vervelend hoe het gegaan is en met die rekening zou ik het ook zeer zeker niet eens zijn, dit is geen dienstverlening zo.
Maar het is jammer dat je niet bij het gesprek aanwezig was. Ik moet namelijk vaak met mijn moeder mee naar artsen en ik vind het verbazingwekkend om het verschil mee te krijgen tussen wat ik de artsen hoor zeggen en wat ik mijn moeder vervolgens tegen anderen hoor vertellen. Dan vraag ik me soms zelfs af of we het over hetzelfde gesprek hebben. Beleving kan soms heel anders zijn tussen mensen en dat is lastig in te schatten als je er niet bij mag zijn.
Hopelijk gaat het jullie alsnog lukken!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:16

Citaat:
U kunt bij iedere notaris uw testament wijzigen
Iedere notaris kan uw bestaande testament wijzigen als dat nodig is. Het maakt dus niet uit bij welke notaris u uw testament destijds heeft gemaakt. Een goed alternatief kan zijn om uw testament opnieuw te maken. U herroept dan automatisch uw eerder gemaakte testament.

Dit kom ik op vele site tegen.
Ook dat je het nu bij vele gewoon online al kan regelen. Toch nog een klein voordeeltje van corona

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:18

Mijn ouders die niet mobiel meer waren hebben ook ooit een notaris op huisbezoek gehad omdat ze iets in hun testament wilden veranderen.Die notaris zei toen dat dat nog niet nodig was.Omdat de specifieke omstandigheden nog niet waren opgetreden. mochten die wel optreden dan kon de wijziging in het testament in heel korte tijd alsnog plaatshebben.Voor dat gesprek hebben ze geen rekening gehad.Ze hadden hun oorspronkelijke testament al op dat notariskantoor laten opstellen.dat was dus nog goed.Later heb ikzelf ook een testament en ook levenstestament laten maken,ook weer daar.Als een notaris zijn klanten wil houden dan moet hij ze niet gaan oplichten!Wat in het onderhavige geval wel gebeurd schijnt te zijn.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:44

Heeft de notaris geen website waarop prijzen vermeld staan? €250,- is absurd hoog voor een gesprekje, eventueel een gespecificeerde rekening opvragen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:52

Bizar hoe dat gegaan is. Onbeschoft vind ik het ook. Het bedrag in buiten proporties en ik zou niet weten waarom een testament niet gewijzigd kan worden. Mensen genoeg toch die alles nalaten aan hun partner en vervolgens scheiden? Dan wordt het testament vaak toch ook verandert? Of het kan zijn dat zij iets erin wilt hebben wat niet kan. Maar dan nog vind ik het de taak aan de notaris om met je oma te bespreken wat er wel veranderd kan worden.