Eieren leggen voor 2021

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18144
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Eieren leggen voor 2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 15:07

Naar aanleiding van een topic van vorig jaar: [LZP] Wat zijn jouw (niet paardachtige) wenssen voor komend jaar?

Ga ik ook dit jaar weer eieren leggen, wie doet er mee? Vorig jaar zijn door een hoop oorzaken mijn jaareieren niet gelukt, maar het heeft me wel richting gegeven.

Wat is eieren leggen? Eieren leggen is een combinatie van het 3-wins systeem en tips die ik heb opgepikt van SoChicken (eieren voor je tijd).

Citaat:
Met het 3 wins-systeem maak je 3 doelen (eieren) per tijdseenheid. De tijdseenheden zijn 4 jaar (deze wordt vaak weggelaten, maar vind ik wel erg nuttig), 1 jaar, kwartaal, maand, week, dag. Waarbij je begint met de eieren voor 4 jaar te leggen, je ultieme doelen, en daarna ga je steeds wat kleiner en concreter.


Voor mij:
Dinoeieren (4-jaar): 1/1/2020 - 1/1/2024
- Correct gewicht
- Studieschuld afbetaald
- Tuin volledig op orde (400m2 tuin)

Struisvogeleieren (1 jaar): 2021
- Max x kg wegen
- zakelijk doel
- 30 maaltijden van eigen tuin gegeten (aardappelen, groenten, vlees)

Emoe-eieren (1 kwartaal): 2021-Q1
- DefensieFit-cursus (DFQ4) volgen
- x kg afvallen
- zakelijk doel

Ganzeneieren (1 maand): 2021-M1
- x kg afvallen
- zakelijk doel
- Website online

en dan heb ik ook nog kippeneieren (1 week) en kwarteleieren (1 dag).

Je kan het uiteraard ook langetermijndoelen, jaardoelen, kwartaaldoelen, maanddoelen, weekdoelen en dagdoelen noemen, als dat je beter past. Maar ik vind eieren er een extra vrolijke noot aan geven.

Volgend kwartaal komt mijn moestuin met een kwartaaldoel, maar deze 3 maanden komt hij enkel zo af en toe als weekdoel langs. DFQ4 is een cursus die per week stappen betreft, en is dus in mijn maanddoelen niet van toepassing en stopt na dit kwartaal ook weer. Maar door op de langere en kortere termijn doelen te stellen, blijf je zicht hebben op het grotere geheel, terwijl je dus ook eens wat kleiners mee kan pakken. Voor mij maakt het dingen haalbaar die eerder enkel abstracte dromen leken.

Wie wil er ook zijn eieren delen? Omdat je er trots op bent, of ter inspiratie van anderen, of omdat je misschien wel tips zoekt hoe ze kleiner te maken? Of misschien juist omdat je het leuk vind om elkaar aan te moedigen de doelen werkelijk te halen.

Edit: de doelen geanonimiseerd.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 31-12-22 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Eieren leggen voor 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:28

Wat een super leuk idee om het om deze manier te beschrijven. Ik ben zelf bar slecht in doelen stellen en die ook nakomen, maar vind het wel interessant op deze manier!
Hoe ga je dit voor jezelf bijhouden als ik vragen mag? En is het alleen een manier om het te omschrijven of staan er ook beloningen tegenover?

Veel succes gewenst! :)

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Eieren leggen voor 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:37

Ik kan zo snel geen doelen bedenken, maar ga er even op broeden B-)

Mizora

Berichten: 18144
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 15:52

Giolli schreef:
Wat een super leuk idee om het om deze manier te beschrijven. Ik ben zelf bar slecht in doelen stellen en die ook nakomen, maar vind het wel interessant op deze manier!
Hoe ga je dit voor jezelf bijhouden als ik vragen mag? En is het alleen een manier om het te omschrijven of staan er ook beloningen tegenover?

Veel succes gewenst! :)


Ik houd het bij in een Bullet Journal *-:) (mijn maandlog, zie linksonderin). En als er meer mensen het leuk vinden eventueel dus in dit topic.

Zelf gebruik ik geen beloningen, de kick van het halen van een doel is voor mij al een beloning, samen met de bewegingsvrijheid die het afvallen mij hopelijk gaat geven. Maar voor 101 doelen in 1001 dagen (day zero project), wat juist (meestal) kleine losse doelen zijn zoals "Bake a giant cookie" of "Learn 300 words Esperanto", doe ik wel 10 euro per gehaald doel in een potje, waar ik aan het einde iets leuks van doe (DZP bedenk je zelf de 101 doelen, dus iedere lijst is anders).


Monchou schreef:
Ik kan zo snel geen doelen bedenken, maar ga er even op broeden B-)


That's the spirit! Serieus, door het eieren te noemen zijn dit soort grapjes mogelijk. Dat maakt het toch extra leuk?

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:55

Monchou schreef:
Ik kan zo snel geen doelen bedenken, maar ga er even op broeden B-)

:')

Matheno

Berichten: 7962
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Eieren leggen voor 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:47

4kg in 1 maand is toch best een groot ei!

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Eieren leggen voor 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:40

Oh wat ontzettend leuk!
Ben de laatste tijd zelf ook op andere manieren ook veel bezig hiermee!
Nog niet op deze manier uitgewerkt, maar denk dat ik dat maar eens ga doen!

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:06

Hi! Vanuit een ander topic kwam ik terecht bij dit ei-doel-topic. Ik ben gisteren even gaan zitten voor het begin van mijn doelen, en hoop ze vandaag af te maken! :D

Zijn er anderen mensen die op deze manier concrete doelen gemaakt hebben? :)

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Re: Eieren leggen voor 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:05

Dinoeieren (4 jaar; 2023-2027):
- Een leuke, bij mij passende, baan binnen mijn vakgebied vinden.
- Een reis buiten Europa maken.
- Een aandeel van 50% of meer opzij gezet hebben voor mijn studieschuld.

Struisvogeleieren (1 jaar; 2023):
- Minstens 4 keer op langdurig bezoek bij opa en oma.
- Een leuke, bij mij passende, stageplek binnen mijn vakgebied*.
- Mijzelf inlezen over beleggen**.

Emoe-eieren (1 kwartaal; 2023-Q1)
- Bedenken wat ik aan de muur wil hangen in mijn appartement.
- Mijn breiwerk weer oppakken.
- Eén nieuwe hobby proberen***.

Ganzeneieren (1 maand; 2023-Januari):
- De badkamer opknappen.
- Een financieel plan maken voor 2023.
- Eenmaal een wandeling maken buiten ons standaard gebied.

Mijn kippeneieren en kwarteleieren moet ik nog even over nadenken; nu ga ik eerst een dutje doen om wat te herstellen van gisterenavond :=. Maak jij de kwarteleieren elke dag, of kijk je daarbij wat verder vooruit? :)

lieke2
Berichten: 2137
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:33

Leuk, de eieren :)) ik mag ze graag aanhalen bij anderen maar doe er zelf eigenlijk te weinig mee :o . Iets met dan moet je er eigenlijk weer een keer voor gaan zitten. Maar nu nog een paar dagen vrij en ga er idd weer eens voor zitten. Zo vind ik de 101 doelen in 1001 dagen ook eigenlijk best goed om hierin mee te nemen.

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Re: Eieren leggen voor 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:42

Leuk Lieke! Waarbij kom jij de eieren tegen/wanneer raad jij ze aan? :)

Ik heb vandaag goed gekwarteld ( >;)?), en alledrie mijn eitjes gehaald. Ik heb één uurtje gewerkt, soep gemaakt en iets op LinkedIn gefixt!