Nieuwe laptop? Of toch een tablet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Nieuwe laptop? Of toch een tablet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 15:11

Mijn huidige laptop komt uit 19noach en is aan vervanging toe. Ik heb van mijn werk een chromebook, maar naast dat ik die niet privé wil gebruiken vind ik die in gebruik niet fijn en ik gebruik momenteel een macbook van mijn man, maar ook die vind ik in gebruik niet fijn.

Ik ben nu aan het bedenken of ik voor een nieuwe laptop (windows) ga of dat ik liever voor een tablet ga (+ houder met toetsenbord en mousepad). Ik vind een tablet wat handiger qua formaat en goedkoper in aanschaf, maar een laptop wat uitgebreider in gebruik.

Ik gebruik hem voor vrij standaard dingen; internetgebruik, Netflix/Videoland, soms wat werk in word-documenten en ik wil er mijn foto's op kwijt (eventueel licht bewerken).

Ik zit echt te twijfelen eigenlijk. Ik ben niet bekend met het gebruik van een tablet, behalve als ik eens een serie kijk op de ipad van mijn man en ik vraag me af of ik er uiteindelijk hetzelfde mee kan als met een laptop. Of is het verschil met een laptop toch wel groter en kan ik beter voor een laptop gaan?

Wat is jullie ervaring en voorkeur en wat zou je aanraden?

(Nogmaals; ik ben niet van de chromebooks en de apple-apparaten), dus ik blijf bij android en/of windows
Ik heb gekeken voor een tablet en kom dan uit bij de Samsung galaxy tab s6 lite).

Prrrr

Re: Nieuwe laptop? Of toch een tablet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:17

Als je iets meer wil dan een beetje internetten en netflixen zou ik toch voor een tablet gaan - zeker als je ook nog wil fotobewerken.

Ik heb intussen van alles, ook hybrides, en vond eigenlijk mijn 11.3 inch hybride het leukst, die kon zijn toetsenbord omklappen en dan kon ik lekker met de krant op tabletformaat op de bank kruipen op zondag en de dag erna gewoon voor mijn werk aan de slag, maar die is helaas gesloopt. En eerlijk is eerlijk: een tikje groter dan 11.3 is toch ook wel fijn.

Ben je serieus met je fotobewerken, dan is zelfs de 14 inch die ik nu heb krap. Daar zou ik ook wel een keus in maken. Of je kiest ervoor, als je een keer echt iets met foto's wil doen, dat toch op de computer van je wederhelft te doen, en de rest op je kleinere eigen computer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 15:59

Ik ben zeker niet serieus met fotobewerking. Hooguit mijn vakantiefoto's voor de leuk. Maar aangezien ik niet verwacht komende zomer weer in het buitenland te zitten, is dat misschien niet eens heel relevant :+

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:07

Pas geleden ook een laptop gekocht en ben daarvoor naar dr mediamarkt gegaan.
Zei hebben mij fijn geholpen, had ongeveer de zelfde wensen als jou.
Uit eindelijk ben ik bij de hp pavilion uitgekomen.
Hij was wel boven mijn budget maar is het zeker waard.
Makkelijk in gebruik, veel opslag ruimte en ideaal om netflix mee te kijken

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 18:45

En waarom kwam jij uiteindelijk toch uit bij een laptop en niet bij een tablet?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:49

Ik heb beide maar pak veel sneller de tablet, de laptop gebruik ik niet vaak :o

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:16

chanicha schreef:
Ik heb beide maar pak veel sneller de tablet, de laptop gebruik ik niet vaak :o

Ik ook, maar ik zou niet zonder laptop kunnen. Voor sommige zaken heb je gewoon een laptop nodig.
Maar het feit dat ik eerder m’n tablet of telefoon pak is wel de reden dat ik m’n oude en rete trage laptop niet vervang. En omdat ik een fatsoenlijke laptop van het werk heb. Hoewel er enkele zaken zijn die ik ook daar niet op kan doen en dan moet ik het geduld hebben om m’n trage laptop op te starten (en achterstallige updates eerst te laten draaien).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 19:18

Ja, allebei vind ik dus niet nodig, dus wil de juiste keuze maken :D

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:22

Goof schreef:
En waarom kwam jij uiteindelijk toch uit bij een laptop en niet bij een tablet?

Voor het werken met words voor bijv solliciteren. Laptop vind ik in algemeen fijner in gebruik.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:28

Ik heb allebei maar pak mijn laptop (veel) vaker. Voordeel vind ik dat je hem (stabiel) neer kan zetten (tablet standaard wil niet op schoot of bank leuning), het toetsenbord is veel degelijker en mijn scherm is groter (maar daar kan je natuurlijk bij aanschaf rekening mee houden). Het geluid is ook beter. Ik heb het idee dat mijn tablet gewoon een grote telefoon is en mijn MacBook is echt een computer, veel overzichtelijker ook.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:35

En een Surface van Microsoft? Klein en licht, toetsenbord kan eraf dus dan ook handzaam. Alleen draait wel op Windows en niet op Android. Ik denk dat dat laatste ook een belangrijke afweging is in je keuze.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 19:36

xSCWx schreef:
Ik heb allebei maar pak mijn laptop (veel) vaker. Voordeel vind ik dat je hem (stabiel) neer kan zetten (tablet standaard wil niet op schoot of bank leuning), het toetsenbord is veel degelijker en mijn scherm is groter (maar daar kan je natuurlijk bij aanschaf rekening mee houden). Het geluid is ook beter. Ik heb het idee dat mijn tablet gewoon een grote telefoon is en mijn MacBook is echt een computer, veel overzichtelijker ook.

Duidelijk.
Als ik voor een tablet zou gaan zou ik overigens wel kiezen voor een cover incl toetsenbord. Ik zou hem niet los gebruiken.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:46

Je zit een beetje met het besturingssysteem als je voor een tablet kiest. Als je voor de android kiest kan je weer dingen wel en niet die je op windows wel en niet zou kunnen.
Op windows heb je ook een appstore bijvoorbeeld maar als je graag apps op je tablet zou willen zoals op je telefoon is een windowssysteem niet zo goed, die lopen imo niet goed mee. Maar je kan wel makkelijk bestanden bijhouden en sorteren, verschillende foto mappen maken.. Dat vind ik op een android een stuk onhandiger.
Een android is dan weer niet direct als laptop ontworpen, dus qua handheld is het een stuk makkelijker bedienen. Je kan er makkelijk verschillende apps op zetten. Maar is iets minder makkelijk als het gaat om word (werkt met word online), downloadbare spellen (dus geen apps) en foto's bewerken zal hier denk ik niet makkelijk op zijn.
Dus ik denk persoonlijk dat dat je grootste keus is. Als je android wil kom je eigenlijk direct uit op een tablet, als je windows wil kan je beide nog, alleen dan betaal je wel meer als je voor tablet (surface) of een 2-in-1 kiest.

Ik ben het overigens wel eens, een laptop kan je een stuk stabieler neerzetten dan je met een tablet (met toetsenbord) kan. Dus als je jezelf voor je ziet typen op de bank met je (wat je kiest) op je schoot zou ik zeker zeggen laptop.

Ik heb naast mn laptop nog een tijdje een tablet gehad maar die pakte ik eigenlijk nooit. Maar ik heb wel een 2-in-1 laptop dus als ik Netflix wilde kijken dan klapte ik die gewoon om en dan zette ik hem zo neer :+ Vond dat qua scherm ook een stuk mooier. Voor de andere dingen op die tablet die ik niet op mijn laptop kon vond ik mijn mobiel net zo fijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 12:39

laraxXxemma schreef:
Dus als je jezelf voor je ziet typen op de bank met je (wat je kiest) op je schoot zou ik zeker zeggen laptop.

Ik heb inderdaad toch gekozen voor een laptop!