RAM geheugen vervangen laptop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

RAM geheugen vervangen laptop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 08:44

Hallo allemaal,

Ik heb de Lenovo 330-15IKBR laptop. Bij aanschaf echt een goed ding, was er tevreden mee. Ik kon al mijn noodzakelijke programma's draaien (Lightroom, Photoshop) en ook een spelletje (Sims 3) ging aardig.

Inmiddels is de laptop enorm traag geworden. Sims 3 heb ik eraf gehaald, Lightroom is amper te gebruiken omdat ik soms echt een kwartier aan het wachten ben totdat een foto is ingeladen. Om dan nog maar te zwijgen over de snelheid waarmee ik kan werken.
Laatst heb ik het systeem opnieuw geïnstalleerd, alle onnodige programma's verwijderd maar het heeft niet geholpen.

Als ik naar het systeem kijk, is dat niet zo gek; de laptop draait op 4GB werkgeheugen en een i3 processor (deze zou hetzelfde werken als een oudere i5 toentertijd).
Nu heb ik al het een en ander gevonden over het vervangen van het RAM geheugen. Voor een €199,00 kan ik een RAM module van 16GB aanschaffen, en dit schijnt erg makkelijk te vervangen te zijn.

Voordat ik aan mijn laptop ga sleutelen de vraag of er hier mensen zijn die dit al eens gedaan hebben? Helpt het, en gaat het genoeg zijn? Of kan ik beter de 200 euro apart zetten voor een nieuwe laptop?
Ik heb niet echt een groot budget om iets nieuws aan te schaffen, maar wellicht dat er wel wat mogelijk is als vakanties niet doorgaan dit jaar.

Ik heb mijn laptop bij BCC gekocht en hier ook een mailtje naar toegestuurd maar veel verder dan "laat dit door een professionele zaak doen" ben ik niet gekomen. Vandaar mijn vraag hier.

8nnemiek

Re: RAM geheugen vervangen laptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:11

4GB is inderdaad erg weinig.
Hoe oud is de laptop?
Ik zou in ieder geval wel eens verder zoeken naar het geheugen, want volgens mij moet dat ook goedkoper te vinden zijn. Ik heb laatst 32GB geheugen ingebouwd en dat kostte me 120 euro bij Alternate. Ik zou verwachten dat je voor 16GB niet meer dan 100 euro kwijt bent. Dan wordt het al interessanter om er zelf mee aan de slag te gaan.