Hoe deze trui wassen? Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe deze trui wassen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:16

Ik heb een nieuwe trui die ik wil wassen.
Ik heb hem in een waszak gedaan en op een 30 graden wolprogramma. Hij is nu echt heel nat en helemaal volgezogen met water.
Kan ik hem koud spoelen en centrifugeren?
Samenstelling is 5% wol, 45% acryl en 50% polyester.

karuna
Drukke kabouter

Re: Hoe deze trui wassen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:18

Koud spoelen kan nooit kwaad, maar is dat niet gebeurd in je machine. Centrifugeren op lage stand kun je proberen. Dan liggend drogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:20

Hij is al wel gespoeld maar ik wil hem centrifugeren, maar ik kan niet enkel centrifugeren.
Dan wordt het stand: spoelen, afpompen en centrifugeren.. lage stand dus? Hoeveel toerentallen zijn dat?

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:23

Ongeveer 800

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:23

800 touren is prima hoor, dan wordt hij wel wat droger.

Koud spoelen kan nooit kwaad.

Tip van Flip: meer in de machine doen de volgende keer, dan gaat het beter met centrifugeren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:24

De laagste bij mij is 250 toeren. Maar ik denk dat 450 nog wel gaat. Of zelf water eruit drukken (niet wringen) en plat liggend drogen niet op een verwarming.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:25

Ik doe mijn wollen kleding altijd op wolprogramma met 800 toeren en daarna liggend drogen. Maar met zo'n laag wolpercentage zou ik de moeite niet nemen en de trui gewoon bij de rest van de was doen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:26

Kaka schreef:
Ik doe mijn wollen kleding altijd op wolprogramma met 800 toeren en daarna liggend drogen. Maar met zo'n laag wolpercentage zou ik de moeite niet nemen en de trui gewoon bij de rest van de was doen.

Precies dat, het is meer acryl/polyester dan wol.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:27

Ik heb bij mijn droger een wolprogramma. Dat is helemaal fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:29

Oke, bedankt!
Ik dacht ook al vanwege laag percentage wol, misschien kan hij gewoon normaal in de was.
Hij staat nu op 800 toeren maar als dat niet lukt ga ik hem gewoon harder centrifugeren en in de toekomst mee wassen op 40 graden.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:30

Je kunt hem ook in de badlaken oprollen. Zo verlies je ook al veel water .

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:33

Kaka schreef:

Precies mijn eerste gedachte. Dit percentage is meer wol voor het idee dan voor de eigenschappen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:35

lizy29 schreef:
Kaka schreef:

Precies mijn eerste gedachte. Dit percentage is meer wol voor het idee dan voor de eigenschappen...

Goed om te weten haha!
Heb verder niks van wol dus geen ervaring mee.. maar heb deze trui gekregen. Zou het heel erg vinden als ik hem meteen zou verpesten met het eerste wasje :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:37

Als het gebreid is zou ik het wel altijd in een waszak doen voor het geval er iets achter blijft haken, maar ik zou voor die 5% wol de moeite inderdaad niet nemen om hem speciaal op een wolprogramma te wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:42

Mkango schreef:
Als het gebreid is zou ik het wel altijd in een waszak doen voor het geval er iets achter blijft haken, maar ik zou voor die 5% wol de moeite inderdaad niet nemen om hem speciaal op een wolprogramma te wassen.

Ja, die fout heb ik ook eens gemaakt, overal haken, zo zonde. Doe gebreide truien nu altijd in een afsluitbare kussensloop.

Trui is uit de machine, hij druipt niet meer en is nu lekker aan het drogen. Bedankt allemaal!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:44

In een badlaken doen, naar de tuin, flink slingeren (=centrifugeren) en dan liggend drogen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:12

Als je alleen de trui in de wasmachine had heeft hij waarschijnlijk niet goed gecentrifugeerd, daar heeft hij moeite mee als het gewicht niet goed verdeeld is. Beste is om wat meer er bij in te gooien als je gaat wassen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:43

Kan gewoon bij de normale was, met die hoeveelheid wol zal er niet veel mis kunnen gaan :) Alleen misschien niet hoger dan 40 graden wassen.